Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی براتی طراح حرکت موسیقی-نمایش «علمدار» که این شب‌ها در تالار وحدت روی صحنه می‌رود، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره همکاری با این پروژه گفت: همکاری با موسیقی-نمایش «علمدار» در تداوم ۲ دهه همکاری من با حسین پارسایی و تولید آثاری تجربی که در زمینه طراحی حرکات و معاصرسازی مفاهیم قابل اعتنا هستند، بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره ویژگی‌های این اثر توضیح داد: موسیقی-نمایش «علمدار» از منظر فرم و حرکت همچون سایر نمایش‌ها به ویژه آثار مذهبی حسین پارسایی دارای مجموعه حرکاتی هدفمند و متناسب با ظرفیت موسیقی و محتوای متن نمایشی است و همواره تا رسیدن به تکنیک‌های مورد نظر، طراحی حرکت در طول تمرینات چندین بار دستخوش تغییرات می‌شود.

براتی افزود: نکته قابل تامل در طراحی حرکات موسیقی-نمایش «علمدار» نگاه توحیدی، مفهومی و نمادین آن است. در واقع مجموعه حرکات طراحی شده با تاکید بر عنصر «دست» نشانه و مظهر یک عروج آسمانی است. رمز و راز دست‌هایی که به جای بردن جرعه‌ای آب، دریایی از حقیقت را نمایان می‌کند.

وی ادامه داد: به طور طبیعی موسیقی اثر و سپس گفتار نمایشی منشا اصلی طراحی حرکات است تا بتوان به فرمی از ارتباط بدون کلام و یا همان بیان بدن دست یافت. به طور طبیعی ضرباهنگ موسیقی در پویایی و هیجان و یا وقار و آرامش اثر بسیار موثر است. به هر ترتیب چنین هماهنگی متاثر از احساس، عملکرد و هماهنگی گروه فرم و حرکت خواهد بود. همچنین بخشی از جلوه‌های طراحی به لباس و نور هم مربوط می‌شود.

براتی در پاسخ به این پرسش که در طراحی حرکت تابع موسیقی است یا کلام، بیان کرد: من به عنوان طراح حرکت با ژست، اندیشه و احساسات اجراگر روبرو هستم. از نظر من ژست بر صدا و کلمه ترجیح دارد تا به یک بیان فیگوراتیو در ارائه مفهوم برسیم. بنابراین گاهی طراحی، تابع موسیقی است و گاهی برای یک تابلوی نمایشی موسیقی ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: در «علمدار» موسیقی و کلام هر ۲ عنصر موثر بودند. ابتدا با سمپل هایی که آهنگساز در اختیارم گذاشت طراحی اولیه شد و بعد در جلسات تمرین با حضور ارکستر و گروه آوازی در تالار تمرین کردیم. در واقع «علمدار» تلفیقی از تمام عناصر ممکن و موجود است. کلام به معنای شعر و ملودی و موسیقی به عنوان اتمسفر اجرا، مبنای طراحی حرکت در این اثر است.

وی در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: در پایان از رضا راد و خانم سیاس به‌عنوان دستیاران و اعضای گروه حرکت میلاد محمد زاده، آصف جاودان فرد، یونس حمزه لویی، سعید نوعی، میثم جبارزاده، شاهین کیانی‌نژاد، رضا خاکی، امید کفایتی، فربد ولدی، الکس ملک کرم، محمد حیدری، اسماعیل صالحی، حامد شمس و مهدیار کشمیری و دیگر دست‌اندرکاران پروژه که در یک بازه زمانی محدود من را همراهی کردند، سپاسگزارم.

کد خبر 5033241 آروین موذن زاده

منبع: مهر

کلیدواژه: علی براتی تالار وحدت حسین پارسایی تئاتر ایران اربعین 99 محرم 99 تئاتر ایران چهل سالگی دفاع مقدس هفته دفاع مقدس برنامه تلویزیونی فیلم سینمایی شبکه پنج سیما موسیقی ایرانی جشنواره فیلم مقاومت فیلم مستند شبکه یک سیما فیلم کوتاه ویروس کرونا سینمای مستند موسیقی نمایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۲۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهدا حلقه‌ی اتصال حرکات اساسی نظام هستند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، فرهاد زیویار سی ام فروردین ماه در مراسم گرامیداشت عملیات کربلای ۱۰ و سالروز شهادت سردار سید محمد حجازی با تشریح چگونگی پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط رژیم شاهنشاهی، مقابله با نظام سلطه‌ی جهانی و مسئله‌ی قدس و فلسطین به عنوان سه رویکرد و جریان اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: شهدا با رشادت و ایثارگری خود در این سه موضوع اساسی حلقه‌ی واصله‌ی آنها هستند.

وی ادامه داد: خنثی کردن بسیاری از تهدیدات، مقاومت در برابر تحریم‌های مختلف و حضور در جنگ تحمیلی از دیگر دستاوردهای بزرگ و نتایج رشادت شهدا است.

استاندار تصریح کرد: حضور شهدا در عملیات‌های غرورآفرین از جمله کربلای ۱۰ که با پیشروی ۲۵۰ کیلومتری رزمندگان ما در دل کشور عراق همراه بود، در نهایت چنان رقم خورد که دیگر کسی نتواند چشم طمع بر مرز‌های ما داشته باشد.

فرهاد زیویار اظهارداشت: موضوعات اساسی انقلاب اسلامی را می‌توان در بیانات امام خمینی (ره) در سال ۱۳۴۲ مشاهده کرد که شامل مبارزه با رژیم طاغوت، نظام سلطه و مسئله‌ی قدس است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح مسئله‌ی فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه پرداخت و ادامه داد: مسئله‌ی قدس و غزه یک موضوع مهم نه تنها برای ما بلکه برای همه مسلمانان و به تعبیر امام خمینی (ره) تمامی موحدین جهان است.

استاندار افزود: تا زمانی که هستیم نسبت به این موضوع مکلف بوده و تا نابودی رژیم غاصب صهیونیستی خواهیم جنگید.

وی به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص مسئله‌ی فلسطین و ضروت مبارزه با رژیم اشغالگر قدس اشاره کرد و ادامه داد: این رژیم کودک کش به پشتوانه‌ی نظام سلطه تمامی چارچوب‌های اخلاقی و بشری را زیر پا گذاشته و تمامی حوزه‌ها از جمله سیاسی و اقتصادی را به فساد کشانده است.

دیگر خبرها

  • اولین تصاویر واقعی پیکسل ۹ پرو لو رفت
  • تلفیق صنعت و دانشگاه توسعه جامعه را رقم می زند
  • شهدا حلقه‌ی اتصال حرکات اساسی نظام هستند
  • "مجنون آن لیلی" به تالار حافظ می‌آید
  • توالت هوشمند ۱٫۵ میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد(+عکس)
  • مجنون آن لیلی به تالار حافظ می‌آید
  • حرکات تکنیکی و مهارت های تماشایی بازیکنان بارسلونا در ال کلاسیکو / فیلم
  • درخواست آمریکا از ایران: اجازه بدهید اسرائیل «یک حمله نمادین» انجام دهد + سند
  • اجرای طرح بزرگ آبرسانی جدید الاحداث در یزد
  • انگشتر سحرآمیز روس‌ها به ایران رسید