Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک تحلیلگر برجسته عرب‌زبان در گزارشی نوشت: کناره‌گیری نخست‌وزیر لبنان از تشکیل کابینه نشان‌دهنده چندین موضوع اساسی است؛ ازجمله اینکه طایفه‌گرایی در لبنان از ابتکار عمل فرانسه قدرتمندتر عمل می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا عبدالباری عطوان در گزارشی که روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم آن را منتشر کرد، نوشت: کناره‌گیری «مصطفی ادیب» از تشکیل دولت لبنان نشان‌دهنده چندین موضوع اساسی است؛ نخست، اینکه طایفه‌گرایی در لبنان از ابتکار عمل فرانسه قدرتمندتر عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوم، اینکه مکرون نشان داد بسیار زودباور است و درباره واقعیت‌های عرصه سیاسی لبنان و بحران‌های این کشور اطلاعی ندارد. سوم، اینکه حجم فساد موجود در لبنان که عامل اصلی آن برخی جریان‌های نخبه سیاسی هستند، آشکار شد و ظاهراً راه درمانی برایش وجود ندارد. درنهایت اینکه منطقه در لبه جنگ آمریکا قرار داد و لبنان نیز نمی‌تواند به دور از این جنگ باشد.

بیشتر بخوانید:

فشار آمریکا و عربستان تشکیل کابینه لبنان را ناکام گذاشت

طبق این گزارش، مکرون به لبنان همچون مستعمره فرانسه نگاه می‌کند و از ادیب می‌خواهد دولتی با ویژگی‌های مدنظر پاریس تشکیل دهد؛ گویی لبنان امارت «مونت کارلو»ی فرانسه است و بخشی از منطقه پرتنش غرب آسیا نیست. بنابراین شکست ابتکار عمل فرانسه جدا از دلایل اعلام شده، حتمی بود.

امانوئل مکرون و میشل عون 

عطوان در بخش دیگری از این گزارش می‌نویسد: هروله مقام‌های آمریکایی به بیروت ازجمله «دیوید هیل» مشاور وزیر امور خارجه و «دیوید شنکر» مشاور وزیر امور خارجه در شرق دور بعد از سفر مکرون به لبنان تصادفی نبود، زیرا آن‌ها در این سفر نقشه‌های ضد ابتکار عمل فرانسه را طرح و برنامه‌ریزی کردند.

این تحلیلگر عرب‌زبان همچنین درباره سخنان ضد ایرانی سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان در نشست مجازی مجموع عمومی سازمان ملل متحد نوشت: حملات سلمان به ایران، حزب‌الله و مقاومت بی‌ارتباط با تحولات کنونی لبنان نیست. این اظهارات نشان داد مصطفی ادیب در مأموریت خود شکست خواهد خورد و لبنان به سوی هرج و مرج و خلأ قانون اساسی پیش می‌رود. سخنان پادشاه عربستان از تریبون سازمان ملل متحد هم‌سو با طرح آمریکا در لبنان بود که مدعی شد انفجار مهیب بیروت با هدف تحمیل هیمنه حزب‌الله بر تصمیمات سیاسی در لبنان آن‌هم با قدرت سلاح رخ داده است.

عطوان با تحریک‌آمیز خواندن ادعاهای سلمان بن عبدالعزیز عنوان کرد: اقدام پادشاه سعودی به‌مثابه چراغ سبز ریاض به متحدانش برای تحرکات در لبنان و سنگ‌اندازی در برابر ابتکار عمل فرانسه است.

عطوان با بیان اینکه اوضاع کنونی لبنان شباهت زیادی به اوضاع سال‌های گذشته سوریه، لبنان و لیبی و حتی یمن دارد، تأکید کرد: تحولات این روزهای لبنان چیزی جز اجرای دقیق و گام به گام سناریوهای آمریکا در کشورهای مذکور نیست؛ یعنی «نان در برابر کنار گذاشتن سلاح». درغیر این‌صورت گرسنگی، عملیات‌های تروریستی، انفجارها و درگیرها و ایجاد «امارت‌های فرقه‌ای‌ متخاصم» در انتظار این کشور خواهد بود.

انتهای پیام/4106/4033/

منبع: آنا

کلیدواژه: عبدالباری عطوان رئیس جمهور فرانسه تشکیل کابینه امانوئل مکرون مصطفی ادیب ابتکار عمل فرانسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۵۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟

قیمت نفت در بحبوحه احتمال کاهش ذخیره‌سازی‌های نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا و تداوم تنش‌ها در خاورمیانه افزایش یافت.

به گزارش مهر، قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه (پنجم اردیبهشت) پس از آنکه داده‌های صنعت در هفته گذشته کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا را نشان داد، افزایش یافت که نشانه مثبتی برای تقاضا بود. اگر چه بازار‌ها به‌دقت مراقب خصومت‌ها در خاورمیانه بودند.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال امروز ساعت ۶ و ۳۴ به وقت گرینویچ با ۲۶ سنت یا ۰.۲۹ درصد افزایش به ۸۸ دلار و ۶۸ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال، هر بشکه نفت خام دبلیوتی‌آی آمریکا با ۲۶ سنت یا ۰.۳۱ درصد افزایش، ۸۳ دلار و ۶۲ سنت معامله شد.

به‌گفته منابع بازار با استناد به آمار مؤسسه نفت آمریکا، ذخیره‌سازی‌های نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۱۹ آوریل ۳ میلیون و ۲۳۷ هزار بشکه کاهش یافت، درحالی‌که ۶ تحلیلگر در نظرسنجی رویترز انتظار افزایش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای را داشتند.

معامله‌گران بازار نفت برای تأیید این کاهش منتظر داده‌های رسمی ایالات‌متحده آمریکا درباره ذخیره‌سازی‌های نفت و فرآورده‌های نفتی، خواهند بود.

دیگر خبرها

  • مسئله‌گی حجاب؛ از بحران داخلی تا بشارت تمدنی
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • ابراز اطمینان مکرون از پاک‌سازی رود سِن تا المپیک
  • رمزگشایی از سیگنال‌های برجامی آمریکایی‌ها پس از عملیات وعده صادق/ آیا ایران به دنبال تغییر در دکترین ساختن بمب اتمی است؟
  • عامل حمله به کنسولی ایران در پاریس به حبس محکوم شد
  • محکومیت عامل حمله به ساختمان کنسولی ایران در پاریس به حبس | متهم: می خواستم از مقامات ایران انتقام بگیرم!
  • عامل حمله به ساختمان کنسولی سفارت ایران در پاریس به حبس محکوم شد
  • قطع حقابه و تغییر اقلیم عامل اصلی پدیده ریزگرد در قم است
  • وزیر دفاع اسبق لبنان: اسرائیل عامل انفجار بندر بیروت بود
  • مکرون: فرانسه خواستار استقرار آتش‌بس فوری و پایدار در غزه است