Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: تنش ها و درگیری ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بار دیگر آغاز شده است و نگرانی های گسترده ای پیرامون تبدیل شدن دور جدید تنش ها به یک جنگ گسترده افزایش یافته است.

جمهوری آذربایجان روز یکشنبه ۲۷ سپتامبر پس از هدف قرار گرفتن و سرنگونی دو بالگرد نظامی‌اش در ارتفاعات قره‌باغ این منطقه را زیر آتش سنگین توپخانه و سامانه‌های موشکی خود قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشته شدن 16 نیروی قره باغ در درگیری های صبح امروز، خبر از آن می دهد که اوضاع به سمت پیچیده تر شدن می رود.

حالا بیم آن می رود که به شکل جدی و فراگیر، یک بار دیگر آتش جنگ بین ارمنستان و آذربایجان برافروخته شود. چرا که ایروان و باکو این بار و در دومین درگیری سال 2020 میلادی، جدی تر از قبل، به رویارویی برخاسته اند.

سرگرد آنار ایواز اف سخنگوی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، با انتشار این خبر در یک کنفرانس مطبوعاتی، اعلام کرده که در منطقه فضولی، روستاهای قاراخان بیگلی، گروند، گرده ریز و عبدالرحمان علیا، آزاد شده و کنترل این روستاها، الان در دست نیروهای آذری است.

در منطقه جبراییل، موروداغ و آغ دره نیز پیشروی هایی صورت گرفته است. ارتش ارمنستان منطقه قاپان‌لی شهرستان ترتر، مناطق چراخلی و قاروند شهرستان آغ‌دام، روستاهای الخانلی و شکروبیلی در شهرستان فضولی و روستای چوجوخ مرجان جبرئیل در مرز جمهوری آذربایجان را توپ باران کرد و فرماندهی ارتش جمهوری آذربایجان، حملات متقابل در طول خط مقدم جبهه انجام داد.

آماده باش در ارمنستان، حالت جنگی در آذربایجان

صبح روز یکشنبه و پس از شلیک نخستین گلوله ها، ارمنستان اعلام آماده باش نظامی کرد.

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان نیز، ابتدا شورای عالی فرماندهی نظامی را تشکیل داد و سپس به پارلمان کشورش رفت و بعد از ظهر امروز حالت جنگی اعلام کرد.

این اقدام علی اف در حالی انجام شده که در درگیری های دو ماه پیش، تمایل چندانی به تحرک نظامی نشان نداده و مورد انتقاد قرار گرفته بود.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان امروز اعلام کرد: اجازه پایمال شدن خون شهدایمان را نخواهیم داد. خودروهای نظامی متعلق به ارتش ارمنستان را منهدم کردیم. ما از خاک خود دفاع می کنیم و قره‌باغ متعلق به آذربایجان است.

«الهام علی‌اف» گفت که نیروهای مسلح ارمنستان با انواع سلاح‌ها از جمله توپخانه سنگین مواضع ارتش آذربایجان و تعدادی از مناطق مسکونی را هدف قرار داده‌اند که در نتیجه تعدادی از نیروهای نظامی و غیر نظامی مجروح شده‌اند. او در ادامه از پاسخ متقابل نیروهای آذربایجان خبر داد.

پس از آن، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان نیز از حمله نیروهای آذربایجانی به شهرک‌های مسکونی ارمنستان در منطقه ناگورنو-قره‌باغ خبر داد و وزارت دفاع ارمنستان هم اعلام کرد که نیروهای این کشور دو بالگرد و سه پهپاد آذربایجانی را در واکنش به حملات باکو به مناطق مسکونی ساقط کرده‌اند.

در شرایطی که دو طرف یکدیگر را به آغاز درگیری‌ها متهم می‌کنند، مجموع این رخدادها باعث شد تا  «آرائیک هاراطونیان» رئیس منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ» صبح امروز در یک نشست اضطراری با اعضای شورای ملی، آماده‌باش جنگی اعلام کند. او در بیانیه‌ای از تمامی افراد بالای ۱۸ سال خواست تا آماده جنگ شوند.

هاراطونیان همچنین در پیامی تاکید کرد: «این جنگ برای مرگ یا زندگی است که آن را به جان پذیرفته و در آن پیروز خواهیم شد. ... تلفات انسانی و مادی ما را مایوس نخواهند کرد. اعلان جنگ کرده‌اند و جنگ دریافت خواهند کرد.»

وزارت دفاع ارمنستان هم اعلام «حالت جنگی» کرده و از تمامی نیروهای خود خواسته است تا در آماده‌باش کامل قرار گیرند.

در مجموع شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته که به‌باور برخی ناظران، منطقه آماده جنگ دیگری شده است. هر چند در این میان ارتش جمهوری آذربایجان اعلام کرده است که نیازی به اعلام آماده‌باش عمومی ندارد و نیروهای این کشور به طور کامل آماده هستند.

هیأت سربازگیری و آماده‌باش ارتش آذربایججان گفته است که ممکن است در صورت لزوم برای دفاع از کشور، وزارت دفاع خواستار بسیج عمومی شود، اما امروز نیازی به این کار نیست.

در واکنش به این تحولات، وزارت خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای بار دیگر حمایت خود را از جمهوری آذربایجان اعلام کرد و گفت که ترکیه کمک‌ها و حمایت‌های لازم را در اختیار آذربایجان قرار خواهد داد.

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه کوتاهی از دو طرف خواسته است تا فورا درگیری‌ها را متوقف کرده و برای تثبیت اوضاع به مذاکره روی بیاورند.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مکانیسم ماشه مراوه تپه علیرضا رزم حسینی هفته دفاع مقدس آنفلوانزا مصطفی ادیب ارمنستان جمهوری آذربایجان تنش جنگ قره باغ مکانیسم ماشه مراوه تپه علیرضا رزم حسینی هفته دفاع مقدس آنفلوانزا مصطفی ادیب جمهوری آذربایجان وزارت دفاع درگیری ها آماده باش قره باغ علی اف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۴۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنبش عدالتخواه دانشجویی: عملیات «وعده صادق» نقطه عطف معادله جدید منطقه‌ای است

تجسم واقعی حیات امت مسلمان در مجازات ظالم را این روزها باید در شوق و شعف گسترده ملت ایران در داخل مرزها و همدلی و بهجت آحاد امت اسلامی و تمام کسانی که دل در گرو آرمان آزادی فلسطین را دارند به تماشا نشست.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اتحادیه جنبش عدالت‌خواه دانشجویی کشور در خصوص عملیات اخیر قوای نظامی کشور بیانیه‌ای منتشر کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

 

وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ

سحر ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۳، زمان تحقق وعده‌ای بود که ملت ایران و همه مستضعفین عالم چشم به راهش بودند تا غیرت امت اسلام را در مجازات مستقیم رژیم قاتل و غاصب صهیونیستی تماشا کنند.
این عملیات در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی، نقطه عطف مهمی در مسیر اضمحلال رژیم جعلی اسرائیل است.

جمهوری اسلامی ایران وظیفه رویارویی با ظالمان را متکی به خواست و مطالبه عموم ملت و براساس مبانی انقلاب اسلامی مبنی‌بر حمایت از مستضعفین عالم و مبارزه با ظالمان و طواغیت به دوش گرفته است و این مسیر را تحت تدبیر و هدایت رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با قوت می‌پیماید ان‌شاءالله.
پاسخ قاطع ایران به تجاوزات گستاخانه رژیم اشغالگر به همان اندازه که مظهر عزت و اقتدار جمهوری اسلامی است، مظهر جمهوریت و تحقق عینی خواست ملت در تنبیه قاطعانه اسرائیل است.

تجسم واقعی حیات امت مسلمان در مجازات ظالم را این روز‌ها باید در شوق و شعف گسترده ملت ایران در داخل مرز‌ها و همدلی و بهجت آحاد امت اسلامی و تمام کسانی که دل در گرو آرمان آزادی فلسطین را دارند به تماشا نشست.
همچنین این اقدام مبارک، قوت قلبی برای ملت غیور و مظلوم فلسطین بوده است تا بیش از پیش در راه مقاومت ایستادگی نمایند.

وعده مقام معظم رهبری در تنبیه حتمی رژیم اشغالگر قدس و جامه عمل پوشاندن به آن در عرصه عمل توسط غیورمردان نظامی، فصل‌الخطابی برای تمام مستکبران عالم بود که مشخص کرد اگر قصد دست‌درازی به کشور عزیزمان را داشته‌باشند، مجازات سختی در انتظار آنان خواهد بود.
عمل به این صدق وعده توسط نیرو‌های جان برکف نظامی نه‌تن‌ها موجب مسرت جنبش دانشجویی به‌عنوان جزئی جدایی ناپذیر از مردم شد، بلکه نشان داد مطالبات و سوالات دانشجویان انقلابی در نظام امت و امامت تعریف شده و در هماهنگی و همراهی با جمهوری اسلامی است.

در پایان یاد تمامی شهدای راه قدس را گرامی داشته و از مقام معظم رهبری و تمامی فرماندهان نظامی که وظیفه خطیر چنین پاسخ دندان‌شکنی را برعهده گرفتند، کمال قدردانی را داریم و در جهت تبیین و حمایت از اقداماتی از این قبیل خواهیم کوشید.
در صورت شیطنت مجدد رژیم اشغالگر قدس، ما از قوای نظامی کشور برای مقابله به مثل و دفاع مشروع حمایت کرده و خواهان آن خواهیم بود.
به امید نابودی رژیم سست‌تر از خانه عنکبوت.

دیگر خبرها

  • ارمنستان ۴ روستا را به جمهوری آذربایجان بازگرداند
  • دولت ارمنستان 4 روستا را به جمهوری آذربایجان واگذار کرد
  • ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد
  • باج جدید پاشینیان به علی‌اف: ۴ روستای منطقه «قزاق» به آذربایجان واگذار شد
  • جنبش عدالتخواه دانشجویی: عملیات «وعده صادق» نقطه عطف معادله جدید منطقه‌ای است
  • یک سالگی جنگ داخلی سودان
  • تغییر دستور کار مقاومت در جبهه شمالی؟ / بررسی معنای افزایش تنش و درگیری میان حزب الله و رژیم صهیونیستی
  • راز استفاده نکردن ایران از موشک‌ها و پهپاد‌های پیشرفته‌تر در حمله به اسرائیل
  • آذربایجان غربی از استان‌های امن کشور
  • اعلام از سرگیری فعالیت بازرسان آژانس در ایران/ تصویب اقدامات ضد ایرانی بیشتر از سوی مجلس نمایندگان آمریکا/ تشدید تنش میان فرانسه و جمهوری آذربایجان با فراخوان سفیر