Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مصطفی ادیب»، نخست وزیر مأمور به تشکیل کابینه جدید در لبنان امروز شنبه بعد از گذشت بیش از یک ماه مهلت لازم برای تشکیل دولت مورد نظر فرانسه در لبنان، رسماً طی بیانیه‌ای از این مأموریت صرف نظر کرد و « میشل عون »، رئیس جمهور لبنان نیز با درخواست وی موافقت کرد.

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» در چرایی این اقدام ادیب نوشت که آمریکایی‌ها در مسیر ابتکار عمل «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه سنگ‌اندازی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در ابتدا نوشت که کناره‌گیری مصطفی ادیب از مأموریت تشکیل کابینه و عذرخواهی او بیانگر چند مسئله اصلی در لبنان است:

یک) فرقه‌گرایی در لبنان قوی‌تر از ابتکار عمل فرانسه است؛ ابتکار عملی که مصطفی ادیب را برای تشکیل کابینه معرفی کرد.

دو)‌ امانوئل ماکرون ثابت کرد که خیلی ساده بوده و نسبت به واقعیت صحنه سیاسی لبنان و واقعیت بحران‌های این کشور جاهل است.

سه) حجم فساد موجود در لبنان را نشان داد ...

چهار) منطقه در لبه جنگ آمریکا قرار داد و لبنان نیز نمی‌تواند به دور از این جنگ باشد.

عطوان در ادامه از نحوه نگاه فرانسوی‌ها به لبنان انتقاد کرد و گفت که رئیس جمهور فرانسه همچنان با لبنان همانند یک مستعمره فرانسوی رفتار می‌کند و از ادیب می‌خواهد دولتی با معیارها و استانداردهای فرانسه تشکیل دهد. گویی که لبنان، امارت «مونت کارلو» فرانسه بوده و بخشی از منطقه پرتنشی به نام «خاورمیانه» نیست. لذا شکست این ابتکار عمل جدا از دلایل اعلام شده، حتمی بود.

عطوان نوشت: «بنا به تصمیم آمریکا، ثبات در لبنان ممنوع است و تنها چیزی که در این کشور جایز بوده، جنگ و درگیری داخلی است یا اینکه این کشور تماما به شروط آمریکا تن دهد ...».

او در ادامه اوضاع امروز لبنان را به اوضاع سال‌های گذشته سوریه، لبنان و لیبی و حتی یمن تشبیه کرد و گفت که آنچه امروز در لبنان اتفاق می‌افتد «اجرای مو به موی» سناریوهای آمریکا در قبال کشورهای یاد شده است؛ یعنی «نان در برابر کنار گذاشتن سلاح» در غیر این صورت، گرسنگی، انفجارها و درگیر‌ها و خودروهای بمب‌گذاری شده و سیطره لودرهای جنگ و ایجاد «امارت‌های فرقه‌ای‌ متخاصم» در انتظار این کشور خواهد بود.

این تحلیلگر عرب به سفرهای اخیر مقامات آمریکایی از جمله «دیوید هیل»، مشاور وزیر امور خارجه و «دیوید شنکر»، مشاور وزیر خارجه در شرق دور به بیروت بعد از سفر ماکرون به لبنان و دیدار آن‌ها با آلات دست‌شان اشاره کرد و گفت که این‌ سفرها اتفاقی نبود؛ چرا که آن‌ها در این سفر هروله‌کنانشان، نقشه‌های ضد ابتکار عمل فرانسه را طرح و برنامه‌ریزی کردند.

عطوان اظهارات ضد ایرانی پادشاه سعودی در نشست مجازی مجموع عمومی و حملات او به حزب‌الله را بی‌ربط به اتفاقات امروز لبنان ندانست و گفت که این اظهارات نشان داد که مصطفی ادیب در مأموریت خود شکست خواهد خورد و لبنان به سوی هرج و مرج و خلأ قانون اساسی پیش می‌رود.

به گفته وی اظهارات پادشاه سعودی از تریبون سازمان ملل ملل هم‌سو با طرح آمریکا در لبنان بود که مدعی شد انفجار مهیب بیروت با هدف تحمیل هیمنه حزب‌الله بر تصمیمات سیاسی در لبنان آن‌هم با قدرت سلاح رخ داده است. عطوان ادعاهای سلمان بن عبدالعزیز را تحریک‌آمیز و چراغ سبز ریاض به متحدانش برای تحرکات در لبنان و سنگ‌اندازی در برابر ابتکار عمل فرانسه دانست.

سردبیر رأی الیوم در ادامه درباره اینکه در چهل روز باقی‌مانده تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اتفاقاتی در منطقه غرب آسیا رخ دهد هشدار داد و گفت بسیاری از ناظران غربی بعید نمی‌دانند که ترامپ که طناب شکست روز به روز به گردن او نزدیک می‌شود، دست به ماجرا جویی در این منطقه علیه ایران یا لبنان به دلیل حزب‌الله بزند.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: لبنان میشل عون فرانسه لبنان آمریکا میشل عون ابتکار عمل فرانسه مصطفی ادیب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۰۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صهیونیست‌ها معنای پاسخ واقعی ایران را درخواهند یافت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای رئیسی، امروز سه‌شنبه در دیدار شیخ «علی خطیب» نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان، ضمن قدردانی از مواضع او و این تشکل سیاسی در حمایت از رویکرد مقاومت و نیز تلاش برای حفظ و تقویت انسجام و وحدت در این کشور، لبنان را رکنی مهم برای جریان مقاومت توصیف کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز حقانیت موضع جمهوری اسلامی ایران در ناکارآمدی رویکرد سازش و تسلیم در قبال حل مسئله فلسطین و نتیجه‌بخش بودن مقاومت در مقابله با سلطه و ظلم بر همگان اثبات شده است، گفت: تصویر خون‌بار امروز غزه، تصویر بدون نقاب و آینه و جلوه تمام نمای حقیقت و باطن تمدن غرب و فرهنگ آمریکایی است.   آقای رئیسی، برگزاری متفاوت روز قدس امسال در نقاط مختلف جهان را گواه بر پذیرش جهانی راهبرد مقاومت و موفقیتی بزرگ برای این راهبرد، توصیف و تصریح کرد: عملیات طوفان الاقصی، شکستی راهبردی برای رژیم صهیونیستی است و فراتر از شکست نظامی، شکست امنیتی رژیم نیز هست که تغییر معادلات منطقه به نفع آرمان فلسطین را در پی داشته است.   رئیس جمهور، شکست فریب سیاسی از طرف صهیونیست‌ها در منطقه را از دیگر نتایج تحولات اخیر دانست و گفت: وحدتی که امروز در میان امت اسلامی و فراتر از آن در افکار عمومی جهان شکل گرفته و همچنین تنفری که از آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی در جهان فراگیر شده، در هیچ دوره و زمانی، سابقه و نظیر نداشته است.   آقای رئیسی، حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران را گواه شکست و استیصال این رژیم دانست و با بیان اینکه پاسخ ایران به این حمله، فقط اقدام تنبیهی علیه شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود، تأکید کرد: در صورت ارتکاب هر اشتباهی، صهیونیست‌ها و حامیان آنان، معنای پاسخ واقعی و گسترده ایران را درخواهند یافت.   شیخ «علی خطیب» نیز در این دیدار با بیان اینکه بر خلاف تلاش دشمنان، مردم لبنان دوستدار و حامی مقاومت هستند، گفت: حامل سلام‌های گرم مردم لبنان به ملت ایران و درود‌ها و قدردانی لبنانی‌ها از جمهوری اسلامی ایران، بابت اقدام مقتدرانه در برابر رژیم صهیونیستی هستم.   نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان، مقاومت را خط قرمز لبنان دانست و با تأکید بر حمایت کامل از مقاومت با وجود همه فشار‌ها و ناملایمات، ایستادگی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران با وجود همه فشارها، تحریم‌ها و دشمنی‌ها را مایه افتخار امت اسلامی دانست و اظهار داشت: هیچ کشور دیگری نتوانسته این چنین مقتدرانه در برابر رژیمی که از حمایت همه قدرت‌های جهان برخوردار است، بایستد.

دیگر خبرها

  • مقام حماس: آمریکا مذاکرات آتش‌بس را به بن‌بست می‌کشاند
  • روند فروپاشی رژیم صهیونیستی تسریع شده است
  • فیلم‌های دوهفته کارگردانان کن اعلام شد
  • کنایه مهاجرانی به آمریکا و فرانسه بعد از حمله به اسرائیل
  • در دیدار رئیسی و مقام لبنانی چه گذشت؟
  • رئیسی: صهیونیست ها خطا کنند، معنای پاسخ واقعی ایران را خواهند دید
  • اعلام فیلم‌های دوهفته کارگردانان جشنواره کن
  • صهیونیست‌ها معنای پاسخ واقعی ایران را درخواهند یافت
  • رئیسی: لبنان رکنی مهم برای جریان مقاومت است
  • لبنان: اسرائیل منطقه را به جنگ می‌کشاند