Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@20:41:56 GMT

وقتی هوا در همه نقاط کره زمین یکسان می‌شود

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۴۶۶۹۹

وقتی هوا در همه نقاط کره زمین یکسان می‌شود

ایسنا/اصفهان یک مدرس و پژوهشگر نجوم با بیان اینکه در اوایل مهر، خورشید در نقطه اعتدال پاییزی قرار می گیرد، گفت: در این زمان همه نقاط کره زمین شرایط آب و هوایی معتدل و طول روز و شب برابر می شود.

عمران مرادی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه خورشید در چهار نقطه در سال تعیین کننده وضعیت فصل‌ها خواهد بود، اظهار کرد: نخستین نقطه لحظه تحویل سال است که خورشید در نقطه اعتدال بهاری قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این تاریخ تا ۳۱ خرداد، رفته رفته ارتفاع خورشید در آسمان افزایش یافته و در آخرین روز خرداد در نقطه انقلاب تابستانی یعنی در بالاترین ارتفاع خود در آسمان جای می‌گیرد.

وی افزود: از این تاریخ به بعد، ارتفاع خورشید به تدریج کاسته می‌شود و در روز اول مهر ماه در نقطه اعتدال پاییزی قرار می‌گیرد. در این وضعیت، رفته رفته دمای هوا کم می‌شود تا شب یلدا که انقلاب زمستانی آغاز شود.

این مدرس و پژوهشگر نجوم در توضیح نقطه اعتدال پاییزی گفت: اعتدال پاییزی در اوایل مهرماه رخ می دهد و در این زمان یعنی همه جای کره زمین طول شب و روز برابر و شرایط آب و هوایی همه جا معتدل می شود، به این معنی که هوا در همه کره زمین نه سرد است و نه گرم.

مرادی ادامه داد: در حالی که ما در نیمکره شمالی زمین اعتدال پاییزی را تجربه می کنیم، در نیمکره جنوبی اعتدال بهاری است و به دلیل اینکه نیمکره شمالی از فصل گرم به سرما وارد می شود، هوا قدری خنک است و در نیمکره جنوبی نیز هوا از سرما به گرما می رود، در این قسمت زمین نیز هوا کمی خنک است.

وی با تاکید براینکه تنها زمانی که اعتدال پاییزی رخ می دهد، دمای هوا در همه جای زمین یکسان است، تصریح کرد: اعتدال پاییزی به لحظه‌ای گفته می‌شود که خورشید از صفحه استوای زمین می‌گذرد و به سمت جنوب آسمان می‌رود.

این مدرس نجوم ادامه داد: خورشید بعد از عبور از اعتدال پاییزی، به سمت پایین‌ترین نقطه دایره البروج و انقلاب زمستانی حرکت می کند. در طول این حرکت به تدریج طول روز در نیمکره شمالی کم و طول شب زیاد می‌شود. این اتفاق در نیمکره جنوبی برعکس خواهد بود.

مرادی در خصوص تفاوت موجود در دو نیمکره زمین گفت: دلیل این تفاوت موقعیت زمین به دور خورشید و زاویه کج بودن محور زمین است که به آن میلی محوری زمین گفته می شود و حدود ۲۳.۵ درجه است .

به گفته وی از تیر ماه خورشید در نیمکره شمالی خورشید به سمت جنوب تمایل پیدا می کند و از ما دور می شود. در این زمان دیگر خورشید در وسط آسمان نیست و این روند تا آخر پاییز ادامه دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی کره زمین اعتدال بهاری نجوم پاييز اعتدال پاییزی نیمکره شمالی نقطه اعتدال کره زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۶۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیلین مورفی اسکار ایرلند را هم برد/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، کیلین مورفی فصل جوایز و یکه تازی خود را با دریافت جایزه برتر بازیگری در سرزمین مادری‌اش ایرلند به پایان برد.

برنده جایزه اسکار، بفتا، گلدن گلوب وانجمن بازیگران آمریکا، شب پیش احتمالا آخرین جایزه‌ای را که می‌شد برای «اوپنهایمر» کریستوفر نولان دریافت کرد، به مجموعه جوایزش افزود. وی در بیست و یکمین دوره جوایز آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند به عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد انتخاب شد.

مورفی پس از دریافت جایزه که توسط لیلی گلادستون بازیگر «قاتلان ماه کامل» اسکورسیزی به او اهدا شد، گفت: بودن در این جمع بسیار خاص است؛ بودن در خانه، با افرادی که دوستشان دارم.

در این رقابت او اندرو اسکات برای «همه ما غریبه‌ها»، دیوید ویلموت برای «دروغ‌هایی که می گوییم»، بری کیوگن برای «سالت برن»، بری وارد برای «آنچه آنها ممکن است با برآمدن خورشید با آن روبه‌رو شوند» و پیرس برازنان برای «آخرین تفنگدار» را پشت سر گذاشت.

گلادستون برای نخستین بار راهی ایرلند شده بود تا به عنوان نامزد بهترین بازیگر زن بین‌المللی در آنجا حضور داشته باشد، اما در نهایت این جایزه نصیب بازیگر «بیچارگان» یعنی اما استون شد. در بخش بهترین فیلم بین‌المللی «اوپنهایمر» به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد و پل جیامتی برای «جاماندگان» عنوان بهترین بازیگر مرد بین‌المللی را از آن خود کرد.

جایزه بهترین فیلم ایرلند هم نصیب «آنچه آنها ممکن است با برآمدن خورشید با آن روبه رو شوند» ساخته پت کالینز شد که با اقتباس از رمان ایرلندی نوشته جان مک‌گهرن ساخته شده است. «دروغ‌هایی که می‌گوییم» جوایز متعددی از جمله کارگردانی برای لیزا مولکاهی، فیلمنامه برای الیزابت گوچ و بازیگر نقش اول زن برای اگنس اوکیسی را برد و پل مسکال که نتوانست در مراسم شرکت کند برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای «همه ما غریبه‌ها» شد و آلیسون الیور برای «سالت برن» جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را گرفت.

جایزه بهترین سریال درام تلویزیونی به «بستگان» رسید و کیت دولان برای «کین» بهترین کارگردان این بخش شد. جایزه بهترین مستند هم به «روزهای درختان» رسید.

از دیگر نامزدها و بازیگران سرشناسی که در این مراسم حضور داشتند می توان از شارون هورگان، نیل جردن، جیم شریدان، ایو هیوسون، کری کاندون، پیرس برازنان و آلیشا ویر یاد کرد.

کد خبر 6084026

دیگر خبرها

  • نوری قزلجه: تعطیلی روز شنبه برای کل کشور یکسان است اما پنج شنبه فقط برای برخی شرکت ها اعمال می شود
  • ۵۳ شهرک جدید در نقاط مختلف کشور ایجاد می‌شود
  • در خورشیدگرفتگی ۲۰ فروردین چه چیزهای عجیبی مشاهده شد؟
  • وقتی زلزله می‌شود در اعماق زمین چه خبر است؟
  • راز فتح سیتی و بارسا: وقتی همه اشتباه می‌کردند
  • کتاب صوتی «برزویه پزشک» منتشر شد/اقتباسی از داستان‌ کلیله و دمنه
  • وقتی که همت به پشتوانه اراده به ثمر می‌نشیند
  • لحظه غروب خورشید در آسمان چهاربرج از لنز دوربین شهروند خبرنگار + تصاویر
  • کیلین مورفی اسکار ایرلند را هم برد/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
  • درخشش هنرمندان لنده‌ای در ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری آسمان هشتم