Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در جلسه نقش مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تحقق اقتصاد مقاومتی، داوود دانش‌جعفری عضو حقیقی و دبیر کمیسیون اقتصاد کلان، بازرگانی و نظام اداری مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر اسبق اقتصاد در جمع مسئولان و کارشناسان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تعریفی از اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی مقوله‌ای است که بیشتر به مقاوم کردن اقتصاد در حوزه‌هایی که آسیب پذیرند پرداخته و بنابراین حوزه‌هایی که دچار آسیب نیستند از این مقوله خارج می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاچاق فعالیت‌های مولد و فرصت‌های شغلی را کاهش می‌دهد

دانش‌جعفری در ادامه به موضوع قاچاق کالا و ارز پرداخت و این چنین اظهار داشت: قاچاق در ابعاد مقاومت هر کشوری تأثیر گذاشته و جامعه را متأثر می‌سازد، کارکرد اصلی قاچاق کالا این است که فعالیت‌های مولد و فرصت‌های شغلی را کاهش می‌دهد. باید به خاطر سپرد که عمده‌ترین درآمدهای مردم و دولت‌ها باید از کار باشد اگر فعالیت‌های مولد کاهش پیدا کند اشتغال دچار مشکل می‌شود و این مسئله اقتصادی به یک مسئله اجتماعی ختم خواهد شد.

نقش سامانه‌ها در کاهش قاچاق / بروز قاچاق در کشورهایی که بیکاری بالای ۳۰ درصد دارند

وی گفت: در این زمینه باید با راهبردهای صحیح با این پدیده مقابله کنیم، اگر راهبرد انتخابی جواب نداده باشد بنابراین خود این راهبرد دچار اشکال است. در این زمینه می‌توان از تجارب موفق دنیا استفاده کرد. بسیاری از این سیاست‌گذاری ها و راهبردها تجارب نرم است از جمله اصلاح روندها که به وسیله سامانه‌ها انجام می‌شود و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در این زمینه فعالیت‌های خوبی داشته است.

دبیر کمیسیون اقتصاد کلان و بازرگانی در بخش دیگری از سخنان خود پدیده قاچاق کالا در همه‌جای دنیا اعم از کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته وجود دارد چرا که با نادیده گرفتن قوانین مربوط به کالا می‌شود درآمد ایجاد کرد یعنی برای کسی که قاچاق می‌کند درآمد ایجاد می‌نماید. اما در همه کشورهایی که توسعه نامتوازن دارند و از توسعه‌یافتگی عقب مانده‌اند انگیزه برای قاچاق بسیار است. در نتیجه بیکاری نیز افزایش می‌یابد. در هر جا که بیکاری بالای ۳۰ درصد باشد حتماً در آن تخم قاچاق کالا کاشته شده و یا می‌شود.

کاهش میل به سرمایه‌گذاری کاهش باعث بروز قاچاق می‌شود

وی ادامه داد: یکی از مقوله‌های مهم در کشور ما سرمایه‌گذاری است. شاید اکنون میزان استهلاک سرمایه‌گذاری‌های قبلی بیش از سرمایه‌گذاری‌های جدید است. وقتی استهلاک پیشی می‌گیرد نشان می‌دهد که اقتصاد در آینده وضعش بدتر می‌شود. کاهش سرمایه‌گذاری در کشور سبب کاهش تولید می‌شود. کاهش تولید باعث کاهش اشتغال و سبب بیکاری است، در واقع قاچاق جایی اتفاق می‌افتد که میل به سرمایه‌گذاری کاهش یافته باشد

دانش‌جعفری افزود: در اقتصاد گفته می‌شود آنچه باعث شکل‌گیری قاچاق می‌شود، انگیزه است لذا باید کاری کرد که انگیزه‌های قاچاق کاهش یابد. اقدامات زیادی باید انجام داد از جمله این‌که باید نظام مالیاتی را بگونه‌ای تنظیم کرد که خود به خود قاچاق را کاهش دهد؛ آموزش مصرف‌کنندگان و اقدامات فرهنگی راه دیگر کاهش انگیزه است، با تبلیغات صحیح مردم را باید متقاعد کرد که نباید قاچاق کنند. باید با قاچاق سازمان‌یافته مقابله کرد. با اقداماتی مثل وضع قوانین مناسب، همکاری بین بخش خصوصی و دولتی و ایجاد فضای رقابتی می‌توان مانع بزرگی برای گسترش قاچاق کالا ایجاد نمود.

در کشورهای پیشرفته مصرف کننده کالای قاچاق نیز جریمه می‌شود

این استاد اقتصاد دانشگاه گفت: در کشورهای پیشرفته مجازات تنها برای قاچاقچی نیست، بلکه مصرف‌کننده کالای قاچاق نیز مؤاخذه می‌شود. کالا ممیزی می‌شود و مسیر آن از مبدا یعنی اینکه از کجا آمده، از مجاری رسمی و یا از مجاری غیررسمی؟ با چه وسیله‌ای آمده؟ و … که معمولاً از طریق تجهیزات پیشرفته این امر کنترل می‌شود. هر چند در این مورد ریسک فعالیت‌های قاچاق افزایش می‌یابد اما این در سطح خرده‌فروشی است.

وزیر اسبق اقتصاد در دوره‌های گذشته گفت: در اقتصاد بحث علیت وجود دارد، در بررسی‌های انجام شده آمده است: رابطه اقتصاد و قاچاق رابطه دو طرفه است یعنی علت از اقتصاد به سمت قاچاق و از قاچاق به سمت اقتصاد حرکت می‌کند، اما انگیزه در پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا اهمیت زیادی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که موتور محرکه انگیزه چیست؟ گفت: سوددهی بالا و ریسک پایین دو محور اصلی هستند که قاچاق و انگیزه آن را افزایش می‌دهند.

دانش‌جعفری در ادامه به تشریح پدیده آربیتراژ پرداخت و گفت: آربیتراژ همان تفاوت قیمت در دو سوی قیمت است. آربیتراژ از نقطه پایین به بالا حرکت می‌کند و در حقیقت سود افزون‌تری ایجاد می‌نماید و به اصطلاح اقتصاددانان شیب ایجاد می‌کند. در این پدیده قیمت از پایین به بالا حرکت می‌کند و باعث کاهش قیمت و ارزانی کالا در طرف دیگر می‌شود.

وی سپس به مبحث استثنائات تجاری پرداخت و معافیت‌ها را نوعی از این استثنائات دانست و گفت: این‌گونه استثنائات که ضروری به نظر می‌رسند دلایلی قانونی دارند و طبیعتاً به نوعی قاچاق کشانده می‌شوند. به عنوان مثال گفته می‌شود ضروریاتی مانند تأمین کالاهای اساسی و استراتژیک، تحریم‌ها، تأمین معیشت بومیان مرزی، رونق مناطق مرزی و کمک به صادرات باعث ایجاد قانونی این استثنائات هستند.

راهبردهای پیشگیری از قاچاق

در پایان این استاد دانشگاه سیاست‌ها و راهبردهای زیر را برای پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارائه داد: افزایش هزینه‌های قاچاق، جلوگیری از قوانین نوسانی و بی‌ثبات، استفاده از مأموران خوش سابقه گمرکی، ایجاد ساختاری باثبات در مبارزه با قاچاق (محکم و با ثبات بودن وضعیت استخدامی)، همکاری با گمرکات، فرهنگ‌سازی در زمینه اثرات قاچاق، توجه ویژه به به فرصت‌های شغلی، کاهش استثنائات تجاری، تسریع در ایجاد شغل

کد خبر 5034232

منبع: مهر

کلیدواژه: قاچاق کالا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آربیتراژ بازار سهام تولید نفت قیمت دلار ویروس کرونا قیمت نفت بانک مرکزی ایران وزارت صنعت معدن و تجارت شاخص کل بورس بورس وزارت جهاد کشاورزی صادرات نفت قیمت طلا قیمت یورو قیمت سکه بهار آزادی مبارزه با قاچاق کالا و ارز سرمایه گذاری دانش جعفری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۹۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، فرمانده انتظامی مهر گفت: مأموران پلیس آگاهی شهرستان مهر، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه وانت آریسان مشکوک و آن را برای بررسی متوقف کردند.
بهادر رزمجویی افزود: مأموران این شهرستان در بازرسی از این خودرو هفت دستگاه ال ای دی و ۱۱۷ جفت کفش و صندل خارجی قاچاق را کشف کردند.
فرمانده انتظامی مهر با اشاره به اینکه کارشناسان ارزش کالا‌های قاچاق مکشوفه را پنج میلیارد ریال برآورد کردند، بیان کرد: راننده پس از تشکیل پرونده به مرجع قضایی مهر معرفی شد.
شهرستان مهر در جنوب فارس و در فاصله 325 کیلومتری شیراز قرار دارد.

دیگر خبرها

  • کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر
  • صدور سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا از آذربایجان‌غربی
  • کشف ایمپلنت قاچاق از دو مطب در تهران
  • کشف بیش از ۱۲۸ میلیارد کالای قاچاق در طرح ۳ روزه پلیس کرمان
  • ساماندهی و توسعه صادرات از مرز بین المللی مهران ضرورت دارد
  • جریمه ۱۶ میلیارد و ۴۸۵ میلیون ریالی یک قاچاقچی سوخت
  • بازتعریف یارانه بنزین به فرد جهت بهینه کردن مصرف بنزین، کاهش هدررفت و مقابله با قاچاق
  • جریمه قاچاقچی لوازم جانبی موبایل در مشهد
  • تضمین رشد اقتصاد در سایه سرمایه‌گذاری شرکت‌های جوان دانش‌ محور
  • نخستین شهرک تخصصی پخش کالا در همدان ایجاد می‌شود