Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-29@09:51:28 GMT

مأموریت ویژه بهبودیافته‌های کرونا

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۴۴۴۹۶

مأموریت ویژه بهبودیافته‌های کرونا

همشهری‌آنلاین ـ زهرا جعفرزاده: نمایشگر ساعت روی دقیقه ۲۷می‌ایستد؛ ۵۰۰ سی‌سی در ظرف شیشه‌ای جمع شد. دستگاه سوت می‌کشد؛ یعنی پایان.

از نیم‌ساعت پیش، داوود دراز کشیده و به رفت‌وآمد خون و مایع شفاف و دستگاه سفید جعبه‌ای‌شکل گوشه تخت نگاه می‌کند. مرد ۵۸ساله در انتظار پایان کار است تا اتوبان همت را پایین برود به سمت اداره‌اش در خیابان انقلاب.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک سر شیلنگ زیر رگش پنهان شده و سر دیگر آن به دستگاه وصل است. لوله‌ها پرخون می‌شوند و سر می‌خورند به سمت دستگاه. از آنجا لوله دیگری به میدان می‌آید که مایع شفافی دارد؛ داروی ضدانعقاد است و در همسایگی‌اش لوله دیگری که به سرم می‌رسد، نشسته است. 

سوت دستگاه که بلند می‌شود، آقای محمدزاده، سوزن جیوه‌ای‌رنگ را آرام می‌کشد بیرون و پنبه‌ آغشته به الکل را می‌نشاند روی رگ زخم‌خورده. داوود دست راست را بالا می‌گیرد و پنبه را می‌فشارد. کار تمام است.

مرکز اهدای پلاسما بر اتوبان همت نشسته است. سازمان انتقال خون ایران، مرکز نوآوری را از اردیبهشت امسال، تغییر کاربری داد تا این بار، پلاسمای بهبودیافتگان کوویدـ ۱۹ را کیسه کند و بفرستد برای بیمارستان‌ها؛ برای درمان بیماران بدحالی‌که روی تخت‌ها در انتظار معجزه‌اند. این مایع زردرنگ، معجزه آنهاست. اردیبهشت‌ماه، نخستین‌باری بود که درباره اهدای پلاسما برای درمان کوویدـ ۱۹در ایران صحبت شد. سازمان انتقال خون آن زمان، اعلام کرد که در دنیا مشخص شده پلاسمادرمانی روند بهبود این بیماران را سریع‌تر می‌کند.

داوود یک‌ماه و نیم پیش مبتلا شد. بیماری، خودش را با تنگی نفس و تب بالای ۳۸درجه نشان داد. جواب آزمایشش که آمد، خانه‌نشین شد. همسر و دخترش هم مبتلا شدند و قرنطینه خانگی آنها از اوایل مرداد کلید خورد. او برای بازگشت به کار، به آزمایش منفی کوویدـ ۱۹نیاز داشت. 

آزمایش را که گرفت، متوجه شد می‌تواند پلاسما اهدا کند. تا آن روز نمی‌دانست پلاسما چیست و به چه کار می‌آید. تلفن را برداشت و به سازمان انتقال خون تلفن کرد. از آنها شنید که پس از ۲۸روز می‌تواند برای اهدا اقدام کند. منتظر نشست تا روز بیست‌وهشتم. داوود می‌گوید: وقتی روی تخت دراز کشیده بودم برای شروع کار، استرس زیادی داشتم. آقای محمدزاده که روند کار را توضیح داد آرام گرفتم.

محمدباقر محمدزاده، کارشناس آزمایشگاه است و در ۴ماه گذشته آنقدر برای اهداکنندگان پلاسما سوزن زده که رگ خواب سوزن‌های ایرانی را پیدا کرده است. تا قبل از این، سوزن‌ها وارداتی بودند و با تمام شدن موجودی، از سوزن‌های ایرانی استفاده می‌شود؛ سوزن‌های ضخیم‌تر و بدقلق‌تر. 

فائقه رزازیان، سوپروایزر مرکز نوآوری سازمان می‌گوید تمام تجهیزات و لوازمی که برای اهدای پلاسما و فریز کردن آن به‌کار می‌رود از قبل در اختیارشان بوده و با تمام شدن موجودی باید از منابع دیگر استفاده شود.

مرکز، یک سالن بزرگ دارد برای فریز پلاسما و یک اتاق کوچک ۳تخته برای اهدای آن. نوبت‌دهی به مراجعه‌کنندگان از قبل انجام می‌شود. هر کدام سر ساعت مشخصی، اتوبان همت شرق را دور می‌زنند به سمت بلوار باریکی که آنها را به سازمان می‌رساند. گوشه حیاط سازمان انتقال خون، دالان کوچکی است که می‌رسد به مرکز. روند اهدای پلاسما درست مانند اهدای خون است؛ با همان محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها به اضافه سندی که نشان می‌دهد مراجعه‌کننده قبلا مبتلا بوده و با گذشت ۲۸روز از بهبود برای اهدا آمده است. 

اهداکننده پلاسما حداکثر می‌تواند ۶۰ساله باشد و اگر اهداکننده مستمر بوده تا ۶۵سال هم می‌تواند اقدام کند. همه اینها در اتاق شیشه‌ای معاینه با فاطمه حسینی که پزشک است، در میان گذاشته می‌شود. مراجعه‌کنندگان خطر را پشت سر گذاشته‌اند؛ یا بیمارستانی شده‌ بودند یا دوره درمان را در خانه گذرانده‌اند و حالا به شکرانه بهبودشان بخشی از آنتی‌بادی تولیدشده در بدنشان را نثار کسانی می‌کنند که کیلومترها دورتر از آنها در جنگ نابرابر میان مرگ و زندگی، به عصاره خون آنها نیاز دارند. ویروس در بدن بیماران، آنتی‌بادی تولید می‌کند که این آنتی‌بادی برای درمان بیماران بدحال استفاده می‌شود.

چرا تعداد داوطلبان کم است؟

با اینکه بیش از ۳۷۰هزار نفر از کوویدـ۱۹ نجات پیدا کرده‌اند، اما براساس اعلام سخنگوی سازمان انتقال خون تنها ۲درصد از آنها برای اهدای پلاسما آمده‌اند. آمارها نشان می‌دهد از اردیبهشت تا اوایل شهریور، ۷هزار و ۳۲۳نفر برای اهدا مراجعه کرده‌اند که ۶هزار واحد پلاسما در ۲۵مرکز جمع شده است.

محمدزاده می‌گوید، اطلاعات مردم پایین است. آنها نمی‌دانند پروسه اهدای پلاسما چگونه است و از آن هراس دارند. یکی از دلایلش هم خارج شدن خون از بدن و بازگشت دوباره آن است. درواقع خون بدون تماس با محیط بیرون به بدن برمی‌گردد. 

در این روند، به اندازه یک لیتر خون به‌تدریج وارد دستگاه پلاسما فریز می‌شود، پلاسمای مورد نیاز گرفته می‌شود و دوباره خون به بدن برمی‌گردد. پلاسمای مورد نیاز در این پروسه، ۵۰۰ سی‌سی است و این میزان برای یک بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد. خون جمع‌شده برای جدا کردن پلاسما در ظرف شیشه‌ای کوچکی داخل دستگاه قرار می‌گیرد و امکان آلوده شدن به میکروب وجود ندارد. 
در این میان برای جلوگیری از انعقاد و لخته شدن خون، مایعی تزریق می‌شود و به جبران پلاسمای خارج‌شده، سرم به بدن اهداکننده وصل می‌شود. پلاسمای خارج شده با مصرف آب دوباره برمی‌گردد.

محمدزاده می‌گوید، آنهایی که برای درمان بیماری در بیمارستان بستری شده‌اند فوبیای مرکز درمانی دارند؛ به همین دلیل هم تمایلی به حضور در مکانی شبیه بیمارستان را ندارند.
سوپروایزر مرکز به ترس مردم از اهدای پلاسما، ضعف اطلاع‌رسانی را اضافه می‌کند. او می‌گوید، افراد بیشتر با اهدای خون آشنا هستند تا اهدای پلاسما؛ به همین دلیل تعداد مراجعه‌ها کم است. البته شرایط اقتصادی و گرفتاری مردم را هم باید به این مسئله اضافه کرد. پروسه اهدای پلاسما نسبت به اهدای خون وقت‌گیرتر است و خیلی‌ها شاید نخواهند این میزان معطل شوند.

بعضی‌ها دوباره داوطلب می‌شوند

بیماری تیرماه به جان اکبر افتاد. اکبر مرد ۳۴ساله‌ای است که ویروس را از یکی از همکارانش گرفت و به خانه آورد. همسر مبتلا نشد، اما اکبر ۲هفته در خانه ماند تا شر بیماری کنده شود. تب و سرفه و بی‌حالی او را به بیمارستان کشاند و درنهایت وقتی آزمایشش مثبت شد به گروه بیماران کوویدـ۱۹ پیوست. این دومین باری است که اکبر برای اهدای پلاسما مراجعه می‌کند. مرگ چند نفر از همکارانش در اورژانس به ‌دلیل ابتلا به کرونا هم دلیلی شد تا برای نجات بیماران با شرایط وخیم، پلاسمایش را اهدا کند. 

اکبر آن لحظه را فراموش نمی‌کند که برایش پیامی آمد و به او اطلاع داده شد از پلاسمایش برای درمان بیمار کوویدـ۱۹ استفاده شده است. کارشناس آزمایشگاه می‌گوید، تنها این اهداکننده نیست که برای دومین‌بار مراجعه می‌کند. برخی از بهبودیافته‌ها تا ۳بار هم مراجعه کرده‌اند. این روند تا زمانی که در خونشان آنتی‌بادی وجود داشته باشد، می‌تواند تکرار شود. 

محمدزاده می‌گوید، پیش از اینکه از افراد پلاسما گرفته شود، نمونه کمی از خونشان را می‌گیریم تا میزان آنتی‌بادی و سایر بیماری‌هایی که ممنوعیت اهدا دارند را بسنجیم. اگر خون از نظر هپاتیت و ایدز و سایر بیماری‌ها مشکلی نداشت، پلاسما گرفته می‌شود و بلاست شده و در دمای منفی ۷۰درجه نگهداری می‌شود.

قبلاً مدیرعامل سازمان انتقال خون درباره ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های اهدای پلاسما در بیماران بهبودیافته از کرونا گفته بود. پیمان عشقی، یکی از این موارد را زایمان عنوان کرده بود. زنانی که سابقه زایمان داشته‌اند، پس از بهبود از کرونا، شرایط اهدای پلاسما ندارند؛ چراکه ممکن است پلاسمای آنها برای استفاده بیماران عوارضی داشته باشد. پلاسمای آنها برای تولید دارو به‌کار گرفته می‌شود و تزریق مستقیم به بیماران نخواهد شد. فاطمه حسینی، پزشک مرکز نوآوری سازمان انتقال خون می‌گوید، احتمالاً این ممنوعیت به‌دلیل آنتی‌بادی است که پس از زایمان در بدن زنان ایجاد می‌شود و تا آخر عمر هم می‌ماند.

سهم پلاسما از خون ۵۵ درصد است. پلاسما مایعی است که ۹۱درصدش آب است، یک‌درصد املاح و یون‌های معدنی، ۷درصد پروتئین و یک‌درصد باقیمانده ویتامین، مواد قندی، هورمون و... است. آنتی‌بادی تولیدشده پس از ورود ویروس به بدن که ایمنی ایجاد می‌کند در همین پلاسما جمع می‌شود و اهداکننده، تنها بخشی از آنتی‌بادی‌اش را اهدا می‌کند. پلاسمای منجمدشده تا یک سال بعد هم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. 

تمام این پلاسماها جمع‌آوری شده و به مرکز انتقال خون وصال فرستاده و آنجا براساس نیاز بیمارستان‌ها، ارسال می‌شود. اینها را فائقه رزازیان، سوپروایزر مرکز نوآوری سازمان انتقال خون می‌گوید. 

به گفته او، در تهران ۲مرکز یکی اینجا و دیگری در خیابان وصال شیرازی و در مرکز اهدای خون، اهدای پلاسما انجام می‌شود. مرکز نوآوری، اما ظرفیت زیادی ندارد، ۲دستگاه با ۳تخت گنجایش نزدیک به ۶نفر را در روز دارد. بسیاری از مراجعه‌کنندگان به مرکز انتقال خون وصال در خیابان وصال شیرازی در تهران مراجعه می‌کنند. آنجا دستگاه‌های بیشتر و گنجایش بالاتری دارد. 

به گفته او، بسیاری از مراجعه کننده‌ها به‌صورت خانوادگی می‌آیند؛ مثلاً مادر و دختر، یک زوج یا پدر و پسر؛ چراکه بیماری اغلب در خانواده منتشر می‌شود.

برای ربابه و همسرش علیرضا، نشانه‌های بیماری درست مانند یک سرماخوردگی معمولی بود. وقتی نفس‌هایشان به شماره افتاد، از ترس ابتلا به کرونا به بیمارستان رفتند و در نتیجه تصویربرداری نشانه‌های درگیر شدن ریه‌ها، حکایت از ابتلا به ویروس داشت. علیرضای ۳۴ساله ویروس را از یکی از همکارانش در اداره گرفت و مادر و همسرش را هم درگیر کرد. 

گروه خونی زن «o+» است و مرد «+B». کارشناس آزمایشگاه می‌گوید بهترین گروه خونی برای اهدای پلاسما «AB» است: «در اهدای خون بهترین گروه خونی o+ است، اما در پلاسماAB؛ چون شامل همه گروه‌های خونی می‌شود، اما به‌طور کلی تمام محدودیت‌های تزریق گروه خونی در اهدای خون در پلاسما هم باید رعایت شود.»

کد خبر 552760 برچسب‌ها اهدای خون كرونا در ايران سازمان انتقال خون ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: اهدای خون كرونا در ايران سازمان انتقال خون ایران برای اهدای پلاسما سازمان انتقال خون مرکز نوآوری برای درمان آنتی بادی اهدای خون برای اهدا گروه خونی سوزن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۴۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام ساعت کاری مراکز اهدای خون شب‌های قدر در یزد

مراکز اهدای خون در شب‌های قدر درشهرستان‌های یزد، اردکان، مهریز ومیبد به شرح زیر فعال وآماده خونگیری از اهداکنندگان می‌باشند:

پایگاه مرکزی انتقال خون واقع در یزد، میدان ابوذر در تمامی شب‌های قدر ازساعت ۱۹:۳۰ لغایت ۰۰:۳۰ (سی دقیقه بامداد)، مرکز اهدای خون و فرآوری شهرستان اردکان در تمامی شب‌های قدر از ساعت ۱۹:۳۰لغایت ۰۰:۳۰ (سی دقیقه بامداد)، مرکز اهدای خون شهرستان میبد در تمامی شب‌های قدر از ساعت ۱۹:۳۰لغایت ۰۰:۳۰ (سی دقیقه بامداد)، مرکز اهدای خون شهرستان مهریز در شب قدربیست وسوم ماه رمضان از ساعت ۱۹:۳۰لغایت ۲۳ فعال هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • فعالیت ۶ پایگاه اهدای خون اصفهان در شب‌های قدر
  • حدود سه میلیون نفر به مراکز اورژانس کشور مراجعه کردند
  • اعلام ساعت کاری مراکز اهدای خون شب‌های قدر در یزد
  • ۴ هزار و ۵۰۰ مأموریت اورژانس قم در طرح سلامت نوروزی ۱۴۰۳
  • افزایش ۸/۸ درصدی ماموریت‌های اورژانس ۱۱۵ استان اردبیل در سال ۱۴۰۲
  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • مراجعه بیش از ۱۱۰ هزار نفر به مراکز درمانی فارس
  • جداسازی پلاسما از خون در عرض نیم ساعت و با دقت بالا
  • جزئیات فعالیت مراکز اهدای خون اصفهان در شب‌های قدر
  • جزئیات فعالیت مراکز اهدای خون استان در شب‌های قدر