Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-23@18:33:38 GMT

هفته‌ای رو به‌رشد پیش روی بازار سرمایه

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۳۰۲۷۴

هفته‌ای رو به‌رشد پیش روی بازار سرمایه

از مردادماه که فضای بازار سرمایه نوسانات جدی را تجربه کرد، سهامداران متحمل زیان شدند. به تعبیر دیگر اگر خسارت به اموال مردم وارد شود، به اقتصاد و اعتماد خود مردم نیز آسیب می‌رسد. برگرداندن اعتماد از دست رفته سخت بوده و لازم است کارهای اساسی زیادی صورت بگیرد تا دوباره اعتماد مردم جذب شود و به حوزه سرمایه‌گذاری و بازار کار برگردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بازار سرمایه در ایران متأسفانه در شش ماه اول سال در دوره اوج و افت رفتار منطقی، حساب شده، بررسی و کارشناسی شده‌ای نبود. البته دوره افت هم متأثر از رشد‌های بی‌منطق و بدون توجیه قرار گرفت. دوره رشد بدون توجیهی که در اواسط مرداد ماه رخ داد، در خیلی از سهم‌ها عمدتاً خارج از تصورات و محاسبات کارشناسی بود و این سبب شد دوره ریزش را نیز تجربه کنیم. افرادی که اوایل تابستان وارد بازار سرمایه شده و در محل‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده بودند عمدتاً متضرر شدند. همچنین کسانی هم که از ابتدای سال وارد بورس شدند با توجه به رشد بازار موازی و کاهش ارزش پول ملی سود بالایی را کسب نکردند‌. بجز افرادی که توانستند بازده‌هایی را که گرفتند به نوعی حفاظت و مراقبت کنند و در موقع مناسب از بازار سرمایه خارج کنند و در جاهای دیگر سرمایه‌گذاری کردند. با این حال عمده سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه ماندند. نباید این نکته را از نظر دور داشت تا زمانی که بازارهای ما نابالغ هستند و مشکلات ساختاری زیادی در آن وجود دارد و توسعه نیافته است و به‌لحاظ عمق، گستردگی و کارایی در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد، نباید انتظار داشته باشیم که بتواند به نوع مناسبی نقدینگی‌های مردم را جذب کند و بتواند سرمایه‌گذاران را خوشحال نگه‌دارد و نقدینگی را که وارد بازار سرمایه می‌شود درست جهت دهی کند. با اتفاقاتی که رخ داده در این چند سالی که از عمر بورس گذشته هنوز نتوانسته‌ایم به مأموریت‌ها و رسالت‌هایی که لازمه یک بازار سرمایه کارآمد است جامه عمل بپوشانیم. علاوه بر آن این بازار در دوره‌های مختلف بورس دستاویز سیاستگذاری‌های مقطعی مسئولان می‌شود. این روش نمی‌تواند بازار سرمایه را خیلی توسعه دهد، جنبه‌های توسعه یافتگی را بخوبی طی و نهایتاً این بازار بتواند نقش خوبی را در اقتصاد ایفا کند. در غیر این صورت نمی‌توانیم برنامه مدون و جامعی داشته باشیم که همه جانبه باشد. اگر نگاه مقطعی و گذرای مسئولان و نگاه منفعت گرایانه و سودجویانه به بازار را کنار بگذارند، بازار سرمایه می‌تواند محل مناسبی برای سرمایه گذارها باشد و نیز محلی برای نقدینگی‌های خرد و پراکنده‌ای که وجود دارد. محلی باید برای تأمین مالی بنگاه اقتصادیمان باشد که تولید را رونق دهند، موانع و مشکلات نقدینگی را حل کند و از طریق ابزارهایی که در بازار است مسائل تأمین مالی را بتوانند حل کنند و تولید نیز به لحاظ مالی به مشکل برنخورد‌‌. اما ما تاکنون نتوانستیم کاری کنیم. بازار سرمایه ما بعد از یک افت؛ که بعضی از نمادها تا ۶۰ درصد و برخی تا ۲۰ درصد؛ یک ریزش عمومی که اتفاق افتاده و شاخص نیز حدود 20 درصد افت کرد به نظر می‌رسد در بسیاری از نمادها قیمت‌ها به یک قیمت جذاب رسیده‌اند، با توجه به افزایش نرخ دلار که اتفاق افتاده، انتظار می‌رود دوباره یک اقدام جدید شاید در این هفته در بازار سرمایه اتفاق بیفتد و وضعیت روبه رشدی را داشته باشیم. سهم‌هایی که در این وضعیت توانستند خوب مدیریت شوند و بازارگردانی مناسب داشته باشند و حمایت‌های خوبی از آنها صورت گرفته به‌عنوان سهم‌های مورد توجه و هدف سرمایه گذاری‌های جدید قرار می‌گیرند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بازار سرمایه سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۰۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۹۱ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سرمایه تزریق شد

رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به هیجان روز گذشته، آغاز بازار با تقاضای خوبی همراه بود و اکثر نماد‌های معاملاتی در مثبت و حتی صف خرید بودند، اما نیمه‌ دوم در جدال تقاضا و عرضه، پیروزی با عرضه‌ها بود. انتظار اهالی بازار به چرخش بخشی از جریان پول به سهم‌های کوچک‌تر و جامانده است.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: ارزش معاملات کل ۱۰۹۲۲ میلیارد تومان بود که از این مقدار ۶۵۳۷ میلیارد تومان سهم ارزش معاملات خرد بوده است. خالص سفارشات با ورود ۲۹۱ میلیارد تومانی پول به بازار سرمایه همراه بود. در پایان معاملات امروز تعداد ۴۹۴ نماد (۶۳ درصد) در مثبت و ۲۸۷ نماد (۳۷ درصد) درمنفی بودند همچنین ۷۸ نماد صف خرید، ۳۰ نماد صف فروش ثبت شد.

او افزود: بیشترین ارزش معاملات را گروه فلزات اساسی با ثبت رقم ۳۷۹ میلیارد تومان (۱.۳ برابر میانگین هفتگی) به خود اختصاص داده است. با توجه به رشد اکثر نماد‌های معاملاتی و شاخص ساز، نماگر اصلی بورس اوراق بهادار با رشد بیش از ۲۷۱۰۰ واحد رو به رو شد و به حوالی ۲ میلیون و ۳۱۳ هزار واحد رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود؟
  • اثربخشی و بازگشت سرمایه دوره‌های ترویجی بهر‎ه‌برداران بخش کشاورزی ارزیابی شد
  • اصلاحیه‌ای به کام بازار
  • بورس در راه تصرف تاج و تخت؟
  • عوامل رشد شاخص بورس روزهای اخیر چه بود؟
  • هاوینگ بیت کوین چیست، چه زمانی رخ می‌دهد و چرا می‌تواند باعث افزایش سرسام آور قیمت شود؟
  • هاوینگ بیت کوین چیست، چه زمانی رخ می‌دهد و چرا می‌تواند باعث افزایش سرسام آور قیمت آن رمز ارز شود؟
  • (ویدیو) تصاویر نادر از حال و هوای بازار تهران در دوره قاجار
  • ۲۹۱ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سرمایه تزریق شد
  • راهکار کنترل اجاره‌بها چیست؟