Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان گفت: در دنیای کنونی توجه به صنعت توریسم، اکوتوریسم و درآمد گردشگری که یکی از پر درآمدترین منابع درآمدی است می‌تواند تحولی مؤثر در راستای حفظ، نگهداری و توسعه میراث گذشتگان در این شهر ایجاد کند.

علی‌اصغر ذاکری هرندی در حاشیه بازدید از طرح‌های شاخص عمرانی گزبرخوار در گفت وگو با ایسنا، ضمن قدردانی از شورا و شهرداری شهر گز برخوار در ارائه خدمات در شرایط اقتصادی کنونی کشور، اظهار کرد: تیم مدیریت شهری گز برخوار با تکیه بر مدیریت صحیح و تدبیر مناسب توانسته است تعامل دوسویه و مؤثری را با مردم برقرار کرده و در شرایط اقتصادی کنونی که کشور در آن است روال جاری و عمرانی شهر را پیش ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به این‌که شهر گز برخوار یک شهر کهن بوده که گنجینه و میراث گذشتگانش در قالب آثار و ابنیه تاریخی و کهن در آن جلوه کرده است، افزود: در دنیای کنونی توجه به صنعت توریسم، اکوتوریسم و درآمد گردشگری که یکی از پر درآمدترین منابع درآمدی است می‌تواند تحولی مؤثر در راستای حفظ، نگهداری و توسعه میراث گذشتگان در شهر ایجاد کند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان با بیان اینکه هدف از بازدید شهر گز برخوار علاوه بر قدردانی از تیم مدیریت شهری بررسی مشکلات حوزه گردشگری در بخش خصوصی، گردشگری میراث و ابنیه تاریخی بوده است، خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل فاصله کم گز برخوار با شهر اصفهان و امکان بهره‌مندی مناسب از آثار و ابنیه تاریخی گز برخوار، برای حل مشکل بهره‌بردار کاروانسرای عباسی این شهر و نیز تسهیل روند دریافت امکانات و منابع محقق نشده و همچنین ورود شهرداری به مشارکت‌ها و سرمایه گذاری‌ها در راستای درآمدسازی برای شهرداری با جذب گردشگر از استانداری اصفهان مجدانه پیگیری خواهد شد.

ذاکری در خصوص مشکلات مالکیتی کتابخانه و مجموعه فرهنگی شهر گز برخوار با اداره اوقاف، تصریح کرد: با توجه به احداث مجموعه فرهنگی در محل کتابخانه اسبق و تغییر نیافتن کاربری از فرهنگی به تجاری یا عمرانی می‌توان با اوقاف که خود یک نهاد فرهنگی است به مصالحه و هماهنگی‌های مناسبی دست یافت.

همچنین شهردار گزبرخوار گفت: فقدان تحقق وعده‌های سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و واگذاری پس از گذشت دو سال از برگزاری مزایده در راستای احیا، مرمت و بازسازی کاروانسرای عباسی گزبرخوار، اسناد مشاع و فقدان وحدت و همدلی مالکان در تامین منافع و مصالح شهر در احداث شهرک نمایشگاهی خودرو و ادعای مالکیت اوقاف بر زمین محل احداث مجموعه فرهنگی و کتابخانه، پروژه های عمرانی شاخص گزبرخوار را با چالش روبرو کرده است.

محمود بخشی مرمت و بازسازی کاروانسرای عباسی واقع در ورودی شهر، ساختمان کتابخانه و شهرک نمایشگاهی خودرو را مهم‌ترین طرح‌های عمرانی برشمرد و اظهار کرد: احداث و تکمیل طرح‌های عمرانی شهر گز برخوار مشمول زمان و اثرات سوء آن بوده و بهره‌برداری از آن‌ در شرایط کنونی نیازمند همت بالا، تسهیل روند اداری و تأمین منابع مالی با توجه به افزایش نرخ تورم است.

وی، با اشاره به مشکلات واگذاری ساختمان کاروانسرای عباسی برای مرمت و بازسازی از سوی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی به بهره بردار، افزود: واگذاری کاروانسرای عباسی گز برخوار پس از برگزاری مزایده از سوی سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی به بهره‌بردار با تأخیر دو ساله، افزایش نرخ تورم و تأثیر آن در میزان اعتبار پیش‌بینی شده برای احیا و مرمت همراه بود.

شهردار گزبرخوار، با تأکید بر فقدان نقدینگی مورد نیاز بهره‌بردار برای ادامه روند مرمت، بازسازی و احیا کاروانسرا، تصریح کرد: تحقق نشدن وعده‌های اعطای تسهیلات ۴درصد به بهره‌بردار، افزایش هزینه‌ها، تورم و مشکلات مطرح شده از سوی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی، فرآیند احیا، مرمت و بازسازی را با چالش روبرو کرده است، که در صورت تحقق وعده‌ها، اعطای امکانات و تسهیلات بهره‌برداری از کاروانسرا در پایان شش ماه آینده محقق خواهد شد.

بخشی، با بیان اینکه از شهر گز برخوار در استانداری اصفهان با عنوان پایلوت شهرک نمایشگاهی خودرو یاد می‌شود، خاطرنشان کرد: اجرا و کلنگ زنی شهرک نمایشگاهی خودرو شهر گزبرخوار در گرو همراهی، همدلی و بصیرت شهروندان در حفظ و تحقق منافع شهر است زیرا فاز یک این شهرک در زمین‌هایی است که، اسناد مشاع و مالکان متعدد داشته و وحدت نظر و همنوایی در مالکان وجود ندارد.

وی با تأکید بر انجام کامل امور در حیطه اختیارات تیم مدیریت شهری نظیر؛ تدوین، تنظیم و تکمیل نقشه‌های احداث شهرک نمایشگاهی و تصویب آن در راه و شهرسازی، ادامه داد: کلنگ زنی و احداث این طرح نیازمند همراهی مالکان و شهروندان شهر گز برخوار با مدیریت شهری در راستای پرداخت تغییر کاربری تبصره یک ماده یک قانون حفظ اراضی کشاورزی است که پس از آن با تصویب در شورای برنامه‌ریزی استان کلنگ زنی‌ و آغاز روند احداث محقق خواهد شد.

شهردار گز برخوار از احداث مجموعه فرهنگی و کتابخانه گزبرخوار به عنوان مهم‌ترین طرح‌ عمرانی فرهنگی این شهر یاد کرد و افزود: احداث ساختمان سه طبقه متشکل از؛ سالن آمفی تئاتر، مخزن کتاب، سالن جلسات، کتابخانه مرکزی، اتاق‌های مطالعه متعدد و ... در محل کتابخانه قدیمی شهر گزبرخوار از مهم‌ترین طرح‌های عمرانی فرهنگی این شهر است.

بخشی، با اشاره به ۵ هزار مترمربع زمین اعیانی مجموعه و صرف حدود ۳ میلیارد تومان هزینه در ساخت آن، تصریح کرد: احداث این مجموعه علاوه بر درگیر بودن با مشکلات و مسائل متعدد نظیر؛ مالکیت زمین و نیاز به بیش از ۵ میلیارد تومان منابع برای تکمیل و تجهیز آن، طرح مجموعه فرهنگی و کتابخانه تاکنون ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با تأکید بر استقرار این مجموعه فرهنگی در محل کتابخانه سابق شهر، خاطرنشان کرد: روند اخذ سند برای مجموعه بر اساس ادعای مالکیت اداره اوقاف مبنی بر وجود چند قبر کهن و قبرستان قدیمی در آن با چالش روبرو شده در حالی که معتمدان، ریش سفیدان و اسناد موجود بیانگر وجود قبرستان قدیمی تنها در شعاع محدودی از امامزاده شاه نعمت‌الله گز است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها گردشگري سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرک نمایشگاهی خودرو کاروانسرای عباسی استانداری اصفهان مرمت و بازسازی مجموعه فرهنگی شهر گز برخوار گز برخوار مدیریت شهری بهره بردار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۶۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکامل فرهنگی در بستر جغرافیا شکل می‌گیرد/ اهمیت توریسم در ابعاد محلی، ملی و جهانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین نشست سراسری مدیران گروه و اعضای هیئت علمی جغرافیا با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، میثم چگین، رئیس دانشکدگان فرهنگ و تمدن و کارگروه کشوری جغرافیا، علیرضا استعلاجی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره)، محمدهادی همایون، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، علیرضا لادن‌مقدم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره)، مدیران گروه و اعضای هیئت علمی جغرافیای دانشگاه‌ آزاد اسلامی برگزار شد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی هم بیان کرد: بسیاری از صاحب‌نظران، جغرافیای انسانی را دانش مطالعه جامعه و فضا می‌دانند، این در حالی است که مدت‌های مدیدی جغرافیای انسانی به مثابه اکولوژی انسانی تلقی می‌شد و این به معنای روابط انسان با طبیعت یا به عبارت واضح‌تر انسان و محیط بود.

همایون افزود: علم جغرافیا به روابط متقابل انسان، محیط، فناوری و مدیریت می‌پردازد، به همین دلیل تعامل انسان با طبیعت بـه یکـی از موضوعات مهم در مطالعات جغرافیایی تبدیل شده‌ است.

وی تبیین کرد: در دنیای فرهنگ و تکامل فرهنگی، جغرافیا آن بستر و زمینه‌ای است که تکامل فرهنگی روی آن رخ می‌دهد، جغرافیا یکی از چیز‌هایی است که تعیین می‌کند کدام فرهنگ با چه ویژگی‌هایی در طول تاریخ شکل بگیرد؟

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: فرهنگ برآیند جغرافیا ـ مکان با تمام ویژگی‌های طبیعی و بستر شکل‌گیری و تاریخ زمان و مقتضیات تاریخی و اجتماعی یک سرزمین است، از این‌ رو اگر بخواهیم فرهنگ یک سرزمین را مورد مطالعه قرار دهیم، باید از پل جغرافیا عبور کنیم.

همایون متذکر شد: از سوی دیگر، فرهنگ در مکان‌های مختلف فرهنگی به صورت موزائیکی متنوع و متکثر متجلی می‌شود که وظیفه جغرافیا را در رابطه با فرهنگ روشن می‌سازد.

وی با اشاره به پیوند هویت هر تمدن علاوه بر اندیشه و فرهنگ با محل ظهور و رشد آن، مطرح کرد: وجود عوامل مساعد طبیعی و جغرافیایی به همراه عوامل فکری و فرهنگی بستر تکوین یک تمدن را فراهم می‌آورد که در این راستا عامل جغرافیایی تمدن به‌عنوان شرط لازم وقوع تمدن در نظر گرفته می‌شود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: قدرت علم جغرافیا برکسی پوشیده نیست، علمی که از نخستین روز استقرار انسان بر روی کره زمین با انسان همگام و همراه بوده است و به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر در تحولات اجتماعی و تاریخی جوامع بشری نقش داشته‌ است.

همایون خاطرنشان کرد: علم جغرافیا با وجود بیش از نیم قرن تدریس آن در دانشگا‌ه‌های کشور و فراغت از تحصیل هزاران نفر در مقاطع مختلف هنوز در نظر تصمیم‌گیرندگان و برنامه‌ریزان ناشناس مانده‌ است.

وی با بیان اینکه امروزه توریسم یا جهانگردی در ابعاد محلی، ملی و جهانی اهمیت قابل توجهی دارد، ادامه داد: به طور کلی گردشگری در بسیاری از گرایش‌های مختلف علمی ازجمله علوم انسانی و علوم اجتماعی دارای جایگاه معنی‌داری است؛ از این‌رو جغرافیا از جمله این علوم است که به خوبی با دانسته‌ها و انگاشت‌های خود به مطالعه و تحلیل جغرافیایی به این پدیده اجتماعی مکانی می‌پردازد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی شهرری هم در این نشست گفت: قبل از هر چیزی لازم می‌دانم حمایت قاطع جامعه دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی را از پاسخ کوبنده، قاطع و هوشمندانه نیرو‌های نظامی و پرقدرت جمهوری اسلامی به زیاده‌طلبی و تروریسمی که رژیم جعلی صهیونیستی از سالیان پیش شروع کرده بود، اعلام کنم، عملیاتی که با صبر و بصیرتی مثالزدنی سربلندی بیش از پیش نظام مقدس جمهوری اسلامی و دفاع از آرمان‌ها، کیان و حاکمیت ایران و انتقام خون به ناحق ریخته شهدای عزیزمان در حمله به کنسولگری ایران در دمشق را به منصه ظهور رساند.

لادن‌مقدم افزود: رجاء واثق دارم که مباحث علمی و پیشرفته‌ای در این نشست مطرح خواهد شد؛ اما فرصت را مغتنم شمرده، به نیابت از سوی تمام استادان فرهیخته دانشگاه مراتب قدردانی خویش را از خدمات ارزنده دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کنم، ایشان به عنوان یکی از دانشمندان بزرگ ایران اسلامی در ورای شخصیت ممتاز علمی و فرهنگی با ژرف‌اندیشی در کنار خدمات قابل توجهی که در بستر علمی دانشگاه در راستای افزایش کیفیت آموزشی، توسعه مهارت‌آموزی، برنامه‌ریزی مدون برای ارتقای سطح علمی دانشجویان با رویکرد به مسائل فرهنگی و مسایل روز سیاسی مبتلابه کشور در مقابله با دسیسه‌های غرب و در راس آنها رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکا داشته‌اند، با راه‌اندازی سامانه‌های ارزشمندی همچون آموزشیار، پژوهشیار، حسابیار و مهارتی و ... که تمام این موارد در سند چشم‌انداز توسعه و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی لحاظ شده، افق و چشم‌انداز جدید و هدفمندی را پیش روی این مجموعه عظیم قرار داد.

وی تأکید کرد: امیدوارم خروجی این نشست که با حضور استادان برجسته و فرهیخته دانشکدگان فرهنگ و تمدن و مدیران گروه و اعضای هیئت علمی جغرافیای سراسر کشور به میزبانی واحد یادگار امام(ره) برگزار می‌شود، در تحقق و شکوفایی اهداف دانشگاه آزاد اسلامی مثمرثمر واقع شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «اخلاقی» سرپرست میراث فرهنگی استان سمنان شد
  • بنای موزه تاریخ کانون پرورش فکری در سازمان میراث فرهنگی ثبت شد
  • مجموعه عظیم و تاریخی ریسباف در مسیر احیا
  • تکامل فرهنگی در بستر جغرافیا شکل می‌گیرد/ اهمیت توریسم در ابعاد محلی، ملی و جهانی
  • ثبت ملی محتوا و بنای موزه تاریخ کانون در سازمان میراث فرهنگی
  • واگذاری مجموعه تاریخی ریسباف به شهرداری اصفهان
  • مجموعه ریسباف در مسیر احیا/ اجرای بزرگ‌ترین طرح میراث فرهنگی کشور پس از انقلاب
  • فرصت ۲ هفته ای استاندار قم برای شناسایی۱۰۰ فرصت سرمایه‌ گذاری
  • لزوم توجه به طرح‌های فناورانه برای توسعه گردشگری زنجان
  • گردشگران در پهنه اصفهان در امنیت کامل هستند