Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری‌آنلاین ـ سیدمحمد فخار: احتمال وقوع سیلاب شدید در تهران قوت گرفته ‌است. الگوی بارش‌ در ۳سال اخیر نیز نشان داده که سیلاب با هیچ شهر و منطقه‌ای شوخی ندارد. سازمان جنگل‌ها اطلاعاتی در اختیار همشهری قرار داده‌ است که براساس آن با یک ساعت بارش شدید در کوه‌های بالادست تهران و رسیدن میزان بارش به ۲۰میلی‌متر، مناطق کوهپایه شهر به سرعت در معرض سیلاب قرار می‌گیرند و تلفات مالی و جانی به پایتخت تحمیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی دهه۹۰ تنها یک سیلاب جدی در تهران رخ داد که مربوط به اردیبهشت۹۱ در روددره کن بود. طی این سیل خسارات فراوانی به تأسیسات و زیرساخت‌های شهری پایتخت وارد شد. اما فرورفتن آب در ایستگاه‌های مترو موجب شد دامنه خسارات گسترده نشود. از سویی سایه وقوع سیل از ابتدای سال۹۷ بر سر بسیاری از شهرهای بزرگ کشور گسترده شده است. عرصه‌های طبیعی کشور سال‌هاست با خشکسالی سخت دست‌وپنجه نرم می‌کنند و در چنین شرایطی بارش‌های رگباری افزایش یافته است. در ماه‌های فروردین و اردیبهشت و در فصل پاییز نیز احتمال بارش‌های رگباری بالا و خطر وقوع سیلاب جدی است.

علت کلیدخوردن سیل

حوضه آبخیز بالادست تهران حوضه بسیار خطرناکی است. هوشنگ جزی مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها می‌گوید: فاصله قله توچال تا مثلا نقطه‌ای مثل ابتدای بزرگراه امام ‌علی (ع) آنقدر کم و شیبدار است که اگر باران با ۲۰میلی‌متر بارش در یک ساعت اتفاق بیفتد، سیلاب سریع در شهر تهران جاری می‌شود. بنابراین حجم سیلابی که در این محدوده رخ خواهد داد، بسیار زیاد است. از طرفی چون جنس زمین در دامنه کوه‌های شمال پایتخت، از سنگ درشت‌دانه تشکیل شده است، همراه با سیلاب حجم بسیار زیادی خاک و سنگ به شهر وارد می‌شود. برای نمونه در سیلاب سال۶۶ تهران، یک سنگ چندتنی به میدان تجریش وارد شد و هر اندازه حجم خاک و سنگ بیشتر باشد، تخریب نیز بیشتر می‌شود. حتی جنس سنگ‌های تهران می‌تواند تا ۴برابر یک سیل عادی موجب تخریب در شهر شود.

مدل‌سازی جزئیات خسارت

سیل چالش جدی برای مدیریت آبخیز بالادست تهران است. برای مشخص‌کردن ابعاد این شرایط خطرناک، جلسه‌ای میان سازمان جنگل‌ها و شورای شهر تهران برگزار شده که توجه جدی به سیل در شهر صورت گیرد. به گفته جزی، اگر سیلاب در تهران با شدتی که پیش‌بینی‌ می‌شود اتفاق بیفتد که حتما این اتفاق خواهد افتاد، مسیل ورودی بزرگراه امام‌علی(ع)‌ گنجایش ۱۰مترمکعب آب در ثانیه را دارد و این مسیر پر از آب خواهد شد. روددره کن هم به‌شدت در تهدید سیل قرار می‌گیرد و همه مشاغل ساکن در دره با سیل آسیب خواهند دید. در اردیبهشت سال۹۱ هم سیل کوچکی در این مسیر جاری شد که اگر ایستگاه‌های مترو در مسیر نبود، خسارات بسیار بیشتر و تلفات جانی فزاینده‌ای نسبت به آنچه رخ داد برجای می‌گذاشت.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها تنها راه نجات از سیل قریب‌الوقوع تهران را چنین عنوان می‌کند: باید دست استان تهران در تامین منابع مالی آبخیزداری باز باشد. شهرداری تهران هم باید، اقدامات آبخیزداری را انجام دهد و خروجی‌های شهر را برای سیلاب مناسب‌سازی کند. چون جنس سیلابی که برای تهران پیش‌بینی می‌شود، سیلاب «واریزه‌ای» است. یعنی سیلاب سنگین، مملو از گل‌ولای که بلافاصله تمام معابر شهر را می‌بندد.

افزایش بارش‌های پاییزی

براساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، ماه‌های مهر، آبان و آذر از لحاظ احتمال بارندگی بیشتر از میزان نرمال یعنی طبق آمار بلندمدت ۵۰ساله خواهد بود. این وضع برای همه شهرهای در حاشیه کوه‌ها هشدارزاست اما برای تهران به‌علت ساختار بافت ریزدانه و فشرده‌ای که در شمال شهر وجود دارد، بسیار بیشتر است.

برای مدیریت سیلاب ۲مقوله مهم شامل پیش‌بینی و هشدار وجود دارد. پیش‌بینی‌ها در بازه زمانی طولانی‌مدت و حدودا ۳ماهه صورت می‌گیرد و هشدارها در بازه زمانی کوتاه‌مدت ۳ یا ۴ساعته است که البته به‌ علت نظام اطلاع‌رسانی کند و مسائل آن، همواره بعد از وقوع سیل مردم از خبرهای مربوط به احتمال سیل مطلع می‌شوند. از این‌رو باید تمهیدات لازم در زمینه مدیریت سیلاب، تخلیه ایمن سیلاب در مجاری انتقال آب، رودخانه‌ها و کانال‌ها فراهم شود. از طرفی لایروبی‌ها، آزادسازی مسیرها و رفع تصرف‌ها در مسیر احتمالی وقوع سیلاب اهمیتی فزاینده در کاهش تخریب‌ مالی و جانی دارد.
 

کد خبر 552540 برچسب‌ها سيل تهران محیط زیست سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سيل تهران محیط زیست سازمان جنگل ها و مراتع کشور سازمان جنگل ها وقوع سیلاب پیش بینی وقوع سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۲۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ استان درگیر سیل و آبگرفتگی شدند | هشدار قرمز بارش شدید برای ۵ استان

به گزارش همشهری آنلاین،‌ بابک محمودی در این باره اظهار داشت: از امروز، ۲۸ فروردین تا ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه، استان‌های بوشهر، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان و یزد تحت تاثیر سامانه بارشی قرار گرفتند.

محمودی اضافه کرد: در این مدت، ۲۴ مورد عملیات امدادی از سوی امدادگران جمعیت هلال احمر انجام شد و امدادگران به ۲۰۸ نفر متاثر از سیل و آب‎گرفتگی امدادرسانی کردند.

وی ادامه داد: ۲۴ تیم عملیاتی، شامل ۱۲۵ امدادگر، ۱۳ نفر را اسکان اضطراری دادند و آب جمع شده در هشت واحد مسکونی نیز توسط این گروه‌های امدادی تخلیه شد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور گفت: شهروندان در زمان‌های اعلام شده از تردد و توقف در مسیرها و جاده‌ها و بستر رودخانه‌ها خودداری کنند و در صورت بروز هرگونه حادثه با شماره ۱۱۲ ندای امداد و نجات تماس گیرند.

با توجه به هشدار سطح قرمز سازمان هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع سیل به دنبال بارش شدید موسمی در ۵ استان جنوبی کشور به ویژه هرمزگان، نواحی جنوبی استان فارس و سیستان بلوچستان، جلسه مدیریت بحران در ستاد مرکزی سازمان اورژانس کشور برگزار شد.

دکتر جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور به ارائه توضیحاتی در زمینه آماده باش نیروهای اورژانس و اخذ گزارش وبیناری از رؤسای مراکز اورژانس مناطق جنوبی کشور پرداخت و خواستار بسیج تمامی امکانات برای یاری رساندن به آسیب دیدگان احتمالی از وقوع این سیلاب ها شد.

در ادامه دکتر مهدی غیبی، رئیس مرکز هدایت عملیات بحران (EOC) گفت: با توجه به اخطار سازمان هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع سیل در استان های جنوبی کشور جلسه مدیریت بحران با حضور اعضای ستاد مدیریت بحران کشور و سایر سازمان ها و نهادهای ذی ربط در مرکز هدایت عملیات بحران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واقع در ستاد مرکزی سازمان اورژانس کشور برگزار شد.

وی افزود: هدف از برگزاری این جلسه پایش لحظه به لحظه مناطق در معرض خطر و تسریع در تعامل بین دستگاهی برای جلوگیری از آسیب های احتمالی و خدمت رسانی به موقع در صورت بروز هرگونه حادثه است.

وی در ادامه از حضور فعال و پیگیر نمایندگان سازمان ها و نهادهای شرکت کننده در این جلسه قدردانی کرد.

در این نشست نمایندگانی از وزارت بهداشت، سازمان مدیریت بحران، هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، سازمان راهداری، پلیس راهور، ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت نیرو، سازمان انتقال خون، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان هواشناسی و جهاد کشاورزی حضور داشتند.

کد خبر 844982 منبع: ایرنا برچسب‌ها سيل خبر مهم

دیگر خبرها

  • هشدار هواشناسی افغانستان برای وقوع سیلاب در ۲۹ ولایت
  • رگبار و رعد و برق در ۴ استان/پیش‌بینی وقوع سیلاب
  • هواشناسی ایران / هشدار رگبار و وقوع سیلاب برای ۴ استان
  • وقوع سیلاب در کرمان خسارت جانی نداشت
  • بارش باران در جاده‌های ۹ استان
  • تخلیه ۵۰ خانوار روستا‌های کرمان به علت وقوع سیلاب
  • ۷ استان درگیر سیل و آبگرفتگی شدند | هشدار قرمز بارش شدید برای ۵ استان
  • ۷ محور مواصلاتی به علت وقوع سیلاب مسدود شد
  • آماده‌باش مدیریت بحران در ۵ استان
  • هشدار قرمز سیلاب؛ بارش سنگین باران در ۴ استان کشور