Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است در پنج ماه نخست امسال تولید الیاف اکریلیک در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد ۱۸۹.۵ درصدی ثبت کرد و به ۲ هزار و ۲۰۰ تن رسید که در بین اقلام صنعتی، بهترین رشد تولید را به ثبت رسانید.

در مدت یاد شده تولید نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی الیاف مصنوعی با رشد ۲۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸ درصدی به ۱۰۶ هزار تن افزایش یافت.

اکریلیک از مهمترین و پرمصرف‌ترین الیاف مصنوعی به‌شمار می‌رود؛ این نوع از الیاف از نظر خواص و موارد استفاده با وزن مخصوص کم، جایگزین پشم است و در تهیه فرش ماشینی، پتو، لباس‌های زمستانی و کشباف‌های ضخیم به مصرف می‌رسد و از اکریلونیتریل که یک ماده پتروشیمیایی است تولید می‌شود.

این الیاف بدلیل کاربرد فراوان در صنعت نساجی کشور بعنوان کالای استراتژیک و یکی از مواد اولیه اصلی این صنعت شناخته می‌شود.

الیاف اکریلیک یکی از تولیدهای منحصر به فرد کارخانه پلی‌اکریل اصفهان است که ماده اولیه خط تولید آن، اکریلو نیتریل (AN) می‌باشد؛ اﻛﺮﻳﻠﻮ ﻧﻴﺘﺮﻳﻞ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻧﻴﺎز در ﺻﻨﺎﻳﻊ ﺗﻮﻟﻴﺪ اﻟﻴﺎف ﻣﺼﻨﻮﻋﻲ و ﺻـﻨﺎﻳﻊ ﺷـﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﺑـعنوان ﻳﻚ ﻣﺎده اوﻟﻴﻪ ﺿﺮوری اﻫﻤﻴﺖ وﻳﮋه‌ای دارد.

با وجودیکه پلی‌اکریل اصفهان در سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری از جمله تامین و خرید ماده اولیه اکریلو نیتریل که وارداتی است، مواجه بود اما بنا به اعلام روابط عمومی این واحد صنعتی حدود ۳ هزار و ۵۰۰ تُن الیاف اکریلیک از اسفند سال گذشته تا شهریور امسال در این کارخانه تولید شد.

ظرفیت کامل تولید خطوط اکریلیک در پلی‌اکریل اصفهان حدود چهار هزار تُن در ماه اعلام شده است.

حمیده آقاسی رییس اداره برنامه‌ریزی، آمار و اطلاعات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه الیاف اکریلیک یک ماده اصلی برای صنعت نساجی است، اظهار داشت که میزان تولید این محصول که در پلی‌اکریل اصفهان تولید می‌شود در فهرست محصولات منتخب قرار دارد و به وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش می‌شود.

نگاهی به آخرین وضعیت کارخانه پلی‌اکریل نشان می‌دهد که در زمان حاضر بخش پلی‌استر آن فعالیت بیشتری دارد بطوریکه به گفته مسوولان آن با حدود ۹۰ درصد ظرفیت بخش پلی‌استر فعالیت دارد اما خط تولید اکریلیک در چند ماه گذشته با حدود ۲۵ درصد ظرفیت خود کار کرد.

کارخانه پلی‌اکریل در اصفهان با بیش از چهار دهه فعالیت و اشتغالزایی دست‌کم حدود یکهزار و ۸۰۰ نفر، مادر صنعت نساجی کشور و استان اصفهان بشمار می‌آید؛ مهمترین تولیدات این کارخانه، الیاف اکریلیک، نخ و الیاف پلی‌استر است که بعنوان مواد اولیه در شرکت‌های نساجی و تولید فرش و پتو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مجموعه بزرگ صنعتی در سال‌های گذشته دچار مشکلات مالی و در سال‌های ۹۵ و ۹۶ خطوط تولید آن متوقف شد اما با حمایت‌های دولت، دستگاه قضایی و امنیتی و پرداخت تنخواه، تعدادی از خطوط تولیدی آن از سال ۹۶ فعال شد و کارگران به سر کار بازگشتند.

در سه سالی که از فعال شدن مجدد برخی از خطوط تولیدی کارخانه پلی‌اکریل، گذشت و با وجودیکه برخی از مسائل مانند پرداخت حقوق به کارگران حل شد اما همچنان این شرکت با برخی مشکلات مانند تامین مواد اولیه، بدهی‌های انباشته و موضوع مالکیت مواجه بود.

 این کارخانه در کیلومتر ۴۵ جاده اصفهان - مبارکه قرار دارد.

برچسب‌ها وزارت صنعت معدن و تجارت توسعه ایران جهش تولید اصفهان صنعت نساجی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت صنعت معدن و تجارت توسعه ایران جهش تولید اصفهان صنعت نساجی وزارت صنعت معدن و تجارت توسعه ایران جهش تولید اصفهان صنعت نساجی اخبار کنکور کارخانه پلی اکریل پلی اکریل اصفهان الیاف اکریلیک معدن و تجارت صنعت نساجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۳۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدفگذاری ۸۰ طرح صنعتی بزرگ در استان قزوین

معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: حدود ۲ هزار طرح صنعتی بزرگ در سطح کشور منتخب و هدف‌گذاری شده است که سهم استان قزوین از تعداد به ۸۰ طرح می‌رسد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرستان البرز، محمدمهدی برادران بعد از ظهر امروز در حاشیه سفر یک روزه به استان قزوین و در بازدید از یک واحد نساجی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حدود 2 هزار طرح صنعتی بزرگ در سطح کشور منتخب و هدف‌گذاری شده است که سهم استان قزوین از تعداد به 80 طرح می‌رسد.

وی ادامه داد: طرح های منتخب و هدف گذاری شده ی استان قزوین با سرمایه‌گذاری بیش از 100 هزار میلیارد تومان با مشارکت بخش خصوصی در حال اجرا بوده و تکمیل آن در دستور کار جدی قرار دادرد.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: رکورد اشتغال در بخش صنعت استان قزوبن در سال گذشته شکسته و از مرز 8 میلیون و 400 هزار اشتغالزایی رد شد.

برادران تصریح کرد: امروز تأمین نیروی کار برای واحدهای صنعتی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مشکلات پیش روی تولید به حساب می‌آید. صنعت نساجی کشور پس از استقرار دولت سیزدهم با رشد چشمگیر(18 درصدی) همراه بوده و توانست جای خود را در بازار های جهانی پیدا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی
  • افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • همت بلندی که ۱۶۰ بومی را صاحب شغل کرد
  • برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی
  • مهار آتش‌سوزی گسترده کارخانه پارافین شهرک صنعتی شکوهیه قم
  • صادرات ۹ میلیارد دلاری استان تهران
  • ۱.۵ میلیارد دلار صادرات واحد‌های صنعتی استان تهران در سال گذشته
  • هدفگذاری ۸۰ طرح صنعتی بزرگ در استان قزوین
  • برگزاری نخستین رویداد استارت‌آپی سال در صنعت نساجی اصفهان