Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@14:55:52 GMT

تهیه جامع اطلس غذایی لازمه توسعه گردشگری غذایی

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۳۰۹۲۶

تهیه جامع اطلس غذایی لازمه توسعه گردشگری غذایی

این روزها صنعت های مختلفی به عنوان ظرفیت های جذب گردشگر به جهانیان معرفی می شود که شاید یکی از خوشمزه ترین این صنایع  در جذب توریست صنعت گردشگری غذایی باشد که می تواند به عنوان یک فرصت جدید پیش روی جذب توریست های ایرانگرد قرار گیرد.

اصفهان، به عنوان یکی ازدیدنی ترین شهرهای  دنیا و سومین کلان شهر پر جمعیت و بزرگ ایران، بدون شک  یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای کشور است، چنانکه به هر گوشه‌ای از آن که دیدن کنید، ردی از تاریخ را در آن خواهید یافت، بخصوص بافت سنتی و خانه‌های تاریخی زیاد که آن را به نوستالژی ترین و دلچسب ترین دیدنی این روزهای مدرن تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترکیب زیبای سنتی مدرنیته در خانه هایی همچون دهدشتی، جارچی باشی، ملاباشی، کرایاس، سهروری، سیمون و خیلی از خانه های قدیمی دیگر که نه تنها در شهر اصفهان بلکه در سایر شهرستانها و نیز سایر استان های کشور امروز توانسته با تبدیل شدن به هتل، رستوران و کافی شاپ هایی فرصتهای بی بدیل و بی نظیری برای جذب گردشگر ایجاد کند.

بسیاری از این خانه های سنتی و قدیمی(هتل رستوران ها) در کنار سرو انواع و اقسام غذاهای خارجی و نوشیدنی ها در کافی شاپ و سرو غذاهای فست فودی به سرو دم نوش ها، نوشیدنی های سنتی، قدیمی و غذاهای سنتی با چیدمان در ظروف سنتی روی آورده اند که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است  که روزانه گردشگران داخلی زیادی با ذائقه های مختلف به این رستوران ها و کافی شاپ ها مراجعه و از تلفیق فضای قدیمی و خوراکی هایش در دنیای امروز لذت می برند.

نکته مهم این که این رویکرد و تحول در سلیقه به نوعی در تمام شهرهای ایران در حال رخ دادن است اما کلان شهرهای کشور به لحاظ گردشگرپذیر بودن در شرایط بهتر و جلوتری از سایر شهرها قرار دارند.

جای خالی گردشگری غذایی در بین تورهای خارجی

از گردشگران خارجی غافل نشویم که آنها نیز به دنبال اقامتگاه های بومگردی در کشور و معرفی و تعریف برخی از غذاهای خوشمزه دنیا تمایل زیادی به تناول غذاهای بومی و محلی در برخی از شهرها و کشورها دارند، چرا که آنها در کشورهای خود از غذاهای آماده و کنسروی خسته و به دنبال گردشگری های خود سراغ غذاهای ارگانیک روستایی و یا دستپخت های سنتی به همراه چیدمان با سلیقه هستند و حتی بسیاری از ثبت لحظات خاطرات سفر خود را از سرو غذا و به اشتراک گذاری آن می گذرانند.

اما نکته اینجاست که در کشور ما هنوز "گردشگری غذایی"به عنوان یک صنعت مغفول و به نوعی جزو فرصت های پنهان و نادیده محسوب می شود در حالی که ایران با ۲ هزار و ۵۰۰ نوع غذای سنتی یکی از غنی‌ترین سفره‌های جهان را در اختیار دارد و شیوه طبخ غذای ایران بعد از سبک پخت غذای چینی و رومی سومین سبک شناخته شده در جهان است که ما می توانیم با یک طرح گسترده کشوری و تهیه "اطلس غذایی ایران" بستر مهم و جدیدی را برای جذب گردشگران خارجی و نیز گردشگران داخلی ایجاد کنیم.

سیر تحول غذای سنتی ایران و هویت های جعلی

به طور قطع گام نخست گردآوری غذاها ایرانی، دستور پخت اولیه آن، سیر تحول آنها در گذر تاریخ است که تناسب با ذائقه مردمان دوره های مختلف و موقعیت ها و تغییرات جغرافیایی دستخوش تغییرات زیادی شده است که وجود یک منبع معتبر می تواند از تکراری بودن آنها، ثبت به نام هر منطقه محلی پیشگیری کند.

متاسفانه بسیاری از غذاهای ایرانی بدون ثبت ملی به سایر کشورها صادر شد و نه تنها ریشه و پیشینه ها مشخص نشده است که حتی نام برخی از غذاهای اصیل که نشان هویت ایرانی دارد، ترجمه نادرست شده است.

لزوم نقشه غذایی ایرانی

نقشه غذایی در برخی از کشورها مرسوم است،به طور مثال در فرهنگ آمریکایی دانستن نقشه غذایی هر منطقه با توجه به موقعیت جغرافیایی آنها برای مخاطبان یک موضوع جذاب و کاربردی است و حتی برخی مناطق را با نام غذای آن خطه می شناسند.

در ایران می توان تاثیر موقعیت جغرافیایی هر منطقه بر غذایی مردمان آن خطه برای درک بهتر و عمیق تر ریشه های غذای و تشخیص غذاهای مشترک بین کشورهای همسایه و فرهنگ های دخیل را پیدا کرد؛ کاری که شاید بتوان خواستگاه اصلی آن را در اصفهان و رد پای اولیه آن را در آذر ماه سال ۹۵ پیدا کرد، زمانی که جشنواره "سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری" برگزار و از تندیس اطلس غذای ایرانی و سند راهبردی مطالعات غذای ایرانی در اصفهان رونمایی شد.

غذای ایرانی فقط چلوکباب و جوجه کباب نیست

احمد کاظمی کارشناس دانشگاه های علمی و کاربردی اصفهان در خصوص ظرفیت های آموزشی به ایرنا گفت: ما در تمامی شهرهای کشور و در اصفهان ظرفیت آموزش صنایع غذایی را داریم اما این امر مورد بی مهری واقع شده است چرا که سال ۹۳ در بحث توریسم غذایی و گردشگری از طریق سازمان میراث فرهنگی وآژانس های مسافرتی این امر پیگیری و بی نتیجه ماند.

وی افزود: به نظر می رسد  تعامل بخش خصوصی و دولتی هنوز به بلو غ نرسیده است تا از امکانات آموزشگاهی استفاده کنند، در حالی که می توان گردشگر را یک روز مهمان آموزشگاه و غذای مورد علاقه و اصیل را آموزش و برای آنها گواهی صادر کرد.

کارشناس دانشگاه علمی و کاربردی اصفهان تصریح کرد: متاسفانه از ۷۰ آموزشگاه صنعت غذایی ثبت شده فنی و حرفه ای به دلیل عدم حمایت های آموزشی فقط ۲۳ آموزشگاه فعال هستند.

وی با تاکید به این نکته که ایران فقط "چلو کباب و جوجه کباب" نیست، ادامه داد: یک رستوران یک واحد تولیدی غذایی است که به نظر می رسد در یک کارگاه تولیدی باید کارشناس غذایی و آزمایشگاهی حاضر باشد تا غذاهای جدید ترکیبی را متناسب با نیاز و ذائقه مخاطبان روز عرضه کند.

وی ادامه داد: بانوان خوش سلیقه ایرانی بهترین کارشناسان غذایی هستند اما از ظرفیت آنها استفاده نمی شود که انتظار می رود، اتحادیه اصناف از بانوان به عنوان کارشناس غذایی در رستوران ها استفاده کنند و از سوی دیگر از مشارکت بخش دولتی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، اتحادیه آژانس ها،اتحادیه هتل داران در کنار بخش خصوصی استفاده کنند.

 "اطلس غذایی ایران" دایره المعارف غذای ایرانی

ستار کیانپور دبیر کارگروه توسعه پایداری گردشگری استان اصفهان در این باره به ایرنا گفت: برای رسیدن به نقطه هدف نیاز به یک سری زیرساخت های مدونی داریم که بتوان به صورت راهبردی پله به پله جلو رفت که در این خصوص؛ جشنواره"سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری گام نخست سند راهبری مطالعات غذایی ایرانی اجرا شد.

وی افزود: در این جشنواره انواع غذاهای سنتی، آش‌های محلی و دم‌نوش‌های گیاهی با حضور استان های کشور به نمایش گذاشته و فرصتی شد که غذاهای فراموش‌شده هر منطقه احیا شود.

دبیر کارگروه توسعه پایداری گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: ما برای اینکه بتوانیم یک مجموعه کامل از سند راهبردی غذایی کشور داشته باشیم نیاز به طراحی یک "اطلس غذایی ایرانی" داشتیم که با توجه به آن گام به گام پیش رویم که چنین اطلسی در گامهای مختلف پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: در این اطلس غذایی علاوه بر دستور پخت غذاهای ایرانی، پیشینه تاریخی غذا، خواص، ویژگی های منحصر به فرد به همراه آن خصوصیات روی اطلس جغرافیای ایران به صورت دیجیتال با کلیک برنامه هر شهری فراهم شده است.

کیانپور اضافه کرد: شناسایی غذاهای اصیل ایرانی و ریشه های آنها، نام گذاری غذاهای ایرانی و بازگرداندن به زبان های بین المللی، بیان نقشه غذایی ایران و دستور غذا از مهمترین بخش های این اطلس است.

دوران کرونا فرصتی برای آموزش و تبلیغ غذایی از طریق فضای مجازی

یکی از دغدغه های گردشگری این روزها عدم سفرهای گردشگر محور و تورهای گردشگری است که با وجود ظرفیت های غذایی و نوشیدنی های اصیل ایرانی می توان آن را از طریق فضای مجازی به اشتراک گذاشت.

بسته بندی، ظرف های غذا، طراحی سرو غذا و تولید محتوا از موارد مهمی است که می تواند این تهدید را تبدیل به یک فرصت کند و در دوران کرونایی علاوه بر جذب گردشگر؛ علاقه مندی به آزمایش غذاهای ایرانی و سفر را در آن سوی مرزها فراهم کند که دفاتر خدمات مسافرتی و اصناف در تولید محتواهای جذاب و دراختیار گذاشتن آن به آژانس ها می توانند موثر باشند.

 ایده اطلس غذایی نباید در یک طرح مکتوب باقی بماند

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان به عنوان یکی از متولیان اصلی و حمایتگر امر رونق گردشگری غذایی در این خصوص اظهارداشت: بحث اطلس غذای ایرانی یک موضوع بسیار پیچیده و گسترده است و دامنه مطالعاتی آن بسیار وسیع در حوزه های مختلف از جمله اقتصادی، اجتماعی، مذهبی است، هر چند می توان موضوع غذا را در حد ساده و رفع گرسنگی و یا در حد پیچیده و کارشناسی بررسی کرد.

 فریدون الهیاری با بیان اینکه هر نقطه از این کشور یک سفره غذایی خاصی دارد در گفت و گو با ایرنا افزود: تمام ظرفیت های غذایی ایران باید با تحقیقات میدانی مشخص شود چرا که بسیاری از غذاهای ایرانی در آستانه انقراض شدن هستند که انتظار می رود در این اطلس غذایی تفاوت های غذایی،تنوع غذایی از نقاط مختلف کشور شناسایی و سپس تجاری سازی و برندسازی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان تصریح کرد: اطلس غذایی در ابتدای امر یک کار آکادمیک و دانشگاهی است زیرا باید علاوه بر شناخت تنوع های غذایی، سیر مطالعات تاریخی و فرهنگی غذایی را نیز احیا کند و سپس نمایشگاه های مختلفی را در این خصوص برگزار و ظرفیت سنجی و مخاطب سنجی کند.

وی ادامه داد: برخی از غذاها، شیرینی ها و نوشیدنی های ایرانی ظرفیت ثبت اثر دارند که باید از مرحله پژوهش تا برندسازی آن در اطلس تعریف و اجرایی شود.

 هر چند تدوین یک اطلس غذایی ماه ها و سال ها به طول می انجامد اما به طور قطع چنین طرح عریض و طویلی نیاز به حمایت هایی دولتی و بخش خصوصی دارد تا بتواند به عنوان یک سند راهبردی تغییراتی را در صنعت گردشگری و غذایی کشور ایجاد کند که متاسفانه در سالهای اخیر می توان گفت؛ حمایت های دولتی در این بخش چشم گیر نبوده است.

اما به جرات می توان گفت که اگر "اطلس غذایی ایران" به عنوان یک راهبرد جذب گردشگر در نظر گرفته شود می تواند در کنار این جاذبه اشتغال زایی، احیا  غذاهای سنتی، ارائه غذاهای ترکیبی جدید و نیز صدور فرهنگ ایرانی و آداب غذا خوردن و از همه مهمتر کسب درآمد پایداری را برای جمعیت زیادی از دانش آموختگان جدید صنعت غذایی در کنار بهترین های غذای سنتی فراهم آورد.

از آنجایی که اصفهان یکی از شهرهای پیشرو و ارائه دهنده  این اطلس کشوری است و دبیرخانه آن در اصفهان قرار دارد می تواند با حمایت دولتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی یک صنعت جدیدی را برای کشور رقم بزند.

در آیینی در روز دوم مهر "اطلس غذایی ایران" با حضور مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، شورای اسلامی شهر اصفهان، کارشناسان دانشگاهی و کارشناسان صنعت غذایی و اصناف رو نمایی و پروژه از مزرعه تا سفره کلید خورد تا راهبردهای صنعت گردشگری غذایی در کشور و استان اصفهان بیش از پیش محقق شود.

برچسب‌ها اطلس گردشگری اصفهان جهانگردی پروندهٔ خبری گردشگری و میراث فرهنگی نصف جهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اطلس گردشگری اصفهان جهانگردی اطلس گردشگری اصفهان جهانگردی اخبار کنکور میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گردشگری غذایی غذاهای ایرانی غذای ایرانی عنوان یک نوشیدنی ها جذب گردشگر نقشه غذایی غذای ایران بخش خصوصی اطلس غذای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۰۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت ۱۰ میلیارد دلاری ایران و پاکستان با توسعه زیرساخت‌ها

وزیر راه از دستور کار قرار گرفتن تهاتر کالا با پاکستان خبر داد و گفت:‌با توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و بندری تجارت ۱۰ میلیارد دلاری دو کشور محقق می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهرداد بذرپاش وجود بنادر مهم پاکستان از جمله کراچی و موقعیت بنادر ایران از جمله بندر چابهار و دسترسی به آب‌های آزاد را فرصت مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور دانست و اظهار کرد: توسعه بنادر پاکستان و ایران از دیگر موضوعاتی بود که در دیدارهای دوجانبه مطرح شد.

وی با بیان این‌که دستیابی به این هدف گذاری ۱۰ میلیارد دلاری تجارت دو کشور نیازمند توسعه جدی زیرساخت‌ها از جمله بنادر و تسهیل تردد کامیون‌ها در مرزهای دو طرف است، افزود: مرز ریمدان، میرجاوه و پیشین میان ایران و پاکستان وجود دارد که دو مرز آن‌ها نسبتاً جدید است و باید تردد از این مرزها تسهیل شود.

وزیر راه و شهرسازی از طرح اجازه حمل یکسره بار توسط کامیون‌های ایرانی به داخل پاکستان خبر داد و افزود: این موضوع هم سرعت تردد و هم حجم انتقال بار را افزایش می‌دهد.تسهیل تردد جاده‌ای و توسعه زیرساخت‌ها در دو طرف مورد بحث قرار گرفت و مطرح شد که هم توسعه پارکینگ‌ها و هم مناسب‌سازی معابر تردد باید موردتوجه قرار گیرد.

بذرپاش یادآور شد: مشکلات برخی رانندگان ایرانی در خصوص لزوم اخذ ویزا و اجازه ورود تنها تا ۵۰ کیلومتر به کشور پاکستان از جمله دغدغه‌هایی بود که با طرف پاکستانی مطرح و مقرر شد این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: موضوع همکاری‌های هوایی از جمله افزایش پروازها به‌ویژه بین لاهور و مشهد یا تهران مطرح شد. بر این اساس مقرر شد با برقراری پرواز میان تهران و اسلام‌آباد توسط شرکت‌های ایرانی، بستر تردد راحت‌تر تجار دو کشور فراهم شود.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان، با بیان طرح موافقت‌نامه تجارت آزاد دو کشور، اضافه کرد: تعدادی موافقت‌نامه پیشنهادی از سوی سازمان‌های ایرانی به‌طرف پاکستانی ارسال شده بود که تا کنون نظر موافق یا مخالفی از سوی پاکستان اعلام نشده، به همین منظور قرار شد کارگروهی در وزارت مربوطه تشکیل و نشست‌های مجازی با سازمان‌های هم تراز برگزار شود تا هرچه سریع‌تر در مورد موافقت‌نامه‌ها نظر بدهند. همچنین نشست بعدی در سطح معاونان وزیر در تهران برگزار شود.

بذرپاش تهاتر کالا را از دیگر موضوعات مورد بحث طرفین اعلام کرد که در دستور کار برای پیگیری بیشتر قرار گرفت.

وی با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید در پاکستان ابراز امیدواری کرد توسعه همکاری‌ها با جدیت در دستور کار قرار گیرد و توافق‌نامه‌ها به سرانجام برسد.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان یادآور شد: پاکستان به دلیل مجاورت مرزی قابل توجه با کشورمان و بازار بزرگی که دارد، فضای مناسبی برای فعالان اقتصادی ایرانی است و باید زیرساخت‌ها برای دسترسی هرچه آسان‌تر تجار و بازرگانان ایران به این بازار فراهم شود که در نهایت توسعه اقتصادی کشور را به دنبال دارد.

کد خبر 747119

دیگر خبرها

  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • معرفی اطلس فام سهند؛ شرکت ایرانی تولید رنگ و رزین در سطح جهانی!
  • تجارت ۱۰ میلیارد دلاری ایران و پاکستان با توسعه زیرساخت‌ها
  • تنهایی موجب میل به شیرینی می‌شود!
  • طرح جامع گردشگری سردابه تدوین می‌شود
  • شام لاکچری فضانوردان آپولو ۸ چه بود؟ (+عکس)
  • نوآوری و خلاقیت، لازمه پیشرفت صنعت پتروشیمی در بازارهای جهانی
  • طرح جامع دریاچه نمک قم تصویب شد
  • اهمیت صبحانه برای کودکان
  • پلمب ۶ واحد صنفی متخلف در فریمان