Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رزم حسینی: برای تعادل قیمت خودرو در بازار تلاش می‌کنیم، پیش بینی بورس برای معاملات فردا، اصلاح مصوبه میزان تخفیف واگذاری سهام دولت در قالب ETF، لغو ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس، مرغداران از جوجه ریزی واهمه دارند و امکان تسویه اوراق مالی اسلامی با تحویل نفت خام صادراتی را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رزم حسینی: برای تعادل قیمت خودرو در بازار تلاش می‌کنیم

علیرضا رزم‌حسینی وزیر پیشنهادی صمت افزایش عرضه خودرو را جزو مهمترین اولویت‌های‌ وزارت صمت دانست و اظهارداشت: اگر شرایط اجازه دهد باید مقداری انحصار در خودروسازی را بشکنیم و فضا را برای تنوع خودرو در بازار مهیا کنیم. وی با بیان اینکه قیمت تمام شده خودرو در ایران بالا است، ادامه داد: خودرو هزینه‌های مالی بالایی دارد و احتمال دارد طی سه تا چهار ماه آینده براساس بررسی کارشناسی که پیش از قبول مسئولیت و با استفاده از ظرفیت تیمی انجام دادم با همکاری کارشناسان دولت و مجلس تدابیری اتخاذ کنیم که براساس آن قیمت‌های مناسبت‌تری برای تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات خودرو تعیین کنیم تا قیمت خودرو تا حدودی کاهش یابد.

رزم حسینی با بیان اینکه نظام عرضه و تقاضا در بازار خودرو به هم خورده است، افزود: بخشی از این مشکل مربوط به سیاست‌های پولی و مالی کشور و جریان یا هدایت نقدینگی به سمت بورس است که در این رابطه باید با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نشست‌هایی داشته باشیم تا بتوان وضعیت خودرو را بهبود بخشید. تلاش خواهیم کرد بر اساس شرایط موجود و به صورت همزمان هم تولید را افزایش دهیم و هم فضا را برای رقابت مهیا کنیم تا قیمت‌ها در بازار به تعادل برسد.

تعدیل نیرو در یک شرکت خودروسازی با هدف کاهش هزینه‌ها

دو منبع آگاه به خبرگزاری رویترز خبر داده‌اند که شرکت خودروسازی میتسوبیشی به دنبال تعدیل داوطلبانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر از کارکنان خود با هدف کاهش هزینه‌ها است. به گفته این منابع قرار است تعدیل‌ها از اواسط ماه نوامبر عملیاتی شوند. به نقل از دنیای اقتصاد، انتظار می‌رود که میتسوبیشی در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۱، زیان خالص ۳۶۰ میلیارد ینی را گزارش کند؛ زیانی عظیم که دلیل عمده آن افت شدید فروش این خودروساز به دلیل پاندمی کرونا است. میتسوبیشی هم‌اکنون نیز برنامه‌ای را در دست اجرا دارد تا بتواند ۲۰ درصد از هزینه‌های جاری خود را طی دو سال کاهش دهد و برای نیل به این هدف نیز بنا دارد تا برخی از کارکنان را تعدیل و خطوط تولید را تعطیل کند. این منابع می‌گویند میتسوبیشی قصد دارد تا از کارکنان بخش مدیریت که بالاتر از ۴۵ سال دارند، بخواهد داوطلبانه خود را بازنشسته کنند.

بورس دوباره یکدست قرمز شد

امروز شاخص کل با 43383 واحد کاهش معادل منفی 2.69 درصد به یک میلیون و 572 هزار و 148 واحد، شاخص‌ قیمت وزنی - ارزشی با 11376 واحد کاهش معادل منفی 2.69 درصد به 412 هزار و 263 واحد، شاخص کل هم وزن با 4736 واحد کاهش معادل منفی 1.15 درصد به 407 هزار و 732 واحد، شاخص قیمت هم وزن با 3103 واحد کاهش معادل منفی 1.15 درصد به 267 هزار و 181 واحد، شاخص آزاد شناور با 57188 واحد کاهش معادل منفی 2.67 درصد به دو میلیون و 88 هزار و 235 واحد، شاخص بازار اول با 38456 واحد کاهش معادل منفی 3.26 درصد به یک میلیون و 140 هزار و 374 واحد و شاخص بازار دوم با 60514 واحد کاهش معادل منفی 1.85 درصد به 3 میلیون و 215 هزار و 124 واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستدهای امروز بورس، در 519 هزار و 932 نوبت معاملاتی، 6 هزار و 986 میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش 61 هزار و 898 میلیارد ریال در بورس معامله شد.

پیش بینی بورس برای معاملات فردا

قاسم صادقی از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار نبض بورس در مورد بازار فردا مورخه 7 مهر 1399 گفت: پیش بینی من این است که فردا نیز شاهد بازار مثبتی نخواهیم بود و صف های فروش تا حدودی پا برجا می باشند. وی افزود: البته در برخی نمادها از جمله نمادهای گروه بانکی به دلیل حمایتی که آخر وقت امروز از آن ها شد، پیش بینی می شود که فردا معاملات آن ها متعادل دنبال شود و یا حداقل صف فروش آن ها سبک تر باشد. اما در باقی نمادها از جمله نمادهای گروه خودرویی و نمادهای کوچک بازار احتمالا باز هم شاهد صف های فروش سنگین باشیم و فشار عرضه زیادی در آن ها دیده شود. تا زمانی که نمادهای خودرویی به سمت بالا بازگشتی را نداشته باشند و متعادل نشوند، بازار به سمت تعادل و بازگشت حرکت نخواهد کرد. فردا شاخص کل به حمایت یک میلیون و 550 هزار واحدی خواهد رسید که احتمال از دست رفتن این حمایت وجود دارد. اگر این حمایت از دست برود از لحاظ تکنیکال شاخص کل تا یک میلیون و 450 هزار واحد یعنی حدود دو الی سه روز بعد اصلاح و ریزش خواهد داشت. این کارشناس بازار سرمایه ابراز امیدواری کرد که حمایت یک میلیون و 550 هزار واحدی، فردا از دست نرود و در پیش گشایش شاهد حمایت باشیم. وی افزود: البته خبر بد این است که از دو ماه پیش تا به امروز، در پیش گشایش حمایتی را شاهد نبودیم ولی امیدواریم که حداقل فردا این اتفاق برای متعادل تر شدن بازار بیفتند.  

اصلاح مصوبه میزان تخفیف واگذاری سهام دولت در قالب ETF

هیات وزیران تصویبنامه موضوع میزان تخفیف واگذاری سهام متعلق به دولت در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) را اصلاح کرد. به نقل دفتر هیات دولت، هیات وزیران در جلسه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی، تصویبنامه موضوع میزان تخفیف واگذاری سهام متعلق به دولت در قالب صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) را به شرح زیر اصلاح کرد:

ج- سهام قابل واگذاری به صندوق سرمایه گذاری قابل معامله صنایع پالایش نفت، شامل باقیمانده سهام متعلق به دولت در شرکت های پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران به میزان سی درصد.

لغو ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس

علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران از لغو ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس خبر داد و اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس طبق مواد ۱۶ و ۱۷ که محدودیت‌هایی برای سرمایه گذاری ایجاد شده بود با این مصوبه این محدودیت‌ها لغو شده است. منظور از این مصوبه سرمایه‌گذاری بلندمدت نیست و بانک‌ها پس از خرید می‌توانند هر زمان که صلاح دانستند طی یک تا دو سال آینده می‌توانند بفروشند و اصلا جزو سرمایه‌گذاری به حساب نمی‌آید. این مصوبه به بانک‌ها ابلاغ شده و از امروز قابلیت اجرایی دارد و حتی روز گذشته به صورت شفاهی از سوی وزارت اقتصاد به مدیران عامل بانک‌ها ابلاغ شد.

قیمت دلار و یورو در بازار امروز

در معاملات امروز (یکشنبه ششم مهرماه 99) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ 28600 تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت 28700 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، 200 تومان گران تر شده است. همچنین هر یورو در این صرافی ها، به قیمت 33300 تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت 33400 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به نرخ روز شنبه، 100 تومان افزایش نرخ دارد.

نرخ سکه تمام به میانه کانال 13 رسید

رشد نرخ ارز باعث افزایش بهای انواع سکه در بازار شده است. به گونه ای که بر اساس اطلاعات اتحادیه طلا و سکه تهران، در پایان فعالیت بازار امروز؛ هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم 13 میلیون تومان رسیده است. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با رشد قیمت، 13 میلون و 500 هزار تومان معامله شده است. هر نیم سکه بهار آزادی به رقم 7 میلیون و 300 هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی نیز به رقم 4 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است. هر سکه یک گرمی نیز 2 میلیون و 200 هزار تومان قیمت گذاری شده است. هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، ۵ میلیون و 449 هزار تومان قیمت گذاری شده است. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار، به رقم یک میلیون و 257 هزار و 900 تومان رسیده است.

دلار آمریکا چه تاثیری بر قیمت جهانی طلا دارد؟

سوکی کوپر، تحلیلگر فلزات ارزشمند بانک استاندارد چارترد به کیتکونیوز گفت: اگر قیمت طلا در هفته جاری حمایت محکمی در حدود سطح ۱۸۴۰ دلار پیدا نکند، قیمتش به پایین مرز ۱۸۰۰ دلار سقوط خواهد کرد. همچنین به گفته چارلی ندوس، استراتژیست ارشد گروه لاسال فیوچرز، دلار آمریکا اصلی ترین عامل نزول قیمت طلا در هفته گذشته بود. بازار طلا تحت تاثیر دلار آمریکا قرار داشت و این ارز به صعود ادامه داد. دانیل پاویلونیس، کارگزار ارشد کالا در شرکت آر جی او فیوچرز نیز بر این باور است که هفته جاری فرصت بزرگی برای خرید خواهد بود. طلا به کف قیمت نزدیک شده و در این محدوده، فرصت خوبی برای آغاز خرید کسانی که از روند صعودی بازار جا مانده بودند، ایجاد خواهد شد.

امکان تسویه اوراق مالی اسلامی با تحویل نفت خام صادراتی

وزارت اقتصاد و امور دارایی با صدور اطلاعیه‌ای از امکان‌پذیر شدن تسویه اوراق مالی اسلامی با سررسید زودتر از خرداد ماه سال ۱۴۰۰ از طریق تحویل نفت خام صادراتی خبر داد.

مرغداران از جوجه ریزی واهمه دارند

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به کمبود نهاده دامی و افزایش روزافزون قیمت آنها در بازار آزاد گفت: جوجه ریزی در واحدهای مرغداری کاهش یافته است، زیرا مرغداران به دلیل کمبود نهاده دامی از جوجه ریزی واهمه دارند. حبیب اسدالله نژاد با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون صرفا وعده تامین نهاده های دام و طیور را شنیده ایم و در عمل چیزی مشاهده نکرده ایم، اظهار کرد: به علت کمبود نهاده های دامی  قیمت این اقلام در بازار آزاد هر روز در حال افزایش است. به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: کمبود کنجاله سویا و ذرت باعث شده که مرغداران از جوجه ریزی واهمه داشته باشند و پیش بینی می شود جوجه ریزی بیشتر از ۱۰۵میلیون قطعه در ماه نباشد.

جدیدترین خبر از وام ودیعه مسکن

پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ستاد ملی کرونا در آخرین جلسه خود پرداخت وام ودیعه مسکن را تا دیماه امسال تمدید کرد، گفت: متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکنی که تا پایان دی‌ماه قرارداد اجاره‌شان منعقد شود برای سال جاری می‌توانند وام ودیعه مسکن را دریافت کنند. وی ضمن تاکید بر اینکه اکنون ثبت‌نام جدید در خصوص وام ودیعه مسکن انجام نمی‌شود، توضیح داد: افرادی که پیش‌تر ثبت‌نام کرده‌اند ساماندهی می‌شوند و مبالغی که برای پرداخت وام ودیعه مسکن در نظر گرفته شده به متقاضیان واجد شرایط به تدریج پرداخت خواهد شد. پیش‌تر و در زمان ثبت نامی که تعیین شده بود، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر پیامک درخواست وام ودیعه مسکن ارسال کرده بودند که از این میزان، کد ملی برخی متقاضیان مخدوش بود. حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر کد ملی صحیح داشتند که به آنها پیامک ارسال شده و به مرور مدارک خود را بارگذاری و تکمیل می‌کنند. تاکنون حدود ۵۰۰ هزار نفر مدارک خود را تکمیل کرده‌اند که به مرور به بانک معرفی می‌شوند و در فرایند دریافت وام ودیعه مسکن، قرار می‌گیرند.

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: مکانیسم ماشه مراوه تپه علیرضا رزم حسینی هفته دفاع مقدس آنفلوانزا مصطفی ادیب وام ودیعه مسکن بورس مکانیسم ماشه مراوه تپه علیرضا رزم حسینی هفته دفاع مقدس آنفلوانزا مصطفی ادیب میزان تخفیف واگذاری سهام واحد کاهش معادل منفی وام ودیعه مسکن سرمایه گذاری دولت در قالب دلار آمریکا یک میلیون پالایش نفت هزار تومان رزم حسینی هزینه ها پیش بینی شاخص کل بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۰۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش بیش از ۱۳ هزار واحدی شاخص کل بورس/ فاز اصلاحی شاخص شروع شد؟

رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: چند روز گذشته شاهد افزایش تقاضا و رشد شاخص در بازار بودیم، اما امروز عرضه بر تقاضا برتری پیدا کرد و اکثر نماد‌های شاخص ساز در منفی کار خود را به پایان رساندند. این اصلاح موقت فرصت مناسبی برای توجه به سهام جا مانده و خودنمایی مجدد بازیگر محور‌ها است.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: شایعه‌ای جدید در مورد واگذاری سهام تودلی خودروسازان دوباره به گوش می‌رسد که رنج‌های مثبت و استقبال از این صنعت را به همراه داشت. 

او افزود: امروز ارزش معاملات کل به ۹۴۵۸ میلیارد تومان رسید که از این مقدار ۵۰۳۳ میلیارد تومان سهم ارزش معاملات خرد بوده است. همچنین بازار ۵۲ میلیارد تومان ورود پول حقیقی را تجربه کرد. در پایان معاملات امروز تعداد ۳۶۸ نماد (۴۷ درصد) در مثبت و ۴۱۴ نماد (۵۳ درصد) در منفی به کار خود پایان دادند. پس از گذشت از سقف قبلی، بازار به تعادل رسیده و می‌توان همچنان به امید جبران جاماندگی بازار روی سهم‌های بازار سهامداری کرد.

او در نهایت بیان کرد: شاخص کل با بیش از ۱۳۴۰۰ واحد کاهش رو به رو شد و به سطح ۲ میلیون و ۳۰۳ هزار واحد رسید. این در حالی بود که شاخص هم‌وزن که نشان دهنده وضعیت کلی نماد‌های کوچک و متوسط است بارشد ۱۳۲۱ واحدی همراه شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • قیمت جهانی طلا؛ ۲۳۱۹ دلار
  • ریزش نرخ دلار چه تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی گذاشت؟
  • کاهش قیمت جهانی طلا ادامه دارد
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ |برنت ۸۸ دلار و ۴۰ سنت شد
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد
  • ثبات قیمت دلار و کاهش نرخ طلا و سکه در معاملات امروز
  • کاهش بیش از ۱۳ هزار واحدی شاخص کل بورس/ فاز اصلاحی شاخص شروع شد؟
  • تسلا باز هم قیمت خودروهایش را کاهش داد
  • بورس امروز ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار