Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، با آغاز دولت دوازدهم نیز در ترکیب کابینه تغییرات زیادی رخ داد و بازهم عده‌ای دیگر از روحانی جدا شدند. دولت دوازدهم نیز با تغییرات زیادی همراه بود و برکناری رضا رحمانی، وزیر صمت در اردیبهشت ۹۹، هشتمین تغییر و تحول در کابینه دولت به شمار می‌آمد. در دولت یازدهم ۴بار وزرا استیضاح شدند که به تغییر یکی از آنها منجر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دولت دوازدهم نیز تا امروز ۵ وزیر استیضاح شده‌اند و ۲نفر آنها رأی اعتماد نیاورده‌اند. البته تغییرات فقط مختص وزرا نبود و از مشاوران و دستیاران رئیس‌جمهور نیز افراد زیادی رفتند. آنها که رفتند، هم رفتنشان پرحاشیه بود و هم در دوران بعد از ریاست، با حاشیه‌هایی همراه بودند؛ جنجال‌هایی که گاه گریبان خود مردان و زنان سابق دولت را گرفت و گاه گریبان فرزندان آنها را. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به حاشیه‌سازی‌های افراد دولت هنگام جدایی یا بعد از آن.

آنها که متهم شدند

حسین فریدون، دستیار ویژه سابق رئیس‌جمهور ایران در فاصله سال‌های۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶، یعنی در طول دوره دولت یازدهم بود. در جریان مذاکرات هسته‌ای نیز تا پایان برنامه و انعقاد برجام در جلسات مذاکرات ایران و گروه پنج به‌علاوه یک حضور داشت. اتهاماتی که از سال۱۳۹۵ درباره ارتباط او با فسادهای اقتصادی مطرح شد، بالاخره در ۲۵تیر ۱۳۹۶ شکل جدی گرفت و غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران خبر داد که حسین فریدون پس از چندبار بازجویی به زندان منتقل شده است. اما فردای آن روز با تودیع وثیقه ۵۰میلیارد تومانی آزاد شد.

در ۹مهر ۱۳۹۸سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که حسین فریدون به اتهام اخذ رشوه به ۵سال حبس قطعی و رد مال به مبلغ ۳۱میلیارد تومان محکوم شده است. پرونده بزرگی درباره تخلفات مدرک تحصیلی هم دارد که به قوه قضاییه ارجاع شده است.

محمدعلی نجفی، فردی که در دولت یازدهم به‌عنوان وزیر آموزش‌وپرورش معرفی شد، وقتی رأی اعتماد مجلسیان را نیاورد، ۲روز بعد به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی منصوب شد. او چندماه بعد از سمت خود استعفا کرد، اما این پایان راه او با دولت یازدهم نبود و از همین تاریخ به سمت مشاور رئیس‌جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی منصوب شد. نجفی در سال۱۳۹۳ نیز ۹۵روز سرپرست وزارت علوم بود.

محمد علی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی در دولت یازدهم

بعد از پایان کار او با دولت یازدهم، از ۱۹مرداد ۱۳۹۶ به‌عنوان شهردار تهران برگزیده شد و دوباره بعد از چندماه از سمت خود استعفا کرد. بعد از این استعفا شایعاتی درباره ازدواج دوم نجفی شکل گرفت. او با انتشار تصویری صمیمانه، ازدواج خود با میترا استاد را تأیید کرد. ۷خرداد ۹۸ خبر قتل میترا استاد مثل بمبی منفجر شد. ساعاتی پس از این واقعه، نجفی با مراجعه به پلیس آگاهی تهران به قتل همسرش اعتراف کرد.

درنهایت در ۸مرداد ۱۳۹۸ سخنگوی قوه قضاییه از محکومیت محمدعلی نجفی به قصاص نفس خبر داد. اما او از سوی خانواده مقتول بخشیده شد. اما او از جنبه عمومی قتل به ۶سال ‌و ‌نیم حبس و بابت حمل سلاح به یک سال و ‌سه‌ماه حبس محکوم شد. شهیندخت مولاوردی یکی دیگر از جداشده‌های دولتی است که بعدا با اتهام قضایی مواجه شد. او براساس قانون منع به کارگیری بازنشستگان از آذرماه ۱۳۹۷ بازنشسته شد و سمت دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی را ترک کرد.

در ۲۴تیرماه ۱۳۹۹ با شکایت دستگاه امنیتی و انتظامی کشور با ۳عنوان اتهامی در دادسرای فرهنگ و رسانه مجرم شناخته شد. اتهامات او فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشویق به فساد و فحشا و فراهم کردن موجبات آن و در اختیار قرار دادن اطلاعات و اسناد طبقه‌بندی‌شده با هدف برهم‌زدن امنیت کشور مجرم شناخته شد.

اتهامات فرزندان

عباس آخوندی با ۳بار استیضاح رکورددار استیضاح‌ها در دولت‌های یازدهم و دوازدهم است. او که ریاست وزارت راه و شهرسازی را برعهده داشت، بعد از ۳استیضاح ناموفق بالاخره در مهرماه ۱۳۹۷ از سمت خود استعفا و البته از سیاست‌های اقتصادی دولت انتقاد کرد. بعدتر رسانه‌ها از بازداشت فرزند او، یعنی محمدمهدی آخوندی خبر دادند. خبرگزاری تسنیم مدعی شد که در تحقیقات مشخص‌شده، فرزند آخوندی در یک فقره فقط از محل واگذاری پروژه پردیسان قم، ۵۰۰میلیارد تومان منتفع شده است و اینکه پرونده او در حال پیگیری است.

محمدرضا نعمت زاده و دخترش شبنم نعمت زاده

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر سابق صنعت و معدن نیز از ابتدا تا انتهای دولت یازدهم بر سمت خود باقی ماند، اما در دولت دوازدهم از دولت جدا شد. دختر او شبنم نعمت‌زاده در شهریور ۹۷ به اتهام احتکار و قاچاق دارو دستگیر شد. برای شبنم نعمت‌زاده قرار وثیقه ۴۰۰میلیارد تومانی صادر شد که نتوانست آن را تامین کند و روانه زندان شد. همچنین در اسفند ۱۳۹۷حدود هزارمتر بنای غیرمجاز شبنم نعمت‌زاده در لواسان تخریب شد.

او در نهایت به ۲۰سال زندان و ۷۴ضربه شلاق محکوم شد. فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی بعد از علی‌اصغر فانی، به‌عنوان وزیر آموزش‌وپرورش در دولت یازدهم از آبان ۱۳۹۵ تا مرداد۱۳۹۶ فعالیت کرد.

پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، رسانه‌های همسو با رقبای حسن روحانی، دختر وزیر آموزش‌وپرورش را به قاچاق کالا متهم کردند. مسئله بالا گرفت و غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه قضا گفت که پرونده‌ای درباره شرکت آمیتیس طراوت کودکی متعلق به فخرالدین احمدی‌آشتیانی درباره وارد کردن محموله پوشاک قاچاق تشکیل شده است. سازمان تعزیرات حکومتی رأی به قاچاق نبودن کالای کشف‌شده و تبرئه خانواده وزیر آموزش‌وپرورش داد.

استعفاهای با حاشیه

در دولت اول روحانی ابتدا رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم و تحقیقات در ۲۹مرداد ۹۳ استیضاح شد و کنار رفت. پس از آن در مهر ۹۵، سه وزیر دولت روحانی برای آنچه تلاش برای تقویت کابینه خوانده شد از سمت خود کناره‌گیری کردند؛علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش و محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان. البته حرف و حدیث‌هایی درباره اینکه علی‌اصغر فانی با فشار روحانی برکنار شد و تمایلی به استعفا نداشت شکل گرفت.

او پیش از این یک‌بار استیضاح شده و رأی اعتماد گرفته بود و دوباره در آستانه استیضاح قرار داشت. علی ربیعی نخستین قربانی دولت دوازدهم بود. او ۲بار از سوی مجلس دهم استیضاح شد و درنهایت برای سومین بار در مرداد ۱۳۹۷ رأی اعتماد به‌دست نیاورد و از سمت خود به‌عنوان وزیر کار برکنار شد. البته ربیعی از دولت کنار نرفت و به‌عنوان سخنگوی دولت از خرداد ۱۳۹۸ به ‌کار خود ادامه داد.

او درباره استیضاح خود گفته بود که اگر به ۵نماینده مجلس باج داده و افراد منتسب به ایشان را قرار می‌دادم، حتماً استیضاح نمی‌شدم. مسعود کرباسیان دیگر چهره دولت دوازدهم است که با استیضاح از سمت خود به‌عنوان وزیر امور اقتصاد و دارایی در شهریور ۱۳۹۷ برکنار شد.  رضا رحمانی، عنوان نخستین وزیر برکنار شده یا اخراجی کابینه حسن روحانی در دولت دوم را به‌خود اختصاص داده است. درباره دلیل برکناری وزیر صنعت، معدن و تجارت سابق در اردیبهشت سال۹۹، گفته شد که این اتفاق به‌دلیل ناتوانی در مدیریت بازار، به‌ویژه خودرو، تامین کالاهای اساسی و توسعه صادرات و... رخ داده است. البته برکناری او حاشیه‌های دیگری هم داشت.

رحمانی طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور گفته بود که محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، او را تهدید کرده درصورت رأی نیاوردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی، برکنار خواهد شد.

کد خبر 552776 برچسب‌ها دولت دوازدهم دولت یازدهم

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دولت دوازدهم دولت یازدهم وزیر آموزش وپرورش دولت یازدهم شبنم نعمت زاده عنوان وزیر دولت دوازدهم وزیر آموزش استیضاح شد قوه قضاییه رأی اعتماد رئیس جمهور سمت خود برکنار شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۴۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر ضعیف را استاندار نکنید 

عصرایران ؛ رضا غبیشاوی - وزیری که به دلیل ضعف و ناکارآمدی از سمت خود برکنار شده / کنار گذاشته شده نباید در سمت مهم دیگری منصوب شود و پاداش بگیرد. چنین فردی را از دایره مدیریت های مهم کنار می گذارند تا جلوی تکرار اشتباه گرفته شود.

به تازگی، دولت، یوسف نوری را به عنوان استاندار جدید مازندران تعیین کرد. این در حالی است که او دقیقا یک سال قبل (فروردین 1402) به دلیل تقصیر وزارت آموزش و پرورش در ماجرای تاخیر پرداخت حقوق معلمان،‌ در قالب استعفا، از سمت وزیر آموزش و پرورش برکنار شد. 

تنها چند روز قبل از برکناری،‌ مخبر معاون اول رئیس جمهوری ، وزارت آموزش و پرورش را مقصر اعلام کرد تا شمارش معکوس برای پایان حضور یوسف نوری در ساختمان خیابان قرنی شروع شود و 5 روز بعد هم خبر استعفای برکنارگونه منتشر شد. البته هیچ کدام از متن های استعفای یوسف نوری و موافقت رئیسی با استعفا منتشر نشدند.

تاخیر پرداخت حقوق معلمان در آخرین روز اسفند 1401، فاجعه تمام عیاری را رقم زد. وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه یکدیگر را متهم کردند و اختلاف به وجود آمد. در نهایت با بررسی معاون اول رئیس جمهوری به دستور رئیس جمهوری، وزارتخانه یوسف نوری، به عنوان مقصر معرفی و چند روز بعد هم  طبق انتظارات از سمت خود کناره گیری کرد / کنار گذاشته شد.

ضمن اینکه سوابق یوسف نوری قبل و هنگام وزارت آموزش و پرورش نشان می دهد او نه در کلام و واکنش و نه در عملکرد، فرد اجرایی موفقی نیست. سپردن مسوولیت استانداری به این وزیر سابق، تنها زمینه ای را برای بروز اشتباهات بزرگتر فراهم می کند. آن هم در مازندانی که همسایه تهران است.

پس قابل پیش بینی است: یوسف نوری در مقام استاندار مازندران، با بروز سلسله اشتباهاتی، مجبور به کناره گیری یا برکنار می شود و دوره ماموریت خود را در ساری تکمیل نخواهد کرد.

وزیران یا براساس اختلاف نظر با رئیس جمهور یا دیگر مقامات یا فشار مجلس، برکنار یا استعفا می کنند یا به دلیل استیضاح موفق مجلس، مجبور به کناره گیری می شوند و در همه این موارد انتصاب آنها به دیگر سمت ها از جمله مشاور و سفیر، قابل توجیه و معمول است. اما اینکه وزیری به دلیل ناتوانی عیان در اداره بدیهیات وزارتخانه تحت اداره خود، برکنار شود / استعفا دهد و سپس یک سال بعد به سمت استاندار معرفی شود از عجایب و غرایب روزگار ماست. آن هم وزارتخانه ای که یوسف نوری کارمند رسمی آن است و 30 سال درآن سابقه دارد.

 قابل توجه اینکه 2 وزیر سابق که در دولت رئیسی به سمت استاندار منصوب شدند نتوانستند دوره خود را تکمیل کنند و به شکلی، برکنار یا کنار گذاشته شدند. صادق خلیلیان، وزیر کشاورزی دولت احمدی نژاد ، در دولت رئیسی، استاندار خوزستان معرفی شد و بعد از گذشت یک سال و چند ماه کنار گذاشته شد.

حسین مدرس خیابانی قائم مقام و سرپرست وزارت صمت دولت حسن روحانی نیز در این دولت به عنوان اولین استاندار سیستان و بلوچستان معرفی شد اما بعد از 16 ماه ، تغییر داده شد. او البته هم اکنون به عنوان مدیرعامل شرکت ملی مس ایران منصوب شده است.

استاندار، مسوولیت مهم و حساسی است. استاندار استانی چون مازندران در کشوری چون ایران، نیروی قدرتمند و شجاعی می طلبد که سابقه ارزشمندی از کارآمدی داشته باشد نه اینکه در نگارش رزومه شخصی خود، اسباب انبساط خاطر دیگران را فراهم کرده باشد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پادشاه انگلیس طرح جنجالی اخراج پناهجویان را تائید کرد
  • فیلم| توصیۀ وزیر علوم به داوطلبان کنکور و دانش‌آموزان پایۀ دوازدهم
  • اهمیت «دور دوم انتخابات مجلس» نباید کمتر از دور اول تلقی شود
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • ماجرای عجیب رای به مصوبه جنجالی مجلس یازدهم
  • وزیر ضعیف را استاندار نکنید!
  • کارنامه ۴ساله مجلس یازدهم؛ از جهش تولید مسکن تا واردات خودرو
  • ارائه لایحه اصلاح قانون کار به مجلس دوازدهم در اولین فرصت
  • وزیر ضعیف را استاندار نکنید 
  • اظهارات معاون رئیسی درباره تعطیلات آخر هفته، بودجه ۱۴۰۳ و لوایح بررسی نشده در مجلس یازدهم