Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران از نرخ تورم ۳۷.۴ درصدی استان تهران در شهریورماه سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: این نرخ تورم یعنی خانوارهای استان تهران به طور میانگین ۳۷.۴ درصد بیشتر از شهریور ١٣٩۸ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده اند.

مسعود شفیعی در گفت وگو با ایسنا، در تشریح نرخ تورم و تغییرات قیمت در گروه عمده کالا در استان تهران و شهریورماه سال ۱۳۹۹ گفت: بر اساس آخرین نتایج آمار و اطلاعات، نرخ تورم نقطه‌ای استان تهران در شهریور ماه ۱۳۹۹ به ۳۷.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴ درصد رسیده است. منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است.  یعنی خانوارهای استان تهران به طور میانگین ۳۷.۴ درصد بیشتر از شهریور ١٣٩۸ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده اند.

وی با اشاره به اینکه نرخ تورم نقطه ای کل کشور در شهریور ماه ۱۳۹۹ عدد ۳۴.۴ اعلام شده است، افزود: نرخ تورم نقطه‌ای استان تهران در شهریور ماه ۱۳۹۹ در مقایسه با ماه قبل ۲.۹ واحد درصد افزایش یافته است؛ نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات با افزایش ۵.۳  واحد درصدی به ۲۹.۵ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ۲.۱ واحد درصدی به ۳۹.۸ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری استان تهران  ۳۷.۵ درصد است، افزود: این رقم نسبت به ماه قبل ۲.۹ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۳۴.۸ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۳.۳  واحد درصد افزایش داشته است. نرخ تورم ماهانه استان در شهریور ماه سال جاری نیز ۳.۳  درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: این نرخ در مقایسه با ماه قبل ۰.۱ واحد درصد افزایش داشته است. منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ۲.۸  درصد و ۳.۴ درصد بوده است. نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ۳.۳ درصد بوده که نسبت به ماه قبل، ۰.۱ درصد افزایش داشته، هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۳.۱ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۱.۲ واحد درصد افزایش را نشان می دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در بخش دیگری از صحبت های خود درباره نرخ تورم سالانه شهریور ماه سال جاری گفت: این نرخ برای خانوارهای استان تهران به ۲۹ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۴  واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری ۲۹ درصد با افزایش ۰.۴ واحد درصد نسبت به ماه قبل و برای خانوارهای روستایی ۲۹  درصد بوده که نسبت به ماه قبل تغییری نداشته است.

وی تاکید کرد: در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه ماهی و صدف داران شامل ماهی قزل آلا و کنسرو ماهی تن، گروه شیر، پنیر و تخم مرغ، خامه، پنیر پاستوریزه، شیر پاستوریزه و ماست پاستوریزه و گروه روغنها و چربی ها است. در گروه عمده کالاهای غیر خوراکی و خدمات گروه حمل ونقل؛ قیمت انواع خودرو، گروه هتل و رستوران و گروه آموزش بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌ است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نرخ تورم استانداري تهران سرپرست خانوار استان تهران درصد بوده که نسبت به ماه قبل درصد افزایش داشته واحد درصد افزایش نرخ تورم نقطه ای برای خانوارهای استان تهران استان تهران شهریور ماه تورم ماهانه نرخ تورم گروه عمده ۳۷ ۴ درصد ماه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۶۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۶.۲ واحد درصدی تورم تولیدکننده در سال ۱۴۰۲+نمودار

تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده به روند نزولی خود از ابتدای سال ۱۴۰۲ ادامه داد و با کاهش ۱۶.۲ واحد درصدی، از ۴۰.۷ درصد در فروردین ماه ۱۴۰۲ به ۲۴.۵ درصد در اسفندماه ۱۴۰۲ رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در پی استمرار و پیگیری سیاست تثبیت اقتصادی و کاهش نوسانات نرخ ارز در سال 1402، تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده به روند نزولی خود از ابتدای سال 1402 ادامه داد و با کاهش 16.2 واحد درصدی، از 40.7 درصد در فروردین ماه 1402 به 24.5 درصد در اسفندماه 1402 رسید.

نرخ رشد نقدینگی کمتر از متوسط 62 سال اخیر+نمودار

 

این در حالیست که تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در اردیبهشت ماه سال 1400 به بیش از 103 درصد نیز رسیده بود و اقتصاد کشور برای اولین بار در تاریخ تورم تولیدکننده سه رقمی را تجربه کرده بود؛ اما کاهش تورم تولیدکننده به 24.5 درصد در پایان سال 1402، حاکی از کاهش این شاخص به یک چهارم نسبت به قله تاریخی آن در ماه‌‌های پایانی دولت دوازدهم است.

نرخ تورم (متوسط 12 ماهه تورم شاخص بهای تولیدکننده) نیز از 37.3 درصد در فروردین ماه 1402 روند نزولی به خود گرفت و با کاهش 4.8 واحد درصدی، در پایان اسفندماه سال 1402 به 32.6 درصد رسید.

نرخ تورم سالانه تولیدکننده در پایان شهریور ماه سال 1400 به رقم بی‌سابقه 82.6 درصدی رسیده بود و رقم 32.6 درصدی آن در پایان سال 1402 حاکی از کاهش حدود 50 واحد درصدی نسبت به ماه‌های پایانی دولت دوازدهم است.

 
تورم تولیدکننده یک شاخص پیش‌نگر برای تورم مصرف‌کننده بشمار می‌رود؛ چرا که تحولات تورم تولیدکننده با یک وقفه زمانی اثرات خود را در تورم مصرف کننده نشان می‌دهد (در واقع افزایش هزینه تولیدکننده پس از رسیدن تولیدات به مرحله مصرف خود را در افزایش قیمت‌ کالاها و خدمات مصرفی نشان می‌دهد). بنابراین کاهش مستمر تورم تولیدکننده طی چندین ماه در نهایت به کاهش بیشتر تورم مصرف‌کننده منتهی خواهد شد.

با توجه به اهداف و برنامه‌های بانک مرکزی در سال 1403 و تاکید بر تداوم اجرای سیاست تثبیت اقتصادی و هدگذاری برای کاهش نرخ رشد نقدینگی، بنظر می‌رسد در سال 1403 شاهد تداوم بهبود متغیرهای اقتصادی از جمله کاهش تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تورم فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد
  • تورم نقطه‌ای فروردین به ۳۰.۹ رسید
  • تورم فروردین ماه؛ تورم سالانه وارد کانال ۳۰ درصد شد
  • نرخ تورم فروردین اعلام شد
  • تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین، ۳۸.۸درصد شد
  • افت تورم سالانه بخش صنعت به کانال ۲۰درصد
  • زایش ۴ درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • کاهش تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در اسفند ۱۴۰۲به ۲۴.۵ درصد
  • کاهش ۱۶.۲ واحد درصدی تورم تولیدکننده در سال ۱۴۰۲
  • کاهش ۱۶.۲ واحد درصدی تورم تولیدکننده در سال ۱۴۰۲+نمودار