Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمد کشتکار معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به روز جهانی هاری اظهار داشت: ۲۸ سپتامبر مصادف با ۷ مهرماه روز جهانی «هاری» است که به ثبت سازمان جهانی بهداشت رسیده است.

او افزود: «هاری» بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که دستگاه عصبی مرکزی را مورد هدف قرار می‌دهد و با مرگ همراه است؛ این در حالی است که تمام موارد بروز این بیماری قابل پیشگیری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه هاری نوعی بیماری ویروسی است که ویروس آن از طریق بزاق حیوان هار و محل گازگرفتگی وارد بدن شده و به سمت اعصاب انتهایی در ماهیچه‌ها می‌رود و شروع به تکثیر می‌کند، تصریح کرد: این ویروس در انسان و سایر پستانداران خونگرم قابلیت رشد و تکثیر دارد و بیمار محکوم به مرگ است.

او با تاکید بر اینکه عمده‌ترین راه پیشگیری از بیماری هاری تزریق واکسن است، بیان داشت: به دامداران و افرادی که در تماس با دام هستند توصیه می‌شود نسبت به واکسیناسیون حیوانات خانگی اقدام کنند.

کشتکار با تاکید بر یادآوری واکسیناسیون هاری گفت: لازم است از کشتکار دام به صورت غیرمجاز و مصرف لاشه حیواناتی که دچار گزش هاری شده است اجتناب شود.


گزیدگی‌های هاری گزارش شود
او با اعلام اینکه ضروری است گزیدگی‌های هاری گزارش شود، بیان داشت: موارد مشکوک دام به هاری به آزمایشگاه‌های دامپزشکی استان اصفهان ارجاع داده می‌شود و پس از بررسی‌های پزشکی لازم نسبت به این امر اقدام می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲۶ مورد دام هار گزارش و ثبت شد، گفت: در شش ماهه سال جاری سه مورد هاری در دام گزارش شده است که واکسیناسیون برعلیه هاری در سال گذشته با تخصیص دولتی برای سگ‌های گله و نگهبان انجام شد.

او اضافه کرد: ۱۴ هزار و ۶۳۹ قلاده سگ گله و نگهبان در سال گذشته نسبت به هاری واکسینه شدند و در بخش خصوصی هم واکسیناسیون دو هزار و ۲۵۶ قلاده سگ انجام شد.
واکسیناسیون ۱۶ هزار و ۸۹۵ قلاده سگ نسبت به بیماری هاری در سال گذشته
کشتکار با اشاره به واکسیناسیون ۱۶ هزار و ۸۹۵ قلاده سگ نسبت به بیماری هاری در سال گذشته، اظهار داشت: در بخش دولتی ۸ هزار و ۹۳۴ قلاده در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به بیماری هاری واکسینه شدند و در بخش خصوصی ۷۲۷ قلاده واکسینه شدند.

او به واکسیناسیون ۹ هزار و ۶۶۱ قلاده سگ در شش ماه نخست امسال نسبت به بیماری هاری واکسینه شدند، تصریح کرد: در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته واکسیناسیون نسبت به بیماری هاری با افزایش ۲۰ درصدی همراه بوده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان به برگزاری وبینار دو روزه مشترک اداره کل دامپزشکی با دانشگاه‌های علوم پزشکی به مناسبت روز جهانی «هاری» اشاره‌ای داشت و افزود: به مناسبت روز جهانی «هاری» انجام واکسیناسیون هاری در سگ‌های نگهبان و گله و خانگی در استان اصفهان به شکل رایگان در روز هفتم مهرماه هم در بخش دولتی و هم بخش خصوصی انجام می‌شود.

منبع:مهر

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دامپزشکی واکسیناسیون رایگان بیماری هاری گزیدگی های هاری واکسینه شدند سال گذشته روز جهانی قلاده سگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۱۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون دام‌های سبک در مقابل آبله

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان گفت: کار واکسیناسیون دام‌های سبک با مشارکت ۵۰ گروه دامپزشکی انجام می‌شود.
یارویسی افزود: بیماری آبله یکی از بیماری‌های مهم در بین دام‌های بین بیماری‌های دامی است  و در صورت بروز و شیوع منجر به خسارت‌های سنگین در دام‌های سبک به ویژه نابالغ می‌شود و تلفات زیادی را به بار می‌آورد.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان گفت: اجرای عملیات مایه کوبی دام در استان کاملاً رایگان است.

دیگر خبرها

  • افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه
  • واکسیناسیون ۲.۵ میلیون راس دام سبک علیه بیماری آبله
  • واکسیناسیون دام‌های هویزه علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله
  • واکسیناسیون رایگان یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سبک در گلستان علیه طاعون نشخوارکنندگان
  • واکسیناسیون دام‌های سبک در مقابل آبله
  • برپایی رزمایش جهاد دامپزشکی با ۱۲۶ هزار خدمت در آمل
  • واکسیناسیون رایگان یک میلیون و ۳۷۵ هزار راس دام روستایی و عشایری
  • ایمن سازی دام‌های سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در شهرستان طرقبه شاندیز
  • واکسیناسیون ۱۰ هزارقطعه طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل در نائین
  • آماری هولناک از حیوان گزیدگی در کشور