Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@18:19:30 GMT

حواشی ادامه دار کارگردان ۸۷ ساله

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۳۱۹۰۵

حواشی ادامه دار کارگردان ۸۷ ساله

«رومن پولانسکی» اعلام کرد به عنوان یکی از اعضای جدید آکادمی اسکار در مجمع عمومی این نهاد سینمایی شرکت نخواهد کرد. 

به گزارش ایسنا به نقل از فیگارو، انتخاب «رومن پولانسکی» کارگردان سرشناس لهستانی-فرانسوی به عنوان یکی از اعضای جدید آکادمی سینمایی سزار فرانسه با حواشی زیادی رو به رو شده و دو عضو به دلیل سابقه اتهامات اخلاقی علیه «پولانسکی» از سمت خود استعفا دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارگردان برنده اسکار به عنوان یکی از ۱۸ عضو تاریخی در جمع ۱۸۲ عضو مجمع عمومی جدید آکادمی سزار فرانسه انتخاب شده که با هدف ایجاد اصلاحاتی در ساختار این نهاد سینمایی تشکیل شده است.

بیش از دو سوم اعضای این مجموع عمومی نسبت به حضور پولانسکی در میان آنها اعتراض کرده اند و دو عضو نیز استعفای خود را اعلام کرده‌اند.

نماینده «پولانسکی» در جدیدترین اظهار نظر خود نسبت به این موضوع به خبرگزاری فرانسه اعلام کرده که این کارگردان در جلسه مجمع عمومی جوایز سزار در تاریخ ۲۹ سپتامبر و دیگر جلسات آتی شرکت نخواهد کرد. 

جوایز سزار فرانسه سال گذشته نیز در پی اعطای جایزه بهترین کارگردانی. به «پولانسکی» برای فیلم کنایه آمیز «یک افسر و جاسوس» با انتقادهای فراوانی رو به رو شد. 

داستان فیلم «یک افسر و یک جاسوس» درباره «آلفرد درفیوس» افسر ارتش فرانسه است که سالها متهم به خیانت بود اما در نهایت حقانیت و بی گناهی او به اثبات رسید. 

«پولانسکی» سازنده فیلم‌هایی چون «پیانیست» و «محله چینی‌ها» ۴۰ سال است به سبب اتهام تجاوز به دختری ۱۳ ساله در سال ۱۹۷۷ از ترس محاکمه سنگین از آمریکا فرار کرده و در پاریس زندگی می‌کند؛ چرا که فرانسه یکی از معدود کشورهای اروپایی است که مانع استرداد شهروندان خود به آمریکا می‌شود.

وی پس از اعتراف به جرم تجاوزش در سال ۱۹۷۷ میلادی، ۴۲ روز را در زندانی در ایالت کالیفرنیا سپری کرد و سپس آزاد شد اما در سال ۱۹۷۸ زمانی که یک قاضی در تلاش بود تا مجددا پرونده او را به جریان بیاندازد و مجازاتی سنگین برای او صادر کند به فرانسه گریخت.

این کارگردان ۸۷ ساله در سال ۲۰۰۹ در سوئیس دستگیر شد و ۱۰ ماه را در حصر خانگی به سر برد اما دولت سوئیس در نهایت تقاضای دولت آمریکا مبنی بر استرداد «پولانسکی» را نپذیرفت و او را آزاد کرد.

آمریکا در سال ۲۰۱۵ از دولت لهستان نیز خواست تا «پولانسکی» را تحویل دهد اما دادگاه عالی این کشور اعلام کرد که او دوران محکومیت خود را با توافق طرفین دعوی گذرانده است و در نهایت «سامانتا گیمر» شاکی این پرونده خواستار پایان دادن به این پرونده شد.

چندی پیش نیز چند اتهام جنسی جدید علیه «پولانسکی» مطرح شد.

آکادمی اسکار نیز سال گذسته اعلام کرد «رومن پولانسکی» را از عضویت در این نهاد سینمایی اخراج کرده و این تصمیم در راستای ترویج استانداردهای اخلاقی اتخاذ شده است که اعضاء را ملزم به رعایت ارزش‌های آکادمی و احترام به کرامت انسانی می‌کند. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رومن پولانسکی آکادمی سزار فرانسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۱۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاچه‌ ورمالیده کیست؟ | چگونه از حواشی یک شغل یک ناسزا خلق شد؟

همشهری آنلاین- سمیراباباجانپور: زیبایی حوض‌های وسط حیاط هر سال با آمدن بهار صدچندان می‌شد و صاحب خانه دورتا دورش را با گلدان‌های سفالی و گل‌های شمعدانی چشمنواز می‌کرد. در آن روزها برای همین حوض‌های فیروزه‌ای شغلی وجود داشت که به آب‌حوضی معروف بود. آب‌حوض‌کش وظیفه داشت تا آب حوض را خالی و دیواره حوض را تمیز کند. هر سال با ‌پایان فصل زمستان و نزدیک شدن به بهار این شغل رونق بیشتری پیدا می‌کرد. چون فصل زمستان آب حوض حیاط خانه از سرما یخ می‌بست و یا با برگ‌های خشک‌شده پر می‌شد، نظافت حوض‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های نظافت خانه به حساب می‌آمد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

آب‌حوضی علاوه بر اینکه حوض‌ها را تمیز می‌کرد، وظیفه نظافت آب‌انبار خانه‌ها را هم برعهده داشت. این شغل بیشتر به‌صورت دوره‌گردی بود. یعنی آب‌حوضی‌ها جای ثابتی نداشتند. در کوچه و خیابان‌های محله‌های تهران پیاده قدم می‌زدند و فریاد می‌کشیدند: «آب حوض می‌کشیم، آااب‌حوووضیییه» برخی از آنها البته فرش هم می‌شستند.»

بیشتر این کارگران جزو مهاجرانی بودند که از شهرهای دیگر به تهران می‌آمدند و وضع مالی خوبی نداشتند. به پیت‌های فلزی دسته‌های آهنی می‌چسباندند تا بتوانند به راحتی آب حوض را خالی کنند. اغلب آنها به‌صورت گروهی کار می‌کردند. مثلاً یکی آب حوض را خالی می‌کرد، دیگری لجن‌های کف حوض را تمیز و نفر سوم زباله‌ها را از خانه بیرون می‌برد.

نصرالله حدادی، تهران‌پژوه، می‌گوید: «درباره آب‌حوض‌کش‌های تهران ضرب‌المثلی وجود دارد. این شغل از مشاغلی بود که با آب ارتباط داشت و نظافت حوض‌ها و آب‌انبارها را با مهارت انجام می‌دادند، اما از آنجا که آنها اغلب آب‌حوضی‌ها ژولیده و کثیف بودند، در میان عموم مردم چندان مورد احترام قرار نمی‌گرفتند. از طرفی، چون حوض‌ها در فصل زمستان یخ می‌بستند و یا با زباله و برگ ‌پر می‌شدند، اگر شی‌ئ گرانقیمتی مثل انگشتر و... صاحبخانه در آن می‌افتاد نمی‌توانست آن را پیدا کند و در نتیجه چشم امید داشت تا زمان تخلیه آب حوض، شیء مورد نظر توسط آب‌حوضی پیدا شود.

حدادی می‌افزاید: «آب‌حوضی‌ها هم پاچه‌های شلوار را بالا می‌دادند و پا را در آب حوض فرو می‌بردند و به آرامی راه می‌رفتند تا اگر شیئی به پایشان خورد متوجه شوند، اما متأسفانه برخی اشیای گرانقیمت پیداشده را تحویل نمی‌دادند. از این‌رو اگر فردی چندان اعمال درستی نداشت و روراست نبود به او «پاچه ورمالیده» می‌گفتند که حکایت از همان پاچه‌های بالازده آب‌حوضی‌ها در آب کثیف حوض را دارد.»

کد خبر 844272 برچسب‌ها هویت شهری خبر مهم همشهری محله

دیگر خبرها

  • حواشی دومین روز سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • کودک چهار ساله در خرسان غرق شد/عملیات جستجو ادامه دارد
  • ادامه تلاش برای یافتن کودک چهار ساله غرق شده در رود خرسان
  • گروگانگیری خونبار در خراسان ؛ کشف آثار درگیری خونین در خانه قربانی | آدم‌ربایان اجاره‌ای پسر ۳۰ ساله را به زاهدان بردند
  • حکم اعدام آقای کارگردان شکسته شد
  • پاچه‌ ورمالیده کیست؟ | چگونه از حواشی یک شغل یک ناسزا خلق شد؟
  • جست‌وجوی نجاتگران هلال‌احمر زنجان برای یافتن مرد ۶۰ ساله
  • مرد ۵۰ ساله با دندان گوش پسرجوان را در نانوایی ابوسعید کند!
  • پایان فرار ۲ ساله عامل یک جنایت در محله دربند تهران
  • حواشی‌های قابل تأمل در نوای هزار دف پالنگان!