Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله حسینی با بیان اینکه مراسم عقد و ازدواج بسیاری از رزمندگان در مساجد و حسینیه‌ها برگزار می‌شد، گفت: اکثریت فرماندهان دوره دفاع مقدس از بچه‌های مسجد بودند که شهید سردار سلیمانی نمونه درخشان آنان است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: تمام کارشناسان و صاحب نظرات با استناد به گزارش های دستگاه های مربوطه، بر نقش بی نظیر مساجد در مدیریت جنگ هشت ساله تحمیلی تاکید دارند و باور دارند فضای جبهه ها کاملا شبیه مساجد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پشتیبانی مساجد، هیئت های مذهبی و حوزه های علمیه از جبهه ها نیز از کارکردهای دیگر این مراکز به ویژه مساجد در دوره دفاع مقدس بود. خبرنگار ما در  گفت و گویی با آیت ‌الله «سید رضا حسینی مازندرانی»، استاد اخلاق حوزه علمیه تهران، به بررسی جایگاه مساجد و نقش مسجدی ها در دوره جنگ تحمیلی پرداخته است که مشروح این گفت و گو در ادامه می آید:

 

هرگاه کشور ما در معرض تهاجم دشمنان قرار می گیرد ملت ایران با بذل جان و مال شان و نمایش برترین فداکاری ها از سرزمین مان دفاع کرده اند موضوعی که در جنگ هشت ساله تحمیلی استکبار جهانی، یک بار دیگر مشاهده شد. مهم ترین دلیل این فداکاری مستمر ایرانیان چیست و آیا مساجد در شکل گیری این ایثار و فداکاری نقش داشته اند؟

 

ملت ایران به عنوان مردمی دارای تربیت قرآنی، ضمن نوع دوستی و روحیه صلح طلبی که دارند همواره در دفاع از کشور و ارزش های دینی جان فشانی می کنند و مطمئنا اجرشان نزد پروردگار محفوظ است. خداوند در قرآن کریم در این باره می فرماید: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَ‌بِّهِمْ يُرْ‌زَقُونَ؛ (ای پیامبر!) هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می ‌شوند.»(سوره آل عمران، آیه 169).

همچنین در آیه 20 سوره توبه آمده است: «الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْفائِزُونَ؛ آنان که ایمان آوردند و از وطن هجرت گزیدند و در راه خدا به مال و جانشان جهاد کردند آنها را نزد خدا مقام بلندتری است و آنان بالخصوص رستگاران و سعادتمندان دو عالمند.»

ائمه جماعات و سخنرانان مساجد مهم ترین افراد در بیان و تفسیر این گونه آیات در حوزه جهاد و شهادت برای مردم هستند و مسجدی ها با شنیدن و تفکر در این گونه آیات، همیشه در صف اول دفاع از نظام و ارزش های اسلامی هستند.

 

با توجه به حضور چندین باره شما در جبهه ها، آیا این تعبیر را که جبهه ها همچون دانشگاه و مسجد بودند، درست می دانید؟

 

بنده توفیق داشتم بارها در جبهه ها و در مناطق جنگی همچون خرمشهر، دشت عباس، عین خوش و کردستان حضور یابم و طی دوره هشت ساله، حداقل دو سال در کنار رزمنده ها بودم، و با جرات می گویم که هشت سال دفاع مقدس یک دانشگاه برای ملت ما بود، دانشگاهی که کاملا حال و هوای مسجدی داشت. رزمندگان همیشه با وضو و مقید به نماز اول وقت و حتی الامکان نماز جماعت بودند و در نیمه شب، بیدار می شدند، نماز شب و دعا می خواندند و با خداوند راز و نیاز می کردند. در واقع چون بسیاری از ائمه جماعات مرتبا در جبهه ها حضور می یافتند، همان حال و هوای مساجد را در مناطق نظامی مشاهده می کردیم.

 

بارها شنیده ایم که میزان مشارکت مسجدی ها در پشتیبانی از رزمندگان، بی نظیر بود، لطفا درباره کیفیت این حرکت مردمی توضیح دهید.

 

مردم ایران با اخلاصی که همیشه داشته اند و با روحیه انقلابی و ولایت مداری شان با تبعیت از امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی، همه چیز خود را صرف دفاع از کشور و نظام جمهوری اسلامی کردند. اینکه پیرزنی، تنها دارایی خود را که چند عدد مرغ بود به جبهه ها هدیه کرده بود، ریشه در همین روحیه دارد. مسجدی ها نیز از این قاعده مستثنی نبودند. اهالی مسجد امام حسین (ع) و استادان و طلاب حوزه علمیه امام حسین (ع) نیز همچون سایر گروه های مردم ضمن شرکت در جنگ، پشتیبانی فوق العاده ای از جبهه ها داشتند. زنان جوان و تازه ازدواج کرده بسیاری بودند که طلای عروسی شان را اهدا کردند. کارگرانی که درآمد چندانی نداشتند به واسطه روحیه مسجدی شان، بارها مبالغ قابل توجهی اهدا کردند.

نمونه دیگر از ایثار مردم ایران را در رفتار بسیاری از دخترانی مشاهده می کردیم که حاضر بودند با افتخار، همسر جانبازان شوند. شخصا جانبازی را می شناختم که دو پایش در جنگ قطع شده بود ولی دختری متدین و انقلابی، حاضر به ازدواج با او شد. همین روحیه اخلاص و تدین و تقوی بود که موجب شده است تمام تلاش استکبار جهانی به رهبری آمریکا طی 42 سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد بی اثر باشد و هر روز نظام جمهوری اسلامی بیشتر از گذشته در سطح منطقه خاورمیانه و جهان، صاحب افتخارات بیشتری می شود. خداوند در قرآن کریم فرموده است: «جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا؛ حق آمد و باطل نابود شد آرى باطل همواره نابودشدنى است»(سوره اسراء، 81).

 

آیا مساجد در ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت، به اندازه دوره جنگ موفق بوده اند، زیرا عده ای معتقدند با کاهش نقش مساجد در جامعه، شاهد افزایش آسیب های اجتماعی و تجمل گرایی در کشور شدیم؟

 ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که دفاع مقدس، امتحانی الهی برای ملت ما بود که الحمدالله مردم با مرکزیت مساجد و رهبری بی نظیر امام خمینی (ره) و راهنمایی های مراجع عظام تقلید، علما و روحانیون، در این امتحان سربلند بودند. چنین ملتی همیشه خود را در معرض جنگی جدید می داند، زمانی جنگ نظامی، گاهی، جنگ سیاسی، دوره ای، جنگ فرهنگی و وقتی دیگر، جنگ اقتصادی. بنابراین نقش مساجد در تقویت روحیه ایستادگی و جان فشانی، تمام شدنی نیست که الحق و الانصاف، مسجدی ها در این زمینه عالی عمل کردند.

بیان دروغ های بزرگ آمریکایی در دفاع از حقوق بشر، از دستاوردهای بزرگ مساجد و روحانیون در این زمینه است، در واقع وقتی نسل جوان متوجه می شود آمریکایی ها که مدام از حقوق بشر می گویند، در دوره جنگ، انواع حمایت ها را از رژیم بعث عراق انجام دادند، از دروغ بودن محض این ادعاها مطمئن می شوند و درک همین حقیقت، روحیه مقاومت شان در برابر سلطه گران به ویژه آمریکا و فرزند نامشروع شان، یعنی رژیم صهیونیستی را بیشتر می کند.

 

بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، با اولین سال فقدان شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی همراه شده است، این شهید در چند سخنرانی و نوشته های شان، بر نقش مسجد در شکل گیری شخصیت شان اشاره کردند، چقدر مساجد در عصر حاضر در تربیت چنین شهدایی نقش دارند؟

 

نکته اولی که در پاسخ این سوال باید بگویم این است که مراسم عقد و ازدواج بسیاری از رزمندگان دوره دفاع مقدس در مساجد و حسینیه ها برگزار می شد که به خوبی نشان دهنده پیوند این بزرگان با مساجد است. از سوی دیگر اکثریت فرماندهان دوره دفاع مقدس از بچه های مسجد بودند که شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی نمونه برجسته آنان است. البته شهدا نیز درجات مختلفی دارند. امام سجاد (ع) فرمودند: «رَحِمَ اللَّهُ عَمِىَّ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وأَبْلی وفَدی أَخاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّی قُطِعَتْ یَداهُ فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ مِنْهُما جِناحَیْن یَطیرُ بِهِما مَعَ الْمَلائِکَةِ فی الْجَنَّةِ کَما جُعِلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبی طالِبْ علیه السلام؛ وَإنَّ لِلْعَبّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبارَکَ وَتَعالی مَنْزِلَةٌ یَغبِطَهُ بِها جَمیعَ الشُّهدَاءِ یَوْمَ القِیامَةِ؛ خدا عمویم عباس را رحمت کند که ایثار کرد و خود را به سختی افکند و در راه برادرش جانبازی کرد، تا آن‌که دست ‌هایش از پیکر جدا گردید. آن‌ گاه خداوند به جای آن‌ ها دو بال به وی عنایت فرمود که در بهشت همراه فرشتگان پرواز کند؛ همان‌ سان که برای جعفر طیار قرار داد. حضرت عباس (ع) نزد خداوند مقامی دارد که همه شهدا در قیامت بدان غبطه می‌خورند.» شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی جزو شهدای درخشان هستند که مقام معظم رهبری بسیار به ایشان ارادت داشتند زیرا این شهید، بسیاری از معادلات دشمنان را برهم زدند.

نکته بعدی اینکه، مسجدی ها با عملکرد خوب شان در مقابله با شیوع ویروس کرونا و دستگیری از نیازمندان همسو با سخنان مقام معظم رهبری درباره رزمایش مواسات و همدلی و کمک مومنانه، یک بار دیگر روحیه ایثار و انفاق خود را نشان دادند. در واقع اگر پرستاران و پزشکان و سایر کارکنان بیمارستان ها و مراکز درمانی در خط مقدم دفاع از سلامت، هستند و بسیاری از آنان -طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی- شهید شدند، بسیاری از مسجدی ها و حوزوی ها و هیئتی ها نیز در دفاع از سلامتی مردم، ایثار کردند.

نکته بعدی اینکه، مساجد، حوزه های علمیه و هیئت های مذهبی در پی توصیه مقام معظم رهبری درباره کمک مومنانه به نیازمندان، نهضت «همدلی ایرانیان» را تشکیل دادند و در شرایط بسیار سخت اقتصادی کشور، دست بسیاری از فقرا و ایتام را گرفتند. ما همه روزه در مسجد امام حسین (ع) مراجعات زیادی از سوی نیازمندان داریم، برای نمونه، اخیرا خانمی مراجعه کرد و گفت که سرپرست خانواده است و یخچال خانه شان سوخته است و پولی ندارد تا این یخچال را که بسیار ساده و قدیمی است تعمیر کند. مردم متدین، ولایت مدار و انقلابی کشور همانطور که در دفاع مقدس، مقابله با جنگ نرم و فرهنگی دشمن و دفاع از سلامت مردم در جریان مقابله با شیوع ویروس کرونا خوش درخشیدند، باید همچنان به کمک های مومنانه خود به نیازمندان تداوم بخشند.

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد ایثار و شهادت مساجد دفاع مقدس دوره دفاع مقدس شهید سردار مسجدی ها جبهه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۵۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن فرشته‌ها با حضور ۱۳۱۰ دانش‌آموز دختر همدانی

جشن تکلیف دختران همدانی با حضور ۱۳۱۰ دانش‌آموز دختر از ۲۵ مدرسه در حسینیه امام (ره) همدان برگزار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، مراسم جشن عبادت دختران دانش‌آموز پایه سوم ابتدایی با حضور مسئولان استانی در حسینیه امام خمینی (ره) همدان برگزار شد.

برنامه‌های متنوعی از جمله شعرخوانی، اجرای دکلمه و نمایش با محتوای شیوه‌نامه‌های دینی برای افراد مکلف برگزار شد و فرشته‌های زمینی، آعاز عبادت خدای رحمان و انجام اعمال و تکالیف الهی را جشن گرفتند. حضور دانش‌آموزان با چادر نماز و آراسته از دیگر جلوه‌های این مراسم بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان در این مراسم در گفت‌و‌گو با تسنیم، گفت: قابی که از حضور دانش‌آموزان دختر در جشن تکلیف در پشت من قرار دارد از زیباترین تصاویری است که انسان می‌تواند ببیند.

آیت الله حبیب‌الله شعبانی موثقی عنوان کرد: از آموزش و پرورش تشکر می‌کنم که شرایطی را فراهم کردند تا بچه‌ها جشن تکلیف را در کنار یکدیگر تجربه کنند.از اقتضائاتی که مربوط به این جلسات هست استفاده شده و کادر مدارس و مجموعه افرادی که در برگزاری این مراسم مشارکت داشتند تشکر می کنم.

محمد ساده دل، سرپرست ناحیه یک آموزش و پرورش همدان نیز در این مراسم، اظهار داشت: برنامه جشن تکلیف دختران در راستای برنامه‌های تربیتی وزارت آموزش و پرورش به همت معاونت پرورشی در حال برگزاری است.

وی عنوان کرد: در این مراسم 1310 دانش آموز دختر از 25 مدرسه از همدان در این مراسم حضور دارند، امیدواریم با برنامه‌های خاص تربیتی در حال اجرا بتوانیم نسلی در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مراسم سومین سالگرد شهادت سردار حجازی برگزار شد
  • نخستین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می‌شود
  • سومین سالگرد شهادت سردار حجازی برگزار می‌شود
  • برگزاری مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان
  • برگزاری مراسم سه شنبه های شهدایی و تجلیل از فعالان قرآنی در ایلام
  • افتتاح پایگاه آموزش قرآنی مساجد در مسجد صاحب الزمان (ع) مشهد
  • مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می شود
  • جشن فرشته‌ها با حضور ۱۳۱۰ دانش‌آموز دختر همدانی
  • دوره توانمندسازی مربیان کودکستان‌ها در ۸ استان برگزار شد
  • انقلاب اسلامی یک قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است