Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-20@03:52:57 GMT

نامه ۱۲۰ پزشک فوق تخصص به ریاست جمهوری

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۲۷۵۳۴

نامه ۱۲۰ پزشک فوق تخصص به ریاست جمهوری

به گزارش تابناک به نقل از مهر، در نامه پزشکان متخصص به رئیس جمهور آمده است: «احتراماً به استحضار می‌رساند در ایران بیش از ۵ میلیون نفر به بیماری دیابت مبتلا هستند که از این تعداد بیش از ۶۰۰ هزار نفر نیازمند تزریق روزانه انسولین و بیش از آن، اندازه‌گیری قند خون با نوارهای تست قند در منزل جهت تنظیم میزان انسولین و پیشگیری از افت قندهای مکرر و مرگبار می‌باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فراهم نبودن هر یک از این دو (نوار اندازه‌گیری قند و انسولین)، بیماران را در کوتاه مدت با خطر جدی افت قند خون، کاهش سطح هوشیاری و خطر مرگ و در بلند مدت، با عوارضی چون قطع عضو، سکته قلبی و مغزی و آسیب به کلیه‌ها مواجه خواهد ساخت. خاطر نشان می‌کنیم که این گروه، در صورت ابتلا به کرونا در خطر بسیار بالاتر مرگ قرار دارند و در بحران کرونا، توجه به بیماران دیابتی ضرورت ویژه دارد.

متاسفانه در ماه‌های اخیر، بیماران در سراسر کشور با مشکلات عدیده در دسترسی به این دو نیاز حیاتی (که ضرورت تامین آنها توسط سازمان جهانی بهداشت تاکید شده است) روبرو می‌باشند. علیرغم اطلاع رسانی و مکاتبات مکرر انجمن‌های دیابت کشور با مقامات مسئول در بانک مرکزی و وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص کمبود جدی این دو کالا، متاسفانه نه تنها بهبودی حاصل نگردیده است بلکه به نظر می‌رسد حساسیت موضوع به نحو موثری برای مقامات ارشد کشور تبیین نشده است تا راهکاری مناسب برای حل این معضل بیاندیشند. بررسی‌های انجام شده جهت تبیین آسیب شناسی مشکل فعلی، پس از مذاکره با شرکت‌های تولیدکننده، واردکننده و سازمان‌های مرتبط، نشانگر عدم تخصیص ارز کافی برای واردات انسولین و نوار تست قند خون می‌باشد. علیرغم اظهارات مسئولین محترم سازمان غذا و دارو، بنا بر اطلاعات موثق و کارشناسی شده، میزان تولید داخلی فعلی این محصولات، به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز بیماران نیست.

پزشکان امضا کننده این نامه، همه روزه شاهد نگرانی پدران و مادرانی هستند که ناتوان از تامین انسولین و نوار تست قند برای کودکان مبتلا به دیابتشان می‌باشند و یا افراد مسنی که برای پیدا کردن این اقلام، ناچارند داروخانه‌های بسیاری را در این شرایط پر خطر وجود کرونا جستجو کنند، لذا با توجه به شرایط موجود، ما نگران و ناتوان از پاسخگویی به این عزیزانمان هستیم.

ما اعتقاد راسخ داریم که دولت از توانمندی لازم جهت تامین انسولین مورد نیاز مبتلایان برخوردار بوده، ولی در نگاه دولتمردان حساسیت تامین انسولین به عنوان یک داروی مطلقاً ضروری، بخوبی حس نمی‌شود.

با آگاهی کامل از مشکلات اقتصادی و تنگناهای تامین ارز ناشی از تحریم‌های غیر منطقی و غیر عادلانه و تبعات آن بر نظام سلامت کشور، از جنابعالی استدعا داریم که شخصاً با صدور دستور ویژه و فوری به مقامات ذیربط در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بانک مرکزی، در جهت تأمین ارز و توزیع کافی این دو کالای اساسی، اوامر مقتضی را صادر فرمائید.

بی شک تداوم وضع بحرانی فعلی، می‌تواند سلامتی عده زیادی از شهروندان مبتلا به دیابت را به خطر افکنده و صدمات ناشی از آن را غیر قابل جبران نماید و افزون بر آن دستاوردهای طرح تحول سلامت را که از افتخارات دولت جنابعالی می‌باشد، به مخاطره بیندازد.»

رئیس جمهور نیز دو روز پس از وصول نامه در نامه‌ای آنی و فوری خطاب به دکتر نمکی وزیر بهداشت دستور بررسی و اقدام فوری را صادر کرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مکانیسم ماشه مراوه تپه علیرضا رزم حسینی هفته دفاع مقدس آنفلوانزا مصطفی ادیب نامه به رئیس جمهور پزشکان متخصص انسولین دیابت مکانیسم ماشه مراوه تپه علیرضا رزم حسینی هفته دفاع مقدس آنفلوانزا مصطفی ادیب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۷۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ مطالبه مهم استاندار آذربایجان شرقی از معاون وزیر بهداشت

استاندار آذربایجان شرقی تسریع در ساخت بیمارستان یک هزار تخت‌خوابی تبریز، تجهیز بیمارستان سرطانی، پرداخت معوقات کادر بهداشت، ساخت بیمارستان در شهر جدید سهند و مرند را از معاون وزیر بهداشت مطالبه کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، مالک رحمتی در دیدار معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر بهداشت ‌خواستار تامین اعتبار مورد نیاز برای تسریع در ساخت بیمارستان یک هزار تخت‌خوابی تبریز و تجهیز بیمارستان سرطانی از سوی این وزارتخانه شد.

وی با اشاره به تحولات چشمگیر انجام‌گرفته در عرصه بهداشت و درمان افزود: انقلابی که در حوزه بهداشت و درمان پس از انقلاب اسلامی به وجود آمده است، باید در جامعه به درستی تبیین شود.

استاندار آذربایجان شرقی با تقدیر از فعالان نظام سلامت، خواستار توجه به تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای پرداخت معوقات کادر بهداشت و درمان شد و تصریح کرد: مشکل عمومی در حوزه بهداشت و درمان بحث معوقات نیروهای پرستاری و کادر بهداشت و درمان است که انتظار می رود با تامین منابع مربوطه شاهد رفع این مشکل باشیم.

وی همچنین خواستار تخصیص اعتبار مورد نیاز برای ادامه ساخت بیمارستان یک هزار تختخوابی شد و اضافه کرد: آذربایجان شرقی در حوزه بهداشت و درمان به مردم شمال غرب کشورمان خدمات ارائه می‌کند و خوشبختانه با ساخت بیمارستان یک هزار تختخوابی مشکلی در زمینه تخت‌های بیمارستانی در شهر تبریز نخواهیم داشت، اما سرعت کار در این پروژه پایین است و باید بتوانیم ضمن سرعت بخشی نسبت به تکمیل این پروژه اقدام کنیم.

تامین تجهیزات بیمارستان جامع سرطان دیگر مطالبه استاندار از معاون وزیر  بهداشت بود و گفت: پیشرفت فیزیکی ساخت این بیمارستان قابل توجه است و در خصوص تامین تجهیزات مورد نیاز نیازمند حمایت جدی وزارت بهداشت هستیم.

رحمتی، ساخت بیمارستان در شهر جدید سهند را دیگر مطالبه عمومی دانست و افزود: باتوجه به جمعیت شهر جدید سهند ساخت بیمارستان در این شهر مطالبه عمومی است وزارت بهداشت در این عرصه ورود جدی داشته باشد.

استاندار آذربایجان شرقی ساخت بیمارستان در شهر مرند را نیز یادآور شد و گفت: با توجه به اینکه سرانه بستری در شهرستان مرند پایین‌تر از متوسط کشور است، ساخت بیمارستان در این شهر باید به طور جدی پیگیری شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پلمب یک واحد تزریقاتی متخلف در زنجان
  • درمان رایگان بیماران بی بضاعت به همت پزشک فارسی + فیلم
  • در نامه ای به وزیر بهداشت: وزارت بهداشت حذف هپاتیت C در ایران را اعلام کند
  • وزارت بهداشت حذف هپاتیت C در ایران را اعلام کند
  • درمان رایگان بیماران بی بضاعت توسط پزشک خیر اندیش
  • بیماران سرطانی گروه هدف پویش ملی سرطان هستند
  • برای درمان بواسیر باید به چه موضوعاتی توجه کرد؟
  • اهمیت «پروفیلاکسی» و تامین مستمر دارو برای بیماران هموفیلی
  • طاهری: سرانه پزشک متخصص تناسبی با جمعیت کشور ندارد
  • ۵ مطالبه مهم استاندار آذربایجان شرقی از معاون وزیر بهداشت