Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان غربی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: پیش بینی می شود امسال ۵۹ هزار تن تخم کدوی آجیلی و آفتابگردان از مزارع استان برداشت شود.

رسول جلیلی در گفت و گو با ایسنا افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۹ هزار تن تخم آفتابگردان آجیلی از سطح ۲۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت این محصول و ۲۰ هزار تن تخم کدو آجیلی از ۲۴ هزار هکتار از مزارع استان برداشت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این استان رکوردار تولید تخم کدو و آفتابگردان آجیلی در کشور است، گفت: بیش از ۱۵ هزار خانوار روستایی و شهری در استان به صورت مستقیم از طریق کشت و فروش تخم کدو و آفتابگردان آجیلی امرار معاش می کنند.

جلیلی تصریح کرد: وجود بزرگترین میدان تخمه و خشکبار خاورمیانه در خوی نشان از اهمیت این شهرستان در تولید و صادرات تخمه های آفتابگردان و کدو در استان  را دارد و بیش از ۸۵ درصد سطح زیر کشت و تولید این محصولات به ترتیب در شهرستانهای خوی، چایپاره ، نقده ، سلماس ، ارومیه و شوط است.

 وی اضافه کرد:  سطح زیر کشت و تولید تخم کدو و آفتابگردان در سال زراعی امسال نسبت به سال گذشته با ۱۰ درصد افزایش روبرو بوده و پیش‌بینی می‌شود ۵۹ هزار تن تخم کدوی آجیلی و آفتابگردان از مزارع استان برداشت شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: اقلام دانه های آفتابگردان کشت شده در استان قلمی، دورسفید ، شمشیری و پسته ای و اقلام کدو مشهدی، گوشتی، همدانی و قلمی  و سایر ارقام محلی است.

این مسئول افزود: بزرگ ترین بازار بورس دانه های آجیلی آفتابگردان و کدو کشور در حال حاضر در آذربایجان غربی و شهرستان خوی فعالیت دارد و در حال حاضر قیمت فروش تخم آفتابگردان آجیلی در بازار مصرف ، ما بین ۱۲ تا ۳۰ هزار تومان و قیمت تخم کدوآجیلی در حدود ۴۸ تا ۵۵ هزار تومان است .

وی خاطر نشان کرد: ۱۲هزارو ۹۰۰ تن آفتابگردان آجیلی و ۴۳۰۰ تن کدو آجیلی به طور متوسط مصرف استانی بوده و مازاد تولید آن به بسیاری از استان‌های کشور و برخی کشورهای همسایه  و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

وی به مشکلات کشاورزان منطقه در کشت این محصول اشاره کرد و گفت: از جمله مشکلات کشاورزان استان برای کشت تخمه آفتابگردان و کدو آجیلی، نبود ارقام اصلاح شده، نبود برنامه برای صادرات مازاد بر نیاز محصولات، نبود کارگاه و کارخانجات نوین بسته‌بندی و مقاومت کم به افات و امراض است.

انتها یپیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی تخم کدو و آفتابگردان آفتابگردان آجیلی آذربایجان غربی هزار تن تخم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۵۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار دادستان ویژه روحانیت شمالغرب کشور با رئیس کل داگستری استان آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،در این دیدار عتباتی با اشاره به مشکلات مرتبط با پرونده‌های قضایی گفت:همکاری‌ها و هماهنگی‌ها در خصوص برخی پرونده‌های قضایی موثر در حصول نتایج بهتر خواهد بود.
رئیس کل دادگستری استان همچنین کمک به حل مشکل یکی از واحد‌های تولیدی را مورد تاکید قرار داد و گفت: با حل مشکلات این واحد تولیدی اشتغالزایی چشم گیری بالغ بر ۱۰۰۰نفر در استان اتفاق می‌افتد که نیازمند همراهی و همکاری موثر دو مجموعه می‌باشد.
حجت الاسلام و المسلمین محمدنقی پورشادلو دادستان ویژه روحانیت شمالغرب کشور که اخیرا به این سمت منصوب شده است نیز به همکاری‌های دوجانبه تاکید و باز شدن گره از مشکلات مردم خصوصا پرونده‌های کثیرالشاکی را یکی از امور مهم ارزیابی کرد و همکاری‌های دوجانبه را در این خصوص کارگشا و نتیجه بخش عنوان کرد.

دیگر خبرها

  • دیدار دادستان ویژه روحانیت شمالغرب کشور با رئیس کل داگستری استان آذربایجان غربی
  • دیدار رئیس بنیاد مسکن کشور با نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی
  • واگذاری ۳۰ هزار قطعه زمین روستایی در آذربایجان غربی
  • مقاوم سازی ۳۵۰ هزار واحد روستایی در سطح کشور
  • ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی ۲۲ درصد افزایش یافت
  • تأکید بر تأسیس هنرستانهای جوار صنعت در آذربایجان‌غربی
  • کشت گندم دیم و آبی در ۴۰۸ هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی
  • ایجاد هنرستان در همسایگی صنایع آذربایجان غربی
  • زاهدان رکوردار هوای ناسالم در کشور/ شاخص کیفی ۲۴ شهر سالم و پاک ثبت شد
  • بازدید رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از واحد تولیدی کنسانتره در ارومیه