Web Analytics Made Easy - Statcounter

ضدعفونی کردن محیط اصلا تاثیری در مهار ویروس کرونا ندارد و فقط شست‌وشوی دست‌ها برای مصونیت در برابر کرونا کافی و لازم است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ کرونا ویروس عمدتا از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. وقتی شخصی که آلوده است، سرفه یا عطسه می‌کند، قطرات حاوی ویروس را به هوا می‌فرستد.کرونا ویروس می‌تواند ساعت‌ها و حتی روز‌ها روی سطوح مانند دستگیره‌های در و میز‌های پیشخوان زنده بماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدت ماندگاری این ویروس به ماده‌ای بستگی دارد که آن سطح از آن ساخته شده است.

مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ایران درباره فواید ضدعفونی کردن سطوح و ماندگاری ویروس کرونا روی اشیا اظهار کرد: اگر بخواهیم به طور دقیق در مورد این موضوع صحبت کنیم باید گفت ضدعفونی کردن سطوح چندان تاثیری در از بین بردن ویروس، ندارد زیرا به طور مداوم ویروس می تواند روی سطوح بنشیند، فقط شست‌وشوی دست‌ها برای مصونیت در برابر کرونا کافی است.

او افزود: تنها راه موثری که می تواند تا حدودی ویروس کرونا را مهار کند و بتوانیم با آن زندگی کنیم، رعایت فاصله اجتماعی و زدن مرتب ماسک است. افراد اگر این شرایط را رعایت نکنند حتما نقطه اصلی وصل شدن مجدد زنجیره ویروس کرونا خواهند بود.

معصومه بیاتی، متخصص عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز درباره میزان ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح گفته است: قابلیت ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح جامد مانند میز کار، صندلی، دستگیره‌های در از ۲ ساعت تا ۹ روز است. طبق بررسی ها، بهترین ضدعفونی کننده روی این سطوح آب و محلول‌های سفید کننده است.

او می‌گوید: برای تهیه محلول ضدعفونی کننده باید ۹ قسمت آب و یک قسمت سفید کننده مانند وایتکس را ترکیب کرده و با استفاده از پارچه خیس سطوح را تمیز کرده و با پارچه خشک هم باقی مانده رطوبت را پاک کرده و از بین ببریم.

این متخصص عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: در سطوح جاذب میزان تعاملی که فرد در مدت زمان حضور در محیط آلوده دارد، می‌تواند تعیین کننده باشد. اگر ما در محیطی کار می‌کنیم که ترشحات تنفسی زیاد است بهترین کار این است که کفش هایمان را خارج از محیط ساختمان تعویض کنیم و با همان کفش ها داخل نشویم.

بیاتی گفت: لباس‌هایی که خیلی آلوده نیستند را بعد از خروج از محل کار مانند محیط بیمارستان‌ها نه محیط‌های عادی که میزان تعامل و برخورد افراد با قطرات تنفسی زیاد نیست باید در کیسه زباله بزرگی بریزیم و بعد از وارد شدن به منزل آن‌ها را با شوینده‌های معمولی بشوییم.

محققان بریتانیایی نیز جدیدا دریافته‌اند که اگر فردی عطسه یا سرفه کند، ویروس کرونا پس از خروج از بدن فرد می‌تواند در حالت قطرات ریز تا سه ساعت در محیط دوام بیاورد. در مورد دستگیره‌ها نیز باید گفت دستگیره‌های مسی سریع‌تر از هر سطح دیگری ویروس کرونا را از کار می‌اندازند. طبق تحقیقات، کرونا روی فلز مسی نهایتاً چهار ساعت دوام می‌آورد.

طبق گفته این محققان، کرونا روی پلاستیک و استیل بیشتر از هر سطح دیگری قابلیت انتقال خود را حفظ می‌کند. یعنی ۲ تا سه روز این ویروس همچنان روی سطح پلاستیکی «زنده» باقی می‌ماند. ویروس کرونا می‌تواند تا بیست و چهار ساعت روی گوشی‌های هوشمند و صفحه نمایش آن‌ها دوام بیاورد. پژوهش‌های دیگر این عدد را تا ۹۶ ساعت هم برآورد می‌کنند.

در پایان لازم به ذکر است که آزمایش‌ها نشان داده است که الکل ۶۲ تا ۷۱ درصد، مواد ضدعفونی کننده خانگی حاوی کمتر از ۰.۱ درصد هیپوکلریت سدیم یا حاوی ۰.۵ درصد ماده سفیدکننده پروکسید هیدروژن می‌توانند در عرض کمتر از یک دقیقه ویروس کرونا را از بین ببرند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کرونا ویروس کرونا کرونا روی سطوح ضدعفونی کردن ویروس کرونا دستگیره ها کرونا روی روی سطوح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۹۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۸۴ لرستان گفت: ارتش هشت شهید مدافع حرم، ۲۰ شهید در دوران کرونا و بیش از ۵۰۰ شهید ترور را تقدیم کشور کرده‌ است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، امیر مراد خوش‌کنار، ظهر امروز، در مراسم گرامیداشت روز ارتش در قرارگاه عملیاتی لشکر 84 لرستان، بیان کرد: عملیات غرورآفرین وعدۀ صادق مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویان به‌ویژه استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی بود و این عملیات هیمنۀ پوشالی دشمنان را فروریخت.

او با بیان اینکه پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی یک اتفاق نبود، اضافه کرد: انقلاب اسلامی نهال ثمرنشسته‌ای از خون شهیدان و حق‌طلبانی است که با رژیم ستم‌شاهی مبارزه کردند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 84 لرستان با اشاره به اینکه پیروزی انقلاب ارمغان فداکاری و خلوص امت اسلامی بود، عنوان کرد: انقلاب اسلامی پیوندی وحدت‌آفرین و دشمن‌شکن را ایجاد کرد که نیروهای نظامی با مردم نقش مهمی در پیروزی آن ایفا کردند.

امیر خوش‌کنار بیان کرد: امام(ره) ارتش را در پیروزی انقلاب اسلامی سهیم و سرافراز کرد و ارتش نیز به ندای ملکوتی امام لبیک گفت و در کنار ملت نقش بسزایی در پیروزی انقلاب داشت.

او با بیان اینکه نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی با موشکافی و ژرف‌نگرشی نمایان می‌شود، یادآور شد: ارتش 48هزار شهید در دوران دفاع مقدس، هشت شهید مدافع حرم، 20 شهید در دوران کرونا و بیش از 500 شهید ترور را تقدیم کشور کرده‌است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 84 لرستان با بیان اینکه نیروهای ارتش برای امنیت این مرزوبوم تمام‌قد در مناطق عملیاتی حضور دارند، خاطرنشان کرد: ارتش با تمام وجود در زمینه‌‌های سیل، زلزله و کرونا برای آرامش مردم مجاهدت می‌کند.

انتهای پیام/ 645

دیگر خبرها

  • نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • چرا عملیات تنبیهی وعده صادق مشروع است؟
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • آیا واقعاً می‌توانیم مانند فیلم‌ها روی قطار در حال حرکت بدویم؟
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • حمله ایران به اسراییل تاثیری بر ماموریت ما در دریای سرخ نداشت
  • تماس با کپک کشنده است؟
  • تماس با کپک چه خطراتی برای سلامتی دارد؟