Web Analytics Made Easy - Statcounter

کامپیوتر‌ها به زودی می‌توانند با نظارت بر عملکرد مغز، آنچه در مغز اشخاص می‌گذرد را درک کنند و آن را به شکل تصویر ارائه دهند. به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، دانشمندان دانشگاه هلسینکی در فنلاند تکنیکی را ابداع کرده‌اند که در آن کامپیوتر با نظارت بر سیگنال‌های مغز انسان، محتوای مغز را تصویرسازی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مثلا اگر شخص در حال فکر کردن به یک سیب است، این کامپیوتر تصویری از سیب که در ذهن شخص است، ارائه می‌دهد. در نتیجه کامپیوتر قادر به تولید اطلاعات کاملا جدیدی مانند تصاویر خیالی خواهد بود که قبلا هرگز دیده نشده است.
این تکنیک براساس یک رابط کاربری مغز- کامپیوتر جدید ابداع شده است. در گذشته، این نوع رابط‌های کاربری قادر به برقراری ارتباط یک طرفه از مغز به کامپیوتر مانند هجی کردن حروف یا حرکت مکان‌نما یا کرسر بودند. تا جایی که مشخص است، این مطالعه نخستین پژوهشی است که در آن هر دو روش ارائه اطلاعات و سیگنال‌های مغزی توسط کامپیوتر با استفاده از هوش مصنوعی به طور هم‌زمان مدل‌سازی می‌شوند.
مدل‌سازی عصبی تطبیقی
این هوش مصنوعی از نوع شبکه عصبی مصنوعی است که کارکردی شبیه به سیستم عصبی انسان برای پردازش داده‌ها و اطلاعات دارد و با این کارکرد همه چیز یاد می‌گیرد و برای خود دانش ایجاد می‌کند. این شبکه عصبی ابتدا خصوصیات بصری که داوطلبان تشخیص داده‌اند را با تصاویر تطبیق می‌دهد و یاد می‌گیرد که کدام ویژگی با کدام تصویر متناسب است.
محققان نام این روش را مدل‌سازی عصبی تطبیقی گذاشته‌اند. در مجموع ۳۱ داوطلب در این مطالعه شرکت کردند و در حالی که نوار مغزی آن‌ها ضبط می‌شد، صد‌ها تصویر تولید شده توسط هوش مصنوعی به آن‌ها نشان داده شد.
از داوطلبان خواسته شد که روی ویژگی‌های خاصی مثل صورت افراد مسن یا صورت خندان تمرکز کنند. در حالی که در حال تماشای تصاویر بودند، نوار مغزی آن‌ها یک شبکه عصبی را تغذیه می‌کرد تا مشخص شود تصویری که مغز آن‌ها تصور کرده با آنچه که جستجو می‌کنند، چقدر تطابق دارد.
در مرحله دوم، هوش مصنوعی تصاویری را با کمک رابط کاربری مغز- کامپیوتر از روی ذهن داوطلبان تولید کرد. داوطلبان سپس تصاویر تولید شده توسط کامپیوتر را ارزیابی کردند و تقریبا با ویژگی‌هایی که داوطلبان فکر می‌کردند، مطابقت داشت. در واقع، دقت کامپیوتر برای تولید تصاویر مورد نظر داوطلبان ۸۳ درصد بود.
محققان می‌گویند: این تکنیک پاسخ‌های طبیعی انسان را با توانایی کامپیوتر در ایجاد اطلاعات جدید ادغام می‌کند. در آزمایش‌ها از داوطلبان فقط خواسته شد تا تصاویر تولید شده کامپیوتر را مشاهده کنند. این خود کامپیوتر بود که با توجه به پاسخ مغز داوطلبان متوجه شد که چقدر تصاویر مدل‌سازی شده با آنچه مد نظرشان بوده تطابق دارد. بعد از آن نیز سعی کرد که تصویر مدل‌سازی شده‌اش را با آنچه مدنظر داوطلبان بود، نزدیک کند.
کاربرد‌ها
تولید تصاویر از چهره انسان فقط نمونه‌ای از کاربرد این روش نوین است. یکی از کاربرد‌های عملی این مطالعه تقویت خلاقیت انسان است. تصور کنید که می‌خواهید چیزی را ترسیم یا تصویر کنید، اما قادر به انجام آن نیستید. اینجاست که این روش به شما کمک می‌کند تا به هدف خود برسید. در این روش، کامپیوتر کانون توجه انسان را بررسی و آنچه را که دوست دارد ایجاد کند، پیش‌بینی می‌کند.
محققان می‌گویند: این روش افکار را تشخیص نمی‌دهد، بلکه بیشتر به ارتباطاتی که با مقوله‌های ذهنی داریم، پاسخ می‌دهد. به بیان دیگر، کامپیوتر درکی از پیر بودن یک چهره ندارد، بلکه فقط تشخیص می‌دهد که چهره‌ای که پیر است، چه ویژگی‌هایی دارد.
آن‌ها می‌گویند: با این حال معتقدیم که این روش راه جدیدی را برای به دست آوردن بینش در مورد فرآیند‌های اجتماعی، شناختی و عاطفی فراهم می‌کند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کامپیوتر سیگنال های مغزی ابداع و نوآوری سیستم عصبی هوش مصنوعی مدل سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۹۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی بیماری‌های عفونی با نانوکامپوزیت آراسته به طلا

به گزارش خبرگزاری مهر، در مقاله‌ای که در مجله Langmuir منتشر شده است، دانشمندان توضیح دادند که بیشتر آزمایش‌هایی که امروز استفاده می‌شود مبتنی بر واکنش‌های آنتی‌ژن و آنتی‌بادی است. ماده فلورسانس یا پروب ذرات رنگی به آنتی‌بادی‌ها وصل می‌شود تا نتیجه مشخص شود. هنگامی که آنتی‌بادی‌ها به ویروسی مانند SARS-COV-۲ می‌چسبند، این پروب‌ها حضور ویروس را اعلام می‌کنند. استفاده از نانوذرات رنگی به دلیل سادگی در اجرای آن و تجهیزات علمی کمی برای انجام آزمایشات بسیار مورد توجه است.

نانوذرات طلا رنگی با ثبات شیمیایی بالا و جذب پلاسمون منحصر به فرد، به طور گسترده به عنوان پروب در آزمایشات ایمنی‌سنجی استفاده می‌شوند. به گفته محققان، چنین موادی دارای تطبیق‌پذیری بالایی هستند و رنگ‌های آن‌ها بر اساس اندازه و شکل تغییر می‌کند. علاوه بر این، سطح آن‌ها را می‌توان با استفاده از ترکیبات تیول اصلاح کرد.

در آزمایش‌های معمولی که از نانوذرات طلا رنگی استفاده می‌کنند، اغلب باید چگالی نوری نانوذرات طلا را تقویت کنند، به طوری که پزشکان بتوانند به راحتی قدرت سیگنال تولید شده توسط تعامل بین آنتی‌بادی‌ها و ماده هدف را اندازه‌گیری کنند. با افزایش میزان نانوذرات طلا می‌توان تا حدی سیگنال را بهبود داد اما مقدار بسیار زیادی از نانوذرات طلا نیاز است. برای حل این مشکل محققان چیدمان جدیدی از نانوذرات طلا ارائه کردند.

محققان روش جدیدی به نام رسوب خودسازمانده (SORP) را پیشنهاد کردند. SORP با حل کردن پلیمرها در حلال‌های آلی کار می‌کند. پس از اینکه حلال آلی توسط تبخیر حذف شد، پلیمرها با هم جمع می‌شوند و ذرات ریز را تشکیل می‌دهند.

هیروشی یابو، یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: «با استفاده از پلیمرهای تزئین‌شده با نانوذرات طلا که توسط SORP جمع‌آوری شده‌اند، تصمیم گرفتیم ببینیم چقدر در تشخیص ویروس آنفولانزا موثر هستند و آیا حساسیت بیشتری در تشخیص واکنش‌های آنتی‌ژن-آنتی‌بادی دارد یا خیر. روش ما منجر به چگالی نوری بالاتری نسبت به نانوذرات طلا شد.»

یافته‌های این گروه نشان داد که می‌توان از این فناوری در فضای خارج از آزمایشگاه نیز استفاده کرد.

کد خبر 6087499 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • تبدیل دریاچه‌ها به نیروگاه‌های عظیم تولید برق
  • احتمال توقف صادرات ال‌ان‌جی روسیه در ۴ سال آینده
  • بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد
  • متهم به ۴۶ فقره سرقت کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد
  • ۴۷ سال سریع تر با کامپیوتر کوانتومی گوگل! (+عکس)
  • شناسایی بیماری‌های عفونی با نانوکامپوزیت آراسته به طلا
  • مراحل هشت‌گانه تبدیل شدن ایران به ابرقدرت
  • چرا لپ تاپ‌های گیمینگ از سیستم‌های گیمینگ جذاب‌تر هستند
  • پوشش‌دهی موج FM در استان کرمان ارتقا یافت
  • روش جدید تراشه‌ها در مغز؛ با فکر شما اشیا هدایت می‌شوند!