Web Analytics Made Easy - Statcounter

هنر فعالیتی است که زیبایی را نمودار می‌سازد و سعی دارد آن را در درون انسان وارد سازد و رغبتی در ما پدید آورد که حاصل آن عروج روح، احیای عواطف و تلطیف روان خواهد بود، تا در سایه‌ی آن فضایل اخلاقی تثبیت و پستی‌ها و رذایل ریشه‌کن شوند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری شبستان سمنان؛ بر این اساس، کار هنر دینی از یک سو پاسداری ارزش‌های انسانی، ارتباط و انتقال مبانی زیبایی و زشتی و درست و نادرست است و از سوی دیگر رسوخ دادن مبانی فکری در ذهن، پروراندن اندیشه و آشکار ساختن حقایق درونی و تفسیر از طبیعت از طریق آثار حسی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نتیجه آن است که هر چه هنر بیشتر بتواند عامل آگاهی و عرفان و علم انسان و به خود آمدن وی شود، بیشتر او را از حضیض خاک بر کنده و به اوج معنویت خواهد رساند؛ اوجی که در نظر ظاهربینان، فراموشی (دنیا) است.

 

در هنر دینی تمامی اثر باید لبریز از خلاقیت هنری، مضمون عالی و تعالی‌بخش، پیش‌برنده و فضیلت‌ساز باشد.

 

عشق و ارادت یک هنرمند سمنانی به ساحت مقدس ائمه اطهار (ع) در قالب آثار هنری با استفاده از خطوط اسلامی و بهره گیری از فلز، منجر به تولید و ارائه آثار بی نظیری شده است که تشویق و در عین حال حیرت از این همه پشتکار را توسط هر بیننده ای به همراه دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«ابراهیم قدس پور» متولد ۱۳۲۵ آهنگر قدیمی سمنان که از سن ۱۰سالگی حرفه ی آهنگری را در پیش گرفته و با دستان  هنرمندش آهن سخت بی ارزش را با حک اسماء متبرکه و آیات قرآن تبدیل به زیباترین و باارزش ترین اثر می کند.

 

وي در آثار خود آيات قرآني را با استفاده از خطوط اسلامي و به طرز بسيار زيبايي با بهره گيري از تسمه هاي آهني ساخته است.

 

این هنرمند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از عشق و علاقه خود در دوران جوانی به این حرفه با وجود سختی‌های کار صحبت می‌کنند و گلایه از بی‌مهری امروزی به فعالان این صنعت دیرینه.

 

قدس پور در حال حاضر در شهرستان سمنان به حرفه درب و پنجره سازی اشتغال دارد و علاوه بر فعالیت تجاری، در ساخت آثار هنری به ویژه اسماء الهی و نام های مبارک ائمه اطهار (ع) با استفاده از انواع فلزات مهارت خاصی دارد.

 

این هنرمند سمنانی با بیان این جمله که کارهایی من مَرام شیعه است می گوید: من فاطمی بوده و نوشتن تابلویی که مزین  با نام حضرت زهرا(س ) است از مهمترین و دوست داشتنی ترین اثرم است.

 

وی اظهار داشت:عشق به ائمه اطهار (ع ) مهمترین انگیزه کاری ام بوده وکارهایی را که انجام داده ام همه برای خدا ودل خودم است.

 

این آهنگر سمنانی با بیان اینکه بر سر در خانه های قدیمی جملاتی همچون بسم الله الرحمن الرحیم، هو الرزاق  با دو خط حک شده بود و وسط خطوط باز بود  افزود: در این سبک کار ، یک طرف خط، یک تسمه و سمت دیگر تسمه دیگری قرار داشت، و اکنون در امامزاده علی بن جعفر(ع)  و مسجد ولیعصر سمنان کارهای دو خطی من موجود است.

 

قدس پور اولین اثری را که با این سبک خلق کرده بود یک بسم الله و سوره توحیدی عنوان کرد وادامه داد:اولین بار یک فردی عکسی را آورد از مسجد اعظم قم و از من خواست آن را بنویسم ان طور که توانستم یک بسم الله و دو قل هو الله را به صورت شمسه بنویسم،خیلی علاقمند به نوشتن سوره حمد بودم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این هنرمند سمنانی از استقبال کم نوجوانان وجوانان به دلیل سختی حرفه آهنگری اشاره کرد و افزود: حرفه آهنگری یکی از هنر‌های دیربازبوده و امروز نیز در برخی از مناطق و شهرها وجود دارد اما کمرنگ شده و کمتر کسی به این هنر مشغول هستند.

 

قدس پور تصریح کرد:با گذر روزگار و پیشرفت زندگی بشر، بسیاری از این کسب و کارها در نقاط مختلف کشور به فراموشی سپرده شد؛ هر چند مشاغل سنتی تا حدودی نیز در زواره از بین رفته است، اما هنوز در میان مردم کوچه و بازار شهر کسانی هستند که به شغل آبا و اجدادیشان وفادار هستند.

 

وی با تاکید برحفظ مشاغل قدیمی که امروز در مجموعه شغل‌هاي حاشيه‌اي قرار دارد اظهار داشت: برخی از مشاغل تا سالها پیش جزء مشاغل اصلي و مورد نياز مردم بود و امروز باید به حفظ اين سرمايه‌هاي بومي و ملي و تاريخي اهميت داد تا از این رهگذر فرهنگ و هويت تاريخي ايران به نسل هاي بعدي انتقال یابد و با این اقدام جوانان نیز زیرچتر این مشاغل می‌توانند روزگار خویش را بگذرانند.

 

این هنرمند سمنانی که همیشه با وضو وارد مغازه آهنگریش می شود ادامه می دهد: کارمن قرآن وعترت است ومن فقط یک عمله ی خدا هستم.

 

او مي‌گويد بهترين روزهاي زندگي‌اش در كارگاه سپري مي‌شود و عاشق اين هنر است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آثار قدس پور تنها یک آثار هنری نیستند بلکه گنجینه‌ی بزرگ و گران‌بهایی هستند که در وجود هر کدام از آن‌ها دنیایی از افکار، شیوه‌های زندگی، اعتقادات اجتماعی، فرهنگی، دینی و… نهفته است.

 

این سازنده خوش ذوق و علاقه مند، خلق آثاری متشکل از ۱۹ صفت خداوند متعال و ۱۹ صفت حضرت علی، ساخت تابلوی برگرفته از صلوات حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و دهها اثر دیگر را در کارنامه هنری خود دارد که در قالب نمایشگاهی در کارگاه وی در معرض دید قرار گرفته است.

 

وی همچنین دو درب بسیار بزرگ را با استفاده از این آثار تولید کرده است که هم اکنون در مسجد مقدس جمکران نصب شده است.

 

مقام معظم رهبری نیز در سفر سال۱۳۸۵ به سمنان از آثار و تولیدات این هنرمند خلاق دیدن کرده اند.

 

این هنرمند سمنان خواهان اهدا و استفاده از این آثار در حرم و یا موزه حضرت امام رضا (ع) و یا سایر اماکن مقدس است و از دست اندرکاران خواهان کمک برای تحقق این عمل با هدف بهره گیری مطلوب از این آثار است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/276

منبع: شبستان

کلیدواژه: هنرمند سمنانی هنرمند سمنان هنرمند سمنانی قدس پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۹۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قمی: سرمایه زوال ناپذیر هنر انقلاب، خون صد‌ها هنرمند شریف است

حجت الاسلام محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: ایران سرزمینی است که مردمش اهل قیام و جهاد هستند و این فتح و قیام باید به شیوه‌ای هنرمندانه روایت شود.

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، آیین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهره سال 1402 هنر انقلاب شب گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی،  جمعی از هنرمندان و اهالی رسانه در حوزه هنری برگزار شد. اجرای این برنامه را رسالت بوذری برعهده داشت.

در ابتدای این مراسم، محمدرضا باقری دبیر اجرایی هفته هنر صحبت کرد و گفت: بیش از 1000 نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه نظرسنجی شدند و نفرات اولیه که حایز شرایط چهره برتر هنر انقلاب اسلامی در سال 1402 داشتند را انتخاب کردند.‌ ماحصل انتخاب این گروه، 96 نفر از اهالی فرهنگ و هنر بودند. سپس، جمعی از اعضای هیئت انتخاب گردهم آمدند و 5 نفر نهایی را انتخاب کردند. در نهایت، نزدیک به 130 نفر از نخبگان فرهنگ و هنر از بین این 5 نفر، چهره برتر هنر انقلاب در سال 1402 را انتخاب کردند.

وی تاکید کرد: امسال هم به معرفی یک رویداد مهم در حوزه هنر انقلاب می‌پردازیم و همچنین چهره بین‌المللی هنر انقلاب هم معرفی خواهد شد.

حجت الاسلام قمی در بخش دیگری از این مراسم صحبت کرد و گفت: خون پاک صدها هنرمند فرزانه در جبهه‌های عشق و شرف و عزت، سرمایه زوال ناپذیر هنر انقلاب اسلامی است.

وی اضافه کرد: اینجا سرزمینی است که مردمش اهل قیام و جهاد هستند و این فتح و قیام باید به شیوه‌ای هنرمندانه روایت شود. هنرمند مردمی از دل این مردم مجاهد و قیام کرده بلند می‌شود و به حق متعهد است. او فقط راوی عدالت و شجاعت و پیروزی نیست بلکه به جهاد و خیر هم داعی است و با آنها نسبت دارد. بسیار خوشحالم که هنرمندان بسیار زیادی را داریم که از این ویژگی برخوردارند.

محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری نیز در سخنانی گفت: معتقدیم که چهره هنر سال انقلاب باید در یک فرایند نخبگانی با مشارکت خبرگان فرهنگ و هنر انقلاب برگزیده شود و تلاش کردیم این فرآیند را هر سال ارتقا بدهیم. همانطور که آقای باقری گفت، امسال در معرفی نفرات برتر چهره هنر انقلاب و نامزدهای آن، تغییراتی حاصل شده بود که پیشتر نیز جزییات آن در رسانه‌ها اطلاع رسانی شده بود. البته از همه دلسوزان درخواست داریم تا این فرایند را نقد کنند تا بتوانیم این آیین را ارتقا بدهیم. قطعا مشارکت اهالی فرهنگ و هنر است که می‌تواند این روند را بهبود ببخشد.

وی ادامه داد: علاوه بر تغییراتی که اشاره کردم، توانستیم دامنه بین‌المللی برای هنر انقلاب تعریف و با این کار پدیده فطری هنر انقلاب را جهانی‌تر و گسترده‌تر کنیم. بدون شک هر کسی که فطرت پاک خود را پیش روی انوار قدسی الهی قرار داده باشد، می‌تواند منعکس کننده مفاهیم والای هنر انقلاب باشد. نباید از فرصت بسیار خوبی که امسال برای هنر انقلاب ایجاد شده به راحتی بگذریم.

وزیر فرهنگ در بخش دیگری از این مراسم صحبت کرد و گفت: در ایامی که به نام هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده، یاد و خاطره شهید عالی مقام مرتضی آوینی را در حوزه هنری گرامی می‌داریم. فلسفه شکل‌گیری حوزه هنری که یکی از بنیانگذاران آن رهبر معظم انقلاب است، اعتلای فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی است؛ امروز‌ خوشحالیم که این نهال که به دستان ایشان کاشته شد، پرورش پیدا کرده به شجره طیبه‌ای تبدیل شده است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: امروز‌ هنرمندان اصیل ما در شاخه‌های مختلف شعر و کتاب، سینما و تئاتر، هنرهای تجسمی و ....رشد پیدا کردند و هنر انقلاب به شکوفایی رسیده است. این مسیر سخت با حضور چهره‌های شایسته هموار شده است، اگر چه با نقطه مطلوب فاصله داریم. این نقطه مطلوب همان چیزی است که امام خمینی در تعریفشان از هنر انقلاب ترسیم کردند.

براساس این گزارش، در مراسم شب گذشته، علاوه بر معرفی چهره برتر هنر انقلاب در سال 1402، جایزه رویداد برتر 1402، چهره بین‌المللی هنر مقاومت و مراسم تقدیر از محمدرضا سرشار برگزار شد:

چهره هنر انقلاب در سال 1402: مسعود نجابتی

چهره بین‌المللی هنر مقاومت در سال 1402: «آریستید استبان ارناندس گررو» معروف به «آرس» کاریکاتوریست کوبایی

رویداد برتر سال 1402: انیمیشن «بچه زرنگ»

دیگر خبرها

  • گشایش نمایشگاه هنر‌های تجسمی بنا‌های تاریخی ایران در عمارت مسعودیه  
  • قمی: سرمایه زوال ناپذیر هنر انقلاب، خون صد‌ها هنرمند شریف است
  • خبر خوش وزیر بهداشت برای سمنانی‌ها؛ افتتاح مرکز درمان سرطان در هفته دولت امسال
  • کنسرت‌ها در انحصار مافیای موسیقی
  • معرفی ۱۰ چهره برتر هنر انقلاب اسلامی استان بوشهر
  • بیشترین مطالبه مردم استان سمنانی از دولت «آب و رفع تنش آبی» است
  • پرواز بلند تولیدگران سمنانی از روی موانع/ رکود پشت در گذاشته شد
  • حضور بانوان در عرصه‌های هنر، نقطه قوتی برای تقویت فرهنگ اسلامی است
  • راز پویایی هنر انقلاب بارور شدن اندیشه انقلابی است
  • بانوان هنرمند با نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی دیدار می‌کنند