Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق،‌ کمال حسین‌پور در نامه‌ای خطاب به علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور، نوشته بود: «اخیرا هنگ مرزی شهرستان سردشت به اهالی شش روستای واقع در نوار مرزی این شهرستان ابلاغ کرده که به‌ دلیل واقع‌شدن این روستاها در حریم قرمز مرز، بنا بر مصوبه شورای عالی امنیت ملی، همه اهالی مکلف‌اند هرچه سریع‌تر نسبت به تخلیه روستاها اقدام کنند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در ادامه این نامه که آن را در صفحه اینستاگرام خود بازنشر کرده، نوشته: «نمی‌توان با عنوان‌هایی مانند دستورالعمل‌های امنیت مرزی، امنیت روحی و روانی این خانواده‌های مستضعف را نادیده گرفت. برای جابه‌جایی ساکنان این روستاها و تجمیع آنان با روستاهای مجاور، جلب رضایت قلبی امری بسیار مهم و حیاتی است». اما سردار یحیی حسین‌خانی، فرمانده مرزبانی آذربایجان غربی، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان صدور ‏چنین ابلاغیه‌ای را رد کرد و گفت: «صدور هرگونه ‏ابلاغیه برای تخلیه شش روستای مرزی در شهرستان سردشت از سوی فرماندهی مرزبانی استان ‏کذب محض است و مرزبانی ‏استان براساس قانون پیگیری‌های لازم را از مراجع قانونی در دستور کار خود قرار داده است».

روز گذشته نیز نماینده سردشت و پیرانشهر، در گفت‌وگو با ایلنا به این موضوع پرداخت و گفت هدفش از مطرح‌کردن تخلیه این شش روستا سیاسی نبوده و اعتقاد دارد که این کار باید با تعامل مردم صورت می‌گرفته است.

کمال حسین‌پور درباره تخلیه شش روستا در نوار مرزی گفت: «هنگامی که این مطلب را مطرح کردم، متأسفانه سایت‌ها و کانال‌های ضدانقلاب روی این مسئله مانور دادند و جو سیاسی به مسئله دادند، درصورتی‌که اصلا این مسئله، سیاسی نیست. نزدیک به ۲۰ سال قبل یا شاید هم بیشتر مسئله تخلیه روستاها مطرح شده است؛ چراکه ما در آنجا یک حریم مرزی داریم، براساس آخرین دستورات پایگاه هنگ مرزی، روستاها نباید بعد از نوار مرزی قرار بگیرند و باید قبل از آن پایگاه باشند که این شش روستا هم بعد از آن نوار مرزی که پایگاه اعلام کرده، قرار گرفته بودند».

او ادامه داد: «گفته می‌شود که روستاهای بعد از نوار مرزی باید خالی شوند، تاکنون هم دو روستا خالی شده‌اند و چهار روستای اشکان سفلی با یک خانوار چهارنفره، نوکان با ١٩ خانوار و ٨٢ نفر، تیت سفلی با هشت خانوار و ٣٠ نفر، ارزنه با ١٤ خانوار و ٥٣ نفر باقی مانده است و گاکه و گوره‌شیر تخلیه شده‌اند. البته درخواست برای تخلیه بخش وزینه سردشت نیز وجود دارد».

نماینده سردشت در مجلس افزود: «حرف ما این است که این اتفاق باید با تعامل بیفتد و اگر ممکن بود، مردم سر جای‌شان بمانند و روی زمین‌های کشاورزی کار کنند. آنجا تاریخ و ماهیت منطقه است، اما اگر واقعا نمی‌شود و این روستاها باید خالی از سکنه شود، باید قبل از این کار در یک روستای بزرگ هم‌جوار، زمینی برای این افراد در نظر گرفته شود و وام بلاعوضی برای این کار دیده شود تا بتوانند خانه‌هایی بسازند. مردمی که در آن روستاها با آن شرایط توپوگرافی و سخت‌ترین وضعیتِ زندگی هستند، اگر قرار باشد خانه‌هایشان را هم بگیرند دیگر چیزی ندارند؛ با وضعیتی که امروز وجود دارد دیگر نمی‌توانند پنج متر خانه در سردشت بخرند».

حسین‌پور ادامه داد: «می‌گویند روستاها خالی شود، اما ابتدا جا و مکان مردم را مشخص کنید تا بتوانند یک خانه بسازند و زندگی را از نو شروع کنند، بعد دستور چنین کاری را بدهید. از لحاظ اخلاقی، عرفی و شرعی خالی‌کردن روستاها، بدون درنظرگرفتن محل یا سرپناهی برای ساکنانش ظلم است. ما این مسئله را سیاسی نمی‌دانیم؛ چراکه حفظ امنیت مرزها جزء اولویت‌های ماست و معتقدم باید به قوانین و مصوبات احترام گذاشت».

نماینده سردشت در پاسخ به این پرسش ‌که مردم دو روستایی که آنها را تخلیه کردند، درحال‌حاضر چه وضعیتی دارند، گفت: «ساکنان آن دو روستا خودشان جایی را برای استقرار پیدا کرده‌اند. آن دو روستا تعداد کمی خانوار داشت، اما در چهار روستایی که باقی مانده است ۲۰ تا ۳۰ خانوار زندگی می‌کنند که با من تماس می‌گیرند و گریه می‌کنند. به‌هرحال بنده هم به‌عنوان نماینده آنان باید حافظ منافع و حق و حقوق‌شان باشم».

او افزود: «تمام حرف ما این است که راهکاری ارائه دهید، ما نه قصد داریم مسئله را سیاسی کنیم و نه اینکه مخالفتی داشته باشیم، به‌عنوان یک نماینده انقلابی حرفم این است کاری باید صورت گیرد تا مردم راضی شوند نه اینکه با فشار نقل مکان کنند». کمال رحمانی، دیگر نماینده پیرانشهر و سردشت نیز در گفت‌وگو با ایلنا گفت: «تاکنون ساکنان دو روستا تخلیه شده‌اند. به ساکنان چهار روستای دیگر نیز تا پایان پاییز امسال مهلت داده شده که روستاهای‌شان را تخلیه کنند. 

به‌عنوان نماینده این مردم خواستارم با تعامل نیروهای مرزبانی و این مردم، آنها در روستاهای‌شان بمانند و جابه‌جا نشوند. ولی اگر امکان زندگی این مردم به‌ لحاظ امنیتی در این روستاها وجود ندارد، راهکار اساسی برای جابه‌جایی‌شان در نظر گرفته شود؛ مثلا خانه و زمین کشاورزی مناسب به این روستاییان بدهند».

او افزود: «این مردم در روستاهای‌شان دامدار و کشاورز بوده‌اند و در این شرایط سخت اقتصادی شرایط خریدن یک متر زمین مسکونی و کشاورزی را در دیگر مناطق ندارند.

وقتی به آنها گفته می‌شود روستاهای‌تان را تخلیه کنید، به آنها تسهیلات بلاعوض بدهند. دو روستای قبلی که تخلیه کردند تعداد خانوارشان کم بود، ولی برای روستاهایی که تعداد خانوارهای‌شان بیشتر است، باید چاره‌ای اندیشیده شود؛ چراکه اهالی نسبت به این موضوع معترض‌اند و مکاتباتی با بنده و فرمانداری شهرستان داشته‌اند».

نماینده سردشت گفت: «مردم این مناطق در زیر خط فقر قرار دارند و باید برای‌شان چاره‌ای اندیشیده شود. در تصمیم‌هایی که گرفته شده و بخش‌نامه‌هایی که صادر می‌شود، شرایط سخت زندگی مردم را نیز در نظر بگیرند».

کد خبر 552759 برچسب‌ها استان آذربایجان غربی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان آذربایجان غربی نماینده سردشت نوار مرزی دو روستا شش روستا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۴۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۳ میلی‌متر بارش در سردشت

رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی  در گفتگو با خبرنگاران گفت: تمامی نقاط استان در ۲۴ ساعت گذشته شاهد بارش برف و باران بوده و بیشترین میزان بارندگی‌ها از سردشت با ۴۳ میلی‌متر به ثبت رسیده است.

مهدی صابری افزود: بارش برف نیز از نقاط مرتفع استان از جمله مهاباد، اشنویه و چالدران گزارش شده است و این بارش‌ها تا سه‌شنبه ادامه دارد.

وی اظهار کرد: میزان بارش‌ها در ارومیه مرکز استان نیز ۱۵ میلی‌متر ثبت شده است که این روند به صورت متناوب تا روز سه شنبه ادامه می‌یابد.

صابری با بیان اینکه روند افزایشی دما از روز پنج شنبه در آذربایجان غربی آغاز می‌شود اضافه کرد: در ارومیه کاهش دمایی ثبت نشده است ولی در شهرستان‌های جنوبی تا پنج درجه سانتی گراد نیز کاهش دما گزارش شده است.

رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی افزود: شهرستان نقده با دمای مثبت ۱۸ درجه سانتی گراد گرم‌ترین و شهرستان چالدران با دمای منفی یک درجه سانتی گراد سردترین شهر در ۲۴ ساعت اخیر ثبت شده است.

وی اظهار کرد: تمامی هشدار‌های صادر شده در زمینه احتمال طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها همچنان باید مورد توجه مسوولان و شهروندان و مسافران باشد.

رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: لازم است شهروندان، رانندگان و مسافران که قصد تردد در محور‌های مواصلاتی استان را دارند زنجیر چرخ و وسایل گرمایش زمستانی به همراه داشته باشند.

وی به کشاورزان و دامداران نیز توصیه کرد تا از توصیه‌های کارشناسان در این ایام برای کاهش خسارت‌ها بهره مندباشند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • انفجار مین در سردشت و مجروحیت دو نفر | قطع عضو یکی از حادثه دیدگان
  • 2 مصدوم در پی انفجار مین در آذربایجان غربی
  • انفجار مین در سردشت ۲ مصدوم برجای گذاشت
  • تامین مسکن برای مرزبانان هنگ مرزی تایباد کلید خورد
  • تامین مسکن برای مرزبانان هنگ مرزی تایباد خراسان رضوی کلید خورد
  • کلنگ ساخت ۳۲ واحد مسکونی سازمانی در  هنگ مرزی تایباد به زمین خورد
  • رانش زمین در سردشت یک نفر را مصدوم کرد
  • دیدار فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی با حجت‌الاسلام کفیلویی
  • ۴۳ میلی‌متر بارش در سردشت
  • همه مسئولان باید در راستای تحقق شعار سال گام بردارند