Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-03-28@19:40:36 GMT

آیا می‌دانید که واکسن‌ها چطور ساخته می‌شوند؟

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۳۰۹۴۸

آیا می‌دانید که واکسن‌ها چطور ساخته می‌شوند؟

به طور کلی برای تهیه واکسن چند روش وجود دارد که سه شیوه از همه رایج‌تر هستند: ضعیف کردن ویروس، غیرفعال کردن ویروس یا محدود کردن آن.

به گزارش شریان نیوز،واکسن که وظیفه مقاوم کردن بدن در مقابل بیماری‌ها را دارد، در واقع خودش حاوی یک عامل بیماری‌ز است. این عامل از جنس همان ویروسی است که باعث بروز بیماری شده، ولی اغلب یا شکل ضعیف شده آن است یا شکل مرده‌اش.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وقتی این ویروس ضعیف وارد بدن شما می‌شود، سیستم ایمنی‌تان آن را به عنوان دشمن شناسایی کرده و به سرعت دست به کار نابودی ویروس می‌شود. این جدال نابرابر با پیروزی قاطع سیستم ایمنی به پایان می‌رسد و پس از آن، بدن که راه جنگیدن با آن عامل بیماری را یاد گرفته، هر بار با این ویروس مواجه شد، آن را شناسایی کرده و در جا نابودش می‌کند. به این فرایند، مقاوم‌سازی بدن یا تولید آنتی‌بادی در بدن می‌گویند. اما پزشکان چطور در آزمایشگاه‌ها به واکسن دست پیدا می‌کنند؟ به طور کلی برای تهیه واکسن چند روش وجود دارد که سه شیوه از همه رایج‌تر هستند: ضعیف کردن ویروس، غیرفعال کردن ویروس یا محدود کردن آن. در ادامه هر کدام از این روش‌ها و مزایا و معایب آن‌ها را مرور می‌کنیم.

ضعیف کردن ویروس
در این روش، متخصصان پزشکی و علوم آزمایشگاهی آن قدر ویروس را ضعیف می‌کنند تا قابلیت تکثیر آن در بدن به حداقل برسد. یعنی اگر به طور طبیعی یک ویروس در بدن هزاران بار تکثیر می‌شود، ویروس ضعیف شده واکسن فقط می‌تواند ۲۰ بار تکثیر شود. در نتیجه بعد از زدن واکسن، شما ابتدا کمی احساس بیماری می‌کنید، اما علائم خیلی زود از بین می‌روند و بیماری پیشرفت نمی‌کند. این حضور کم‌رمق ویروس در بدن شما، باعث ترشح پادتن می‌شود و مصونیتی به شما می‌دهد که تقریبا تا پایان عمر باقی می‌ماند. با این حال، یک ایراد بزرگ این روش آن است که نمی‌توان چنین واکسنی را به افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارندتزریق کرد. چون واکسن حاوی ویروس زنده است و همان ویروس کم و ضعیف هم برای از پا درآوردن سیستم ایمنی یک فرد بیمار کافی است.

 

غیرفعال کردن ویروس
در این روش، ویروس کاملا کشته یا غیرفعال می‌شود، بنابراین قابلیت تکثیر یا بروز بیماری را ندارد. همین ویروس مرده هم برای سیستم ایمنی قوی و هوشمند بدن ما قابل شناسایی است و به محض ورود آن به بدن، سلول‌های سیستم ایمنی‌مان فعال می‌شوند و به جنگ ویروس می‌روند. مزیت این نوع در آن است که ویروس موجود در واکسن باعث نمی‌شود که شما حتی علائم خفیف بیماری را نشان دهید. از سوی دیگر کسانی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند هم می‌توانند با خیال راحت از آن استفاده کنند. با این حال، این نوع از واکسن‌ها یک عیب اساسی هم دارند و آن این است که باید چند دوز از آن‌ها را بزنید تا بدنتان در مقابل بیماری مصون شود.

محدود کردن ویروس

در این روش، به شکل محدودی از ویروس استفاده می‌شود. در واقع فقط بخشی از پروتئین ویروس را در آزمایشگاه از آن جدا کرده و به عنوان واکسن وارد بدن می‌کنند. این روش درباره همه ویروس‌ها امکان‌پذیر نیست و فقط روی ویروس‌هایی جواب می‌دهد که بدن برای نابودی آن‌ها فقط با یک پروتئین مشخص‌شان سر و کار دارد. در عوض می‌توان واکسن به دست آمده با این روش را به همه افراد تزریق کرد و شاهد یک مصونیت بلند مدت در مقابل بیماری بود؛ مصونیتی که اغلب تا پایان عمر همراه فرد می‌ماند.


فداکاری حیوانات برای ما
شاید نامنصفانه به نظر برسد، اما واقعیت این است که برای ساخت واکسن، چاره‌ای نیست جز آن که از حیوانات کمک گرفته شود. متخصصان ویروس‌شناسی و علوم آزمایشگاهی دهه‌هاست که برای ساخت واکسن، اول یک حیوان را به بیماری مورد نظرشان مبتلا می‌کنند، بعد ویروس بیماری را از بدن حیوان می‌گیرند و دوباره آن را به حیوانی دیگر می‌زنند. بعد از بیمار شدن آن حیوان، باز ویروس را از بدنش جدا کرده و حیوانی دیگر را مبتلا می‌کنند. این چرخه آن قدر تکرار می‌شود تا بالاخره ویروس ضعیف شود و اگر آن را وارد بدن انسان کنند، باعث بیماری انسان نشود.

منبع: شریان

کلیدواژه: سیستم ایمنی کردن ویروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۰۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی سردخانه نگهداری واکسن در مرکز بهداشت غرب اهواز

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مهرداد شریفی به خبرنگار ما گفت: باهدف افزایش ظرفیت نگهداری مناسب واکسن در استان خوزستان، زنجیره سرد مرکز بهداشت غرب اهواز با ظرفیتی بیش از ۶۰ هزار لیتر راه اندازی شد.     وی افزود: تجهیزات این سردخانه بر اساس استاندارد‌های مورد تایید وزارت بهداشت تهیه و نصب شده است.   شریفی ادامه داد: در یکسال اخیر حدود ۱۳ زنجیره سرد دیگر در سایر مراکز بهداشت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز مجهز به ژنراتور یا تابلوی خودکار شدند.     معاون اجرایی مرکز بهداشت استان خوزستان اضافه کرد: با توجه به لزوم نگهداری واکسن در دمای مناسب از زمان تولید تا مصرف، دسترسی به زنجیره سرمای واکسن با کیفیت بالا، نقش بسزایی در تداوم کارایی واکسیناسیون در کودکان دارد.     وی می‌گوید: با این مداخله ها، تداوم تامین واکسن‌های با کیفیت، ایمن و کارآمد برای کودکان تضمین می‌شود.     شریفی با بیان اینکه امسال ۲ واکسن روتاویروس و پنوموکوک علاوه بر واکسن‌های روتین، به برنامه واکسیناسیون کودکان اضافه خواهد شد، گفت: از خانواده‌ها درخواست می‌شود به منظور پیشگیری از ابتلا نوزادان و کودکان به بیماری‌های واگیر از بدو تولد بر اساس برنامه واکسیناسیون نسبت به ایمن سازی فرزندان خود اقدام کنند و دراین زمینه دچار تاخیر نشوند.

دیگر خبرها

  • ۶ هزار دز واکسن نیوکاسل توزیع شد
  • افراد بزرگسال تا ۸۰۰ بار در روز صورت خود را لمس می‌کنند/ ما چطور مریض می‌شویم؟
  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • راز کثیف؛ دستان ما چگونه بیماری‌ها را انتقال می‌دهند؟
  • توزیع ۶ هزار دز واکسن نیوکاسل بین پرورش دهندگان بومی در قاینات
  • استفاده از ربات ۱۸۵ هزار یورویی هوش مصنوعی در پرورش لاله‌های سالم
  • دستان ما چگونه بیماری‌ها را منتشر می‌کنند؟
  • راه اندازی سردخانه نگهداری واکسن در مرکز بهداشت غرب اهواز
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • تحقیقات دانشگاه آکسفورد در مورد سرطان ریه