Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر محمد هاشمی شهری روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: بر اساس این طرح داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در سیستان و بلوچستان که متقاضی استفاده از سهمیه مناطق محروم هستند از بدو تحصیل متعهد می‌شوند تا بعد از دانش آموختگی در مناطق روستایی این استان مشغول بکار شوند.

وی افزود: با دانش آموختگی تدریجی این گروه از همکاران پزشک عمومی و ظرف ۲ تا ۳ سال آینده مشکل کمبود پزشک در سطح اول نظام بهداشت و درمان به طور کامل برطرف خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به کل پزشکان عمومی مورد نیاز برنامه پزشک خانواده نیز گفت: با احتساب سرانه یک پزشک به ازای هر چهار هزار و ۵۰۰ نفر از ساکنان مناطق روستایی، نیازمند حضور ۱۲۲ پزشک عمومی هستیم و هم‌اینک با ۷۷ پزشک عمومی برای کار در مراکز روستایی قرارداد داریم.

وی ادامه داد: در مقطعی از زمان و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت تفاوت معناداری میان ‌میزان ‌پرداختی به پزشکان شاغل در مراکز روستایی استان ما با سایر نقاط کشور ایجاد شد و همین موضوع باعث شد تا بعد از گذشت سال‌ها، همه مراکز روستایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از حضور پزشک برخوردار شوند اما هم‌اینک با عدم رغبت پزشکان برای حضور در مناطق روستایی رو به رو شده‌ایم.

هاشمی افزود: هم‌اینک۵۲ مرکز جامع خدمات سلامت روستایی در منطقه تحت پوشش این دانشگاه فعال بوده که متاسفانه با لغو قرارداد تعدادی از پزشکان شاغل به کار در این مراکز،۱۳ مرکز روستائی فاقد پزشک است. 

وی با قدردانی از پزشکانی که در مناطق روستای سیستان و بلوچستان در حال فعالیت هستند گفت: مسائل قانونی و مهمتر از آن کمبود منابع مالی از مهمترین موانع موجود در مسیر استقرار کامل برنامه پزشک خانواده در مناطق روستایی محسوب می‌شود و به همین دلیل جاذبه حضور در مناطق روستایی برای پزشکان کم شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزایش ضریب محرومیت مناطق روستایی و ایجاد تفاوت معنادار در پرداخت حق الزحمه میان مناطق برخوردار و کم برخوردار را از راهکارهای ضربتی و کوتاه مدت برای حل مشکل کمبود منابع انسانی در مناطق روستایی برشمرد.

وی تاکید کرد: رایزنی و پی گیری‌های لازم از طریق وزارت بهداشت و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در حال انجام است.

هاشمی بیان کرد: با اقداماتی همچون توزیع پزشکان مراکز دارای چند پزشک در مراکز فاقد پزشک و حضور سیاری پزشک عمومی مناطق همجوار در مراکز فاقد پزشک را از مهمترین اقدامات انجام شده برای کاهش تبعات و عوارض کمبود پزشک درمناطق روستائی عنوان کرد.

وی با اشاره به اهمیت ارائه مراقبت‌های بهداشتی اولیه PHC () در تمام مراکز روستائی گفت: پزشکان عمومی در مراکز روستایی علاوه‌بر ارائه خدماتی مانند ویزیت سرپایی وظیفه مدیریت و نظارت بر فعالیت‌های بهداشتی و مراقبتی را نیز بر عهده دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: عدم امکان ویزیت سرپایی مشکلاتی را برای روستائیان ایجاد خواهد کرد و این عزیزان مجبور می‌شوند تا برای ویزیت سرپایی و یا دریافت دارو به روستاهای مجاور و یا شهر مراجعه کنند.

وی به شهروندان اطمینان داد که کارکنان خدوم حوزه بهداشت با تلاش مضاعف اجازه نمی‌دهند تا خدمات مورد نیاز مردم همچون واکسیناسیون، مراقبت‌های مادر و کودک، بهداشت محیط و سایر مسائل مراقبتی و بیماریابی به واسطه عدم حضور موقت پزشک عمومی در مناطق روستائی متاثر شود و ارائه خدمات مراقبت بهداشتی اولیه در مراکز فاقد پزشک توسط کارکنان مرکز انجام می‌شود.

هاشمی بیان کرد: نظارت بر حسن اجرای ارائه خدمات در این مراکز هم به صورت مستمر توسط کارشناسان ستادی شهرستان‌های تابعه انجام می‌شود.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان روستائیان بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان روستائیان بهداشت و سلامت سیستان و بلوچستان روستائیان بهداشت و سلامت اخبار کنکور دانشگاه علوم پزشکی زاهدان سیستان و بلوچستان مناطق روستایی مراکز روستایی پزشک عمومی فاقد پزشک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۰۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان چهارمحال و بختیاری از اجرای طرح وارگه دانایی در مناطق عشایری استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، احمد فرهادی امروز در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: طرح وارگه دانایی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در مناطق عشایری استان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح کاروان دانایی در مناطق عشایری و روستایی، عنوان کرد: این طرح در سال گذشته برای ارائه خدمات کتاب‌محور برگزار شد، در سال جاری نیز طرح وارگه دانایی از اردیبهشت‌ماه اجرا خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ادامه داد: در طرح وارگه دانایی، دانش‌آموزان مدارس ابتدایی از اردیبهشت‌ماه تا خردادماه با خواندن کتاب داستان «گل حسرتی» وارد رقابت با سایرین می‌شوند و پس از ارزیابی در خردادماه، برگزیدگان تجلیل می‌شوند.

فرهادی با اشاره به اینکه طرح کاروان دانایی در سال گذشته با مشارکت بسیج، امور عشایر و آموزش و پرورش، اجرا و دستگاه‌های هلال احمر و شبکه بهداشت نیز در کنار این طرح، خدمت‌رسانی کردند. در سال جاری بیش از 2 هزار جلد کتاب در نقاط روستایی و عشایری در طرح کوله‌پشتی توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به حضور کتابداران استان در مناطق روستایی و عشایری و فعالیت‌های کتابخوانی و کتاب‌محور، خاطرنشان کرد: لازم است در طرح کتابخانه سیار که مصوبه سفر ریاست جمهوری است، خودرو تامین شود تا این طرح در استان اجرایی شود.

به گزارش تسنیم، وارگه واژه‌ای ترکیبی از دو بخش "وار" به معنی خانه و"گه" به معنی جا و مکان است و در واقع به خانه موقت عشایری «وارگه» می‌گویند. قرار است طرح وارگه دانایی در مناطق عشایری استان اجرایی شود.

انتهای پیام/7540

دیگر خبرها

  • ۲ خانه بهداشت روستایی در تالش افتتاح شد
  • اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • تشریح برنامه‌های روز ملی ایمنی حمل‌ونقل در سیستان و بلوچستان
  • رشد ۷۸ درصدی ساخت راه‌های روستایی در سیستان و بلوچستان
  • رشد ۷۸ درصدی احداث راه‌های روستایی در سیستان و بلوچستان
  • همت بلندی که ۱۶۰ بومی را صاحب شغل کرد
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • قم کمبود پزشک متخصص و عمومی دارد
  • حضور مجدد استاندار سیستان و بلوچستان از مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان
  • ویزیت رایگان اردو‌های جهادی در مناطق محروم روستایی بخش کوهسار سلماس