Web Analytics Made Easy - Statcounter

جواد حسین‌زاده ساداتی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: باید محدوده عرصه این محوطه‌ باستانی از سوی دولت بازبینی می‌شد که بر این اساس زمینی را هیات دولت در سال ۸۸ و بعد شورای عالی معماری و شهرسازی در سال ۹۴ مصوب کرد که با نام فتح‌المبین به شهر الحاق شد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری کاشان زمین‌ها را جداسازی و سندشان را آماده کرد، یادآور شد: سال ۹۷ نخستین نشست هیات امنای منابع آزادسازی سیلک را تشکیل دادیم که در واقع برای نحوه هدایت منابع تصمیم‌گیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست پایگاه پژوهشی تپه‌های سیلک کاشان ادامه داد: برخی زمین‌هایی که از قبل در موردشان توافق شده بود، تلاش کردیم از شهرداری به میراث فرهنگی انتقال یابد که در این راستا ماه گذشته انتقال۱۳ پلاک زمین با حدود ۱.۷ هکتار به امضا رسید.

وی گفت: سندی دولتی از سیلک با نزدیک به ۲۵ هکتار زمین با پیگیری‌ها از سوی شهرداری، دادستانی، بازرسی و اداره ثبت به دست آمد که نشان می‌دهد این زمین‌ها پس از انقلاب از سوی برخی اهالی با سوء استفاده و سوء تعبیر از حکم امام (ره) به صورت غیرقانونی به تصرف درآمد و محدوده‌ای را که از سال ۴۹ فنس‌کشی شده بود و نگهبان داشت تصرف کردند.

حسین‌زاده ساداتی افزود: سندی که دولت دارد، در نشست اخیر هیات امنا صندوق منابع آزادسازی محوطه باستانی سیلک قرار شد تعیین حدود صورت گیرد و پس از تعیین تکلیف زمین‌های دولتی، با منابعی که در اختیار داریم با مردم برای سایر زمین‌ها وارد توافق بشویم.

وی تصریح کرد: چند مورد مذاکره آغاز شده اما بحث بر سر قیمت کارشناسی است، زیرا انتظار مالکان با کارشناسی همخوانی ندارد که البته قانون راهکارش را تدوین کرده است و امیدواریم با همکاری همه نهادهای ذی‌ربط به سرانجام برسد.

سرپرست پایگاه پژوهشی تپه‌های سیلک کاشان همچنین اظهار داشت: نکته مهم دیگر زمین‌های موسوم به دارایی بود که ۱۱۷ پلاک زمین را شامل می‌شد؛ این زمین‌ها پیش‌تر با هماهنگی و مجوز اداره میراث تقسیم شده بود که حقوق حقه‌ای را برای مردم ایجاد کرده بود.

وی اضافه کرد: چون پس از آن در سال ۷۸ حریم جدیدی تعیین شده بود، مالکان نتوانسته بودند نسبت به ساخت و ساز اقدام کنند که در نشست اخیر هیات امنا مصوب شد که بخشی از قطعه زمینی تفکیکی با کاربری مسکونی که دولت در اختیار دارد، بر اساس مصوبه کمیته ماده ۵ استان به عنوان معوض زمین‌های دارایی در نظر گرفته شود تا پس از مدت‌ها گامی برای آنها نیز برداشته شود.

حسین‌زاده ساداتی همچنین بیان کرد: مهم‌ترین اقدام‌های انجام گرفته در کنار ساماندهی سیلک، آماده‌سازی و فراهم کردن شرایط بازدید و گردشگری که از نظر محتوایی همه استانداردهای موزه‌ای، نمایشگاهی و گردشگری کشور را تلاش کردیم از سوی دفتر امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارتخانه میراث فرهنگی فراهم کنیم.

وی تشریح کرد: یک سالن نمایش وجود دارد که مردم از طریق تصویر،ویدیو و تلویزیون با محوطه آشنا می‌شوند و یک نمایشگاهی داریم که آثار دوره‌های قدیم تا جدید سیلک به ترتیب با توضیحات در آن به نمایش گذاشته شده است.

سرپرست پایگاه پژوهشی تپه‌های سیلک کاشان اضافه کرد: در حال حاضر هم در محوطه تابلوهای جدید ۲ زبانه‌ای ساختیم که نصب می‌شود و به طور تقریبی سیلک را پس از مدت‌ها برای حضور گردشگران آماده کردیم.

وی یادآور شد: محوطه باستانی سیلک از چهار بخش شامل ۲ تپه شمالی (کوچک) و جنوبی (بزرگ) و ۲ گورستان (الف در شرق تپه جنوبی) و (ب در غرب تپه شمالی) تشکیل شده است.

سیلک با حدود هشت هزار سال قدمت که امروزه درون محدوده شهری کاشان قرار دارد، یکی از محوطه‌های باستانی مهم ایران و جهان به شمار می‌رود که در ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شماره ۳۸ در فهرست اثرهای تاریخی کشور به ثبت رسید.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۸ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

برچسب‌ها اصفهان میراث فرهنگی کاشان پروندهٔ خبری گردشگری و میراث فرهنگی نصف جهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اصفهان میراث فرهنگی کاشان اصفهان میراث فرهنگی کاشان اخبار کنکور میراث فرهنگی سیلک کاشان زمین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۰۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای عجیب قطع مسیر حقابه زمین‌های کشاورزی در قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، محمد دانشور، معاون شرکت آب منطقه‌ای قم، گفت: سهم آب کشاورزی کشاورزان جمکران به دلایل شائبه برانگیزی قطع و مسیر آن به سمت نامشخصی هدایت شده است.

دانشور گفت: این موضوع موجب شده ضمن ضرر به کشاورزان، میزان زیادی از این آب دچار هدر رفت شود.

کشاورزان این محدوده هم ادعا می‌کنند بیش از ١٠ روز است که هیچ آبی از مسیر این حقابه‌ها که در محدوده فلکه ارتش قم است هدایت نشده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • محوطه تاریخی نوشیجان در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • ماجرای عجیب قطع مسیر حقابه زمین‌های کشاورزی در قم
  • سیل به شهر تاریخی کاشان هم رسید
  • سیل به شهر تاریخی کاشان هم رسید | آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی + ویدئو
  • کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران + فیلم
  • پاکسازی محوطه پل تاریخی لنگرود از زباله
  • پاکسازی محوطه گنجنامه همدان از زباله