Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سازمان انرژی اتمی ایران، «جواد کریمی ثابت» در جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد با ارائه گزارشی از پیشرفت فناوری‌های کوانتومی، گفت: از اوایل قرن بیستم، فناوری‌های کوانتومی در دنیا مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است و به سمت ایجاد یک انقلاب فناوری پیش می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: شروع این فن‌آوری به کشف پدیده در هم‌تنیدگی کوانتومی در سال ۱۹۳۰ بر می‌گردد. در آن سال‌ها تأثیر این پدیده در فناوری قابل پیش‌بینی نبود.

معاون سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: انقلاب اول در فناوری‌های کوانتومی مربوط به پدیده‌هایی مانند تونل زنی کوانتومی و لیزرها است به عنوان مثال تصویربرداری ام آر آی یک نمونه است. انقلاب دوم هم بر اساس درهم‌تنیدگی کوانتومی شکل گرفته است که تأثیر شگرفی در فناوری حس‌گرها، اطلاعات و محاسبات داشته و خواهد داشت.

رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای با بیان اینکه کشف داروهای جدید و واکسن با استفاده از کامپیوترها و الگوریتم‌های کوانتومی علم مواد را متحول خواهد کرد، افزود: با استفاده از کامپیوترهای کوانتومی که سرعت محاسبات بسیار بیشتر از کامپیوترهای معمولی دارند، شبیه‌سازی عملکرد مواد به واقعیت نزدیکتر خواهد شد.

وی ارتقای امنیت را دیگر مزیت فناوری‌های کوانتومی عنوان کرد و گفت: فناوری‌های کوانتومی باعث افزایش امنیت در ارتباطات می‌شود و در آینده نزدیک، کشورهایی که از این فناوری بهره‌ای نداشته باشند با خطراتی در انتقال داده‌ها مواجه خواهند شد. فناوری‌های کوانتومی عمدتاً به پنج دسته محاسبات و کامپیوترهای کوانتومی، اطلاعات و ارتباطات کوانتومی، شبیه‌سازی کوانتومی، حس‌گرهای کوانتومی، زیست‌شناسی کوانتومی تقسیم بندی می‌شوند.

کریمی ثابت درباره وضعیت فناوری‌های کوانتومی در ایران اظهار داشت: از حدود سال ۲۰۰۰ فعالیت در دانشگاه‌های کشور در حوزه فیزیک کوانتومی آغاز شده است. به منظور ایجاد بستر مناسب در زمینه توسعه فناوری‌های کوانتومی، از سال ۱۳۹۵ اقداماتی از جمله تدوین سند توسعه فناوری‌های کوانتومی، ایجاد زیرساخت‌های لازم مانند آزمایشگاه‌های پیشرفته، تعریف و اجرای پروژه‌های راهبردی، ایجاد شبکه‌ها و خوشه‌های تخصصی و همکاری‌های ملی و بین‌المللی، آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص از بین فارغ‌التحصیلان برتر و تألیف و نشر کتاب‌های متعدد برای گروه‌های مختلف انجام‌شده است.

وی افزود: از جمله اقدامات انجام شده تاکنون، می‌توان به تولید فوتون‌های درهم‌تنیده اشاره کرد که در مرحله بعد موفق به انتقال این فوتون‌ها در فضای باز شده‌ایم. رمزنگاری کوانتومی در فضای آزاد، رمزنگاری کوانتومی در بستر فیبر، مدارات مجتمع نوری، ناوبری کوانتومی، مترولوژی و رادار کوانتومی، ساعت اتمی، شبیه‌سازی کوانتومی و زیست‌شناسی کوانتومی از از جمله پروژه‌های در دست اجرا توسط سازمان انرژی اتمی در حوزه فناوری‌های کوانتومی است.

معاون سازمان انرژی اتمی، تصویب سند ملی فناوری‌های کوانتومی، ایجاد مرکز فناوری‌های کوانتومی، اولویت دادن به فناوری‌های کوانتومی در نقشه جامع علمی کشور، تخصیص منابع مالی برای گسترش و تقویت این فناوری را به‌عنوان درخواست‌های این سازمان در حوزه فناوری کوانتوم عنوان کرد.

برچسب‌ها پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی اخبار کنکور فناوری های کوانتومی سازمان انرژی اتمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۲۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث کتابخانه در10 شهر استان در آینده ای نزدیک

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان ،نماینده ولی فقیه در استان کردستان امروز در نشست با دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: تاثیر کتابخوانی در گسترش فرهنگ و پیشرفت جامعه روزافزون است و نمیتوان توسعه و رشد همه جانبه جامعه را بدون مطالعه و کتاب متصور شد.

حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی با اشاره به اینکه کتاب و کتابخوانی و اهمیت دادن به این موضوع در میان جوانان و نوجوانان یکی از مهمترین راه‌های توسعه فرهنگی است گفت ایجاد کتابخانه درشهر‌ها و مدارس استان وایجاد انگیزه برای دانش آموزان از اقدامات مهمی است که باید انجام شود.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان از راه اندازی کتابخانه بدون کتاب یا الکترونیک در تهران برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت در آینده‌ای نزدیک این امکان در سایر استان‌های کشور هم ایجاد خواهد شد.

رمضانی در ادامه با اشاره به اینکه ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا از نظر شبکه کتابخانه‌ها و دستری را به خود اختصاص داده است گفت در حال حاضر ۳ هزار و ۸۰۰ کتابخانه عمومی در کشورمشغول فعالیت است.وی ایجاد کتابخانه در شهر‌های استان را از اولویت‌های این نهاد اعلام کرد و گفت : در ده شهر استان کتابخانه احداث می شود .

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه توجه به حوزه کودک و نوجوان را از دیگر برنامه‌های این نهاد عنوان کرد و گفت در برنامه‌های کتاب هدهد سفید، برنامه تلویزیونی هدهد سفید و جایزه هدهد سفید به این امر توجه ویژه شده است.

دیگر خبرها

  • نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتوم ساخته شد
  • احداث کتابخانه در10 شهر استان در آینده ای نزدیک
  • راکتورهای هسته‌ای بوشهر با پیوست تولید آب احداث شود
  • شهرک جدید در حاشیه شهر بوشهر ایجاد می‌شود
  • آغاز عملیات اجرایی ساخت ۳۵۰۰ واحد مسکن کارکنان انرژی اتمی در بوشهر
  • توجه ویژه صنعت هسته‌ای به فناوری‌های روز دنیا
  •  استفاده از فناوری هسته‌ای برای افزایش کیفیت محصولات نفتی
  • ایجاد رشته‌های هسته‌ای در دانشگاه خلیج‌ فارس
  • استفاده از فناوری هسته‌ای برای افزایش کیفیت محصولات نفتی
  • اسلامی: تولید رادیوداروها در سازمان انرژی اتمی ایران افزایش خواهد یافت