Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکبر حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد اینکه تاکنون چه تعداد از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت وارد بورس شده‌اند،‌گفت: تا کنون بیش از 23 شرکت سرمایه‌گذاری استانی وارد بورس شده و پذیرش شده‌اند، اما مشکل ما در حال حاضر این است که طبق آئین‌نامه‌ای که شورای عالی بورس برای پذیرش شرکت سرمایه‌گذاری استانی در بورس تهیه کرده، ابتدا باید ماده 6 اجرا شود یعنی باید انتخابات برای هیأت  مدیره شرکت‌ها از بین سهامداران موجود سهام عدالت به روش غیرمستقیم برگزار شود و اعضای هیأت مدیره انتخاب شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سپس ماده 7 می‌گوید باید ضمن افزایش سرمایه‌گذاری شرکت استانی مراحل پذیرش در بورس طی شود.

وی گفت: در حالی که اکثر شرکت‌های استانی که وارد بورس شده‌اند، قبل از اجرای ماده 6 یعنی قبل از انتخاب هیأت مدیره جدید از بین سهامداران موجود، افزایش سرمایه داده و در بورس پذیرش شده‌اند که به نظر ما تخلف به حساب می‌آید.

وی گفت: بر اساس قانون تجارت در انتخاب اعضای هیأت مدیره شرکت‌ها حتما باید کسانی شرکت کنند که سهامدار کنونی آن شرکت باشند، یعنی برای انتخاب هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید از بین سهامداران عدالت که روش مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، هیأت مدیره مشخص شود. در حالی که الان مسئولان بورس می‌گویند که هر کس حتی خارج از سهام عدالت می‌تواند در سامانه ستان ثبت‌نام کرده و مشخصات خود را اعلام کند و ما برای عضویت در هیأت مدیره صلاحیت او را مشخص می‌کنیم و این خلاف قانون است.

حیدری این را هم گفت البته ممکن است اعضای هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برای مدیرعامل شرکت فردی را از بیرون سهامداران انتخاب کنند، اما اعضای هیأت مدیره حتما باید الان سهامدار عدالت باشند. نمی‌شود افرادی را به عضویت هیأت مدیره درآورد که این افراد بعدا سهام شرکت‌های استانی پذیرش شده در بورس را خریداری کنند.

وی همچنین در مورد اینکه سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی پذیرش شده در بورس به راحتی خریداری نمی‌شود، گفت:‌متاسفانه ترتیبی اتخاذ کردند که افراد خاص می‌توانند سهام این شرکتها را خریداری کنند که نسبت به این مسئله هم اعتراض داریم. 

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت گفت: ما مشکلاتی که در جریان انتخابات هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در استان‌ها انجام شده و دخالت‌هایی که برخی دستگاه‌های اجرایی انجام می‌دهند تا افراد خاصی در هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قرار گیرند را به نهادهای نظارتی گزارش داده‌ایم.

حیدری این را هم گفت سازمان بورس سامانه‌ای به نام سامانه ستان طراحی کرده که افرادی که قصد تصدی مدیریت در شرکت‌های سرمایه‌گذای استانی سهام عدالت هستند، اطلاعات خود را در سامانه بارگذاری کنند و بعد از بررسی صلاحیت آنها احراز می‌شود. 

وی گفت:‌مشکل اصلی این است که اول باید ماده 6 آئین‌نامه اجرایی پذیرش شرکت‌های استانی سهام عدالت یعنی انتخاب هیأت مدیره از بین سهامداران موجود اجرا شود وبعد ماده 7 یعنی پذیرش این شرکت‌ها در بورس و معاملاتی شدن سهام آنها انجام شود. در حالی که در رویه موجود اول شرکت‌ها را پذیرش می‌کند و سهام آنها معاملاتی می‌شود و بعد می‌خواهند ماده 6 را یعنی انتخابات هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را اجرا کنند. 

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت هشدار داد، اگر آئین‌نامه اجرایی در مورد شرکت‌های استانی سهام عدالت رعایت نشود، بیم این می‌رود که برخی دستگاه‌ها و افراد خاص بتوانند سهام شرکت‌های استانی را خریداری کنند و سهام عدالت  متعلق به مردم را از چنگشان درآورند و انحرافی در سهام عدالت ایجاد کنند.

حیدری در مورد اینکه الان شرکت‌های استانی سهام عدالت در چه مرحله‌ای هستند گفت:‌اکثر این شرکت‌ها افزایش سرمایه دادند و آماده این هستند که از سوی سازمان بورس مجوز برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک از بین اعضای شرکت سرمایه‌گذاری را انجام دهند که این مجوز هنوز صادر نشده است.

وی همچنین در مورد شرکت سرمایه‌گذاری استان البرز گفت: بر اساس موافقت شورای عالی بورس قرار شد، سهامداران استان البرز که در دل استان تهران قرار دارند تفکیک شده و مقدمات تشکیل شرکت سرمایه‌گذاری استان البرز به عنوان سی و یکمین شرکت سرمایه‌گذاری استانی فراهم شود که در حال حاضر مقدمات تفکیک در حال اجراست و ظرف دو هفته آینده از سوی سازمان خصوصی سازی، شرکت سرمایه‌گذاری استان البرز تاسیس می‌شود و ما آماده تفکیک و تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری استان البرز هستیم. 

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در مورد اینکه آیا شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به صرف در اختیار داشتن سهامداران عدالت می‌توانند به امر بازاریابی این سهام در بورس اقدام کنند، گفت: طبق قانون قرار است به میزان 5 در هزار سرمایه شرکت‌های استانی سهام عدالت در صندوق توسعه و تثبیت بازار به نام شرکت استانی مربوطه سرمایه‌گذاری شود و صندوق توسعه و تثبیت بازار به صورت مستقل و متمرکز به امر بازار گردانی سهام شرکت استانی اقدام کند و ما ن گران این مسئله نیستیم و فقط نگرانی ما عدم اجرای  آئین‌نامه اجرایی پذیرش شرکت‌های استانی در بورس است که باید اول ماده 6 یعنی انتخابات هیأت مدیره برگزار شود و بعدا ماده 7 یعنی مراحل پذیرش در بورس انجام شود.

حیدری گفت: در حال حاضر حدود 30 میلیون نفر از سهامداران عدالت در روش غیرمستقیم به عنوان اعضای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت حضور دارند که وارد بورس می‌شوند.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: سهام عدالت سرمایه گذاری بورس قانون اکبر حیدری شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت شرکت سرمایه گذاری استان البرز شرکت های استانی سهام عدالت هیأت مدیره شرکت ها بین سهامداران اعضای هیأت مدیره پذیرش شرکت سهام شرکت پذیرش شده وارد بورس آئین نامه شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۵۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس مصوب کرد: معافیت بورس از مالیات بر عایدی سرمایه

طبق مصوبه مجلس مالیات بر عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بهابازار(بورس)ها و بازارهای خارج از بهابازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیست. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ایرادت شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی و ماده 12 به همراه 8 تبصره این طرح از سوی مجلس اصلاح شد.

براساس این گزارش، طبق تبصره 7 مقرر شد عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بورس ها و بازارهای خارج از بورس مانند صندوق‌های کالایی و صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا، مشمول مالیات نخواهد بود.

 صدر ماده 12 به این شرح اصلاح می‌شود: یک ماده به‌عنوان ماده 46 ذیل فصل اول باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم به شرح زیر الحاق می‌شود:

ماده 46- کلیه اشخاص غیرتجاری انتقال‌دهنده "عین" یا "حق‌واگذاری‌ محل" در خصوص انتقال دارایی‌های زیر مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند:

1- املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل

2- انواع خودروی سواری دارای شماره انتظامی (پلاک) شخصی

3- انواع طلا، نقره، پلاتین و مسکوکات آنها و جواهرآلات

4- انواع ارز

تبصره یک و دو ماده 12 به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره یک- پس از استقرار بستر اجرایی موضوع ماده 16 مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، صدور صورتحساب الکترونیکی تنظیم وکالت بلاعزل با موضوع انتقال دارایی‎های موضوع بندهای یک و دو این ماده در این قانون در حکم انتقال است و مشمول مالیات موضوع این فصل می‌‎شود و موکل اصلی یا موکلین بعدی وکالت بلاعزل مسئول پرداخت مالیات متعلق هستند. مبلغ درج شده در صورتحساب‌ الکترونیکی موضوع ماده 16 مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، مبنای محاسبه عایدی سرمایه دارایی‌های موضوع این تبصره است.

آیین‌نامه اجرایی این تبصره حداکثر یک سال پس از لازم ‎الاجرا شدن این ماده، توسط سازمان با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

تبصره دو- در این قانون و قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، صدور صورتحساب الکترونیکی تعویض شماره انتظامی (پلاک) دارایی‎‌های مشمول مقررات شماره‌گذاری، در حکم انتقال دارایی‌های مذکور تلقی می‌شود.

تبصره 3 و 4 ماده 12 به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره 3- اخذ مالیات موضوع این فصل مشروط به استقرار بستر اجرایی موضوع ماده 16 مکرر قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان است.

تبصره 4- پس از استقرار بستر اجرایی موضوع ماده 16 مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، معاملات دارایی‌های موضوع بندهای یک و دو این ماده که مرتبط با فعالیت‌های شغلی نیستند، صرفاً مشمول مالیات موضوع این فصل هستند و مشمول مالیات موضوع ماده 93 این قانون نمی‌شوند.

تبصره 5 و 6 ماده 12 به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره 5- در صورت فروش دارایی های موضوع بندهای 3 و 4 این ماده توسط اشخاص غیرتجاری به اشخاص موضوع اجزای 3 و 4 بند " ث" ماده 16مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، عایدی حاصل از انتقال دارایی‌های مذکور معاف از مالیات موضوع این فصل است. در صورت فروش دارایی‌های مذکور به سایر اشخاص، کل درآمد یا وجوه دریافتی حاصل از انتقال دارایی‌های فوق مشمول مالیات موضوع فصل ششم باب سوم این قانون می‌شوند.

تبصره 6- اشخاص غیرتجاری بالای هجده سال که دارایی‌های موضوع بند 3 این ماده را مستقیماً از اشخاص موضوع جزء 3 بند "ث" ماده 16مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان خریداری کرده‌اند می‌توانند دارایی‌ها را به سایر اشخاص غیرتجاری انتقال دهند.

ثبت این انتقال با درج شماره منحصربفرد مالیاتی صورتحساب الکترونیکی خرید اولیه در حکم صدور صورتحساب الکترونیکی است و صورتحساب الکترونیکی مذکور با درج بلاعوض بودن یا درج مبلغ معامله فوق به‌صورت خودکار به کارپوشه غیرتجاری خریدار منتقل می‌شود. خریدار مکلف است ظرف 30 روز از تاریخ درج صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه غیرتجاری، نسبت به اعلام پذیرش یا عدم پذیرش این صورتحساب الکترونیکی اقدام کند. عدم اظهارنظر ظرف مدت مذکور به منزله عدم تأیید صورتحساب الکترونیکی مربوط است.

تبصره 7 ماده 12 به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره 7- عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بهابازار (بورس)ها و بازارهای خارج از بهابازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا، مشمول مالیات موضوع این فصل نیست.

تبصره 8 ماده 12 به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره 8- اخذ مالیات موضوع این ماده، مانع از اجرای سایر قوانین از قبیل قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیست. همچنین سازمان موظف است مجموع درآمدهای موضوع این فصل متعلق به هر شخص غیرتجاری را برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • مجلس مصوب کرد: معافیت بورس از مالیات بر عایدی سرمایه
  • کسب نشان طلای بازارهای سهام FEAS  توسط کارگزاری مفید
  • مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) معرفی شد
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • سقف معافیت مالی؛ داغ همیشگی بر پیشانی بورس!
  • انتصاب عضو جدید هیأت مدیره شرکت ملی پست
  • ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس
  • واگذاری پرسپولیس به بانک ها قانونی نیست | فروش سرخ پوش ها به بانک ها چه آثاری دارد؟