Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایتنا - فاکتورهای مختلفی در عصر مدرن تاثیرگذاری مثبتی بر روند سالمندی دارند، که باعث کند شدن افت عملکرد و در نتیجه طولانی شدن مدت زمانی می‌شوند که یک فرد می‌تواند مستقل باقی بماند. یک مطالعه که به تازگی دانشگاه Jyväskylä منتشر کرده دریافته است که سالمندان در حال حاضر از نظر روانی و فیزیکی جوانتر از همسالانشان در 30 سال پیش هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، این محققان بر بزرگسالان 75 تا 80 ساله متمرکز بودند و داده‌های مربوط به عملکرد شناختی و فیزیکی آنها را با همین داده‌ها درباره بزرگسالانی که در دهه 1990 در این گروه سنی قرار داشتند مقایسه کردند، و دریافتند که همه چیز، از استقامت تا حافظه کاری و حتی سرعت قدم زدن، در سالمندان عصر حاضر «به طرز معناداری بهتر» هستند.
 
روشن است که عملکرد یک فرد در طی سالهای سالمندی وی به سرعت شروع به زوال می‌کند، که منتج به سستی و شکنندگی و افزایش وابستگی به دیگران می‌شود. با این حال، فاکتورهای مختلفی در عصر مدرن تاثیرگذاری مثبتی بر روند سالمندی دارند، که باعث کند شدن افت عملکرد و در نتیجه طولانی شدن مدت زمانی می‌شوند که یک فرد می‌تواند مستقل باقی بماند.
 
فاکتورهای مختلفی بر بهبودهای مشاهده شده در نسل مدرن در مقایسه با نسلی که سه دهه پیش در همین سن بود تاثیرگذار هستند. مدت طولانی‌تر صرف شده برای تحصیلات و بهبود دسترسی به آموزش به بزرگسالان مسن‌تر کمک کرده تا عملکرد شناختی خود را در سطح جوان‌تری حفظ کنند، به عنوان مثال، در زمانی که چیزهایی مانند بهبود تغذیه، بهداشت، مراقبت از سلامت، بهبود شرایط کاری، و موارد مشابه منتج به بهبود عملکرد فیزیکی در سال‌های طلایی یک فرد شده‌اند.
 
 
یکی از پژوهشگران این پروژه، محقق فوق‌دکترا به نام ماتی مانوکا، اینگونه توضیح داده است:
 
گروه 75 تا 80 ساله‌های فعلی در دنیایی متفاوت از همتایانشان که سه دهه پیش متولد شدند رشد یافته‌اند. تغییرات مطلوب بسیاری وجود داشته است. اینها شامل بهبود تغذیه و بهداشت، بهبودها در مراقبت از سلامت و سیستم آموزشی، بهبود دسترسی‌پذیری به آموزش و بهبود شرایط کاری است.
 
این یافته‌ها از این بابت دلگرم‌کننده هستند که مردم دنیا به طرز فزاینده‌ای به سمت مسنتر شدن می‌رود، که نشانگر آن است که چنین افزایشی در طول عمر همچنین با افزایش‌های عمومی در اینکه یک فرد تا چه زمانی یک بزرگسال توانمند و مستقل باقی بماند همراه شده است. با این وجود، سالمندی نهایتا تاثیر خودش را می‌گذارد و با افزایش سن افراد، نیازشان به مراقبت توسط دیگران به طور مشابه در سال‌های آخرشان افزایش خواهد یافت، و به طور بالقوه فشار بیشتری بر سیستم مراقبت از سلامت عمومی وارد کند.
 
 

منبع: ايتنا

کلیدواژه: سالمند یک فرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۲۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۸۰ درصد واحدهای زلزله زده درخوی بازسازی شد

به گزارش خبرنگار مهر، یاسر رهبردین عصر یکشنبه بررسی روند بازسازی واحدهای خسارت دیده از زلزله گفت: با هماهنگی خوب اعضای ستاد بازسازی و همکاری بانک‌های عامل تاکنون از مجموع ۳ هزار ۲۲۰ واحد تخریب شده در سه زلزله ۲ سال گذشته خوی عملیات بازسازی ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی تکمیل و بهره برداری رسیده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی افزود: بقیه واحدها نیز با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۷ درصد در مراحل پایانی عملیات بازسای قرار دارند.

رهبردین همچنین از اتمام بازسازی جایگاه‌های دامی در این مناطق خبر داد و تصریح کرد: با تلاش جهاد کشاورزی استان و مشارکت و همکاری روستاییان و شهرداری خوی ۳ هزار و ۵۲۲ واحد جایگاه دامی تخریب شده در زلزله‌های خوی بازسازی و به روستاییان تحویل شده است.

وی به بازسازی زیرساخت‌های روستاهای خسارت دیده درزلزله‌های خوی هم اشاره کرد و گفت: در ۱۲ روستای خسارت دیده طرح‌های هادی و آبرسانی در ۴ روستا اجرا و بهره برداری رسیده است.

رهبردین ساخت خانه بهداشت روستای مرتضی قلی کندی هم خبر داد و اضافه کرد: سالن ورزشی این روستا هم با بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به پیشرفت ۵۰ درصد مدارس خسارت در زلزله‌های خوی هم گفت: ۱۴ باب مدرسه با ۱۲۳ کلاس درس با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال بازسازی و احیا است تا در مهرماه و سال تحصیلی جدید آماده بهر برداری شوند.

در بررسی روند بازسازی مناطق زلزله خوی جمعی از مدیران دستگاه‌های خدمات رسان استانی و شهرستانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی را همراهی می‌کردند.

کد خبر 6084902

دیگر خبرها

  • چگونه خطر ضعف حافظه را کاهش دهیم؟
  • پیشرفت فیزیکی مطلوب قطعه ۶ آزادراه تبریز- ارومیه/کاهش بار ترافیکی
  • اجرای طرح پایلوت و رایگان غربالگری شناسایی اختلالات شناختی سالمندان
  • بیش از ۸۰ درصد واحدهای زلزله زده درخوی بازسازی شد
  • اقدامات شهرداری برای ارتقای سلامت تهرانی‌ها | از طرح استعدادیابی سالمندان تا ترویج ازدواج و فرزندآوری
  • 11 خاصیت رزماری و دمنوش رزماری برای سلامتی!
  • سرشاخه کاری راهی برای جوان سازی درختان گردو
  • بهترین درمان یبوست در سالمندان (فیلم)
  • شهر مشراگه خوزستان پزشک عمومی ندارد
  • همایش علمی سرطان شناسی در گراش