Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-16@23:37:53 GMT

بیکاری دو سوم شاغلان گردشگری ایران

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۲۷۹۲۵

معاون گردشگری در آستانه روز جهانی جهانگردی از بیکاری تخمینی دو سوم نیروی انسانی شاغل در صنعت سفر و گردشگری ایران خبر داد.

ولی تیموری در نشست خبری که شنبه (پنجم مهرماه) به مناسبت روز جهانی جهانگردی در محل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس اعلام شورای جهانی سفر (WTTC) در سال گذشته (۲۰۱۹)، بالغ بر یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در بخش سفر و گردشگری ایران فعال بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خوشبینانه‌ترین حالت، بخش خصوصی این حوزه با یک‌سوم نیروهایی که قبل از شیوع کرونا مشغول به فعالیت بود، به کار خود ادامه می‌دهد.

او افزود: البته در مورد بیکاری فعالان حوزه گردشگری اطلاعات دقیقی در دست نیست، به این دلیل که بسیاری از آن‌ها فاقد بیمه و کد کارگاه هستند و در وزارت کار با عنوان اشتغال رسمی شناخته نمی‌شوند، اما بر اساس آمار رسمی و افرادی که دارای کد بیمه‌ای و کارگاهی هستند، یک‌چهارم یا یک‌پنجم فعالان حوزه گردشگری در این مدت بیکار شده‌اند.او عدد تازه‌ای از خسارت واردشده از پاندمی کووید ۱۹ به صنعت گردشگری ایران اعلام نکرد و با اشاره به همان ۱۲هزار میلیارد تومان خسارت واردشده به صنعت گردشگری در پنج ماه نخست امسال، افزود: مرحله سوم برآورد خسارت در حال انجام است.

معاون گردشگری با بیان این‌که ۲۵۰ میلیارد تومان از تسهیلات ۱۲ درصدی کرونا تا کنون به فعالان گردشگری پرداخت شده است، گفت: ارزش پرونده‌های تشکیل‌شده در بخش گردشگری به ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده بود. علاوه‌بر این مذاکراتی با دولت شد تا بسته حمایتی دیگری به صنایع دستی و گردشگری اختصاص یابد که هفته گذشته کلیات آن با موافقت دولت مصوب شد و درحال مذاکره درباره جزئیات هستیم.

او با اشاره به ریزش ۶۵ درصد سفرها در سطح جهان و احتمال تداوم این ریزش‌ها، اظهار کرد: بر اساس اعلام دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی حدود ۵۳ درصد کشورها اقداماتی را برای تسهیل و بازگشایی فعالیت‌های گردشگری آغاز کرده‌اند. سه کشور نیز به شکل کامل پروتکل‌ها را برداشته‌اند اما کشورهای دیگر همچنان با شرایط سختگیرانه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فعالیت گردشگری خود را آغاز کرده‌اند.  واقعیت امر آن است که این کشورها پروتکل‌های بهداشتی را بسیار سختگیرانه اجرا می‌کنند، این‌طور نیست که کشوری بدون هیچ دغدغه‌ای گردشگر خارجی بپذیرد یا به رونق گردشگری داخلی خود بپردازد

هفته گردشگری در ایران با رونمایی‌ و نشست‌ می‌گذرد

معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به برنامه‌های روز جهانی گردشگری اشاره‌ای کرد و با یادآوری این‌که این مناسبت در ایران به مدت یک هفته و با محوریت شعار سازمان جهانی جهانگردی (گردشگری و توسعه روستایی) گرامی داشته می‌شود، گفت: برنامه رسمی روز جهانی گردشگری، فردا (یکشنبه، ششم مهرماه) با رونمایی تعدادی از پروژه‌های گردشگری به صورت حضوری و آنلاین خواهد بود. همزمان بخش خصوصی، دانشگاه‌ها، مراکز علمی‌ پژوهشی و اتاق‌های فکر برنامه‌های متنوعی به این مناسبت دارند.او به تدوین سندبخشی توسعه گردشگری روستایی اشاره کرد و یادآور شد: این سند به عنوان نقشه راهی در توسعه گردشگری روستایی است که با در نظر گرفتن چارچوب‌ها،  ملاحظات و ارزش‌های روستا منجر به توسعه پایدار این مناطق خواهد شد.تیموری درباره رتبه‌بندی روستاها اظهار کرد:‌ بر اساس شاخص‌های تعیین‌شده همه روستاها در فرایند گردشگری قرار می‌گیرند و هیچ روستایی از فهرست روستاهای هدف گردشگری حذف نمی‌شود. روستاها بر اساس ارزیابی کارشناسان، توصیه مقام‌های محلی و نظارت دهیاری‌ها رتبه‌بندی و طبقه‌بندی می‌شوند.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: جهانی جهانگردی گردشگری ایران روز جهانی بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۷۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۴ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از ثبت ۲۰ اثر استان در فهرست میراث‌ ملی کشور و ۴ اثر در فهرست میراث جهانی در سال گذشته خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، هادی شاه‌وردی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال گذشته 6 محوطه باستانی، 2 اثر طبیعی، 6 اثر معنوی و 6 اثر منقول تاریخی در فهرست میراث‌ملی کشور ثبت شد و آثار این استان در فهرست میراث ملی به یک هزار و 54 اثر رسید. 

وی افزود: 4 کاروانسرای سرایان، ده‌محمد، خان و چهل پایه در سال 1402 در میراث جهانی ثبت شد و آثار ثبت جهانی خراسان جنوبی به همراه آثار جهانی بیابان لوت، قنات بلده فردوس، باغ و عمارت اکبریه، ژئوپارک طبس و روستای خراشاد به 9 اثر رسید. در سال گذشته 8 اثر تاریخی در استان تعیین حریم شد که هدف از ایجاد حریم در بناها و آثار تاریخی را حفاظت و ارزش گذاشتن و جلوگیری از مخدوش کردن منظر آنها است. در سال گذشته 65 اشیاء منقول حفاظت و مرمت شدند. 

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به ضرورت نگهداری و حفاظت از بناهای تاریخی سطح استان، طی یکسال گذشته 67 بنای تاریخی از قبیل کاروانسرا، رباط، آسباد و آسیاب آبی، حوض انبار، حمام، قلعه، مسجد، حسینیه و تکیه، باغ و خانه تاریخی در استان مرمت شدند.  

وی با بیان اینکه بیش از 240 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این آثار تاریخی هزینه شده افزود: مرمت این آثار غالبا توسط استادکاران و مرمتگران بومی استان انجام شده که علاوه بر کاهش هزینه‌های مرمت، زمینه اشتغال در استان را نیز فراهم کرده است. در خردادماه سال 1402 عملیات اجرایی موزه بزرگ خراسان جنوبی در مساحت سه هزار مترمربع آغاز شد. 

شاهوردی با بیان اینکه در سال گذشته شاهد مشارکت حداکثری مردم در احیای بناهای تاریخی بودیم افزود: 68 فرم مشارکت توسط مالکین بنای تاریخی استان تکمیل شده که انشالله احیای این بناهای تاریخی با تعامل و همکاری همه بخش‌های میراث‌ فرهنگی و مشارکت حداکثری مردم انجام خواهد شد. 

وی ادامه داد: در سال 1402، جلسات متعددی در زمینه‌های شورای فنی، شورای ثبت، کارگروه زیربنایی، کمیته فنی، کمیسیون و... تشکیل شد و تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های مختلف برای پیشبرد امور میراث‌فرهنگی استان منعقد شده و نشست‌های متعددی با انجمن‌های فعال میراث‌فرهنگی انجام شد.

ثبت مراسم آبگیری آب‌انبارهای شهر سرایان در تقویم رویدادهای گردشگری کشور

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی همچنین از ثبت مراسم آبگیری آب‌انبارهای شهر سرایان در تقویم رویدادهای گردشگری کشور خبر داد و گفت:گواهینامه مراسم آبگیری آب‌انبارهای شهر سرایان در تقویم رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران با شماره 20209391 به ثبت رسید و به استان ابلاغ شد. 

وی افزود: آبگیری آب‌انبارها همه ساله از اوایل دی‌ماه در شب‌های سرد زمستان علی‌الخصوص چله زمستان انجام می‌شود بدین‌ترتیب که گروهی از مردم که این سنت حسنه را که از پدرشان به ارث برده‌اند و به میرآب معروف هستند اقدام به انجام آبگیری آب‌انبارها می‌کنند. در سرایان هنوز بسیاری از آب‌انبارهای قدیمی بر خلاف آسیاب‌های آبی در گوشه و کنار شهر بر جای مانده‌اند و این سازه‌های باشکوه و هنرمندانه هنوز هم کارکرد خود را در این شهرستان از دست نداده‌اند.  

شاه‌وردی گفت: آب‌انبار یک مکان مردمی و مورد استفاده همگان است و افراد با همکاری یکدیگر، آبی را که از سال گذشته در آب‌انبار باقی مانده و گل و لایی که کف مخزن آب انبار انباشته شده را تخلیه می‌کنند. در سابق مخازن با استفاده از نیروی حیوانات و چرخ و هم‌اکنون به وسیله پمپ تخلیه می‌شود. مخزن آب انبار دارای یک شیر تخلیه است این شیر حدود 60 سانتی متر بالاتر از کف نصب شده، اما در کف آن هم یک لوله سفالی به نام تن بوشه (لوله سفالی برای انتقال فاضلاب) وجود دارد که برای تخلیه آب باقی مانده و گل و لای آن استفاده می‌شود. افرادی که برای تمیز کردن داخل مخزن انتخاب می‌شوند از طریق پنجره منتهی به مخزن به داخل آن می‌روند و ورود به این مخزن عمیق با طناب میسر است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: پس از تمیز شدن داخل مخازن تمامی آب‌انبارها، مسیر جوی‌های آب تمیز می‌شود و آب سرد و گوارا از دو قنات زابری و تیربری، به مخازن آب‌انبارها هدایت می‌شود تا مردم شهر در تابستان گرم از این آب سرد و گوارا استفاده کنند. این مراسم با شماره 1315 در فهرست میراث معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ 257

دیگر خبرها

  • کاهش بیکاری در شهر‌ها بیش از روستا‌ها است
  • پرداخت ویژه به روستاهای هدف گردشگری در استان اصفهان
  • کسب نشان جهانی فیده داور شطرنج شهرضایی
  • پیگیری توسعه روابط اقتصادی و گردشگری ایران و روسیه
  • برگزاری دوره‌ آموزشی گردشگری روستایی در پالنگان
  • ۳۵ درصد بازدید گردشگران از جاذبه‌های گردشگری مدرن و ابرسازه‌های تفریحی اصفهان بوده است
  • توسعه صنعت ریلی، معضل بیکاری سیستان و بلوچستان را رفع می کند
  • برپایی نمایشگاه توانمندی‌های زنان در بهبهان+فیلم
  • ثبت ۴ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی
  • بانه شهر توریستی و تجاری کردستان ‌