Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@00:01:07 GMT

خطر در کمین میراث 150 ساله کرمانشاه

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۴۶۹۰۰

خطر در کمین میراث 150 ساله کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه عضو انجمن بازاریابی ایران گفت: نام نان‌برنجی با کرمانشاه عجین شده، لذا نباید به‌خاطر کج‌سلیقگی و فرصت‌طلبی عده قلیلی سودجو، اجازه داد این سوغات معروف 150 ساله تخریب و یا تضعیف شود.

دکتر لطیف امامی در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به پیشینه 150 ساله نان "برنجی" کرمانشاه، اظهار کرد: این شیرینی محلی یکی از سوغات‌های پرطرفدار کرمانشاهیان و بخشی از فرهنگ مردم این استان است که شهرتی فراگیر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: نه تنها در ایران، بلکه حتی در خارج از مرزهای کشورمان هرگاه نام کرمانشاه به زبان می‌آید، ناخودآگاه در کنار میراث‌های باستانی ارزشمند و گرانسنگی همچون کتیبه بیستون و تاق بستان، نان برنجی هم به سرعت در ذهن تداعی می‌شود.

عضو انجمن بازاریابی ایران با بیان اینکه در ایران کمتر کسی است که مزه و طعم شیرینی‌های نان‌برنجی و کاک را نچشیده باشد، گفت: هرچند همه نان برنجی را به نام کرمانشاه می‌شناسند، اما پخت این شیرینی‌ در برخی مناطق دیگر ایران نیز انجام می‌شود، با این وجود همه، به هر نحو برای اعتبار، بازاریابی و جذب گردشگران در پی آن هستند تا کیفیت، عطر و مزه محصول خود را با نان برنجی کرمانشاه مقایسه‌ کنند.

 وی ادامه داد: علیرغم اینکه نان برنجی کرمانشاه امروزه یکی از سوغات‌های بسیار مطرح این استان محسوب می‌شود، اما وجود برخی مشکلات باعث شده تا خطر از بین رفتن اعتبار در کمین این میراث 150 ساله کرمانشاهیان باشد.

این مدرس بازاریابی افزود: استان کرمانشاه از دیرباز دارای یک موقعیت استراتژیک در غرب کشور بوده و باتوجه به اینکه یک استان گردشگرپذیر و نیز در مسیر ارتباطی عتبات عالیات است، لذا میزان تردد از استان‌های دیگر به کرمانشاه بالاست و رفت و آمدهای زیادی را در مسیر جاده‌ای و شهری خود دارد.

وی تاکید کرد: به این اعتبار، از سالیان گذشته تاکنون شاهد راه اندازی کارگاه‌های متعدد پخت نان برنجی و یا حضور پررنگ وانت بارهایی هستیم که به فروش و عرضه این سوغات در ورودی‌ها و خروجی‌های شهر کرمانشاه اقدام می‌کنند.  

امامی تاکید کرد: کارگاه‌هایی که در این مسیرها هستند و سوغات معروف کرمانشاهیان را به مسافرین عرضه می‌کنند، به هیچ عنوان نان برنجی باکیفیتی که یک گردشگر می‌تواند آن را در کارگاه‌ها و مغازه‌های دارای برند نان برنجی کرمانشاه تهیه کنند، پخت نمی‌کنند و آنطور هم که می‌بینیم نظارت کاملی روی فعالیت آنها انجام نمی‌گیرد.

وی افزود: در کنار این کارگاه‌ها، وانت بارهایی نیز در کنار جاده‌ها هستند که نان برنجی‌هایی را به مسافرین و گردشگران عبوری عرضه می‌کنند که هیچ کیفیت و نشانی ندارد و معلوم نیست که کجا تهیه شده و چند روز جلوی آفتاب مانده است.

عضو انجمن بازاریابی ایران تاکید کرد: متاسفانه چنین مسائلی باعث می‌شود که مسافرین و گردشگران که طعم نان برنجی واقعی کرمانشاه را نچشیده‌اند، فکر کنند که نان برنجی اصیل کرمانشاه همین است و دیگر هیچگاه رغبتی برای خرید آن نداشته باشند و همین مسئله زمینه ای برای وارد شدن لطمه به اعتبار 150 ساله این شیرینی محلی شود.

وی خاطرنشان کرد: از دستگاه‌های ذیربطی همچون اداره کل استاندارد، پلیس راه، میراث فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی استان انتظار می‌رود که برای مقابله با این مشکل اقداماتی را در دستور کار قرار دهند.

این مدرس بازاریابی در ادامه این گفت و گو اظهار کرد: همچنین معتقدم باید از بسته بندی‌های سنتی که اکنون برای نان برنجی کرمانشاه وجود دارد عبور کنیم و به سمت بسته بندی‌های خلاقانه و جذاب تری پیش برویم. هرچند که  تابحال چند برند نان برنجی در کرمانشاه دست به چنین کاری زده‌اند، اما کماکان می‌بینیم اکثر نان برنجی که تولید می‌شود در جعبه‌های مقوایی مستطیل شکلی است که گاها نوع چیدمان نان برنجی در داخل آنها باعث خُرد شدن این شیرینی تُرد می‌شود.

امامی گفت: همچنین باتوجه به اینکه دنیای کنونی دنیایی است که زندگی بشر دوباره در حال بازگشت به زندگی ارگانیک و سنتی است، فکر می‌کنم نحوه پخت سنتی نان برنجی در داخل کارگاه‌هایی که در کرمانشاه فعال هستند، می‌تواند برای بسیاری از گردشگران جذاب باشد و حتی باعث افزایش اعتبار این شیرینی شود، براین اساس بهتر است که روی چنین مسائلی هم در این استان کار شود.

وی در بخش پایانی این گفت وگو  عنوان کرد: باتوجه به قدمت و پیشنیه نان برنجی کرمانشاه که بخشی از فرهنگ و تمدن مردم این استان است، مسئولین باید برای حفظ و نگهدای آن تلاش‌هایشان را دوچندان کنند، چراکه درحال حاضر این انتظارات در سطح نازلی برآورده شده و بی‌شک در بلندمدت، آسیب جدی و جبران ناپذیری به نام و نشان این " برند" کرمانشاه وارد خواهد کرد.

عضو انجمن بازاریابی ایران تاکید کرد: نگذاریم به‌خاطر کج‌سلیقگی و فرصت‌طلبی عده قلیلی سودجو، چوب حراج به یکی از میراث‌های استان کرمانشاه وارد و این نام و نشان که دستاورد سال‌ها تلاش و کوشش مردان و زنان کرمانشاهی بوده، تخریب و یا تضعیف شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نان برنجی سوغاتي كرمانشاه استانی فرهنگی و هنری نان برنجی کرمانشاه کارگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۶۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وانتی ها و چرخی های تهران بخوانند ؛ شهربانان در کمین کسانی که سد معبر می کنند

به گزارش همشهری آنلاین، بر اساس وظایف ذاتی و مأموریتی این شرکت و در راستای درخواست شهروندان برای جلوگیری از مزاحمت‌های شغلی و سد معبر سیار از جمله وانتی‌هایی که معمولا با حضورشان باعث انسداد خیابان‌ها و معابر می‌شوند. مسعود رنجبریان با بیان این مطلب تاکید کرد: «عوامل انضباط شهری در مناطق با مشارکت پلیس راهور به پاکسازی معابر و رفع سد معبر سیار که اقدام به پوشش پلاک خودرو یا پارک ممنوع، پارک دوبل و سوبل، اقدام می کنند.»

به گفته مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان با بیان اینکه جرایمی که پلیس راهور برای آنها در نظر می‌گیرد باعث نظم و انضباط بیشتری در سطح شهر خواهد شد. آن طور که رنجبریان عنوان کرده: «پس از تعطیلات نوروز ، ۲۶۲ مورد رفع سد معبر سیار با مشارکت یگان عملیات راهور تهران انجام شد و علاوه بر اعمال جرائم برای سد معبر کنندگان سیار ، ۳ دستگاه خودرو متخلف نیز توسط پلیس به پارکینگ منتقل شده است.»

درطرح‌ ساماندهی چرخی ها ۹۹ نفر از نیروهای اجرایی معبربان، ۲۸دستگاه خودرو و ۳۱ نفر از نیروهای یگان عملیات راهور تهران حضور دارند.

محور طرح ساماندهی مشاغل سیار منطقه ۲: حد فاصل بزرگراه محمدعلی جناح و میدان خبرنگار واقع در خیابان شهید گلاب(محله طرشت)، منطقه ۳: حدفاصل سیدخندان و مترو قلهک(محور شریعتی) منطقه ۷: نظام‌آباد و خیابان دماوند منطقه ۹ : چهل‌وپنج متری زرند منطقه ۱۰: خیابان امام خمینی(ره) منطقه ۱۱: خیابان وحدت اسلامی منطقه ۱۳: خیابان نیروی هوایی منطقه ۱۴ : خیابان شکوفه و درودیان منطقه ۱۵ :خیابان شهرزاد منطقه ۱۶ : خیابان بیست‌متری جوادیه منطقه ۱۷: بزرگراه نواب(شیخ محمدی) منطقه ۲۱ : بلوار تهرانسر حدفاصل خیابان شاهد و شهید رجایی کد خبر 846972 برچسب‌ها شهردارى تهران تهران دستفروش - دستفروشی - دستفروشان

دیگر خبرها

  • هشدار به داوطلبان کنکور؛ شیادان در فضای مجازی در کمین هستند
  • وانتی ها و چرخی های تهران بخوانند ؛ شهربانان در کمین کسانی که سد معبر می کنند
  • سندروم مسئله با پدر در کمین دختران
  • سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران
  • سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران
  • مخفیگاه داعشی‌ها در «حمرین» عراق بمباران شد
  • کمین باشگاه قطری برای ستاره های پرسپولیس؛ این سه نفر را می‌خواهیم!
  • خشکسالی در کمین این استان‌ها
  • جسد پیرمرد ۷۰ ساله در ارتفاعات روستای دالاهو پیدا شد
  • کمین نیروهای حشد شعبی برای به دام انداختن عناصر داعشی در «حمرین»