Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-20@02:10:37 GMT

با بیماری‌های ویروسی چه باید کرد؟

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۳۲۳۳۵

صراط: محمد اسماعیل اکبری در خصوص نحوه برخورد با بیماری‌های ویروسی گفت: هنگامی که یک بیماری به ویژه یک ویروس تنفسی در کشور اپیدمی می‌شود اقداماتی باید توسط نظام بهداشت و درمان انجام شود و یکسری کار‌ها را هم مردم باید انجام دهند.

به گزارش میزان، وی ضمن تاکید بر استفاده از ماسک برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ادامه داد: استفاده از ماسک و جلوگیری از انتقال تنفس افراد به یکدیگر اقداماتی است که مردم باید هنگام اپیدمی یک ویروس تنفسی در کشور انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




وی افزود: هنگامی که ما صحبت می‌کنیم قطرات تنفسیمان یک‌ونیم متر، موقع فریاد زدن ۲ متر و هنگام عطسه و سرفه ۴ متر به اطراف پرتاب می‌شود و حتی زمانی که صحبت نکنیم و فقط یک گوشته بنشینیم محیطی که در آن قرار داریم را آلوده می‌کنیم.

مشاور عالی وزیر بهداشت با بیان اینکه در دوران اپیدمی این بیماری حتما باید فاصله اجتماعی خودمان را با افراد حفظ کنیم، متذکر شد: بسیاری از افراد ناقل این بیماری هستند و ما در مورد اینکه فرد مقابلمان به این بیماری مبتلا هست یا نه اطلاعی نداریم و به همین دلیل بهتر است، حتما فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم.

رییس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به اینکه نکته بعدی که افراد باید در این دوران رعایت کنند، توجه به نقاطی از بدن است که ویروس از آن‌ها عبور می‌کند و وارد بدن می‌شود، توضیح داد: این ویروس از طریق چشم، گوش، دهان و بینی وارد بدن می‌شود ما باید با توجه داشته باشیم که با دست آلوده این نقاط را لمس نکنیم و دستمان به طور مرتب بشوییم و یا ضد عفونی کنیم.

مشاور عالی وزیر بهداشت اظهار کرد: این اقدامات از وظایف مردم در دوران اپیدمی کرونا است و حتی اگر افراد یک تکه پارچه و روسری جلوی بینی و دهان خود بگیرند نقش مهمی در این خصوص ایفا کرده اند.

اکبری در خصوص اقدامات نظام بهداشت و درمان در مواجهه با این بیماری تشریح کرد: قدم اول نظام بهداشت و درمان در مواجهه با این بیماری تشخیص زودهنگام و قدم دوم پاسخ سریع است.

وی بیان کرد: در خصوص تشخیص زودهنگام مبنای ما برای تشخیص کرونا تست PCR است، که یک معیار جهانی است، اما اگر این امکان را نداشته باشیم چگونه باید تشخیص دهیم؟ مگر کشور‌های آفریقایی این امکان را دارند؟ و یا مگر در دوران شیوع ویروس سارس امکان استفاده از این تست را داشتیم؟ هنگامی که امکانات ما کم است باید آن را تقسیم بندی و مدیریت کنیم و همچنین در دوران اپیدمی این ویروس هر کس علائم این بیماری از جمله عطسه، سرفه، تب و ... را داشت باید کرونا در نظر بگیریم و در مواجهه با آن پاسخ سریع بدهیم.

وی اضافه کرد: فردی که علائم این بیماری را دارد به طور طبیعی وارد نظام درمانی می‌شود و پاسخ ما به او باید سریع باشد، اما افرادی که با شخص مبتلا در تماس بوده اند و یا نشانه‌های کمی از ابتلا به این بیماری را دارند از نظر ما بیمار هستند و باید تحت نظر پزشک قرار بگیرند و ۱۴ روز در خانه بمانند و قرنطینه شوند.

مشاور عالی وزیر بهداشت یاد آور شد: نباید نسخه واحدی برای همه افراد تحویز کرد و ممکن است فردی خانه نداشته باشد و ۸ نفر در یک اتاق زندگی کنند، ۵۰ درصد جمعیت شهر تهران در خانه‌های حدود ۵۰ متر زندگی می‌کنند و نظام درمان باید این موارد را رصد کند، چرا که هنگامی قرنطینه خانگی معنا دارد که خانه بزرگ باشد و فرد با سایر اعضای خانواده فاصله مناسبی داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر امکان قرنطینه خانگی وجود نداشته باشد، باید مکانی در اختیار داشته باشیم که در ساختار بهداشت عمومی به آن نقاهتگاه صحرایی گفته می‌شود و ما در این زمینه دیر اقدام کردیم و این نقاهتگاه‌ها از ۲۰ اسفند شروع به فعالیت کرد. این مکان‌ها باید جزء نظام مراقبتی باشد و افرادی که مشکوک و ناقل هستند باید در آنجا خصور داشته باشند نه اینکه این نقاهتگاه‌ها را کمک بیمارستان بگیریم.

وی ضمن اشاره به اینکه چینی‌ها در عرض ۱۰ تا ۱۲ روز توانسته اند یک نقاهتگاه هزار تخت خوابی بسازند، افزود: آن‌ها در این مکان افراد مشکوک و ناقل را نگهداری می‌کردند و بیماران را در آنجا نگه نمی‌داشتند.

مشاور عالی ویزیر بهداشت گفت: به طور کلی پاسخ سریع به این معنی است که ویروس را در گوشه نگه داریم و با آن مقابله کنیم چرا که ویروس تنها در دو صورت از بین می‌رود یکی از طریق نظام ایمنی بدن و دیگری با مرگ بیمار.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: بیماری بیماری عفونی بیماری ویروسی بیماری تنفسی صراط مشاور عالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۲۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه افراد در شکل گیری سلامت مسئولیت فردی و اجتماعی دارند

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، به طور کلی کلمه عبارتی از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی انسان و سلامت جسمی که شامل همه قابلیت‌های جسمی و بدن است می‌شود.همانطور که سازمان جهانی بهداشت هم عقیده دارد سلامتی نبود بیماری جسمی در بدن نیست بلکه نداشتن هیچگونه مشکل روانی، اجتماعی و همچنین جسمانی برای هر شخص است.

کسی که بخواهد جسم و روحی سالم داشته باشد باید با برنامه ریزی مشخص، پیروی از قواعد سلامت و پیگیری همه جانبه به این هدف‌خودبرسد.
معمولا هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه با یک شعار آغاز می‌شود که شعار امسال «سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت» است. این درحالیست که هر روز با هدفی متفاوت و در راستای شعار آغاز می‌شود تا فرهنگسازی سلامت به درستی و با جزئیات دقیق نهادینه شود. روز نخست هفته سلامت ۱۴۰۳ به «سلامت خانواده، حق و مسئولیت همگانی» روز دوم «سلامت خانواده از آموزش و پرورش تا آموزش عالی» روز سوم «سلامت خانواده و سلامت زمین» روز چهارم «سلامت خانواده و سلامت روانی اجتماعی» روزپنجم «سلامت خانواده و فرهنگ سلامت» روز ششم «سلامت خانواده و جوانی جمعیت» و روز هفتم «سلامت خانواده، غذای سالم و ورزش همگانی» نامگذاری شده است.

همه افراد در شکل گیری سلامت مسئولیت فردی و اجتماعی دارند

در همین خصوص فرشید رضایی سرپرست دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری انا در رابطه با هفته ملی سلامت اظهار کرد: مفاهیم بنیادین سلامت بر اساس اولویت‌های ملی در هفته سلامت تبیین می‌شود. در همین جهت مردم، سازمان‌های مختلف کشور و وزارت بهداشت که در شکل‌گیری سلامت نقش دارند در جریان اولویت‌های سلامت قرار گرفته و گفتمان سازی شکل می‌گیرد. روز اول این هفته به نام سلامت خانواده حق و مسئولیت همگانی شکل گرفته است. سلامتی نه تنها حق آحاد ملت است بلکه تک تک افراد در شکل گیری آن مسئولیت فردی و اجتماعی دارند.

وی ادامه داد: برنامه‌های سلامت خانواده و نظام ارجا به عنوان جدید‌ترین برنامه وزارت بهداشت تعریف شده است که در راستای برقراری عدالت و دسترسی همگانی به خدمات با کیفیت سلامت بدون دغدغه‌های مالی به ویژه در کلان شهر‌ها است.

مردم در برابر چالش‌های سلامت تنها نیستند

سرپرست دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت افزود: در این برنامه پزشکان به بیمار نگاه فوق تخصصی نداشته بلکه از یک بعد جامع و کاملی از ابعاد مختلف سلامت نگاه می‌کنند. هرفردی دارای یک مراقب سلامت خواهد شد و پزشک خانواده او را تحت پوشش خدمات قرار می‍‌دهد. به عبارت دیگر مردم در برابر چالش‌های سلامت تنها نیستند.

رضایی مطرح کرد: نگاه برنامه سلامت خانواده نگاه صرفا درمان نگر و بالینی نیست بلکه نگاهی به سبک زندگی سالم، سواد سلامت، توانمند‌سازی مردم، ایجاد سلامتی در بدن و نگاه پیشگیرانه است.

وی گفت: در شکل گیری سلامت، نقش مردم از درون خانواده تا محل کار و زندگی روزانه آنها در شکل گیری سلامت که هم سلامت جسمی و هم سلامت ذهنی است تاثیر دارد. معقوله فرهنگ سلامت، موضوع دیگری است که به آن پرداخته می‌شود و فرهنگ سلامت به عنوان لایه‌ای از جامعه در همه ابعاد سلامت تاثیر گذار است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیماری ایدز چیست؟ + فیلم
  • کفش هوشمندی که به کمک افراد آلزایمری می‌آید
  • همه‌چیز در مورد یک ویروس بهاری؛ بیشتر مراقب کودکان خود باشید
  • در نامه ای به وزیر بهداشت: وزارت بهداشت حذف هپاتیت C در ایران را اعلام کند
  • نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها
  • وزارت بهداشت حذف هپاتیت C در ایران را اعلام کند
  • همه افراد در شکل گیری سلامت مسئولیت فردی و اجتماعی دارند
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • چشم‌رنگی‌ها در معرض این بیماری
  • برگزاری کلاس آموزشی بهداشت و پرورش کرم ابریشم در نیشابور