Web Analytics Made Easy - Statcounter

جانباز یزدی با بیان خاطراتی از تلاش‌های گسترده برای اعزام به جبهه، گفت: در زمان اعزام به جبهه، می‌دانستم ویلچرنشین می‌شوم. - اخبار استانها -

جانباز سرافراز محمدرضا چوپان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد اظهار داشت: من متولد 6 فروردین 1350 در روستای رکن‌آباد هستم در سن 16 سالگی به جبه‌های نبرد حق علیه باطل رفتم و در عملیات کربلای پنج دوم شهریور سال 1366 مجروح و جانباز قطع نخاع 70 درصد شدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: دوستان خوبی داشتن که از لحاظ درسی رتبه اول استان بودند و شهید شدند، با شهید انصاری که از شاگردان نخبه‌ بود و معلمان از او درس یاد می‌گرفتند هم همکلاس بودیم.

این جانباز هشت سال دفاع مقدس خاطرنشان کرد: جوانان روستای رکن آباد نمونه بودند و از اوایل جنگ به جبهه‌ها می‌رفتند، مدیران مدارس درب پایگاه‌های اعزام می‌ایستادند و نمی‌گذاشتند که بچه‌ها بیش از حد به جبهه بروند تا مجبور نشوند کلاس‌های درس مدرسه را تعطیل کنند.

چوپان ادامه داد: سال سوم راهنمایی برای آموزش نظامی به پادگان نبی اکرم(ص) رفتم، پس از آموزش چون قد کوتاه و جثه کوچکی داشتم و به شناسنامه هم دست بردم چون اجازه اعزام به من نمی‌دانند، مسئول اعزام یکی از افراد محل بود که من را می‌شناخت و من را چند دفعه رد کرد، یک روز وقتی مسئول اعزام تغییر کرد سریع برگ اعزام خود را گرفتم و در نهایت سال 66 به منطقه اعزام شدم.

وی گفت: بالاخره برگ اعزام را گرفتم، خانواده‌ام زیاد موافق رفتن من به جبهه نبودند، زیرا مادرم فوت کرده بود و تنها یک برادر داشتم، به همین دلیل پدر رضایت کامل نمی‌دادند و در نهایت قرار شد که اعزام شوم اما به خط مقدم نروم و پشت خط کار کنم.

ایثارگر دوران هشت سال دفاع مقدس افزود: برایم یک رویایی پیش آمد، می‌دانستم که من اگر به جبهه بروم ویلچر نشین می‌شوم، در روستای رکن آبادی، جانبازی به نام حسین چوپان داشتیم، در رویا برایم متصور شد یک جانبازی در محل روستا به نام حسین چوپان داشتیم که ویلچری بود من نمی‌دانستم قطع نخاعی یعنی چه، ولی می‌دانستم اگر به جبهه بروم باز که می‌گردم مثل ایشان روی چرخ می‌نشینم.

چوپان افزود: به خط مقدم اعزام شدیم، در کنار دریاچه ماهی تانک‌های عراقی بودند و با سیمینوف بچه‌ها را می‌زدند، قبل از اعزام به خط یک اسلحه‌ جدید آوردن به نام پلامین، که کار نارنجک دستی را انجام می‌داد و دو زمانه بود، ما در گردان الحدید بودیم و آموزش این نوع اسلحه را دیده بودیم و آخرین اسلحه آموزشی ما بود، یک روز جلوی سنگر ما این اسلحه افتاده بود و در حدود 40 تا 50 گلوله داشت.

وی گفت: خط کاملا آرام بود دو ساعت بعد از اینکه به خط رسیدیم، اسلحه را برداشتم و به سنگرهای بتونی عراق شلیک کردم، پنج دقیقه بعد عراق شروع کرد به خط حمله کردن و خمپاره‌های 60 می‌زد به قدری خمپاره زد که تا یکی دو ساعت خط به دلیل گرد و خاک تاریک شده بود.

فرمانده انتظامی استان کرمان: نیروی انتظامی نخستین شهدای دفاع مقدس را تقدیم نظام و انقلاب کرده است فاز اول مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان قزوین دهه فجر افتتاح می‌شود استاندار همدان: باید برای حفظ دستاوردهای دوران دفاع مقدس تلاش کنیم

چوپان ادامه داد: اوضاع که آرام شد، فرمانده آمد و گفت کار چه کسی بوده، گفتند جوان تازه واردی این کار را کرده، بعد به مسئول ما گفت مواظب من باشند و آخرش کاری دست ما می‌دهد، دو روز مراقب من بودند.

وی که در دوران هشت سال دفاع مقدس به عنوان ایثارگر یک روز عراقی‌ها وارد تانک می‌شدند و از طریق تانک به ما شلیک می‌کردند، من گفتم که اجازه بدهید ما تانک را بزنیم تا بچه‌ها را با تانک نزدند، من همراه یکی از دوستان به پشت خاکریز رفتیم و با اولین شلیک گلوله توسط تفنگ 106 تانک را زدیم.

این جانباز دوران هشت سال دفاع مقدس ادامه داد: بلافاصله عراق شروع به حمله کرد وقتی داشتم به سمت سنگر می‌رفتم خمپاره شصت پشت سر ما خورد و سبب قطع نخاعی من شد، به بیمارستان منتقل شدم، پرستاران و پزشکان نمی‌توانستند به من بگویند که قطع نخاع شدم؛ یک دکتر زرتشتی بعد از دو ماه یک ویلچری آورد و به من گفت باید تا آخر عمر ویلچر را تحمل کنی، جثه من کوچک بود و سرم از قسمت ویلچر پایین‌تر بود، من به دکتر گفتم خودم هم می‌دانستم که قطع نخاع شدم، دکتر هم گفت ما چند روز هست در حال تدارک یک نقشه هستیم که چگونه این اتفاق را به تو بگوییم.

وی با بیان اینکه الان 36 سال است روی ویلچر نشستم، ان‌شاالله بتوانیم راه شهدا را ادامه دهیم و از مسئولان می‌خواهم به فکر وضع اقتصادی مردم باشند و برای مردم کار و خدمت کنند زیرا آن دنیا باید جوابگوی خون شهدا هشت سال دفاع مقدس و انقلاب باشند گفت: مسئولین جلوی چپاول‌ها و دزدی‌ها را بگیرند تا وضعیت مردم خوب شود، مدام به فکر خود و خانواده خودشان نباشند، با شور و شوق زمان انقلاب، صداقت و درستی، همت و تلاش به مردم کشور که سرمایه اصلی انقلاب و نظام هستند خدمت کنند.

چوپان افزود: کشور ما با پشتوانه ولایت فقیه، جوانان خوب و بسیج و نخبگان دارای عزت و افتخار بی‌نظیری است، توانایی نظامی خوبی داریم و هیچ کس توانایی مقابله با ما را ندارد، متأسفانه جو جامعه نسبت به ما خوب نیست، مردم وضع اقتصادی و معیشتی مناسبی ندارند و آن را از دید ما می‌بینند و مقصر را ما می‌دانند از طرف دیگر وضع ما و خانواده‌ ما هم خوب نیست، و مردم نمی‌دانند ما علاوه‌بر مشکلات اقتصادی چه مشکلات عدیده‌ای دیگری هم داریم.

وی تصریح کرد: زمانی بود که به اسم مجروح هم احترام می‌گذاشتند، مردم برای رزمندگان احترام، عزت، اجر و قرب قائل بودند، اما الان جامعه به گونه‌ای شده که ما اصلا جرات نمی‌کنیم بگوییم که مجروح هستیم، بنده چهار سال دانشگاه آزاد تحصیل کردم اما هیچ موقع نتوانستم بگوییم که جانباز هستم.

جانباز سرافراز دوران هشت سال دفاع مقدس افزود: گاهی اوقات به دلیل درد و مریضی و مشکلات اعصاب و روان نمی‌توانستم به دانشگاه بروم اما باز نمی‌گفتم که مجروح هستم، مردم تقصیری ندارند، رفتار مسئولین سبب تغییر نگرش مردم به اهداف انقلاب شده است، وقتی برخی مسئولان زیادی‌خواه هستند و خلاف آن چیزی که می‌گویند عمل می‌کنند مردم را نسبت به ما بدبین می‌کنند.

وی تصریح کرد: تمام کسانی که با حضرت علی(ع)، همچنین امام حسین(ع) جنگیدند یک زمانی یار و مرید پیامبر اسلام بودند، وقتی که ناتوانی در کنار پیامبر بودند و هنگامی که به نان و نوایی رسیدند، مال و اموال جلوی جهادشان را گرفت و زندگی‌شان را عوض کرد، شمر لعنت الله کسی بود که 16 بار با پای پیاده به مکه رفت، حافظ قرآن بود اما سر پسر پیامبر را برید و او را شهید کرد، در شرایط کنونی هم برخی از مسئولان ما شمروار هستند و بر دید مردم بی‌بصیرت اثر می‌گذارند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه الان در وزارت صنایع بخشنامه‌ای آمده که به خانواده‌های شهید و جانباز امکانات و خدمات ندهید و فرزندان آن‌ها را در اولویت پنج به بعد قرار دهید، فقط موقع انتخابات به سراغ رزمنده‌های جنگ می‌آیند و در بقیه سال با ما کاری ندارند، اصلا چه تعداد از جانبازان مال و املاک دارند یا در مملکت کاره‌ای شده‌اند که این چنین به ما ضربه می‌زنند، به ما ظلم می‌کنند.

چوپان گفت: مردم فکر می‌کنند ما امکانات داریم، اما نداریم، چه کسی جواب خون شهدا را می‌دهد، چه کسی می‌خواهد جواب درد مجروحان را بدهد، مجروحی که باید هر ساعت یک مورفین بزند تا آرام گیرد، مجروحی داشتیم که روزانه 20 مورفین می‌زد، چند سال پیش شهید شد اما اکنون دو پسر او با مدرک لیسانس که بیکار هستند.

این جانباز سرافراز با بیان اینکه رهبر تنهاست، ما مشکلات فراوانی داریم اما پای نظام، انقلاب و آرمان‌های اسلامی خود ایستاده‌ایم، متاسفانه همه مشکلات را به سر رهبری می‌اندازند، آقا تک و تنها است و یاوری ندارد، افزود: خدا مسئولان را هدایت کند تا حداقل یک درصدی به فکر مردم جامعه باشند و فقط به فکر خانواده‌های خود نباشند و به فکر خارج رفتن نباشند.

وی تصریح کرد: جوانان خیلی خوبی داریم، نمی‌شود به ظاهر جوانان نگاه کرد، عملکرد مسئولین سبب شده ظاهر جوانان ما تغییر کند اما در عمل جوانان خوبی داریم که اگر شرایط و حال و هوای جنگ باز ایجاد شود 90 درصد بیشتر و بهتر از جوانان قبل برای دفاع از میهن برمی‌خیزند، جوانانی که ایده و تفکر خوبی برای خدمت به جامعه دارند.

وی گفت: متاسفانه چند ماهی است لوازم ضروری جانبازان را نداده‌اند، برخی از جانبازان توانایی خرید و تهیه وسایل پزشکی ضروری و مبرم درمان خود را ندارند‌ و زندگی خود را با سختی و حرف‌های نا به جا سپری می‌کنند.

انتهای پیام/781/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دوران هشت سال دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۶۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الهام حسینی المپیک را از دست داد

به گزارش خبرگزاری مهر، کوروش باقری در مورد عدم اعزام الهام حسینی به مسابقات جام جهانی تایلند گفت: حسینی در آخرین رکوردگیری که امروز انجام شد با رکوردهای مورد نظر برای کسب سهمیه المپیک پاریس فاصله داشت و به همین خاطر تصمیم گرفتیم به پوکت اعزام نشود.

وی گفت: البته حسینی بعد از آسیب دیدگی تلاش زیادی کرد تا دوباره به اوج آمادگی برگردد اما زمان کوتاه بود و بیشتر از این هم نمی شد او را تحت فشار سنگین تمرینات قرار داد. با این حال من به سهم خودم بابت تلاش‌های این وزنه‌بردار تاریخ ساز و عنوان دار تشکر می‌کنم و امیدوارم شرایط به گونه‌ای باشد که بتواند در مسابقات جهانی بحرین مزد زحماتش را بگیرد.

کد خبر 6063909 سیده فرزانه شریفی

دیگر خبرها

  • هدیه نوروزی امام رضا (ع) برای رزمندگان
  • الهام حسینی المپیک را از دست داد
  • فرهاد زیویار: قدردان فداکاری‎های جانبازان هستیم
  • روایت روحانی از جلسه با فرماندهان سپاه در سال ۹۶
  • آیا همه رزمنده‌ها روزه می‌گرفتند؟
  • «اروند» دریایی که حال و هوایش فرق می‌کند
  • تحویل سرخ سال ۶۷ روی جاده ام‌القصر/ مصداق «احسن الاحال» را در سیمای رزمندگان می‌دیدیم
  • تشییع شهید جانباز ۷۰ درصد دوران هشت سال دفاع مقدس در مشهد
  • جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس خراسان رضوی به شهدا پیوست
  • تلاش بی وقفه آتش نشانان شیرازی برای امداد رسانی در بارندگی