Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- مدیرکل ترویج، دانش و فناوری وزارت جهاد کشاورزی با انتقاد از این‌که کشت ارگانیک در کشور به عنوان یک سیاست جدی پیگیری نمی‌شود گفت: در حال حاضر ایران از لحاظ کشت ارگانیک رتبه ۸۵ را در دنیا دارد. - اخبار استانها -

اسماعیل کرمی دهکردی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار تسنیم در زنجان، با اشاره به این که سیاست‌های کلان کشور باید حامی بخش کشاورزی، منابع طبیعی و جوامع روستایی و عشایری باشند، اظهار داشت: افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی می‌تواند تاثیر منفی بر تولید پایدار در کشور داشته باشد و امنیت غذایی را با چالش مواجه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کشور از لحاظ کشاورزی ظرفیت‌های فراوانی دارد و استفاده حداکثری از این ظرفیت حمایت همه‌جانبه از کشاورز را می‌طلبد. با این حال یکی از این ظرفیت‌ها تولیدات ارگانیک در سطح کشور است.

مدیرکل ترویج، دانش و فناوری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که ایران از لحاظ کشت ارگانیک می‌تواند در زمره 12 کشور برتر دنیا قرار گیرد و این قابلیت را دارا است گفت: اگر کلیه زمین‌های زراعی، باغی و طبیعی که در حال حاضر تحت کشت ارگانیک قرار دارند محاسبه شوند، در شرایط فعلی رتبه ایران بین 80 تا 90 از لحاظ کشاورزی ارگانیک در سطح دنیا قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کلیه اراضی زراعی و باغی و طبیعی تحت کشت ارگانیک کشور در حدود 40 هزار هکتار است، و از این بین اراضی زراعی و باغی تنها 13 هزار هکتار از سطح مذکور را شامل می‌شوند. با این وجود، این ارقام کمتر از یک دهم درصد از کل اراضی زراعی و باغی را تشکیل می دهند و این در حالی است که در کل دنیا 1.4 درصد از اراضی کشاورزی به کشت ارگانیک اختصاص دارد.

کرمی دهکردی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین گزارش‌های رسمی بین‌المللی موجود در سال 2018، در سطح دنیا 2.9 میلیون نفر تولید کننده در 181 کشور، کشاورزی ارگانیک را در سطح حدود 70 میلیون هکتار اراضی زراعی و باغی انجام می‌دهند. با این حال سطح زیر کشت ارگانیک در اروپا 14.6 میلیون هکتار "2.9 درصد از کل اراضی کشاورزی"، آمریکای شمالی 3.2 میلیون هکتار، آمریکای لاتین 8 میلیون هکتار، آفریقا 2.1 میلیون هکتار، آسیا 6.1 میلیون هکتار و اقیانوسیه 35.9 میلیون هکتار بوده است. بیشترین تولید در کشور استرالیا با سطح 35.6 میلیون هکتار ارزیابی شده است. این در حالی است که 42.4 میلیون هکتار از اراضی طبیعی دنیا نیز تولید ارگانیک دارند که به عنوان محصولات گواهی شده ارگانیک ثبت نشده‌اند، اما محصول آن‌ها کیفیت ارگانیک را دارد.

دادگستری خوزستان از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی استان جلوگیری می‌کندانتقاد فرماندار آران و بیدگل از تغییر کاربری اراضی کشاورزی ‌مجلس طرح دوفوریتی خرید تضمینی محصولات کشاورزی را به صحن آورد

این مسئول با تاکید بر این‌که تجارت ارگانیک روز به روز در حال گسترش است گفت: در سال 2018 رقم تجارت ارگانیک 90 میلیارد یورو بوده است و این تجارت بین 90 کشور دنیا رخ داده است که در این بین بیشترین سهم متعلق به آمریکا، آلمان و فرانسه بوده است. با این حال بیشترین مصرف سرانه این بازار در کشورهای سویس، دانمارک و سوئد مشاهده می‌شود.

مدیرکل ترویج، دانش و فناوری وزارت جهاد کشاورزی با بیان این‌که اراضی تحت کشت ارگانیک در کل دنیا پایین است و تنها 1.4 درصد کل اراضی را شامل می‌شود گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال 2050 در حدود 3 الی 4 درصد زمین‌های کشاورزی در دنیا به سمت کشت ارگانیک خواهد رفت چرا‌که این حرکت در تمام کشور‌‌ها آغاز شده است و در ایران نیز از دهه گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

وی با انتقاد از این‌که کشت ارگانیک هنوز به طور جدی در سیاست‌های کشور مورد توجه قرار نگرفته است، بیان کرد: به امر مذکور تنها به عنوان یک سیاست جنبی توجه شده است، چرا که کشور از لحاظ کشت ارگانیک در سال 2018 دارای رتبه 85 بین 181 کشور دنیا بوده است که اصلا رتبه قابل قبولی نیست. بنابراین می‌طلبد تا از ظرفیت‌های کشور به نحو مطلوب استفاده شود و ایران نیز بتواند در بازار‌های بین‌المللی و ارائه محصولات پیشرفت قابل قبولی را بدست آورد.

این مسئول گفت: طبق نظر متخصصان کشاورزی 10 درصد از  کل اراضی کشور قابلیت تحت پوشش قرار گرفتن کشت ارگانیک را دارد که باید بستر آن فراهم شود. اگر برنامه‌ریزی لازم انجام گیرد حدود 300 هزار هکتار از اراضی با 60 محصول مختلف می تواند وارد عرصه کشت ارگانیک گردد. بنابراین این امر نیازمند این است تا نظام ترویج و تحقیقات مناسب بهکار گرفته شوند، بازار تقویت شود، روابط بین‌المللی تقویت گردد تا بتوان محصول تولیدی ارگانیک را به نقاط مختلف جهان صادر کرد.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اراضی زراعی و باغی کشت ارگانیک اراضی کشاورزی میلیون هکتار کل اراضی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۴۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تداخل هزار پلاک از اراضی ملی در لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان دردیدار با اهالی روستای دره دزدان منطقه ده پیر شهرستان خرم آباد گفت: پروژه رفع تداخلات که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های سازمان جهاد کشاورزی است، به منظور مشخص کردن اختلاف بین مردم با سازمان منابع طبیعی و سازمان اراضی زراعی اجرا شد.
سید عماد شاهرخی گفت: خوشبختانه از ابتدای پروژه تاکنون هزار و ۱۰۰ پلاک رفع تداخل شده است که از این آمار ۱۰۰۰ پلاک با اهتمام دولت آقای رئیسی و همراهی مردم در این دولت رفع تداخل شده‌اند.
سید عماد شاهرخی گفت: در مجموع ۴۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و منابع ملی استان تثبیت شده است که از این مقدار ۲۹۰ هزار هکتار منجر به صدور سند شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: صدور سند باعث هویت گرفتن کشاورزان، افزایش ماندگاری کشاورزان در روستا‌ها همچنین رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال در استان و روستا‌ها می‌شود.
وی ضمن اشاره به شعار جهش تولید با مشارکت مردم گفت: با همت صورت گرفته در زمینه یکپارچه سازی اراضی زراعی در راستای تحقق جهش در تولید قدم برداشته‌ایم.
شاهرخی در پایان تشریح کرد: بیش از ۴۵ هزار هکتار از ۴۰۰ هزار هکتار تثبیت شده جزو اراضی ملی بودند که به نفع مردم آزادسازی و به صورت زمین‌های قابل کشت در اختیار مردم قرار گرفتند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اختصاص بیش از ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت گندم
  • کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند
  • ممنوعیت تغییر کاربری اراضی حاصلخیز کشاورزی
  • کاشت گندم در ۱۵۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین
  • تجهیز و نوسازی ۱۵۰ هکتار از شالیزار‌های آمل
  • ۶۰ هزار هکتار زمین‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی زیرپوشش شبکه آبیاری است
  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • رفع تداخل هزار پلاک از اراضی ملی در لرستان
  • افزایش بهره‌وری با تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی
  • مطلوب بودن مشارکت‌های مردمی در بخش کشاورزی خوزستان