Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از مهمترین احادیثی که در اغلب اذهان متفاوتر می شود حدیث اقرء القران بالحان العرب می باشد. یعنی آن که قرآن را با الحان و نغمات عرب تلاوت کنید.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، یکی از مهمترین احادیثی که در اغلب  اذهان متفاوتر می شود حدیث اقرء القران بالحان العرب می باشد. یعنی آن که قرآن را با الحان و نغمات عرب تلاوت کنید این حدیث معروف همواره مورد توجه عالمان و فقهای علم و فنون قرائت قرار گرفته است و هرکدام سعی بر اثبات و یا نفی آن داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 جدایی از نفی و یا اثبات این حدیث توجه به موضوعاتی همچون بررسی تاریخی سیر الحان عرب قبل از ظهور اسلام و در دوران حیات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  بررسی تاریخی و ساختار شناسی موسیقی اهل سنت و ارائه ویژگی های الحان مورد ستایش شده در کلام پیامبر  اهمیت ویژه ای پیدا خواهد کرد.در حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه السلام منقول است قرآن را با آهنگ ها و اصوات عرب بخوانید و از موسیقی های اهل گناه کبیره  بپرهیزید که پس از من اقوامی خواهند آمد و قرآن را به آهنگ غنا نوحه و رهبانیت می خوانند و این خواندن از گلوگاه آنان نمی گذرد در حالیکه قلوب آنان و به کسانی که ایشان را می پسندند واژگون است.

 از این حدیث می توان استنباط کرد که قرائت قرآن باید همراه با تقوای فنی قاری باشد به گونه‌ای که برخی از قاریان  دوران طلایی کشور مصر  دارای قابلیت های فنی و صداهای فاخر بودند اما همه داشته های خود را در تلاوت نمایان نمی کردند. متأسفانه در عصر نوین جهان قرائت، برخی از قاریان قران با نمایان کردن تحریرهای غیر متعارف و ملودی های  سخیف سعی دارند به هر قیمتی تشویق  مستمعین قرآن را جلب کنند.

قاری قرآن هنگام تلاوت باید توجه داشته باشد که کلام معبود الهی را می خواند و با متن های دیگر تفاوت فاخر دارد از این رو نمی تواند هر نوع تحویل و ملودی را در خواندن قرآن به کار بگیرد قاری قرآن در کنار  فراگیری فنون تلاوت همواره باید خود را نهیب بزند که چگونه بتواند کلام وحی را به زیبایی هر چه تمام تر به گوش مستمعین برساند  و قلب آنها را آماده پذیرش قرآن کند.

 

 

 

بنابراین گزارش استاد «سعید پرویزی»، قاری بین المللی قرآن کریم با اشاره به لزوم بهره مندی قاریان قرآن از الحان اصیل و تعریف تلاوت معنا محور به خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: اصالت لحن موضوعی است که متاسفانه به صورت عملی تعریف مشخصی ندارد به گونه‌ای که می‌توان آن را یک مفهوم انتزاعی در نظر گرفت.

وی افزود: اصالت لحن عنوانی مصطلح است که مورد استفاده قرار گرفته و تا کنون تعریف دقیقی از آن وجود ندارد یا آن که تاکنون در این خصوص تعریفی مشاهده نکرده ام.ولی آن چیزی که به ذهن متواتر می شود و می‌توان از آن استدلال کرد این است  که تلاوت اصیل قرآن صوتی است که  مستمعین را تا آنجا که مقدور است به معنا و کنه آیات قرآن کریم دعوت کند.

این قاری بین المللی قرآن تصریح کرد: زمانی پایه‌های تلاوت اصیل شکل می گیرد که مستمع از موسیقی و فن تلاوت فاصله گرفته و تا آنجا که می‌شود به عمر و مفهوم آیات الهی نزدیک شود.به گونه ای که موسیقی تلاوت قرآن  حجابی بر سر پیام آیات قرآن ایجاد نکند  ضمن آن که از این نکته نباید غافل شد تلاوت قرآن با موسیقی و لحن آمیخته است.

این گزارش می افزاید: مقوله لحن در قرآن کریم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا کلامی که قاری باید آهنگ و لحن خود را بر روی آن تنظیم نماید  از سوی خداوند متعال نازل شده است نمی‌تواند لحنی سخیف و سبک باشد ازطریق نیز احادیث ما و سخنان بزرگان دین بر این تاکید دارند که هر گونه لحن شایسته نیست از سوی قاریان قرآن خوانده شود بر همین اساس است که لعن هایی که قاریان قرآن کریم در تلاوت های خود اجرا کرده‌اند  بر اساس میزان انطباق شان با معانی آیات کریم اصالت بیشتری یافته و ماندگار شده است.

 

 

 

استاد «محمدحسین لطفی نیا»، قاری و مبتهل بین المللی قرآن در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با اشاره اهمیت قرآن کریم و لزوم استفاده از الحان اصیل گفت: درمورد اصالت لحن ازبُعد فیزیک موسیقایی ، باید گفت: اساسا لحن بایدهم ریشه با کلام باشه به عبارت دیگر زبان عربی راجز لحن عربی نمی تواند، بیان کند. چراکه لحن اگرترجمه ای باشد نمی تواند حق کلام را اداء کند. ولذا تاکید اهل قرآن آن است که لحن باید ازدل کلام بجوشد!همآهنگ بودن لحن با کلام یعنی ساختارصوتی باضافه ریتم کلام باهم سنخیت داشته باشند.وقتی ریتم ازحالت عربی اصیل خارج شد لحن کمتر شنونده را متوجه محتوای کلام می کند.

از مطالب گفته شده می توان به این نتیجه دست یافت که قاری هنگام خواندن قرآن باید بداند که آیات الهی به اندازه که خداوند متعال عظمت و بزرگی دارد دارای ارزش است. نکته مهم در بیانات احادیث اهل بیت علیه السلام به تصریح اشاره شده است که قرآن و کلمات آن به عظمت پروردگار عالم است و خداوند متعال در آیات قرآن کریم تجلی پیدا می‌کند.  لذا قاری قرآن هنگام تلاوت آیات الهی باید به این نکته توجه ویژه داشته باشد پیش از شروع آداب تلاوت قرآن را همچون طهارت ظاهری و طهارت باطنی را به خوبی رعایت کند.قاری قرآن وقتی متوجه از متن کلام آیات الهی باشد  باید پیام این کلمات را به خوبی متوجه شود و بداند که مقصود خداوند متعال از گفتن این جملات چیست و در قالب یک لحن و آهنگ متناسب با آن جمله و کلام به تلاوت قرآن بپردازد.

 

 

 

پایان پیام/296

منبع: شبستان

کلیدواژه: لحن آموزش صوت و لحن صوت و لحن شبستان خداوند متعال تلاوت قرآن آیات الهی اصالت لحن قاری قرآن قرآن کریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۵۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوژه‌های «محفل» که به سلبریتی قرآنی تبدیل شدند | ماجرای دعوت عربستان از قاری نوجوان چه بود؟

به گزارس جام جم آنلاین،‌ سید محمدحسین هاشمی گلپایگانی، تهیه‌کننده برنامه «محفل» در واکنش به تمجید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «شیوع تلاوت قرآن در بین اقشار مختلف مردم در سراسر کشور از همیشه درخشان‌تر و زیباتر جلوه کرد و رسانه ملی هم در ارائه پیشرفت بزرگ نقش ایفا کرد»، گفت: اگر کار معارفی مرتب انجام شود، اثرگذاری دارد. اینگونه نیست مردم ما با کار‌های معارفی زاویه داشته باشند. اصلاً به کار‌های معارفی اهمیت داده نمی‌شود. آن بودجه‌ای که تلویزیون به سایر حوزه‌ها اختصاص می‌دهد، به پای بودجه برنامه‌های معارفی نمی‌رسد. البته مسئله فقط بودجه نیست و به اولویت مدیران هم بر می‌گردد. 

هاشمی گلپایگانی در پاسخ به این سوال که رسانه‌های فارسی زبان این هجمه را راه انداختند، که مردم ایران ارتباطی با دین ندارند، توضیح داد: نمی‌توان این نظر را به کل مردم ایران تعمیم داد. فقط ۲۰ هزار نفر از مردم در تعطیلات عید بخاطر برنامه «محفل» به ورزشگاه آزادی رفتند. اگرچه این تعداد کل مردم ایران نیست، ولی تمام مردم ما دیندار هستند و به دین اسلام علاقه دارند. آنها به قرآن علاقه‌مندند. 

این تهیه‌کننده درباره نقش برنامه‌های امثال «محفل» در معرفی مستعدان قرآنی به جامعه گفت: الان سوژه‌های ما به کشور‌های مختلف دعوت شدند. خیلی خوشحال می‌شوم وقتی می‌بینم فلان شبکه سوژه قرآنی را به برنامه دعوت می‌کند. سلبریتی فقط بازیگران و مجریان تلویزیون نیستند. قاری قرآن، کارآفرین و استاد دانشگاه هم می‌تواند سلبریتی باشد. 

وی در پاسخ به این سوال که دعوت صالح مهدی‌زاده، قاری نوجوان ایرانی به عربستان سعودی برای شرکت در مسابقه «عطر الکلام» صحت دارد؟ گفت: الان اسم مسابقه را نمی‌دانم، فقط می‌دانم عربستان از او دعوت کرده است. کشور‌هایی مانند عراق، اندونزی، فیلیپین و پاکستان سوژه‌های ما را دعوت کرده است. مثلاً آقای هادی اسفیدانی که در فصل قبل برنامه حضور داشت تعریف می‌کرد در طول یکسال گذشته به ۲۰ کشور دنیا دعوت شده است. تقریباً تلاوت الاخلاء ایشان بین‌المللی شده است. او تعریف می‌کرد که هر جا می‌رفتم به می‌گفتند الاخلاء را بخوان. حتی اسمش را با این تلاوت ذخیره کرده بودند. 

هاشمی گلپایگانی در پاسخ به این سوال که در حالی که یک قاری ایرانی که در همان مسابقه عربستان شرکت کرده بود، تعریف می‌کرد که سعودی‌ها هنوز قاریان ایرانی را به رسمیت نمی‌شناسند، تصریح کرد: در حالی که ما بهترین قاریان دنیا را داریم. امروز دیگر حضور در مسابقات کفایت نمی‌کند! مسابقاتی که به شدت تخصصی است و توده مردم نمی‌توانند با آن ارتباط بگیرند. ما اگر می‌خواهیم جامعه قرآنی داشته باشیم، باید قرآن را در بستر رسانه و زندگی مردم بیاوریم. 

تهیه‌کننده برنامه «محفل» در پاسخ به این سوال که با وجود اینکه سری جدید «حسینیه معلی» در دام یکسری انتقادات افتاد، ولی «محفل» از انتقادات به دور بود، گفت: ما خیلی چیز‌ها را پیش‌بینی نمی‌کردیم، ولی خدا برکتش را داد. ما فکرش را نمی‌کردیم آقای مهدی‌زاده آنقدر خوب دیده شود. باور کردنی نیست یک فیلم ۱۰۰ میلیون بار دیده شود. به برنامه‌های طنز تلویزیون با پروداکشن عظیم نگاه کنید، حداکثر دو میلیون بازدید می‌گیرد. اینها برکتی است که خدا می‌دهد.

دیگر خبرها

  • انتخاب قاری مازندرانی برای تشرف به سفر حج تمتع
  • (ویدئو) تلاوت قاری نوجوان قرآن در تمرین پرسپولیس
  • ماجرای دعوت عربستان از قاری نوجوان ایرانی
  • سوژه‌های «محفل» که به سلبریتی قرآنی تبدیل شدند | ماجرای دعوت عربستان از قاری نوجوان چه بود؟
  • کرسی ثابت تلاوت و تدبر در قرآن کریم در یاسوج
  • ماجرای دعوت عربستان از قاری نوجوان ایرانی چه بود؟
  • چرا برخی نعمت‌ها بر بنی‌اسرائیل حرام شد؟
  • ببینید | شوخی جالب حسن روحانی با یک قاری قرآن؛ زنگنه با سرماخوردگی آمد، ظریف دیر رسید
  • روایتی از توصیف جالب رهبر انقلاب از مجری سرشناس تلویزیون
  • حافظ نوجوان قرآن در تمرین پرسپولیس + فیلم