Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جو سیرینسیون،در وب‌سایت ریسپانسیبل استیتکرفت در تحلیلی با عنوان«چگونه جو بایدن باید بحران ایران را چاره کند؟» نوشت:

 بحران در روابط با ایران یک از چند موضوع مهم امنیت ملی است که در اولویت فهرست جو بایدن قرار دارد. راه حل این بحران ساده است: بازگشت و پایبندی به برجام و به قطعنامه های شورای امنیت در این زمینه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اینحال، اجرای این راه حلِ ساده، دشوار خواهد بود. چه بسا ایران حتی با رویکرد تازه بایدن موافقت نکند، همچنین قدرت های منطقه ای نزد بایدن خرابکاری می کنند و مخالفان داخلی بایدن هم در حمله به او همصدا می شوند و فرصت کار را تنگ خواهند کرد.

 سردبیران واشنگتن پست این هفته نوشتند که "فشار حداکثری ترامپ هم در گرفتن امتیازات بیشتر از ایران ناکام ماند و هم در جایگزینی رژیم و شکست دیپلماسی آشفته ترامپ، آمریکا را منزوی کرد و نه ایران را." یک مقام از کشورهای متحد آمریکا هم تلاش پمپئو برای بازگرداندن تحریم های ایران را "یک نمایش تلویزیونی" خواند و کشورهای اروپایی قول دادند که آن را فعالانه نادیده بگیرند.

بایدن می تواند بیشتر آسیب ها را جبران کند اما فضای تنگی خواهد داشت. توانایی ایران برای پاسخ به هر ابتکاری، با انتخابات میانه 2021 گسسته خواهد شد؛ انتخاباتی که می تواند یک رییس جمهوری تندرو را به قدرت برساند. بایدن باید سریع و محکم گام بردارد.
امیدوارکننده ترین روش این است که یک رویکرد "پایبندی در برابر پایبندی" در پیش گرفته شود. بایدن می تواند شراکت آمریکا در توافق هسته ای را با برداشتن تحریم هایی که ترامپ و پمپئو اعمال کرده اند، آغاز کند. جواد ظریف، روز 21 سپتامبر در شورای روابط خارجی گفت "اگر دیگران به پایبندی به برجام بازگردند، ایران هم آماده بازگشت به تعهداتش است." اروپایی ها می توانند به این فرایند کمک کنند.

آنچه بایدن گفته، یک روش منطقی است و می تواند به او بیشترین اهرم و به سیاستمداران ایرانی بیشترین مشوق را برای بازگشت به تعهداتشان بدهد. ایران به سرعت می تواند پنج شش گامی را که به عقب برداشته، جبران کند. در واقع اینگونه به نظر می رسد که این گام ها، طوری طراحی شده بودند که بازگشت پذیر باشند.

اما برداشتن این گام ها، برای مقام های ایران از نظر سیاسی دشوار است بویژه پیش از یک انتخابات ملی. بسیاری در ایران این پرسش قابل درک را دارند که آیا می توان اعتماد کرد که آمریکا به حرفش عمل کند. چین و روسیه هم شاید بی میلی مشابهی برای کار با آمریکا داشته باشند.این است که بایدن باید در برابر پیشنهاد برخی از مشاورانش که می گویند پیش از بازگشت به برجام باید از ایران امتیازات تازه ای گرفت، مقاومت کند. این پیشنهاد، هرچند وسوسه انگیز است اما بدفهمی بنیادینی از شرایط دارد.

این آمریکا بود که در وهله اول، برجام را نقض کرد و این آمریکاست که اکنون منزوی است، نه ایران. بازگشت به توافق، تنها راه برای کسب اهرم و جایگاه دیپلماتیکی است که آمریکا پیش از ترامپ از آن برخوردار بود. هرگونه تاخیر یا راهکارهای بیزانسی، کل توافق را در خطر قرار می دهد. اگر آمریکا، سریعا به این توافق برنگردد، شاید توافقی نماند که بخواهد به آن برگردد.

اسراییل، عربستان سعودی و احتمالا امارات، تلاش خواهند کرد راه بایدن را ببندند. متحدان آنها در داخل آمریکا، که اغلب از این دولت ها و حامیانشان پول می گیرند، با صدای بلند بایدن را محکوم خواهند کرد. جمهوریخواهان هم چشم بر روی شکست هایشان می بندند و جنجال به راه می اندازند. آنها از همین الان، این کار را شروع کرده اند. کسانی که پیش از این قول داده بودند که تحریم های انبوه، ایران را مجبور به تسلیم شدن یا سقوط می کند، اکنون ادعا می کنند که اگر فقط چند تحریم دیگر اضافه شود، کار تمام است. دیگرانی هم هستند که همچنان بر شعار "جایگزینی رژیم" پافشاری خواهند کرد.

بن رودِز Ben Rhodes معاون پیشین امنیت ملی آمریکا می گوید: "واشنگتن نه زمان و نه آن سرمایه سیاسی در خارج را در اختیار دارد که یکسال اول دولت تازه را برای طراحی رویکردی در برابر ایران هدر دهد که بتواند کشورهای عربی خلیج فارس را خشنود کند؛  آنهم کشورهایی که رییس جمهور دمکرات پیشین را تضعیف کردند. با توجه به این واقعیت که این آمریکا بود که تعهدش را زیر پا گذاشت، این بسیار مهم است که به متن برجام بازگردیم؛ توافقی که منافع کانونی امنیت ملی آمریکا را تامین می کند و می تواند بنیادی برای ابتکارهای دیپلماتیک آینده باشد."
کلید کار این است که بلافاصله پس از ادای سوگند جو بایدن و کامالا هریس، صدای واحدی شنیده شود، از سیاست ورزی بی ریشه پرهیز شود و به سرعت گام برداشته شود.

310 310

کد خبر 1436882

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا ایران و آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۲۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه بی بازگشت پاکستان در تکمیل خط لوله گاز | سفر رئیسی صادرات انرژی ایران را تسهیل می کند؟

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: اکسپرس تریبون تنها روزنامه بین‌المللی پاکستان که به زبان انگلیسی منتشر می‌شود در گزارشی درباره سفر سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور به پاکستان از امنیت مرزها و خط لوله گاز ایران و پاکستان به‌عنوان دو موضوع مهم مدنظر ایران برای طرح در نشست‌های مشترک نام برد.

در بخش‌هایی از این گزارش آمده است:

خط لوله گاز برای آصف‌علی زرداری رئیس‌جمهور پاکستان موضوع گفت‌وگوی ناخوشایندی است، اما با توجه به اینکه زندگی و معیشت بیش از ۲۴۰ میلیون پاکستانی به این سوخت گره خورده است، یافتن راه‌حل برای حاکمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

در سال ۲۰۲۱ تخمین زده شد که ایران نزدیک به هزار و ۲۰۳ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی دارد که پس از روسیه دومین منبع گاز طبیعی است.

پروژه گاز ایران و پاکستان در جریان مذاکرات دو کشور در سوم خرداد ۱۳۸۸ میان روسای جمهور به امضا رسید. تامین گاز به میزان ۷۵۰ تا یک میلیارد فوت معکب در روز برای مدت ۲۵ سال در این پروژه پیش‌بینی شده بود و قرار بود از میدان گازی پارس در ایران به مرز پاکستان در نزدیکی گوادر تحویل شود.

این پروژه با طول خط لوله هزار و ۱۵۰ کیلومتر در داخل ایران و ۷۸۱ کیلومتر در داخل پاکستان قرار بود توسط هر کشور در خاک خودش احداث شود.

یک سال بعد، در سال ۲۰۱۴، وزیر نفت وقت پاکستان، شاهد خاقان عباسی، به دولت ایران گفت که به دلیل تحریم‌ها علیه ایران، بانک‌ها و پیمانکاران حاضر به ادامه پروژه در سمت پاکستان نیستند.

ده سال بعد، پاکستان دوباره با ایده ساخت خط لوله بازی می‌کند و در فوریه سال جاری، دولت موقت پاکستان ساخت اولین بخش لوله‌گذاری به فاصله ۸۰ کیلومتری از مرز ایران تا گوادر در بلوچستان پاکستان را تصویب کرد.

دونالد لو، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در آسیای جنوبی و مرکزی، بلافاصله پاکستان را به خاطر برنامه‌هایش برای واردات گاز از ایران محکوم کرد، زیرا پاکستان را در معرض تحریم های آمریکا قرار می دهد.

خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان در اوایل ماه جاری به رسانه‌ها گفت: «اگر همسایه‌ای به ما گاز با نرخ رقابتی می‌دهد، پس حق ما خرید آن است».

چین، یونان، ایتالیا، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، عراق و تایوان در گذشته از سوی آمریکا برای واردات نفت از ایران معافیت‌هایی دریافت کرده بودند اما این معافیت‌ها از آوریل ۲۰۱۹ به بعد تمدید نشدند که منجر به کاهش قابل توجه صادرات نفت ایران شد. با این حال، چین به واردات نفت خام ایران ادامه داده و به صراحت اعلام کرده است که حاضر به تبعیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیست.

این سوال مطرح است که اگر ایران دوباره از برنامه خارج شود، شاید پاکستان بتواند به آسیای مرکزی برای تامین گاز طبیعی نگاه کند، که ایالات متحده نباید مخالفتی با آن داشته باشد.

سال گذشته، اسلام‌آباد و عشق آباد یک طرح اجرایی مشترک برای احیای پروژه خط لوله گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند امضا کردند که هدف آن صادرات ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال از طریق یک خط لوله پیشنهادی به طول هزار و ۸۰۰ کیلومتر از ترکمنستان است.

سولری گفت: خط لوله تاپی (TAPI) تا زمانی که افغانستان و هند وارد عمل نشوند، فعال نخواهد شد و صادقانه بگویم در آشفتگی ژئوپلیتیک کنونی که در آن قرار داریم، این اتفاق به این زودی‌ها رخ نخواهد داد.

با چالش تضمین عرضه ثابت گاز با قیمت مقرون به صرفه، تهدیدهای احتمالی تحریم‌ها و مجازات‌های مرتبط با ایران، سولری یادآوری کرد که تعهد پاکستان برای تغییر ۶۰درصد انرژی‌ها به انرژی تجدیدپذیر تا سال۲۰۳۰ تنها شش سال زمان دارد.

زکریا پیشنهاد کرد: «می‌توانیم در خانه‌ها مانند کاتماندو (پایتخت نپال)، به جای استفاده از گاز طبیعی برای گرم کردن آب از انرژی خورشیدی استفاده کنیم و وقتی هوا ابری بود، از پشتیبانی انرژی الکتریکی برای گرم کردن آب بهره ببریم و به جای گسترش شبکه گاز به شهرهای کوچکتر با هزینه بالا، یارانه گاز را به ال پی جی (گاز نفت مایع) تخصیص داد تا سوخت پاک‌تری برای خانه‌ها با قیمت مقرون به صرفه فراهم شود.»

سولری گفت: پاکستان باید به دنبال سرمایه‌گذاری در منابع انرژی تجدیدپذیر باشد» اما اشاره کرد که ممکن است از نظر تجاری تامین این انرژی متناسب با نیازهای کشور مقرون به صرفه نباشد.

کد خبر 846463 برچسب‌ها گاز - صادرات ایران و پاکستان گاز سید ابراهیم رئیسی

دیگر خبرها

  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم به زودی به نقطه‌ای می رسیم که دیگر گزینه‌ای نداریم
  • بی‌اعتنایی بازار نفت به اقدامات آمریکا علیه صادرات نفت ایران
  • هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند
  • تحریم های جدید ضد ایرانی دولت بایدن
  • خبرگزاری آمریکایی: احتمالاً بایدن تحریم‌های نفتی ایران را اجرا نخواهد کرد
  • بایدن اثر تحریم های ضد ایرانی را خنثی می‌کند
  • بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • راه بی بازگشت پاکستان در تکمیل خط لوله گاز | سفر رئیسی صادرات انرژی ایران را تسهیل می کند؟