Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-18@22:53:26 GMT

شعر از شیخ بهایی

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۴۲۹۴۰

شعر از شیخ بهایی

بهاء الدین محمد عاملی مشهور به شیخ بهایی از دانشمندان بنام عهد شاه عباس صفوی است. وی در سال ۹۵۳ هجری قمری در بعلبک متولد شد. ناطقان: بهاء الدین محمد عاملی مشهور به شیخ بهایی از دانشمندان بنام عهد شاه عباس صفوی است. وی در سال ۹۵۳ هجری قمری در بعلبک متولد شد. در ۱۳ سالگی همراه پدرش به ایران مهاجرت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آثار او می‌توان به کشکول، دیوان غزلیات، جامع عباسی (در فقه)، خلاصةالحساب، تشریح الافلاک و دو مثنوی معروف " نان و حلوا" و "شیر و شکر" اشاره کرد. وی در سال ۱۰۳۰ هجری قمری در اصفهان دار فانی را وداع گفت. جنازهٔ او را به مشهد انتقال دادند و در مسجد گوهرشاد دفن کردند.

 

   

آتش به جانم افکند، شوق لقای دلدار

از دست رفت صبرم، ای ناقه! پای بردار

ای ساربان، ! خدا را؛ پیوسته متصل ساز

ایوار را به شبگیر، شبگیر را به ایوار

در کیش عشقبازان، راحت روا نباشد

ای دیده! اشک می‌ریز، ای سینه! باش افگار

هر سنگ و خار این راه، سنجاب دان و قاقم

راه زیارت است این، نه راه گشت بازار

با زائران محرم، شرط است آنکه باشد

غسل زیارت ما، از اشک چشم خونبار

ما عاشقان مستیم، سر را ز پا ندانیم

این نکته‌ها بگیرید، بر مردمان هشیار

در راه عشق اگر سر، بر جای پا نهادیم

بر ما مگیر نکته، ما را ز دست مگذار

در فال ما نیاید جز عاشقی و مستی

در کار ما بهائی کرد استخاره صد بار

 


برچسب ها: شعر ، شیخ بهایی ، ناطقان ، دانشمندان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: شعر شیخ بهایی ناطقان دانشمندان شیخ بهایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۲۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کره ماه چگونه به شکل فعلی خود درآمده است؟

ایتنا - اینکه کره ماه چگونه به شکلی در آمد که در حال حاضر وقتی در شب به آسمان نگاه می‌کنیم شاهدش هستیم، همواره برای بشر یک راز بوده است.
دانشمندان بالاخره توانسته‌اند توالی رخدادهایی را کشف کنند که احتمالا به چرخش ماه به دور زمین در میلیاردها سال پیش منجر شده است.

بسیاری از آنچه محققان درباره خاستگاه ماه و ژئولوژی آن می‌دانند، از تجزیه و تحلیل سنگ‌هایی به دست آمده که فضانوردان آپولو جمع‌آوری کردند و به طور شگفت‌آوری، تراکم بالایی از تیتانیوم را نشان می‌دهند.

پژوهشگران گمان می‌کنند که ماه در حدود ۴.۵ میلیارد سال پیش زمانی شکل گرفت که جسم عظیم دیگری در منظومه شمسی به زمین برخورد کرد. ماه در ابتدا داغ بود و با یک اقیانوس سراسری از ماگما پوشانده شده بود.

هنگامی که سنگ مذاب به‌تدریج سرد شد، گوشته ماه و پوسته روشن را تشکیل داد اما در اعماق آن، به‌شدت از حالت تعادل خارج شد. در اینجا، اقیانوس ماگما به شکل مواد معدنی متراکم از جمله ایلمنیت‌ــ یک ماده معدنی حاوی تیتانیوم و آهن‌ــ متبلور شد.

اما این ماده متراکم که به داخل فرو می‌رفت، به نوعی با گوشته مخلوط و ذوب شد و به سطح بازگشت. با این حال، چگونگی و چرایی رسیدن این سنگ‌های آتشفشانی سرشار از تیتانیوم به سطح ماه ناشناخته مانده است.

دانشمندان توانستند از میدان گرانشی استفاده کنند تا از پراکندگی ایلمنیت، که پس از فرو رفتن بخش عمده لایه چگال باقی مانده بود، نقشه‌برداری کنند. پژوهشگران خاطرنشان کردند که این نشان می‌دهد این مواد ایلمنیت به سمت پیدای ماه جابه‌جا شده و در سرازیرهای آبشاری ورقه‌‌مانند، به سمت داخل فرو رفته‌‌اند.

دانشمندان بر اساس این یافته‌ها می‌گویند که لایه سرشار از ایلمنیت بیش از ۴.۲۲ میلیارد سال پیش [در ماه] فرو رفت‌ــ و این با نقش فعالیت‌های آتشفشانی بعدی که در سطح ماه دیده شده، سازگار است. به نظر می‌رسد، قدیمی‌ترین تاریخچه ماه زیر سطح آن نوشته شده و تنها به آمیزه و مجموعه مناسبی از مدل‌ها و داده‌ها نیاز است تا این قضیه آشکار شود.

دیگر خبرها

  • تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • تقویم و اوقات شرعی جمعه ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ به افق قم
  • جنایت وهابیت وحمایت انگلیس؛از تخریب بقیع تا قتل‌عام مسلمانان
  • تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • تقویم و اوقات شرعی پنجشنبه ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ به افق قم
  • خدمت جدید؛ تراکنش بانکی با تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌های بانکی
  • مستند «پنجره‌های بهشت»، از شبکه قرآن و معارف
  • کره ماه چگونه به شکل فعلی خود درآمده است؟
  • تقویم روز و اوقات شرعی چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ افق قم
  • تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۹ فروردین ۱۴۰۳