Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@14:33:00 GMT

امسال واردات گندم داریم؟

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۳۶۸۰۲

امسال واردات گندم داریم؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، جدیدترین قیمت محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت خوراک‌ دام، دانه‌های روغنی و شکر است. اما محصول گندم کاهش بی‌سابقه‌ای داشته و قیمت انواع دام هم با کاهش قیمت مواجه شده است. 

در بازارهای جهانی قیمت هر بوشل ذرت که عمدتاً به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود 1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

75 دلار افزایش یافت و به قیمت 365.25 دلار معامله شد. دانه‌های روغنی هم از قافله افزایش عقب نماندند به طوری که  سویای خوراکی 2.5دلار در هر بوشل افزایش یافت. سویای روغنی هم رشد 41 سنتی داشت.

در این میان دیگر محصول روغنی مانند کانولا هم با افزایش زیاد 7.3 دلار مواجه شد. در بازارهای جهانی قیمت شکر هم با افزایش همراه بود. اما قیمت دام زنده 87 سنت و دام پرواری 2.2 دلار کاهش داشتند. 

*فساد در توزیع نهاده

ایران بیش از 70 درصد نیاز خوراک دام و طیور را وارد می‌کند. هرگونه نوسان در بازارهای جهانی بر قیمت داخلی هم تأثیر می‌گذارد، اگرچه دولت با اختصاص ارز 4 هزار و 200 تومانی و در حقیقت پرداخت یارانه به دنبال ایجاد ضربه‌گیر برای مقابله با این افزایش‌ها است.

در چند ماه گذشته تأمین خوراک دام و طیور در کشور مشکلاتی داشت که بخشی از آن به عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی و بخش دیگر به دلیل وجود فساد در توزیع نهاده‌ها بود به طوری که قیمت کنجاله بیش از پنج برابر قیمت مصوب در بازار سیاه عرضه می‌شود.

* ایران امسال گندم وارد می‌کند

امسال وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرده بود 10 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود، اما این رقم از 8.4 میلیون تن فراتر نرفت. تقریباً سال گذشته هم همین میزان از کشاورزان داخلی خریداری شده بود، اما دولت 3 میلیون تن گندم وارد کرد و این سؤال مطرح است که آیا امسال نیز همین میزان دولت گندم وارد می‌کند؟

پربیننده ترین قیمت گوشت متعادل شد واردات کالاهای اساسی از نصف کمتر شد قیمت خرید تضمینی گندم تغییر می‌کند؟ ۴۵درصد از نهاده‌های دامی با ارز دولتی تامین می‌شود فروش شیرینی ۷۰درصد کاهش یافت

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: واردات گندم گندم خوراک دام نهاده دامی قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت بازارهای جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۶۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟

گروه اقتصاد و درآمد: واردات قهوه در سال ۱۴۰۲ با رشد ۷۵ درصدی در ارزش به رقم ۱۴۸ میلیون دلار رسید.

به گزارش جماران، میزان وزنی قهوه وارداتی در این مدت ۴۹ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸.۵۵ درصد افزایش داشته است.

روابط عمومی گمرک ایران با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ کشورهای امارات متحده عربی، ویتنام، هند، اندونزی و اوگاندا ۵ کشور عمده طرف معامله واردات قهوه با ایران بودند، می افزاید: ۹۵ درصد از ارزش قهوه وارداتی به کشور از طریق این ۵ کشور انجام گرفته است.

بر اساس این گزارش، در این میان کشور امارات متحده عربی با ۷۸ میلیون دلار، ۵۲.۸۹ درصد از سهم واردات قهوه ایران به لحاظ ارزشی را به خود اختصاص داد.

این گزارش می‌افزاید: تشریفات گمرکی حدود ۸۲ درصد از وزن و ارزش واردات قهوه از طریق گمرک شهید رجایی انجام گرفته است و پس از آن گمرکات مشهد، بوشهر، بندرلنگه و تهران در رده بعدی قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۲ این میزان قهوه وارداتی از سوی ۱۲۱ شخص و شرکت انجام گرفته است.

تجارت جهانی قهوه در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴۵.۵ میلیارد دلار بوده که بزرگترین صادرکنندگان قهوه، کشورهای برزیل کلمبیا و ویتنام و بزرگترین واردکنندگان قهوه آمریکا، آلمان و بلژیک بودند.

سهم قهوه از تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۹ صدم درصد از تجارت جهانی بوده است.

دیگر خبرها

  • واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟
  • آمارهای عجیب از مصرف داروی ایرانیان
  • عددهای عجیب از مصرف داروی ایرانیان
  • عددهای عجیب از واردات و مصرف داروی ایرانی‌ها
  • جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز | دلار مبادله‌ای وارد کانال جدید شد
  • بخشی از حق‌آبه ایران از «هیرمند» پرداخت شد
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • در سفرهای خارجی تحقق شعار سال در دستور کار قرار دارد
  • مدت گارانتی خودرو افزایش می‌یابد / وعده داخلی‌ سازی المان‌ های اصلی اتوبوس برقی
  • بانک مرکزی مسئول قیمت نهایی کالا‌ها نیست