Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان هشت سال دفاع مقدس میراث با شکوهی است که پس از گذشت ۴۰ سال نسل به نسل به دست ما رسیده و اگر به ۴۰ سال قبل برگردیم از این گنجینه گرانقدر می‌توانیم درس ایثار، تدبر، شجاعت و تقوا بیاموزیم اما آنچه امروز اهمیت دارد حفظ و نگهداری صحیح و انتقال بدون نقص آن به نسل‌های بعد است.

امروز به علت هجمه دشمنان و جنگ نرم، لزوم روایتگری‌های قوی فرماندهان دوران دفاع مقدس و ثبت خاطرات شفاهی جانبازان و آزادگان جنگ به صورت کتاب، صوتی و تصویری بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود چراکه وجود منابع معتبر در این حوزه روشنگر و فانوس راه جوانان خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رهبر معظم انقلاب بارها در فرمایشاتشان به حفظ و توجه ویژه و جلوگیری از تحریف این حماسه جاودان تأکید فرموده‌اند همچنین در سخنرانی اخیر خود به صراحت بیان کردند که «ما در باب دفاع مقدس کوتاهی کردیم و احتیاج به کارهای زیادی در این زمینه داریم چرا که تحریف و دست‌های تحریف‌گر در کمین هستند. الان شما فرماندهان و شاهدان جنگ هستید و به این موارد پاسخی می‌دهید اما ۲۰ سال بعد از این جمعیت عده‌ای نیستند، ۳۰ سال بعد جمع بزرگتری نیستند؛ پس باید معرفت‌افزایی را در این زمینه افزایش داد» به همین علت شرایط کنونی حضور هر چه بیشتر و قوی‌تر فرماندهان دفاع مقدس و روایتگران معتبر را می‌طلبد.

در همین راستا و تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر فعالیت در زمینه جلوگیری از تحریف دوران دفاع مقدس به سراغ مسئول مجمع روایان دفاع مقدس کشور رفتیم و نظر وی را در این باب جویا شدیم.

سردار رضا میرزایی یکی از فرماندهان دوران مقدس است که پس از پایان دوران جنگ به صورت مستمر و ویژه در زمینه حماسه دفاع مقدس مشغول به پژوهش و گردآوری مطالب و منابع معتبر است، از جمله سمت‌های کنونی وی محقق و پژوهشگر دفاع مقدس، مسئول مجمع روایان دفاع مقدس کشور، استاد علوم نظامی در دانشگاه‌ها، مشاور و کارشناس ارشد نظامی ستاد مرکزی راهیان نور کشور در امور راویان و یادمان‌ها و همچنین استاد راویان دفاع مقدس و نویسنده و گردآورنده کتاب حماسه نامداران گمنام است که از منابع معتبر حوزه دفاع به شمار می آید.

سردار میرزایی در طول دفاع مقدس پنج بار به درجه جانبازی نائل آمده و در حال حاضر جانباز ۷۵ درصد است همچنین قبل از آغاز رسمی جنگ و نیز مدت‌ها بعد از پایان جنگ تحمیلی به مدت ۱۴۲ ماه در جبهه و نوار مرزی کشور حضور فعال داشت.

این فرمانده دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه باید از جریان تحریف دفاع مقدس جلوگیری به عمل آید، اظهار کرد: ۳۲ سال از پایان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس کشور می گذرد و طی این مدت بسیاری از فرماندهان و رزمندگان بر اثر جراحات ناشی از عوارض جنگ شهید و برخی فوت شده‌اند همچنین گروهی دیگر توانایی روایتگری و سخن‌وری خود را به دلایلی همچون افزایش سن، عوارض شیمیایی یا جانبازی از دست داده‌اند.

وی افزود: با وجود دلایل مذکور ما باید شاهد کاهش تعداد پیشکسوتان، فرماندهان و مسئولان مرتبط با دفاع مقدس باشیم اما متأسفانه روز به روز تعداد این افراد افزایش یافته است که نشان می‌دهد بسیاری از کسانی که در حاشیه قرار داشتند، به میدان آمده و مسائلی را بازگو می‌کنند که گاه سندیت ندارد و یا در تخصص و حیطه وظایف آنها نیست در حالیکه هر رزمنده‌ای تنها باید خاطرات خود را بیان کند.

میرزایی با تأکید بر اینکه نباید از مقام شهدا در جهت مسائل سیاسی و کسب قدرت سوءاستفاده کرد، گفت: شهداء هیچ نیازی به بزرگ‌نمایی ندارند و متأسفانه برخی برای رسیدن به منافع خودشان استفاده می‌کنند که این امر بزرگترین گناه در حق شهداء است این در حالیست که نباید موضوعات سیاسی و مقام را با شهداء مخلوط کنیم‌.

وی با بیان اینکه جایگاه هر شهید را باید با اقداماتی که انجام داده است، به مردم معرفی کنیم همچنین از اغراق و مبالغه‌گویی در بیان خاطرات شهداء باید جلوگیری به عمل آید، اذعان کرد: تمام شهداء دارای مقام والایی هستند اما امروز شاهد هستیم گاهی مباحثی درباره برخی شهیدان بیان می‌شود که قطعاً می‌توان گفت خودشان نیز از این امر راضی نیستند، بسیاری از شهیدان والامقام ما که اقدامات بسیار بزرگی انجام داده‌اند، معرفی نشده و برخی نیز دائم و مستمر از آنها در هر رخدادی نامبرده می‌شود که حتی خانواده همین شهداء نیز از این امر ناراضی هستند.

مسئول مجمع روایان دفاع مقدس کشور افزود: بسیاری از بزرگان ما به فراموشی سپرده‌ شده‌اند که این مسئله همان جریان تحریف دفاع مقدس است، در چنین وضعیتی افرادی که معمولاً در رسانه‌ها نفود دارند، مکرراً یک شهید را معرفی و وی را برجسته می‌کنند در صورتی که در جنگ فقط یک گروه خاص جنگ را پیش نبرده‌اند، از سرباز تا فرمانده همه نقش مؤثر خود را ایفا کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اگر به دنبال عدالت در گفتارمان هستیم نباید هیچ شهیدی را فراموش کنیم، در زمینه روایت دفاع مقدس شاهد هستیم بسیاری از افراد غیرنظامی که در امور نظامی و تخصصی ندارند، در برنامه‌های صداوسیما استراتژی عملیات شرح می‌دهند که واقعاً حیرت انگیز است.

میرزایی با انتقاد به مصاحبه اخیر یکی از نمایندگان مجلس همدان در برنامه «معبر چهلم» اظهار کرد: افراد غیرمتخصص نظامی در راستای جلوگیری از اختلافات و تحریف دفاع مقدس باید از ورود به چنین مسائلی خودداری کنند و تنها به بیان خاطرات شخصی خود و آنچه از آنها خواسته شده، بپردازند.

وی بیان کرد: در این برنامه هدف از عملیات ۱۱ شهریور قراویز سال ۶۰ را انتقام از خون شهیدان رجایی و باهنر دانستند در صورتی که در تمام هشت سال دفاع مقدس ما حتی یک عملیات در راستای انتقام‌ نداشتیم بلکه تنها در جهت حفظ تمامیت ارضی کشور، عقب‌راندن دشمن، تعقیب و تنبیه متجاوز و دفاع از جان، مال و ناموس کشورمان بوده است.

این فرمانده دوران دفاع مقدس تأکید کرد: بیان چنین مسائلی یعنی خیانت و تحریف دفاع مقدس، بنده به عنوان یکی از فرماندهان عملیات ۱۱ شهریور بیش از ۷۰ شبانه روز برای طراحی این عملیات تلاش کردیم، چطور ممکن است عملیاتی در عرض سه روز پایه‌ریزی و طراحی شود و صورت بگیرد؟

وی با بیان اینکه طراحی و شناسایی و تهیه مهمات و امکانات برای هر عملیات در دوران دفاع مقدس گاهی ماه‌ها طول می‌کشید و اجرای یک عملیات در عرض سه روز اصلاً عقلانی نیست و کسی آن را باور نمی‌کند، مطرح کرد: اگر در طول دوران دفاع مقدس در راستای انتقام فردی از خون یک شهید بارز یا شخص خاصی عملیات انجام شده باشد خیانت به کشور است، نام عملیات ها ممکن بود به نام شهداء باشد اما به خاطر یک شهید چنین چیزی نداشته‌ایم بلکه همانطور که ذکر شد هدف اصلی دفاع از کشور بوده است.

میرزایی ادامه داد: از دیگر مباحث بیان شده در این برنامه اثرگذاری تنها چهار تن در عملیات ۱۱ شهریور بوده است که این بیانات بسیار اختلاف برانگیز بود تا جایی که بعد از پخش برنامه از برادران ارتشی با بنده تماس گرفتند و از نادیده گرفتن نقش ارتش در صحبت‌های وی بسیار گله‌مند بودند.

در جنگ سپاه و ارتش شانه به شانه هم جلو آمدند

این کارشناس ارشد نظامی ستاد مرکزی راهیان نور کشور در امور راویان اظهار کرد: در تمام عملیات‌ها افراد زیادی وظایفی داشته‌اند که هر کدام در جایگاهی نقش خود را ایفا کردند، در همین عملیات چندین فرمانده حضور داشتند و سپاه و ارتش شانه به شانه هم جلو آمدند بنابراین نمی‌توان این مسئله را محدود به چند تن کرد.

وی اضافه کرد: افراد غیرمسئول و شخصی نباید به این صورت یک عملیات و حماسه را بهم بریزند و خدمات همه را نادیده بگیرند، یک عملیات فراتر از چهار نفر است، صداوسیما و خبرنگاران نیز باید قبل از مصاحبه اطلاعات کافی جمع‌آوری کرده و از هر گونه تحریف دفاع مقدس جلوگیری کنند.

وی یکی از راه‌های جلوگیری از تحریف دفاع مقدس را عملکرد درست رسانه‌ها در شناخت راویان دانست و تصریح کرد: رسانه‌ها و خبرنگاران برای اینکه عملیات‌ها به انحراف کشیده نشود، باید جایگاه فرد مصاحبه شوند را بشناسند و شرعاً باید چهار موضوع را مدنظر قرار داده و از رزمنده سوال کنند. در عملیات حضور داشته یا نه؟ چه مدت حضور داشته؟ مسئولیت شما چه بوده است؟ فرمانده شما چه کسی بوده است؟ و از پاسخ همین سوالات واقعیت مشخص می‌شود و از انحراف جنگ توسط افراد غیرمتخصص جلوگیری به عمل می‌آید.

مسئول مجمع روایان دفاع مقدس کشور ضمن گله از علمکرد اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان بیان کرد: این اداره متولی کنترل بر روی روایتگری‌ها، چاپ کتب و فعالیت راویان است اما به نظر می‌رسد این مسئله در استان رها شده است، هر کسی می‌تواند به روایتگری بپردازد، مدیرکل حفظ آثار استان هم باید به صورت فعالانه وارد عمل شود و از فرماندهان جنگ برای روایتگری‌ها استفاده کند.

افزایش چاپ بدون نظارت کتاب‌های دوران دفاع مقدس

وی با اشاره به چاپ بدون نظارت و کنترل کتاب های مرتبط با حوزه دفاع مقدس و افزایش این کتاب‌ها، به خبرنگار ایسنا گفت: به نظر می‌رسد محتوای این کتاب‌ها کنترل نمی‌شوند چراکه دارای صدها مورد نقص هستند، برخی نویسندگان نیز موضوعاتی غیرواقعی و تصورات ذهنی و هیجانی خود را وارد کتاب می‌کنند و واقعیت‌ها را کنار می‌گذارند که این مسئله برای دفاع مقدس فاجعه و مصیبت است.

میرزایی خاطرنشان کرد: نویسندگان باید امانت‌دار باشند، مباحث را راستی آزمایی کرده و از فرماندهان جنگ تأییده بگیرند و از رنگ و لعاب دادن‌های غیرواقعی به متن خودداری کنند. برخی مؤسسات نیز بازار گرمی کرده و به فکر اصل نوشته نیستند، در بحث دفاع مقدس چنین مباحثی باید کنار گذاشته شود وگرنه تحریف صورت می‌گیرد.

فرماندهان جنگ هنوز زنده هستند

این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه متولیان حفظ آثار دفاع مقدس تمام تلاش خود را در حفظ آثار به کار ببرند و برای آنها برنامه داشته و اجازه ندهند هر کس هر طور که دوست دارد، جنگ را روایتگری کند، تأکید کرد: در برخی کتاب‌ها واقعیت در غیرواقعیت گمشده است در صورتی که فرماندهان جنگ هنوز زنده هستند و می‌توانند برای حل این مشکلات گام بردارند.

وی اذعان کرد: به عنوان یک کارشناس ارشد نظامی و پژوهشگر دوران دفاع مقدس از دیدن چنین مسائلی واقعاً زجر می‌کشم، متولیان این امر باید به خود بیایند در غیراین صورت همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند «دشمن وارد عمل می‌شود و برای ما کتاب خواهد نوشت».

میرزایی در ادامه با بیان اینکه هدفم از این مصاحبه تنها عمل به دستور مقام معظم رهبری است چراکه ایشان آرزومندند دفاع مقدس تحریف نشود و واقعیت‌ها را برای نسل‌های آینده بیان کنیم، اضافه کرد: این مسئله تنها مربوط به استان همدان نیست بلکه همه استان‌های سراسر کشور دچار این آفت شده‌اند، حتی بسیاری از استان‌ها وضعیتی بدتر از استان همدان دارند.

وی در پایان مطرح کرد: به بنده این اختیار داده شده است که در صورت بروز خطا و تحریف دفاع مقدس آن را رسانه‌ای کنم، تخصص من دفاع مقدس است، اگر تخصص نداشتم چنین اختیاری به من داده نمی‌شد همچنین آمادگی رفع ایرادات کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس با استفاده از اسناد معتبر جنگی هستم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری دفاع مقدس هفته دفاع مقدس چهل سالگی دفاع مقدس روایتگری راویان دفاع مقدس دوران دفاع مقدس تحریف دفاع مقدس فرماندهان جنگ دفاع مقدس روایتگری ها دفاع مقدس یک عملیات حفظ آثار کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۲۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گیلان، مهد شهیدان و سرداران دفاع مقدس است

اسدالله عباسی، استاندار گیلان امروز (چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه) در جلسه هماهنگی افتتاح مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس گیلان، نقش موزه‌های دفاع مقدس در بازگو کردن فداکاری‌های رزمندگان اسلام برای نسل جدید را بسیار موثر دانست و گفت: برای حفظ آثار و ارزش‌های شهدا، این مجموعه را باید در حوزه مادی و معنوی غنا ببخشیم تا جوانان، نوجوانان، دانش آموزان، دانشجویان و مردم از آن استفاده کنند.

او با اشاره به اهتمام مسئولان برای ساخت موزه دفاع مقدس در گیلان افزود: این استان مهد شهیدان و سرداران در دوران دفاع مقدس است که هر کدام گنجینه و دانشگاه معرفت هستند ولی افتتاح موزه دفاع مقدس گیلان به نسبت سایر استان‌ها با تأخیر آغاز شد، لذا باید با جدیت تمام آن را افتتاح کنیم.

استاندار تصریح کرد: باید توجه به زیست بوم گیلان یک اصل در ساخت موزه دفاع مقدس باشد و حال و هوای دوران دفاع مقدس را برای ما تداعی کند.

در این جلسه سرهنگ حسن حبیبی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان، تعدادی از مدیران و شهردار رشت نیز حضور داشتند و نقطه نظرات خود برای تسهیل در بهره برداری این پروژه را بیان کردند.

بنا بر اعلام روابط عمومی استانداری گیلان؛ مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس گیلان در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در مسیر ورودی اصلی به استان و شهر رشت در حال ساخت است.

فاز اول این پروژه ۲ هزار متر مربع زیربنا و یک هکتار محوطه دارد و سوم خرداد امسال توسط رئیس جمهور به صورت ارتباط تصویری همزمان با ۵ استان دیگر افتتاح خواهد شد.

ساختمان مدیریت مرکز فرهنگی و ساختمان مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی دفاع مقدس، ساختمان‌های احداث شده در فاز اول هستند.

در فاز دوم و سوم نیز ساختمان‌های آمفی تئاتر و گالری‌های موزه احداث خواهند شد که در حال حاضر سازه آمفی تئاتر به پایان رسیده است.

بخشی از محوطه سازی فاز اول توسط شهرداری رشت ساخته شده و قرار است مابقی محوطه سازی نیز اجرا شود تا در آینده به عنوان یکی از پارک‌های شهر رشت بهره برداری شود.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی شهدا است
  • برای شناخت شهدا باید سرگذشت پژوهی کنیم
  • گیلان، مهد شهیدان و سرداران دفاع مقدس است
  • تحریف بازدارندگی، سناریوی جدید علیه عملیات وعده صادق/ عبدالحمید می‌خواهد در چارچوب نظام فعالیت کند!
  • درختان محور قزوین به اقبالیه جابه جا می‌شوند
  • انقلاب اسلامی یک قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است
  • شهید زاهدی از عناصر تأثیرگذار در دفاع مقدس و بعد از آن بود
  • آینده جهان از شب عملیات «وعده صادق» تغییر کرد
  • انقلاب اسلامی قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است
  • روایتگری آشکار از قدرت فزاینده ایران