Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-25@06:53:04 GMT

طرح‎‌های پرورش ماهی در قفس حمایت می‌شوند

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۴۲۱۵۱

به گزارش اکوفارس به نقل از ایرنا، کاظم خاوازی شنبه شب در نشست ستاد راهبردی اقتصادی هرمزگان افزود: یکی از بخش های این صنعت تولید بچه ماهی است که از این بخش به صورت کامل حمایت می شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به درخواست فعالان بخش پرورش ماهی در قفس برای توسعه بخش خود، ادامه داد: این بخش در زمان شکل گیری در کشور ناشناخته و مسایل و مشکل های آن نامعلوم بود ولی اکنون محدودیتی برای حمایت از این بخش برای توسعه و ورود سرمایه گذاران جدید نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خاوازی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: سال گذشته به خاطر بیماری لکه سفید ضربه سنگینی به کشور وارد شد و درحال حاضر وضعیت خوبی داریم و حتی وزن میگوها هم بالا رفته است.

وی یادآور شد: پرورش جلبک در جاسک با هدف رفع نیازهای کشور پیش بینی شده که می تواند در اقتصاد کشور موثر باشد، آگار یکی از محصول هایی است که از جلبک به دست می آید و در صنایع مختلف کاربرد دارد.

بواسطه گستردگی دریا و جزیره ها ، علاوه بر صیدهای عادی و استخرهای پرورش آبزیان درساحل براساس آمارها، استان هرمزگان با وجود ۵۳ واحد قفس پیشرو در تولید پرورش ماهی در قفس در کشور است.

کارشناسان حوزه شیلات، ظرفیت بالای تولید به علت وسعت دریاها، نبود نیاز به هوادهی، کاهش هزینه‌های تامین و نگه‌داری، شرایط مناسب پرورشی و کمبود گونه‌های مناسب که طیف وسیعی از غذای مردم را تشکیل می‌دهند را از مهم‌ترین علل موفقیت این استان در پرورش ماهی در دریا عنوان می کنند.

پرورش ماهی در قفس که در یک دهه اخیر با استقبال صیادان و ساحل نشینان روبرو شده، امروزه به تجارتی پر سود و کم هزینه دربین انواع صید در هرمزگان تبدیل شده است.

تا دیروز صیاد بایستی با شناور به دنبال ماهی در دریا بود و گاه ماهی چندانی به تور نمی آمد و صیادان از نبود ماهی گلایه می کردند که توسط کشتی های بزرگ صید می شود و به صیادان خرده پا نمی رسد، اما صید ماهی در قفس به روش علمی و تضمین شده که صیادان با رهاسازی بچه ماهی در قفس ها در یک دوره خاص ۶تا ۸ماه پس از بالغ شدن ماهیان یکجا برداشت می کنند.

البته باید گفت که در ایران سابقه زیادی در پرورش ماهی در قفس ثبت نشده، ولی از سال های ۱۳۶۱ با پرورش ماهی در قفس در سد « دز» خوزستان به صورت آزمایشی آغاز و در سال ۱۳۶۴ تولید در این دریاچه شروع شد.

استان هرمزگان نیز با ۲۲ بندر صیادی و بهره‌مندی از ۴هزار و ۵۰۰ فروند شناور صیادی، اشتغال پایدار برای ۳۱ هزار نفر صیاد، صید سالانه افزون بر ۲۷۰هزار تن انواع آبزی، ۳۰درصد بنادر صیادی و ۳۶ درصد صید انواع آبزیان کشور را به خود اختصاص داده است که این آمارها نشان از جایگاه و اهمیت فعالیت‌های شیلاتی این استان در کشور دارد.
در سال ۱۳۶۹ نیز پرورش ماهی در قفس با بسته شدن قراردادی بین شیلات ایران و یک شرکت نروژی در دریای خزر و دریای عمان شکل جدی تری به خود گرفت و طرح پرورشی آن در هرمزگان به ظرفیت ۱۸۰ تن اجرا شد و همچنان ادامه دارد.

رکورداری میانگین تولید در هکتار میگوی پرورشی، رتبه اول تولید لارو میگو در کشور، کسب مقام اول تولید ماهی در قفس، پیشرو در تولید ماهیان خاویاری در جنوب کشور و ایجاد اشتغال پایدار و دائمی برای افزون‌بر ۴۵ هزارنفر در بخش‌های شیلاتی بخشی از توانمندی‌های شیلاتی استان هرمزگان است.

شیلات به عنوان محور طلایی توسعه پایدار هرمزگان در حوزه آبزی‌پروری نیز با داشتن افزون‌بر ۵۰ هزار هکتار زمین‌های مستعد پرورش میگو، ظرفیت تولید ۱۸۰ هزار تن در سال و  همچنین ظرفیت پرورش ماهی در دریا با ۱۱۳ هزارتن، در آینده به قطب اول تولید و پروش آبزیان در کشور تبدیل خواهد شد.

پرورش ماهیان دریایی در قفس علاوه بر کمک به حفظ ذخایر آبزیان، یکی از فرصت‌های مناسب سرمایه گذاری در حوزه شیلات است که این طرح در شیلات هرمزگان به صورت آزمایشی از سال ۸۶ در جزیره هنگام و بندر آفتاب اجرایی شده است.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: پرورش ماهی در قفس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۲۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد

آقای حمید رواسی کاشانی، فعال اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصاد کلان خبرگزاری صدا و سیما، گفت: قبل از هر چیزی باید به این درک برسیم که جهش تولید به چه معناست و آیا رونق هر تولیدی منجر به جهش تولید و در نهایت، رشد اقتصادی می شود؟ به نظر بنده اینطور نیست و معتقدم باید بر اساس نیاز بازارهای بین المللی و نیاز جامعه جهانی به صنایع و تولیدات بها داده شود و تولید آن ها گسترش یابد.

این کارآفرین با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته، دولت‌ها تنها با چند صنعت به روش سنتی قصد داشتند که اقتصاد را رشد دهند، گفت: نفت و گاز و تولیدات مانند قالی و مشتقات آن، به تنهایی نمی‌تواند اقتصاد کشور را رشد دهد. رشدی که اقتصاد ایران به آن نیاز دارد باید در شاخه‌های مختلفی از فعالیت اقتصادی باشد. در دنیا گردش مالی صنعت فرش ۲ میلیارد دلار است، اما اگر بتوانیم وارد صنعت نیمه هادی‌ها شویم این صنعت در دنیا گردش مالی ۸ تریلیون دلاری را تجربه کرده است.  

آقای وارسی کاشانی ادامه داد: نیمه هادی ها یا همان ریز تراشه هایی که به عنوان سخت افزارها استفاده می شوند، به علت اهمیت بالایشان به موضوع جنگ اقتصادی بین آمریکا و چین تبدیل شده است. اما در ایران هنوز به این موضوع توجهی نشده است. مسئولان دولتی باید علاوه بر حمایت تولید سیمان، فولاد و نفت و گاز به سمت حمایت از این نوع صنایع نیز بروند. ساخت کارگاه های کوچک برای این تولید کنندگان منجر می شود تا هر کدام از این ها برای کشور درآمد زایی کرده و خود نیز شاغل شوند. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

این کارآفرین با اشاره به یک تجربه موفق مشارکت مردمی در ایران گفت: ۸ سال دفاع مقدس را می‌توان به عنوان یک بسیج همگانی در نظر گرفت که سراسر کشور درگیر آن شدند. هر کس با حرفه خود و هر فرد با توانایی خود وارد میدان شد. مردم خود دسته بندی و خود وارد عملیات و میدان شدند. ما اگر بتوانیم تجربه این ۸ سال را برای اقتصاد هم اجرا کنیم، قطعا توانمندی‌های زیادی رونمایی می‌شود. چرا که در کشور استعداد بخش خصوصی از توانایی‌های گروه‌های دولتی بسیار بیشتر است.

او ادامه داد: کشورهایی مانند چین که دارای منابعی مانند نفت و گاز نیستند برای پیشرفت کشور به استعدادهای مردمی رجوع کرده اند تا بتوانند با بهره گیری از آن جمعیت، با کسب و کارهای خرد تا کلان اقتصاد را به پیش ببرند. 

آقای وارسی کاشانی با انتقاد به تداوم خام فروشی ها در کشور، گفت: به جای اینکه سیمان یا فولاد یا هر ماده صنعتی را برای صادرات تولید کنیم، باید با آن ها کارخنجات تولیدی ساخت و خط تولید اقلامی که در اقتصاد جهانی بازارهای خوبی دارند را گسترش دهیم. قطعا در این مورد سوددهی بیشتر و بازدهی اقتصادی بالاتری وجود خواهد داشت. نباید نقدینگی ها در بانک های کشور منجمد شوند و یکی از ابزارهای لازم برای حرکت نقدینگی به سمت تولید، جذابیت این بخش و حمایت های به موقع دولت هاست.

او ادامه داد:  باید نقدینگی به تولیدات خرد و کلان در حوزه های مختلف اقتصادی پرداخت شود. همچنین برخی از واردات در دولت ها جلوی تولیدات و افزایش کیفیت تولیدات داخلی را گرفته است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


###

دیگر خبرها

  • ظرفیت های آبی اردبیل بستر اصولی پرورش آبزیان است
  • واحدهای تولید فولاد در هرمزگان ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند
  • استفاده از اقتصاد دریا از فاصله ۱۳۰۰ کلیومتری!
  • برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس
  • اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان از طرح نور فراجا
  • جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد
  • توسعه علمی، سکوی جهش تولید
  • پرورش ماهیان گرمابی در دشتستان از طرح‌های اولویت‌دار شیلات است
  • آغاز تولید تخم اصلاح شده ماهی قزل‌آلا در اصفهان
  • آغاز تولید امسال تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا در اصفهان