Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-25@04:03:26 GMT

افزایش موارد حیوان‌‌گزیدگی در ایران

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۴۱۰۹۱

افزایش موارد حیوان‌‌گزیدگی در ایران

خبرگزاری تسنیم: دکتر بهزاد امیری با بیان اینکه پایان هاری، با همکاری و واکسیناسیون شعار امسال روز جهانی هاری است، اظهار داشت: هاری یک بیماری ویروسی است که علی رغم پیشرفت‌های بزرگ در علوم پزشکی هنوز درمانی برای آن یافت نشده و در صورت ابتلای انسان به بیماری هاری متاسفانه در صد درصد موارد منجر به مرگ می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هاری در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد.

وی افزود: از سال 2007 میلادی روز 28 سپتامبر (7 مهر) مصادف با سالروز فوت لویی پاستور به نام روز جهانی هاری نامگذاری شده است. لویی پاستور دانشمند فرانسوی برای اولین بار واکسن هاری را ساخته و به جامعه بشریت اهدا کرد. برای بزرگداشت خدمات این دانشمند برجسته، سالروز فوت او به عنوان روز جهانی هاری انتخاب شد.

وی بیان کرد: هدف از تعیین روزی برای هاری، ایجاد فرصتی برای آموزش و افزایش آگاهی کلیه افراد جامعه در مورد بیماری هاری، پیشگیری حیوان گزیدگی و کنترل و حذف بیماری هاری در جوامع بشری است.

رییس اداره بیماری های مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: هر ساله به منظور جلب حمایت و مشارکت همه اقشار جامعه و همچنین ایجاد تعهد و هماهنگی در سازمان‌ها و نهادهای دولتی و عمومی غیر دولتی برای مقابله با بیماری هاری شعاری برای روز جهانی هاری در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: شعار روز جهانی هاری در سال 2020 «پایان هاری، با همکاری و واکسیناسیون» انتخاب شده است. انتخاب این شعار نشان‌دهنده اهمیت همکاری‌های بین بخشی و واکسیناسیون در پیشگیری و کنترل هاری است.

امیری درباره بیماری هاری توضیح داد: بیماری هاری در واقع نوعی عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی و قابل انتقال بین حیوان و انسان است که معمولاً به واسطه گزش حیوان هار به انسان منتقل می‌شود و در صورت بروز علائم بیماری در انسان متاسفانه همیشه (100 درصد) کشنده است.

وی اضافه کرد: ولی خوشبختانه علی‌رغم کشندگی بالای این بیماری، در صورت انجام همه مراحل پیشگیری و درمان بیماری از جمله شست‌‌وشوی صحیح محل گزش با آب و صابون و تزریق سرم و واکسیناسیون به موقع و کامل می‌توان از ابتلا به هاری پیشگیری کرد.

وی حقایق کلیدی در مورد بیماری هاری را چنین تشریح کرد: هاری یک بیماری ویروسی قابل پیشگیری با واکسن است که در بیش از 100 کشور جهان رخ می‌دهد. سالانه 59000 مرگ انسان به علت ابتلا به بیماری هاری در جهان روی می‌دهد.

وی افزود: 40 درصد از افراد گاز گرفته شده توسط حیوانات مظنون به هاری کودکان زیر 15 سال هستند. سگ‌ها عامل بیش از 90 درصد موارد حیوان گزیدگی و انتقال بیماری هاری و مرگ ناشی از آن در انسان هستند. حذف هاری از طریق پیشگیری از گزش سگ و انجام واکسیناسیون سگ‌ها امکان پذیر است.

وی بیان داشت: شست‌‌وشوی فوری و کامل زخم با آب و صابون پس از تماس با یک حیوان مظنون به هاری به مدت 20 دقیقه برای هر زخم، بسیار مهم و حیاتی است و می‌تواند زندگی را نجات دهد.

امیری هدف کلی در برنامه کنترل هاری طبق اعلامیه سازمان جهانی بهداشت را حذف تمامی موارد مرگ انسانی در اثر ابتلا به بیماری هاری ناشی از گزش سگ تا سال 2030 اعلام کرد و درباره آمار حیوان گزیدگی و موارد فوت ناشی از ابتلا بیماری هاری در ایران، گفت: در سال گذشته (1398) 234 هزار و 161 مورد حیوان گزیدگی در کل کشور رخ داده که با ارائه خدمات شبانه روزی در حدود 700 واحد بهداشتی و درمانی و پیشگیری هاری در سراسر کشور و انجام اقدامات مدیریت مواجهه با حیوان گزیدگی و پیشگیری پس از مواجهه، نظام سلامت کشور قادر بوده که از ابتلا و مرگ حتمی تعداد زیادی از افرادی که توسط حیوانات هار گزیده شده‌اند، پیشگیری کند.

وی افزود: به علت دقت و حساسیتی که در اجرای برنامه کشوری کنترل و پیشگیری از هاری اعمال می شود، با وجود تعداد بسیار بالای موارد حیوان گزیدگی، تعداد موارد ابتلا به بیماری هاری در انسان و مرگ ناشی از آن در کشور در سنوات گذشته همواره کمتر از 10 مرگ و در سال گذشته 6 مورد بوده است.

رییس اداره بیماری های مشترک انسان و حیوان اعلام کرد: متاسفانه در سنوات اخیر تعداد موارد حیوان گزیدگی در کشور به علت افزایش جمعیت سگ‌ها (نه تنها در سطح روستا بلکه در سطح شهرها) رو به افزایش بوده و اگر اقدامی جدی و اصولی برای کنترل هاری در سگ ها و بخصوص کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب انجام نشود هر روز پیشگیری و مقابله با حیوان گزیدگی مشکل تر و کنترل بیماری هاری و تحقق هدف جهانی که همانا حذف بیماری هاری انسانی ناشی از گزش سگ تا سال 2030 است، دشوارتر می‌شود.

وی تصریح کرد: طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت بطور میانگین هزینه خدمات پیشگیری از هاری پس از هر مورد گزش انسان توسط حیوان 50 دلار برآورد شده است. در ایران به ازای پیشگیری و درمان هر مورد حیوان‌گزیدگی شدید، فقط بابت خرید واکسن و سرم ضد هاری برای یک دوره کامل واکسیناسیون، 252 یورو هزینه می‌‌شود و از این بابت وجهی از گیرنده خدمت دریافت نمی‌شود و این خدمات به صورت رایگان ارائه می‌ شود. به همین علت حیوان‌گزیدگی هر ساله هزینه بسیار زیادی را به سیستم سلامت تحمیل می‌‌‌کند.

وی در پایان توصیه‌های پیشگیری و کنترل حیوان گزیدگی و بیماری هاری را چنین تشریح کرد: از نزدیک شدن به سگ‌های ولگرد و بدون صاحب بپرهیزید، چرا که بیشترین موارد حیوان گزیدگی انسان‌ها توسط سگ‌ها روی می‌دهد. از آزار و اذیت و نزدیک شدن به حیوانات پرهیز کنید چرا که سایر حیوانات اهلی و وحشی نیز می‌توانند آلوده به ویروس هاری باشند و در صورت گزش احتمال ابتلا به بیماری هاری وجود دارد.

وی افزود: در صورت بروز گزش و یا تماس با حیوانات که منجر به مجروح شدن و یا خراش پوستی گردید، بلافاصله به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه نماید. پنجه کشیدن گربه (به علت لیسیدن پنجه) همانند گاز گرفتگی محسوب می‌شود و نیازمند درمان پیشگیری هاری است.

امیری خاطرنشان کرد: شست‌‌وشوی محل حیوان گزیدگی با آب و صابون اولین قدم جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری است. در صورت نگهداری سگ و گربه، نسبت به واکسینه نمودن سالانه آنها اقدام کنند.

منبع: فردا

کلیدواژه: آمار حیوان گزیدگی ایران ابتلا به بیماری هاری موارد حیوان گزیدگی روز جهانی هاری حیوان گزیدگی بیماری هاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۱۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران روی کمربند سنگ کلیه

ایران روی کمربند سنگ کلیه دنیا قرار دارد؛ رئیس جامعه اورولوژی ایران این را می‌گوید و معتقد است سرطان‌ها، عفونت‌ها و نارسایی کلیوی از رایج‌ترین بیماری‌هایی است که در حوزه کلیه و مجاری ادرار رخ می‌دهد. بیماری‌هایی که البته مانند هر بیماری دیگری راهکار‌های پیشگیرانه دارد. به طور نمونه فشارخون و دیابت اصلی‌ترین دلایل ابتلا به نارسایی کلیوی است و با کنترل و غربالگری این بیماری‌ها می‌توان ضمن مدیریت سلامت، صرفه‌جویی قابل‌توجهی در منابع محدود سلامت داشت. همچنانکه مردان برای چکاپ سلامت خود و پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات بعد از ۵۰ سالگی تحت مراقبت قرار بگیرند و آن‌هایی که در خانواده خود سابقه ابتلا به بیماری سرطان پروستات را دارند، باید از ۴۰ سالگی این مراقبت‌ها را انجام دهند. بر این اساس وزارت بهداشت باید در زمینه سطح سواد سلامت جامعه سرمایه‌گذاری زیادی کند، زیرا سرمایه‌گذاری یک دلار در بخش پیشگیری معادل ۵ دلار در درمان است.

به گزاش جوان، پیشگیری همیشه بر درمان مقدم است و دلیلش هم کاهش هزینه‌ها و تبعات بیماری‌هاست. امیر محسن ضیایی، رئیس جامعه اورولوژی ایران، روز سه‌شنبه در نشست خبری بیست و هفتمین کنگره سالیانه جامعه اورولوژی، با اشاره به اینکه ایران در کمربند سنگ کلیه قرار داشته و در مناطق گرمسیری شیوع بیشتری دارد، گفت: «پروستات، عفونت‌ها و سرطان‌ها دستگاه ادراری و مادرزادی جزو بیماری‌های اورولوژی است و در ایران سرطان پروستات شیوع بیشتری دارد.»

سبک زندگی عامل ابتلا به نارسایی کلیوی

در حال حاضر ۴۰ هزار بیمار دیالیزی در کشور وجود دارد و آنطور که ناصر سیم‌فروش، رئیس انجمن پیوند کلیه ایران گفته است سالانه ۲ هزار نفر به بیماران دیالیزی افزوده می‌شود. دیابت، فشارخون و بیماری‌های نفروتیک یا آسیب‌رسان به کلیه، سه عامل اصلی و شایع‌ترین علل بروز نارسایی کلیه‌ها محسوب می‌شوند؛ در مجموع ۸۰ تا ۸۵ درصد علل بروز نارسایی کلیه در ایران و سراسر جهان همین سه عامل اصلی است.

سبک زندگی ناسالم، استفاده بی‌رویه از فست‌فود‌ها و غذا‌های ناسالم، چاقی و بیماری‌های مزمن کنترل‌نشده به ویژه دیابت و فشارخون بالا، زنگ خطر افزایش بیماران کلیوی در سال‌های آینده را به صدا درآورده است؛ زمانی که کلیه‌ها به درستی کار نمی‌کنند، می‌توان با فرایندی به نام دیالیز مواد زائد و مایعات اضافی را از خون جدا کرد، در حالت طبیعی کلیه‌ها مسئول تصفیه کردن خون هستند و در یکی از مرسوم‌ترین انواع دیالیز، به طور معمول خون وارد یک دستگاه می‌شود تا عملیات تصفیه روی آن انجام شود.

غربالگری‌های ضروری بعد از ۵۰ سالگی

ضیایی با اشاره به دسترسی آسان مردم به پزشک و مراکز بهداشتی و درمانی گفت: «وزارت بهداشت باید در زمینه سطح سواد سلامت جامعه سرمایه‌گذاری زیادی کند، زیرا سرمایه گذاری یک دلار در بخش پیشگیری معادل ۵ دلار در درمان است.»

وی با بیان اینکه غربالگری بیماری‌ها از ۵۰ سالگی به بعد ضروری است، ادامه داد: «دیابت و فشارخون بالا از مهم‌ترین بیماری‌هایی است که اگر درمان و کنترل به موقع انجام شود از نارسایی کلیه پیشگیری می‌کند. بسیاری از روش‌های پیشگیری و غربالگری بر بار بیماری‌ها کمک می‌کند.»

به گفته این استاد اورولوژی سطح سواد سلامت تأثیر زیادی بر تشخیص به هنگام بیماری‌ها دارد. امروزه دسترسی به خدمات در کشور افزایش یافته و همین موضوع سبب تشخیص به هنگام بیماری‌ها می‌شود و رسانه‌ها در آگاه سای جامعه نقش مهمی دارند.

رئیس انجمن اورولوژی از مراجعه بیماران مختلف از کشور‌های گوناگون اروپایی و منطقه برای درمان بیماری‌های ارولوژی به ایران خبر داد.

عمده ناباروری‌ها قابل‌درمان است

ضیایی با بیان اینکه ۱۵ درصد زوجین ایرانی دچار مشکلات ناباروری هستند، افزود: «درصد سهم مردان و زنان در ناباروری مساوی است؛ در حالی که بخش عمده درمان ناباروری قابل اجرا و درمان است.»

در ادامه این نشست، محمد علی زرگر، استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: «در حال حاضر ۱۴۰۰ متخصص اورولوژی در کشور داریم و ۲۰۰ دستیار در ایران در حال تحصیل هستند.»

وی از افزایش موفقیت در درمان ناباروری در مردان خبر داد و گفت: «اکنون مردان فاقد اسپرم و زنان دچار مشکلات رحمی شانس بارداری و فرزند‌دار شدن را دارند.» طبق توضیحات وی بیماری پروستات در همه دنیا شایع است و با تشخیص به موقع، قابل درمان بوده و بیماران زندگی طبیعی را خواهند داشت.

زرگر ادامه داد: «یکی از اهداف برگزاری کنگره، به روز‌رسانی دانش اورولوژی است، اکنون جراحی‌ها در کشور به صورت بسته ولاپاراسکوپی نیز انجام می‌شود. محمد هادی رادفر، دبیر جامعه اورولوژی بیان داشت: در منطقه جزو دو کشور اول در بخش اورولوژی هستیم».

وی با بیان اینکه پیشرفته‌ترین اعمال اورولوژی در شهر‌های مختلف در حال اجراست، افزود: «در انجمن جهانی اورولوژی عضو هستیم.»

رئیس کمیته اجرایی بیست و هفتمین کنگره سالانه جامعه اورولوژی ایران با اشاره به اینکه بازسازی آسیب‌های سیستم ادراری بر اثر تصادفات یا به صورت ناهنجاری‌های مادرزادی در حوزه تخصصی انجمن جراحی ترمیمی اورولوژی است، یادآور شد: «از آنجا که با توجه به پیشرفت‌های علمی صورت گرفته در حوزه علوم پزشکی طی سال‌های اخیر رشته‌های پزشکی به زیر شاخه‌های تخصصی متعددی تقسیم شده‌اند، اورولوژی اطفال به صورت مستقل و تحت عنوان انجمنی با همین نام شکل گرفته و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.»

وی تصریح کرد: «همچنین جامعه اورولوژی زنان و فانکشنال یورولوژی که به مباحثی همچون بی‌اختیاری ادراری در زنان می‌پردازد در کنار سایر انجمن‌های تخصصی در کنگره امسال جامعه اورولوژی به ارائه جدیدترین دستاورد‌های حوزه‌های مربوط به خود خواهند پرداخت.»

گفتنی است بیست و هفتمین کنگره سالانه جامعه اورولوژی ایران برای ارائه جدیدترین یافته‌های علمی پژوهشگران در زمینه‌های سرطان‌های دستگاه ادراری، پیوند کلیه و ناباروری مردان، با حضور متخصصان ایرانی و نیز استادان جامعه اورولوژی اروپا که قرار است به صورت ویدئو کنفرانس، طی روز‌های ۱۲ تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی (ابوریحان) برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • اول لب بود که دندان آمد/ آدم گرسنه اولویت دارد یا گربه محل؟!
  • ثبت بیش از ۲۰ هزار حیوان گزیدگی در خراسان رضوی
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • دستاوردهای ایران در کنترل مالاریا باوجود تحریم‌ها
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • زنگ خطر مالاریای وارداتی/ مالاریای بومی نداریم
  • افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه
  • ۶۳ درصد حیوان گزیدگی در استان سمنان مربوط به سگ است
  • برگزاری کلاس آموزشی راههای انتقال و پیشگیری ازبیماری‌های مشترک انسان و دام دردامپزشکی نیشابور