Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@18:42:43 GMT

واگذاری ۹۷ بنای تاریخی فرهنگی به بخش خصوصی

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۳۰۵۶۹

واگذاری ۹۷ بنای تاریخی فرهنگی به بخش خصوصی

ایسنا/خراسان رضوی مدیر عامل صندوق توسعه صنایع‌ دستی، فرش دستباف، احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: تاکنون ۹۷ بنای تاریخی و فرهنگی کشور توسط صندوق به بخش خصوصی واگذار شده است.

هادی میرزائی در بازدید از آثار تاریخی استان در شهرستان‌های داورزن، زبرخان، فریمان و تربت ‌حیدریه افزود: صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به استناد بند «ز» ماده ۱۱۴ قانون برنامه چهارم توسعه با هدف مرمت، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی و با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی در سال ۸۴ تشکیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: از مجموع ۸۰۰ بنای تاریخی کشور که ساماندهی آن‌ به این صندوق سپرده شده، تاکنون ۹۷ بنای تاریخی و فرهنگی توسط صندوق به بخش خصوصی واگذار شده است. همچنین واگذاری برای حفظ و احیای ۴۱ بنای تاریخی استان خراسان رضوی در دستور کار این صندوق قرار دارد.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌ دستی، فرش دستباف، احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در بازدید از کاروان‌سرای مهر داورزن با اشاره به موقعیت مناسب این کاروان‌سرا که در محور مواصلاتی شرق به غرب کشور قرار دارد، اظهار کرد: کاروان‌سرای مهر با ۶۰۰۰ متر مربع مساحت از طریق مزایده برای مرمت و بهره‌برداری به مدت ۲۵ سال به بخش خصوصی و غیردولتی واگذار می‌شود.

وی با بیان این ‌که دوره دو تا سه ساله برای مرمت و آغاز بهره‌برداری پیش‌بینی‌ شده، گفت: با توجه به این‌ که کاروان‌سرا در کنار روستا قرار دارد و امکان الحاق به محدوده طرح هادی روستا موجود است، ظرفیت استفاده از وام پست‌بانک با سود ۴ درصد در صورت مشارکت دهیاری نیز وجود دارد.

میرزائی ضمن بازدید از مجموعه تاریخی زیارتی قدمگاه رضوی در شهرستان زبرخان نیز گفت: این صندوق برای واگذاری حمام تاریخی قدمگاه به بخش خصوصی به مدت ۱۰ سال که قابل تمدید است، با شرایط و تسهیلات ویژه و به‌ منظور حفظ، مرمت و احیای آن با کاربری حمام سنتی و مجموعه پذیرایی، آمادگی دارد. این حمام تاریخی که در ضلع جنوب شرقی باغ تاریخی قدمگاه رضوی قرار دارد، مربوط به دوره قاجاریه بوده و در تملک میراث فرهنگی است.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع ‌دستی، فرش دستباف، احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی یادآور شد: مجموعه تاریخی زیارتی قدمگاه رضوی در شهرستان تازه تاسیس زبرخان در ۲۲ کیلومتری شرق شهر نیشابور و ۹۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد مقدس واقع‌ شده و سالانه با بیش از ۳.۵ میلیون بازدیدکننده، زائر و گردشگر داخلی و خارجی(عمدتا زائران عرب و پاکستانی) از مهم‌ترین مناطق گردشگری خراسان رضوی است.

میرزائی همچنین در بازدید از کاروان‌سرای سنگ‌بست اظهار کرد: هزینه مرمت این اثر تاریخی برای احیا حدود ۳۵ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است. شرایط را برای سرمایه‌گذار تسهیل می‌کنیم. این کاروان‌سرا به نسبت دیگر بناها هزینه زیادی ندارد بلکه باید مجموعه‌ای از خدمات را در این محدوده فراهم کرد تا این مجموعه نیز احیا شود.
  
میرزائی در جریان بازدید از حمام حاج رئیس تربت ‌حیدریه نیز افزود: واگذاری بناها با هدف مرمت و نگهداری بهینه اماکن تاریخی و فرهنگی، توسعه مقاصد گردشگری و کمک به صیانت از این آثار بسیار گران‌سنگ و دارای اهمیت فرهنگی کشور صورت می‌گیرد. سقف واگذاری بناها بالای ۱۰ سال است اما در خصوص حمام حاج رئیس، استعداد واگذاری تا ۱۵ سال وجود دارد و بنا به نحوه اداره آن، قابل تمدید و افزایش سقف قرارداد است.

بر اساس اعلام روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، وی بابیان اینکه اولویت اصلی صندوق احیا در واگذاری‌ها، حفظ شانیت اماکن تاریخی و فرهنگی است، گفت: نکته قابل‌ تامل در خصوص حمام حاج رئیس این است که متاسفانه در طول تاریخ آب را از مسیر حمام‌ها قطع کردیم؛ لذا حمام‌های تاریخی تبدیل به موزه شد و نتیجه آن شد که امروز کشور ترکیه خود را مدعی «مهد حمام» اعلام کرده و از این‌ رو بنای ما احیای حمام حاج رئیس با همان کارکرد اولیه است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی تاریخی و فرهنگی گردشگری و صنایع حمام حاج رئیس میراث فرهنگی بخش خصوصی خراسان رضوی بنای تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۰۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت با 14 طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان

به‌گزارش جام جم آنلاین از گرگان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، مجید رحمانی خلیلی با اعلام این خبر گفت: موافقت‌نامه اصولی 14 طرح سرمایه‌گذاری گردشگری اعم از اقامتگاه بوم‌گردی، مجتمع گردشگری، گردشگری ساحلی، واحد پذیرایی، هتل‌آپارتمان و مرکز تفریحی سرگرمی در شهرستان‌های استان با حجم سرمایه‌گذاری  بالغ‌بر 5 هزار میلیارد ریال در اولین جلسه کمیسیون فنی سرمایه‌گذاری در سال جاری صادر شد.

 

معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان خاطرنشان کرد: این طرح‌ها با ایجاد زمینه اشتغال حدود 200 نفر طبق ضوابط و قوانین مصوب در شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جلسه اخیر کمیسیون فنی برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری استان بررسی و مورد تصویب قرار گرفت.

او تصریح کرد: حمایت از سرمایه‌گذاران و تسریع در اعطای مجوزهای لازم برای ایجاد تأسیسات گردشگری در سطح استان از اولویت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان است.

دیگر خبرها

  • موافقت با 14 طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • ثبت بیش از ۲۶ میلیون نفر بازدید از اماکن گردشگری خوزستان
  • بازدید از بناهای تاریخی کردستان روز پنجشنبه رایگان است
  • شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌فرهنگی قم
  • ۱۸میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد
  • ورود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر به کردستان
  • پنج رویداد فرهنگی کردستان ثبت ملی شد
  • همایش بین‌المللی راه ابریشم در استان کرمان برگزار می‌شود
  • کشف بیش از ۳۰ شی عتیقه از قاچاقچیان در رودبار
  • موزه‌های قلعه چالشتر پررونق‌ترین موزه در چهارمحال و بختیاری