Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط: اسناد تأیید می‌کنند یکی از اسناد بسیار مهمی که توسط مجید تفرشی، سندپژوه و کارشناس تاریخ معاصر ایرانِ مقیم لندن، در این زمینه منتشر شد، گزارشی است که در ۱۶ آبان سال ۱۳۵۹، توسط «کریس رندل» یکی از مسئولان بخش خاورمیانه وزارت خارجه بریتانیا به رشته تحریر درآمد.



رندل می‌نویسد: «یکی از دلایل یورش بی‌محابای حکومت عراق به خاک ایران، اطلاعات گمراه‌کننده ایرانیان تبعیدی از جمله شاپور بختیار، مبنی بر این بود که احتمالا به دلیل وجود اغتشاش در ارتش و بی‌ثباتی رژیم، به‌دلیل مخالفت مردم، به‌ویژه در خوزستان، ایران قادر به جنگ نخواهد بود و مخالفت مردم موجب برافراشته‌شدن پرچم نیرو‌های آزادی‌بخش خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

افزون براین، تفرشی از گزارش دیوید میرز، رئیس بخش خاورمیانه وزارت خارجه انگلیس در روز سوم مهرماه سال ۱۳۵۹ نیز، پرده برمی‌دارد که براساس آن، بختیار در روز ۳۱ شهریورماه، روز آغاز تجاوز ارتش بعث به ایران، در بغداد حضور داشته است.

بااین‌حال، این گزارش‌ها تنها درمورد بختیار و فعالیت‌های اوست. اگر بخواهیم موضوع خبر تازه‌انتشاریافته را بررسی کنیم و بگوییم که ارتباط میان خاندان پهلوی و صدام وجود داشته‌است، چه؟ به سراغ مجید تفرشی می‌روم تا از او در این‌باره بپرسم.

تفرشی می‌گوید: «من درباره سند منتشرشده اخیر، امکان راستی‌آزمایی ندارم؛ چون منشأ عراقی دارد. درباره ارتباط مستقیم خانواده پهلوی با صدام [هم]اسنادی ندیده‌ام. ولی این ارتباط و تعامل، دست‌کم به طور غیرمستقیم، از طریق ارتباط ارتشبد غلامعلی اویسی و تلاش‌های دیگر نظامیان سلطنت‌طلب وجود داشته است.»

از او درباره نام این نظامیان سوال می‌کنم و تفرشی چند اسم در اختیارم می‌گذارد: «ارتشبد بهرام آریانا، سپهبد عزیز پالیزبان و سرتیپ جواد معین‌زاده». به این ترتیب، مجید تفرشی به عنوان یک سندپژوه، به ارتباط غیرمستقیم صدام و خانواده پهلوی باور دارد.

او در گفت‌وگوی دیگری تصریح می‌کند: «من معتقدم که توصیه‌های دکتر بختیار و ارتشبد اویسی به صدام، حتما موثر بوده است، در کنار توصیه‌های کشور‌های عربی و چراغ‌سبز‌های آشکار و پنهان کشور‌های غربی. اما این‌که تا چه حد تاثیر داشت، نمی‌توانم ارزیابی کنم. اما به نظر می‌رسد که توصیه‌هایی از نوع توصیه‌های دکتر بختیار، صدام را در زمان‌بندی حمله متقاعد کرد و این‌که انجامش امکان‌پذیر است. به همین دلیل در این‌که چه زمانی به ایران حمله کند و چقدر احتمال پیروزی هست، نقش دکتر بختیار غیرقابل انکار است.» منبع: روزنامه خراسان

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: جنگ دفاع مقدس صدام خاندان پهلوی صراط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۳۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودروی سفارشی محمدرضاشاه پهلوی هم برقی شد! /عکس

امیرمسعود عابدین: طراحی G کلاس برقی که توسط مرسدس، G580 نامیده شده، تا حد زیادی شبیه به نسخه بنزینی است. احتمالاً بسیاری از مردم انتظار این را داشتند که جی کلاس برقی یک مدل انقلابی از نظر طراحی باشد؛ اما تغییرات انقلابی برای یک خودروی اصیل مثل جی کلاس، بسیار سخت و دشوار است.

به گزارش خبرآنلاین، خودروهای برقی معمولاً به دلیل برخورداری از برد مسافتی بیشتر، از مزایای آیرودینامیکی بسیاری برخوردارند؛ اما نسخه برقی جی کلاس تقریباً تنها خودرویی است که با یک طراحی جعبه‌ای و مکعبی و به دور از اصول آیرودینامیکی خاص، در این سگمنت حضور دارد.

البته این خودرو کاملاً از ترفندهای آیرودینامیکی برای افزایش کارایی به‌دور نیست؛ کاپوت خودرو کمی بلندتر شده و اکنون ورودی‌های هوا روی قوس چرخ‌های عقب وجود دارد. علاوه‌بر این، روکش‌های مختلفی روی ستون‌های A و اسپویلر سقف وجود دارد. با پرداخت هزینه اضافی، می‌توانید پنل مشکی را برای جلوپنجره انتخاب کنید.

فضای داخلی نیز به‌شدت از کلاس G معمولی تبعیت می‌کند، به‌طوری که نمی‌توان سریعاً تفاوتی را بین آنها تشخیص داد. صفحه‌نمایش‌های ۱۲.۳ اینچی و دستگیره سمت سرنشین شاگرد همچنان وجود دارند. مرسدس‌بنز عملکرد «کاپوت شفاف» را برای این خودرو هم ارائه می‌کند که توسط دوربین ۳۶۰ درجه ممکن شده است. این قابلیت به رانندگان، یک دید جدید از طریق کاپوت را می‌دهد.

در فضای داخلی، تزئینات فیبر کربنی و دوخت آبی نیز وجود دارد. تولید صدای مصنوعی و مشابه پیشرانه‌های احتراقی در این مدل هم دیده می‌شود.

مرسدس G580 با فناوری، EQ تغییرات عمده‌ای را در زیر پوسته بسیار آشنای خود پنهان می‌کند. چهار موتور برقی برای تولید ۵۷۹ اسب بخار قدرت و ۱۱۶۴ نیوتون متر گشتاور با یکدیگر همکاری می‌کنند. شتاب صفر تا صد این مدل، ۴.۶ ثانیه اعلام شده که چهار دهم ثانیه کندتر از نسخه بنزینی G63 است.

مرسدس ادعا می‌کند که حداکثر عمق حرکت ۳۳.۵ اینچ بوده که ۵.۹ اینچ بیشتر از G550 و G63 است. G کلاس الکتریکی می‌تواند از شیب‌های جانبی تا ۳۵ درجه بالا برود و ۹.۸ اینچ فاصله از زمین بین محورها را ارائه دهد.

ویژگی "G-Turn" یا همان چرخش دورانی در این مدل وجود دارد. عملکرد G-Steering برای کاهش چشمگیر دایره چرخش در این مدل عرضه شده است.

G580 با فناوری EQ، دارای یک سیستم تعلیق مستقل در جلو و یک محور عقب محکم همراه با محافظ زیر بدنه است که از کربن و سایر مواد مستحکم برای محافظت از باتری عظیم ۱۱۶ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند. برد این خودرو پس از هر بار شارژ هنوز اعلام نشده است. طبق اطلاعات ارائه شده، باتری این خودرو می‌تواند تا ۲۰۰ کیلووات شارژ شود. با اتصال DC، حدود ۳۲ دقیقه طول می‌کشد تا از ۱۰ به ۸۰ درصد برسد.

مرسدس قیمت G کلاس الکتریکی را اعلام نکرده است، اما احتمالاً نسبت به مدل‌های بنزینی ارزش بیشتری خواهد داشت.

شایان ذکر است شرکت مرسدس‌بنز به پیشنهاد محمدرضا شاه پهلوی، شاسی‌بلند کلاس جی را برای ارتش شاهنشاهی ایران طراحی کرد؛ اما به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ این محصول هیچ‌گاه به ارتش ایران نرسید و به خودروی اصلی ترابری سبک ناتو تبدیل شد

جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیست قیمت روز خودرو در خبرآنلاین مراجعه کنید.

۵۴۳۲۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899063

دیگر خبرها

  • دفاع جانانه کارشناسان عرب از ایران: صدام را به خاطر بیاورید!
  • خودروی سفارشی محمدرضاشاه پهلوی هم برقی شد! /عکس
  • خدمت به خاندان اهل بیت علیهما السلام عزت آفرین است
  • «رضاخان را بهتر بشناسیم»
  • خنده های جالب تحلیلگر آمریکایی در واکنش به اینکه مردم ایران به رضاپهلوی و بمباران ایران توسط اسرائیل علاقمند هستند + فیلم
  • وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!
  • آیین بزرگداشت چهل‌وپنجمین سالگرد شهادت سپهبد «قرنی» برگزار شد
  • مراسم چهل و پنجمین سالگرد شهادت سپهبد «قرنی» برگزار شد
  • وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!
  • آیین بزرگداشت چهل و پنجمین سالگرد شهادت سپهبد «قرنی» برگزار شد