Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا فرخی زاده به عنوان مسئول هماهنگی و پیگیری امور ایثارگران سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار مهربه تشریح وضعیت ایثارگران این سازمان پرداخت و گفت: از ۱۴۲ جانباخته درحوزه محیط بانی، ۴۲ نفر شهادت شأن احراز شده و ۱۰۰ نفر دیگر بنا به دلایلی یا پرونده‌شان راکد مانده یا مورد تأیید قرار نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئول هماهنگی و پیگیری ایثارگران سازمان محیط زیست گفت: در ۳ سال گذشته بسیاری از پرونده‌های موجود مورد بررسی قرار گرفته است برخی ازاین پرونده‌های شهادت که مربوط به سالهای اخیر هستند، نیازمند رأی دادگاه است و در صورت احراز شرایط شهادت، خانواده‌های این ایثارگران تحت حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار می‌گیرند.

وی افزود: محیط بانان شهیدی که در سالهای اخیر شهادتشان برای بنیاد محرز شده در قطعه شهدا به خاک سپرده شده‌اند.

فرخی زاده با اشاره به جلسه‌ای که هفته گذشته با حضور مدیران ارشد سازمان محیط زیست و رؤسای ناجا انجام گرفت، اظهار داشت: در این جلسه مقرر شد جلسات کارشناسی با دفتر احراز بنیاد شهید برگزار شود و برای تسریع روند احراز شهادت اقدام شود.

وی خاطر نشان کرد: برای پرداختن به وضعیت پرونده‌های راکد مانده در حوزه شهدای محیط بانان نیز، محیط زیست نسبت به وضعیت حدود ۲۰ پرونده اعتراض کرده است که برخی از آنها مربوط به اوایل انقلاب و یا دوران دفاع مقدس بوده است. مابقی پرونده‌ها هم در دست بررسی است.

یک چهارم نیروهای سازمان‌محیط زیست از خانواده‌های ایثارگران هستند

فرخی زاده با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست در زمینه جذب و استخدام خانواده‌های ایثارگران در میان دیگر دستگاه‌ها پیشرو و پیشتاز بوده است، گفت: از ۸ هزار نیروی پرسنل این سازمان، ۲۰۰۰ نفر از خانواده‌های ایثارگران هستند، یعنی یک چهارم نیروهای سازمان محیط زیست را خانواده‌های ایثارگران تشکیل داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست در وسع خودش به جذب نیرو از میان خانواده‌های ایثارگران اقدام کرده است ابراز داشت: اکثر محیط‌بانان کشور از جمع خانواده‌های ایثارگرنند.

۲۵۵ محیط‌بان آسیب دیده، جانبازی شأن احراز نشده است
مسئول هماهنگی و پیگیری امور ایثارگران سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: از میان ۳۰۵ نفر از محیط بانان آسیب دیده در حین خدمات، ۵۰ نفرشان احراز جانبازی شده‌اند، یعنی دارای کد پرونده در بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند و به آنها درجه جانبازی تعلق گرفته است، اما پرونده جانبازی نزدیک به ۲۵۵ نفر مورد احراز قرار نگرفته است.

وی افزود: پرونده این افراد نیز در دست بررسی است و با همکاری یگان محیط زیست در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است.

برخی جانبازان محیط‌بان همچنان مشغول خدمت هستند
فرخی زاده با بیان اینکه از میان جانبازان این سازمان چند نفر همچنان مشغول فعالیت محیط بانی هستند، ابراز داشت: یکی از این افراد، جانباز ۲۰ درصد، یکی دیگر از آنها ۲۵ درصد جانبازی اش احراز شده و همچنین امین هادی پور که به تازگی دچار حادثه شده است، قرار است به فعالیت خود ادامه دهد.

۷ نفر از شهدای محیط‌بان در جنگ تحمیلی به درجه شهادت نائل آمدند
مسئول هماهنگی و پیگیری امور ایثارگران سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از ۴۲ شهیدی که احراز هویت شده‌اند، ۷ نفر در جنگ تحمیلی به شهادت رسیده‌اند که یکی از این شهدا، رئیس پاسگاه خوزستان بوده است و در زمان حمله بعثی‌ها به خوزستان وقتی منطقه از حضور مردم خالی شده بود، برای حفظ اسلحه‌های موجود در پاسگاه محیط بانی به منطقه اشغال شده می‌رود و اسیر نیروهای بعثی شده و سپس به شهادت می‌رسد.

وی افزود: همچنین شهید مرادی از استان کهگیلویه جز کسانی است که به دستور امام به لبنان رفته و بعد از آن در جنگ تحمیلی به شهادت رسید.

فرخی زاده با بیان اینکه سازمان محیط زیست در طول چهار سال گذشته برای نخستین بار دفتری را برای اداره امور ایثارگران این سازمان اختصاص داده است، گفت: هرچند ساختار موجود با ساختار مطلوب فاصله دارد اما در صددیم به یک ساختار مصوب سازمانی برسیم تا با ردیف بودجه مشخص مشکلات این قشر حائز اهمیت را کاهش دهیم.

وی اظهار داشت: از سنوات گذشته به کارگیری فرزندان شهدای محیط‌بان در دستور کار قرار گرفته و تعدادی از این عزیزان در دستگاه محیط‌زیست بکارگیری شدند و در سهمیه استخدامی امسال نیز اولویت با این افراد است.

کد خبر 5034500 سمیرا خباز

منبع: مهر

کلیدواژه: محیط بان شهید بنیاد شهید و امور ایثارگران سازمان محیط زیست جانبازان و ایثارگران دفاع مقدس جنگ تحمیلی شورای شهر تهران شهرداری تهران وزارت آموزش و پرورش ویروس کرونا هفته دفاع مقدس ترافیک پلیس راهور وضعیت راهها قوه قضاییه بنیاد شهید و امور ایثارگران اربعین حسینی پیش بینی وضعیت هوا آموزش مجازی تذکر به شهردار تهران خانواده های ایثارگران ایثارگران سازمان سازمان محیط زیست امور ایثارگران محیط زیست محیط بانان محیط بان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۵۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محیط زیست و پسماند از مهم‌ترین چالش های امروزی بشر است

به گزارش خبرگزاری مهر، پیام جوهرچی، در یادداشتی عنوان کرد: «سوم اردیبهشت مصادف با ۲۲ آوریل، به عنوان روز جهانی زمین‌پاک نامگذاری شده که از مهم‌ترین رویدادهای زیست محیطی جهان به شمار می‌رود. مجمع عمومی سازمان ملل متحد از طریق این نامگذاری، از همه‌ی سازمان‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و ناحیه‌ای، جامعه‌ی مدنی، سازمان‌های غیردولتی و همه‌ی ذی‌نفعان مرتبط دعوت می‌کند تا در صورت تمایل به افزایش سطح آگاهی‌های عمومی درباره‌ی روز جهانی زمین، اقدام کنند.

زمین و بوم سازگان‌های موجود در آن، خانه‌ی ماست. به منظور حفاظت از زمین از یک سو و تأمین نیازهای نسل امروز و فردا از دیگر سو، ناگزیر از هماهنگی انسان با طبیعت و زمین هستیم. روز جهانی زمین می‌خواهد به ما یادآوری کند که زمین و بوم سازگان‌های آن، حیات را برای بشر و سایر زیستمندان ممکن می‌سازد. نامگذاری این روز، فرصتی برای بالا بردن سطح آگاهی عمومی در سراسر جهان، نسبت به چالش‌هایی است که سیاره‌ی ما هم اکنون، برای تأمین رفاه و آسایش انسان‌ها با آن روبروست. ما روز زمین را جشن می‌گیریم تا یادمان نرود که زندگی و تغذیه‌ی ما، به این سیاره وابسته است.

از بین بردن منابع طبیعی و تخریب سریع محیط زیست، نتیجه‌ی الگوهای نادرست مصرف و تولیدات ناپایدار است که منجر به پیامدهای نامطلوب برای زمین، سلامت و رفاه عمومی بشر شده است. شواهد علمی نشان داده است که شیوه‌ی زندگی فعلی ما (به ویژه الگوهای مصرف و تولید پسماند) به شدت بر تحمل تاب‌آوری زمین تأثیر گذاشته است.

از دست دادن تنوع زیستی، بیابان‌زایی، تغییرات آب و هوایی، گرمایش زمین و اختلال در برخی از دوره‌های طبیعی، از جمله هزینه‌های نادیده گرفتن فرصت تجدید حیات برای طبیعت و یکپارچگی بوم سازگان‌های آن است. تحقیقات علمی اخیر نشان می‌دهد که از زمان انقلاب صنعتی، طبیعت به عنوان یک کالا محسوب شده که فقط به نفع مردم و برای رفع نیازهای اساسی جمعیت رو به رشد عمل کرده است و مشکلات محیط زیستی بوجود آمده را تاکنون، با استفاده از تکنولوژی حل کرده است. اما باید به یک نکته مهم توجه کنیم و آن این است که منابع این سیاره محدود بوده و بهره‌برداری‌های گذشته از این منابع، دیگر امکان پذیر نیست. بنابراین نیازمند یک مدل پایدارتر برای تولید، مصرف و به طور کلی برای اقتصاد هستیم.

محیط زیست به صورت عام و پسماند به صورت خاص یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروزی بشر است. فهم چالش محیط زیست ضرورت ظهور اندیشه عمل‌گرایانه اثربخش است. فهم پدیده‌ها قطعاً مهم‌تر از حل آنهاست و اگر بدون فهمیدن بخواهیم مسائل را حل کنیم، بر دامنه مشکلات خواهیم افزود.

ایجاد یک دنیای جدید، نیاز به ایجاد یک رابطه‌ی جدید میان انسان و زمین دارد. منظومه‌ی شمسی به ما یادآوری می‌کند که همانطور که زمین در مرکز جهان قرار ندارد، ما انسان‌ها نیز مرکز زمین نیستیم. ما همراه با بقیه زیست‌مندان در سیاره‌ی زمین، در شبکه‌ی بزرگ‌تر مشترکی زندگی می‌کنیم.

از سال ۲۰۰۹، مجمع عمومی سازمان ملل با اتخاذ ۹ قطعنامه در مورد هماهنگی با طبیعت، تعریف این رابطه‌ی تازه را بر اساس یک رابطه‌ی غیر انسان محور با طبیعت، آغاز کرده است. این قطعنامه‌ها، حاوی دیدگاه‌های مختلف در مورد ساختن یک پارادایم جدید و غیر انسان محورانه است که در آن، اساس و پایه‌ی اقدامات درست یا غلط در مورد محیط زیست، تنها بر منافع انسان متکی نیست.

در میان انواع آلودگی‌ها، پلاستیک‌ها بیشترین آسیب را به کره زمین وارد می‌کنند. آلودگی‌های پلاستیکی و میکروپلاستیک‌ها از بزرگترین تهدیدهای زیست محیطی ما هستند که باعث صدمه به محیط زیست می‌شوند.

بیشترین حجم میکروپلاستیک‌ها ناشی از زباله‌های پلاستیکی مثل بطری و کیسه پلاستیکی در اقیانوس‌ها و منابع آبی هست که در معرض تابش آفتاب و انرژی آب به ذرات کوچک‌تر تجزیه شده و وارد آب‌های اقیانوس‌ها و منابع آبی می‌شوند.

زباله‌های پلاستیکی پراکنده در اقیانوس‌ها جان میلیون‌ها جاندار دریایی از جمله فک‌ها، نهنگ‌ها، دلفین‌ها، پرندگان دریایی، ماهی‌ها، خرچنگ‌ها، لاک پشت‌ها و بسیاری دیگر از حیوانات دریایی را تهدید می‌کنند.

کافی است به زیان‌های این کیسه‌ها برای سیاره ما و موجودات زنده آن، فکر کنید تا قانع شوید که استفاده از آنها باید با راهکارهای پایدارتری جایگزین شود. آمارها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰ وزن پلاستیک‌های رها شده در اقیانوس‌ها از وزن ماهی‌ها بیشتر خواهد شد. با این حال افزایش آگاهی مردم درباره آلودگی‌های پلاستیکی کورسوی امیدی برای بهبود این شرایط است. در این راستا آئین نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی به عنوان گام اول و ابتدایی جهت کاهش آثار مخرب آنها تدوین و در هیئت دولت مصوب شد. اجرای صحیح و به هنگام مفاد این آئین نامه مطالبه عموم و سازمان حفاظت محیط زیست است.»

کد خبر 6085220

دیگر خبرها

  • درویش، کنشگر محیط زیست: شاهد کاهش شدید مشارکت مردم پس از بازداشت فعالان محیط زیست، بودیم
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • شورای فرهنگی محیط زیست در همه استان‌ها فعال می‌شود
  • ٢۵ خودروی عملیاتی محیط‌بانی رونمایی شد
  • طرح پتروشیمی «میانکاله» دیگر وجود ندارد
  • راه‌اندازی پویش «امروز من بدون کیسه پلاستیکی»
  • محیط زیست و پسماند از مهم‌ترین چالش‌های امروزی بشر است
  • پایش کیفیت ۱۴۳ رودخانه در سال ۱۴۰۲
  • محیط زیست و پسماند از مهم‌ترین چالش های امروزی بشر است
  • ماجرای بازپس‌گیری زمین «پتروشیمی میانکاله» به کجا رسید؟