Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتشار فراخوان رویداد نمایشنامه‌نویسی «نخل سرخ»، تجلیل از «راویان مقاومت» و معرفی ترکیب هیأت داوران بخش پژوهش جشنواره تئاتر دانشگاهی، تیتر اخبار امروزند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هیأت داوران بخش پژوهش بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران (جایزه استاد ناظرزاده کرمانی) معرفی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیرین بزرگمهر، کامران سپهران و آزاده گنجه به عنوان هیأت داوران بخش پژوهش (جایزه استاد ناظرزاده کرمانی)  آثار این بخش را در این دوره از جشنواره بررسی خواهند کرد. همچنین مژگان خالقی در روزهای آغازین جشنواره به عنوان معاون پژوهش و آموزش این دوره منصوب شده بود.

 بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی به دبیری مجتبی جدی از آبان ماه 1399 در بخش‌های پژوهش (جایزه دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی)، نمایشنامه‌نویسی (جایزه اکبر رادی), ترجمه، ماکت صحنه، عکس، پوستر، کارگاه‌ها و درس‌گفتارها کار خود را آغاز می‌کند.

تجلیل از «راویان مقاومت»

انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، از هشت هنرمند فعال حوزۀ تئاتر دفاع مقدس فردا یکشنبه ششم مهرماه، در فرهنگسرای ارسباران تجلیل می‌کنند.

در این برنامه به پاس سال‌ها تلاش و نقش‌آفرینی در حوزۀ تئاتر دفاع مقدس از علیرضا حنیفی، رویا افشار، حمیدرضا آذرنگ، مجید کاظم‌زاده مژدهی، مالک سراج، کامران شهلایی، مرتضی شاه‌کرم و شهرام کرمی تقدیر و تجلیل به‌عمل خواهد آمد.

همچنین در این ویژه‌‌برنامه از دو کتاب‌ نمایشنامۀ دفاع مقدس با عنوان «کاش به‌جای استخوان‌هایت، لب‌هایت برمی‌گشت» اثر شهرام کرمی و «کجایی ابراهیم» اثر لیلی عاج و همچنین کتاب پژوهشی تئاتر دفاع مقدس با عنوان «روایت هزار مجنون» که شامل نمایش‌نامه‌های برگزیدۀ چهار دهه دفاع مقدس و اثر مهدی نصیری است، رونمایی خواهد شد.

این مراسم فردا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا در فرهنگسرای ارسباران از ساعت 16 برگزار می‌شود.

اجراهای دهمین دوره تئاتر صاحبدلان آغاز شد

طبق برنامه اجراهای صاحبدلان از اول مهرماه تا 20 آبان 1399 ادامه دارد؛ 23 اثر نمایشی در سه گروه صحنه‌ای، محیطی و خیابانی در تهران و استان ها به صحنه می‌رود.

براساس جدول منتشر شده اجرای آثار نمایشی دهمین دوره تئاتر صاحبدلان از اول مهر ماه 1399 مصادف با چهارم صفر 1442  هجری قمری با سه اجرای «شبیه سردار»، «دمام نوازی» و «فقط به‌خاطر تو» در محوطه تئاتر شهر و «او می‌آید» در ایلام آغاز به کار کرده است.

در ادامه این اجراها که از استقبال قابل توجهی برخوردار بود اجرای نمایش «در عاشورا» به کارگردانی مهدی مقیمی از شب گذشته  4 مهر‌ماه مصادف با 7 صفر آغاز شد و تا 11 مهر 1442 در محوطه تئاتر شهر ادامه دارد.

در جدول اجرای دهمین دوره تئاتر صاحبدلان در بازه زمانی اول  مهر تا 20 آبان‌ماه 23 آثار نمایشی آسمانی دیگر، او می آید، ایستاده چون سرو به تماشای خورشید، برقع، پولکه گردانی آذربایجان، خون رقصه، در عاشورا، دقایقی با رضا، دمام‌نوازی، زبان اشاره، ژنرال خورشید، سرخ او، سوگنامه، شبیه سردار، شور و شعور، فقط به‌خاطر تو، کابوس‌هایی که خواستند رویا شوند، کوچه نقاش‌ها، مجنون  لیلی، نجوای عزازیل، ننه سربخش، وقتی سخو می‌شمارد و هشت به صحنه می‌روند. 

فراخوان رویداد نمایشنامه‌نویسی «نخل سرخ» منتشر شد

با توجه به نبود امکان برگزاری بیست‌وسومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا و لزوم صیانت از سلامت هنرمندان و مخاطبان تئاتر، اداره‌کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ایران با همراهی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند، در راستای تقویت بسترهای نمایشنامه‌نویسی کشور و ترغیب نمایشنامه‌نویسان به خلق آثار ماندگار، رویداد نمایشنامه‌نویسی «نخل سرخ» را با رویکرد توجه به مضامین و مفاهیم مقاومت و دفاع مقدس در گرامیداشت حماسه آزادسازی خرمشهر در چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزار می‌کند.

مهلت ارسال اثر برای شرکت در این رویداد تا پایان مهرماه سال جاری است و علاقه‌مندان باید تا این زمان چکیده یا طرح نمایشنامه خود را در بخش ویژه «نخل سرخ» روی تارنمای «ایران‌تئاتر» به نشانی https://theater.ir/ بارگذاری کنند. در ادامه هیئت‌ انتخاب در تاریخ 24 آبان‌ماه اسامی آثاری که ظرفیت و قابلیت تبدیل شدن به نمایشنامه کامل را دارند اعلام خواهد کرد. روند عقد قرارداد و تولید نمایشنامه براساس فراخوان اعلامی طی خواهد شد. رونمایی و چاپ آثار در اسفندماه سال 1399 انجام می‌شود.

با توجه به تأکید برگزارکنندگان این رویداد بر فرآیند «تولید نمایشنامه از آغاز تا پایان» تنها کسانی می‌توانند متقاضی حضور شوند که نمایشنامه‌شان تولید جدید محسوب می‌شود.

اجراى تئاتر خیابانى به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در چهار استان

 با برنامه‌ریزى صورت‌گرفته از سوی کانون تئاتر خیابانى اداره‌کل هنرهاى نمایشى با هماهنگى انجمن هنرهاى نماشی ایران، دفاتر استانى انجمن‌ها و ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامى ایلام، خوزستان، کردستان، کرمانشاه و منطقه آزاد اروند به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، اجراهاى تئاتر خیابانى از سوم مهرماه آغاز شد و تا هفتم مهر ادامه پیدا می‌کند.  

این اجراها هم‌زمان در مناطق عملیاتى، گلزار شهدا، سطح شهر و یادمان‌هاى دفاع مقدسِ چهار استانِ ایلام، خوزستان، کردستان و کرمانشاه توسط گروه‌هاى تئاتر خیابانى با موضوع دفاع مقدس و احوالات آن دوران، میزبان علاقه‌مندان می‌شود.

اسامى آثار و گروه‌هاى شرکت‌کننده در این رویداد به این شرح است:

استان ایلام :

1- «کوله»، نویسنده و کارگردان علی‌اصغر پورقهرمان

2- «بل 214»، نویسنده و کارگردان مصطفی کولیوندی

3- «اون شب که بارون اومد»، نویسنده و کارگردان سعید خیراللهی

4- «هفت سین»، نویسنده و کارگردان مالک آبسالان

5- «عباس»، نویسنده سعید خیراللهی، کارگردان مرجان قاسمى

٦- «مجلس قتل سهراب، بی‌آب»، نویسنده و کارگردان محمد اسماعیل بیگی

٧- «منطقه آزاد» کارگردان مهرداد علیزاده

٨- «تى ان تى» نویسنده پژمان شاهوردى، کارگردان حسنا قبادى

استان خوزستان:

١- «ممد گمنام»، نویسنده بهنام کاوه، کارگردان سجاد طرفى‌نژاد

٢- «برحى دلاور»، نویسنده و کارگردان احمد مسافرى

٣- «جنگ‌زده»، نویسنده ندا اعتمادى‌کیا، کارگردان لیلا یدالله‌زاده

٤- «آن روزها»، نویسنده و کارگردان علی بنائیان

٥- «یاد یاران»، نویسنده و کارگردان سیداحمد موسوى‌راد

استان کردستان:

١- «یک قدم به پایان»، نویسنده و کارگردان سامان راست‌بین

٢- «یادگاران»، نویسنده و کارگردان موسی هدایتی

٣- «دنیای خاکستری»، طرح و ایده علیرضا اسماعیلی، کارگردان وریا شاکرى

٤- «به نام انسانیت»، نویسنده و کارگردان وریا فلاحی

استان کرمانشاه

١- «آزادگان»، نویسنده و کارگردان هومن روح‌تافى

٢- «ضربان»، نویسنده و کارگردان مصطفى دهشت

٣- «علمدار نیامد»، نویسنده و کارگردان صیاد خالیگران

٤- «پدر»، نویسنده و کارگردان محسن یارمحمدى

٥- «گنج»، نویسنده و کارگردان قباد دارابى

٦- «گلایه»، نویسنده و کارگردان مسرور مهدیانى

در این رویداد تعداد 23 گروه نمایشی با 118 اجراى نمایشى در بالغ بر 80 منطقه و محوطه به مدت 5 روز از سوم تا هفتم مهرماه در سراسر این استان‌ها به اجرا می‌پردازند.

فراخوان بخش صحنه‌ای و خیابانی جشنواره تئاتر فجر منتشر شدخانواده شهید ابراهیم هادی به تماشای تئاتر نشستندمهلت ارسال آثار به جشنواره ملی تئاتر «سردار آسمانی» تمدید شدنگاهی به فیلم سینمایی «آبادان یازده 60»|فرکانس موّاج مقاومت

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی تئاتر دفاع مقدس تئاتر دانشگاهی تئاتر خیابانی تئاتر جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی تئاتر دفاع مقدس تئاتر دانشگاهی تئاتر خیابانی تئاتر رویداد نمایشنامه نویسی نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانى دفاع مقدس منتشر شد نخل سرخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۷۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از پیشکسوتان ارتش نوعی «جهاد تبیین» برای نسل امروز

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، سرهنگ پاسدار «محمدحسن سلامی» شب گذشته در همایش پیشکسوتان ارتش که در سپاه شهرستان جویبار برگزار شد با بیان اینکه دفاع مقدس بخش برجسته‌ای از تاریخ انقلاب اسلامی بود، اظهار داشت: دفاع مقدس معجزه انقلاب اسلامی بود.

وی افزود: ملت ایران در جنگ تحمیلی مقابل دشمنانی قرار گرفت که مجهز به سلاح‌های روز دنیا بودند و آنچه که رزمندگان اسلام را در مقابل دشمن و نظام سلطه پیروز کرد روحیه حماسی و ایمان رزمندگان اسلام بود.

سرهنگ پاسدار سلامی با بیان اینکه امروز شاهد اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران در مقابله با دشمنان هستیم، ادامه داد: امروز حماسه‌هایی که در غزه و بسیاری از کشور‌های اسلامی رقم می‌خورد از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ملت ایران الگوبرداری شده است.

این مسئول با بیان اینکه عظمت و اقتدار امروز نظام اسلامی مرهون فداکاری‌های رزمندگان اسلام است و باید در تاریخ بماند اضافه کرد: خاطرات رزمندگان باید مکتوب شود و ما وظیفه داریم این رشادت‌ها را به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با تاکید بر اینکه این خاطرات باید برای نسل‌های امروز و آینده روایت شود، تصریح کرد: امروز باید هم خاطرات و هم آثار دفاع مقدس در موزه‌های دفاع مقدس نگهداری شود، تصریح کرد: برگزاری این برنامه برای نسل امروز که در معرض و آماج حملات دشمن قرار دارد و در جنگ ترکیبی و نبرد رسانه‌ای که ایمان و باور جوانان ما را مورد هدف قرار داده نوعی جهاد تبیین است.

سرهنگ پاسدار سلامی با عنوان اینکه امروز جوانان ما باید از رشادت‌های رزمندگان اسلام و پیشکسوتان دفاع مقدس درس بگیرند، گفت: امنیت و آسایش امروز مرهون مجاهدت‌های رزمندگان اسلام است.

وی ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این برنامه بر لزوم جمع آوری خاطرات دوران دفاع مقدس تاکید کرد.

«کمال رستمعلی» فرماندار جویبار نیز با تقدیر از برگزارکنندگان مراسم ولایت مداری را رمز پیروزی رزمندگان اسلام در دفاع مقدس دانست و اظهار داشت: امروز هم پاسداران سپاه با تکیه بر اصل ولایتمداری قلب رژیم خبیث صهیونیستی را مورد هدف قرار دادند.

وی افزود: هنوز ابعاد عملیات «وعده صادق» مشخص نشده است، امروز خبرنگار بی بی سی اعلام کرد که آنچه در پایگاه رژیم صهیونیستی دیدم موجب هراس و وحشت من شده است.

دیگر خبرها

  • راهیابی ۲ نمایش از البرز به جشنواره سراسری تئاتر بچه های مسجد
  • «اکبر زنجانپور» در نوزدهمین دوره شب کارگردان تجلیل خواهد شد
  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟
  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • رویداد تئاتر صاحبدلان در شاهین شهر برگزار می‌شود
  • ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر
  • تجلیل از پیشکسوتان ارتش نوعی «جهاد تبیین» برای نسل امروز