Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@19:08:46 GMT

هفته سلامت روان برای همه برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۴۵۶۳۲

هفته سلامت روان برای همه برگزار می‌شود

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، احمد حاجبی، مدیر کل دفتر سلامت اجتماعی، روانی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه با اعلام این خبر افزود: روز جهانی و هفته سلامت روان با هدف افزایش توجه و آگاهی بخشی درباره سلامت روان در بین مردم و مسئولان از ۱۸ تا ۲۴ مهر و با شعار ۲۰۲۰ سازمان جهانی بهداشت «سلامت روان برای همه: سرمایه گذاری بیشتر،دسترسی بیشتر، برای همه، همه جا» برگزار می شود و هر یک از روزهای این هفته به یک نام نامگذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: بر این اساس، جمعه ۱۸ مهر به نام « نقش زیرساخت های سلامت روان در شرایط کرونا و پساکرونا»، شنبه ۱۹ مهر روز «متخصصین متعهد، مدافعان سلامت»، یکشنبه ۲۰ مهر روز «سیاستگذاران آگاه، سرمایه گذاری بیشتر در حوزه سلامت روان»، دوشنبه ۲۱ مهر روز «نقش نظام مراقبت های بهداشت اولیه در دسترسی به خدمات سلامت روان، سه شنبه ۲۲ مهر روز «مشارکت سازمان های مردم نهاد، در ارتقاء سلامت روان جامعه»، چهار شنبه ۲۳ مهر روز « نقش رسانه در تبیین وضعیت سلامت روان و انگ زدایی» و پنجشنبه ۲۴ مهر روز «بیمه مؤثر، دسترسی بیشتر به خدمات سلامت روان» نامگذاری شده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت حدود ۲۳ درصد جمعیت کشور به یکی از انواع بیماری ها و اختلالات روانی مبتلا هستند. اختلالات روانی طیف وسیع و متنوعی را از استرس و اضطراب خفیف تا افسردگی، اعتیاد و شیزوفنی و جنون را شامل می شود.

شایع ترین اختلال روانی افسردگی است که در بین زنان نسبت به مردان شیوع بالاتری دارد. 

سلامت روان علاوه بر مشکلات خلقی به عوامل مختلف محیطی و اجتماعی از جمله بیکاری، طلاق، خشونت های خانوادگی و مشکلات اقتصادی نیز بستگی دارد.

برچسب‌ها سلامت روان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افسردگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلامت روان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افسردگی سلامت روان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افسردگی اخبار کنکور وزارت بهداشت سلامت روان مهر روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۵۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امید به آینده زمینه‌ساز سلامت و روان است

ایسنا/خراسان جنوبی استادیار روانشناسی دانشگاه پیام نور بیرجند گفت: امید به آینده از یک سو زمینه ساز سلامت روان افراد است و از سویی دیگر، افرادی که از سلامت روان برخوردارند نسبت به آینده خوشبین تر هستند.

محمود مختاری، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: زمانی که مردم جامعه‌ای از امید و سلامت روان برخوردار باشند، وفاق، همبستگی، تعلق اجتماعی، تعاملات اجتماعی مطلوب، مشارکت، رضایت از زندگی و همچنین سلامت روانی و اجتماعی افراد افزایش پیدا می‌کند.


وی در خصوص راهکارهایی برای ارتقای سلامت روان در سطح فردی، گفت: نسبت به خودتان با احترام و با مهربانی رفتار کنید و خودتان را مورد سرزنش قرار ندهید و برای فعالیت‌های مورد علاقه‌تان وقت بگذارید و سعی کنید مهارت جدیدی را یاد بگیرید.

مختاری بیان کرد:سلامت جسمی با سلامت روانی ، ارتباط نزدیکی دارد و مراقبت و توجه به جسم به بهبود سلامت روانی نیز کمک می‌کند لذا داشتن تغذیه‌ی مناسب، خواب کافی و تحرک از جمله کارهایی هستند که برای ارتقای سلامت جسمی بلید انجام داد.

استادیار روانشناسی بالینی دانشگاه پیام‌نور بیرجند اظهار کرد: داشتن ارتباط سالم لازم بوده چرا که باید اطراف را با آدم‌هایی احاطه کرد که فرد را دوست داشته باشند و مورد حمایت قرار دهند و این افراد می‌توانند اعضای خانواده و یا دوستان باشند، در صورتی که فرد احساس کند که نیاز به ارتباطات جدید با افراد جدیدی دارد می‌تواند با حضور در محیط‌های مختلف نظیر کلاس، باشگاه،… با افراد جدید آشنا شده و ارتباطات جدیدی برقرار کند.


وی بیان کرد: افراد اهداف واقع‌بینانه برای خود تعیین کنند که در هر حوزه‌ای به چه اهدافی می‌خواهند برسند و مسیر رسیدن به هر یک از این اهداف را مورد ترسیم قرار داده و در انتخاب هدف و مسیر رسیدن به آن، توانمندی‌ها، امکانات و محدودیت‌های خود را در نظر داشته  تا بتوانند اهداف واقع‌بینانه‌ای انتخاب کنند که شانس رسیدن به آن‌ها زیاد است.

مختاری گفت:  استرس، بخش جدایی ناپذیر زندگی امروزه‌ شده است و لازم است مهارت‌هایی برای مقابله‌ی بهتر با استرس را بیاموزیم لذا تکنیک‌های تنفسی، تصویر سازی ذهنی و آرام سازی بدن از جمله روش‌هایی است که می‌توان برای کنترل و مهار استرس به کار برد.

استادیار روانشناسی دانشگاه پیام نور بیرجند اظهار کرد: امید عاملی برانگیزاننده است و افراد را قادر می سازد مسیری را انتخاب کنند که به نتیجه‌ای مثبت می‌رسد و لذ امید نمادی از سلامت روحی و توانایی باور داشتن به احساس بهتر در آینده است.

وی در خصوص مولفه‌های موثر بر امید، تصریح‌کرد: نگاه مثبت به آینده، تلاش و پشتکار،حمایت اجتماعی ادراک شده،
ادراک واقع بینانه از تجربیات فردی و اجتماعی گذشته، موفقیت در جامعه‌ی کنونی، معناداری و هدفمندی در زندگی و .... از مواردی است که در داشتن امید اثرگذار است.

مختاری بیان کرد: ناامیدی یک هیجان و  احساسی که به شدت فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بهزیستی و ثبات روانی اجتماعی فرد را به خطر می‌اندازد، رشد و تعالی فردی و اجتماعی او را متوقف کرده، خلق غالب او را پایین آورده و او را با خود انگاره‌های منفی و ادراک خود ناکارآمدی قرار می‌دهد.

استادیار روانشناسی دانشگاه پیام نور بیرجند بیان کرد: ناامیدی مسیر حرکت فرد را تاریک، مبهم و او را  با استیصال و درماندگی مواجه می‌سازد بنابراین رفتار فرد تحت الشعاع امید فاقد خود انگیختگی، انگیزه و رشد و پیشرفت شده و نسبت به آینده نیز دیدگاه منفی پیدا می‌کند.

 وی افزود: احساسی ناتوانی فرد را ناتوان، درمانده، منزوی و با خلق پایین و عدم لذت از زندگی به اختلال افسردگی مبتلا می‌سازد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز مهارت افزایی دانشجویان داروسازی با همکاری صنایع سلامت محور
  • ۲۷ میلیون نفر دیگر وارد برنامه سلامت خانواده می شوند
  • صرفه‌جویی ناشی از تاثیر «پیگیری بیمار» بر شاخص‌های «بستری مجدد» بررسی می‌شود
  • ۲۵ درصد سهم سلامت مردم در اختیار وزارت بهداشت است
  • بزرگترین سرمایه نظام سلامت، منابع انسانی است
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری معاونت پرستاری و مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت
  • تلاش وزارت بهداشت برای اخذ مجوز‌های استخدامی
  • ماجرای نامه گلایه آمیز مرندی به رئیس جمهور/ موازی کاری وزارت بهداشت در برنامه سلامت خانواده
  • امید به آینده زمینه‌ساز سلامت و روان است
  • هفته سلامت فرصتی بری معرفی خدمات سلامت