Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی‌زاده گفت: ظرفیت دانشجویان پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان بر اساس نیازمندی‌هایی است که آموزش و پرورش اعلام می‌کند و معاونت برنامه‌ریزی یا رئیس مرکز برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش باتوجه به شاخص‌هایی که دارد میزان اعلام شده را تعدیل می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، خراسان جنوبی استانی فرهنگی و دانشگاهی است و ظرفیت نیروی انسانی مستعدی برای تحصیل دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی‌رغم وجود نیروی انسانی نخبه در استان خراسان‌جنوبی و فراهم بودن زمینه تحصیل در پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی اما شاهد کمبود سهمیه دانشگاه فرهنگیان در استان هستیم. این موضوع گلایه‌هایی را در پی داشته است.

خراسان جنوبی استانی است که با کمبود معلم مواجه است و در سال تحصیلی جاری با بکارگیری نیروهای بازنشسته، سرباز معلم، ماده 28 و نیروهای حق‌التدریسی کمبود معلم را پوشش داده اما بازهم این تعداد کافی نیست و کمبود معلم در استان وجود دارد.

در این شرایط که استان نیاز به معلم دارد می‌طلبد مسئولان برای افزایش سهمیه دانشگاه فرهنگیان رایزنی کرده و برای افزایش سهم استان از وزارت آموزش و پرورش تلاش کنند.

نیازسنجی تعداد دانشجو در دانشگاه فرهنگیان برعهده آموزش و پرورش است

ایرج مهدی‌زاده رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی در مورد گلایه‌هایی که از کمبود سهمیه دانشگاه فرهنگیان مطرح است، در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: ظرفیت دانشجویان پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در تمام استان‌ها معمولا بر اساس نیازمندی‌هایی که آموزش و پرورش اعلام می‌کند، مشخص می‌شود.

وی افزود: آموزش و پرورش نیروی انسانی مورد نیاز خود را برای چهار سال آینده در رشته‌های مختلف پیش‌بینی می‌کند و برآن اساس تعداد دانشجوی مورد نیاز خود را به وزارت آموزش و پروش اعلام می‌کند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش تعداد دانشجو به دانشگاه فرهنگیان را بر اساس تعداد ردیف‌هایی که برای تمام کشور از سازمان امور اداری و استخدامی می‌گیرد تخصیص می‌دهد.

مهدی‌زاده عنوان کرد: اگر برآوردها و نیازسنجی‌های نیروی انسانی دقیق باشد قطعا تعداد دانشجوها می‌تواند نزدیک به واقعیت باشد.

وی اظهار کرد: در استان خراسان‌جنوبی نیازسنجی‌ها به خوبی انجام شده است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: شاید در حال حاضر به این فکر کنیم که چرا در استان خراسان‌جنوبی تعداد دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و سهمیه استان کم است اما قطعا اداره کل آموزش و پرورش برآورد مورد نیاز را انجام داده است.

مهدی‌زاده گفت: خیلی از مواقع که اداره کل آموزش و پروش تعداد نیروی مورد نیاز را برآورد می‌کند، وقتی تعداد را به وزارت آموزش و پرورش اعلام می‌کند معاونت برنامه‌ریزی یا رئیس مرکز برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش باتوجه به شاخص‌هایی که دارد میزان اعلام شده را تعدیل می‌کنند.

وی اظهار کرد: برای نیم سال اول سال تحصیلی جاری 226 سهمیه به خراسان‌جنوبی داده شده که تمام این تعداد دانشجوی بومی استان نیستند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی از قطب بندی رشته‌های دانشگاه فرهنگیان خبر داد و گفت: آموزش تاریخ، جغرافی، علوم اجتماعی و آموزش ابتدایی از جمله رشته‌های مصوب دانشگاه فرهنگیان استان است.

مهدی‌زاده با بیان این‌که برای امسال رشته مشاوره به دانشگاه فرهنگیان استان افزوده شده، افزود: علاوه بر این دانشگاه فرهنگیان استان برای رشته‌های الهیات و معارف اسلامی، ادبیات فارسی و زبان انگلیسی نیز درخواست داده بود.

وی از ارائه آموزش توسط دانشگاه فرهنگیان استان به دانشجویان سایر استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان به دلیل نداشتن ظرفیت کافی در این استان خبر داد و افزود: این دانشجویان پس از اتمام دوره آموزشی به استان خود بازگشته و در خراسان‌جنوبی مشغول بکار نخواهند شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی از وجود 5 رشته در دانشگاه فرهنگیان استان خبر داد و گفت: تلاش دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی بر افزایش رشته است.

آغاز به کار ساخت پروژه دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی

مهدی‌زاده بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان استان دچار محدودیت فضای آموزشی و خوابگاهی است که طی بازدیدهای انجام شده توسط مسئولان استانی، زمین برای ساخت دانشگاه فرهنگیان از طرف بنیاد مستضعفان در اختیار ما قرار گرفته و با توجه به اعتبارات در نظر گرفته شده برای ساخت این دانشگاه و اعتبارات موجود پروژه آغاز شده و در مرحله فونداسیون است.

وی خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله بتوانیم با کمک خیّران و مسئولان استانی هر چه سریع‌تر دانشگاه فرهنگیان استان را بنا کنیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی گفت: پیش‌بینی شده در این دانشگاه بر اساس استانداردهای آموزشی دو هزار نفر دانشجو در شرایط بسیار خوب تحصیل کنند.

مهدی‌زاده اظهار کرد: تعداد دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان در سال تحصیلی گذشته 1602 نفر بود که 122 نفر فارغ‌التحصیل شدند و برای سال تحصیلی جدید تا این لحظه 226 نفر به تعداد دانشجویان افزوده شده است.

تحصیل 1800 دانشجو در پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان

وی عنوان کرد: در سال تحصیلی جدید حدود 1800 دانشجو در سه پردیس دانشگاه فرهنگیان استان تحصیل خواهند کرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی در مورد افزایش تعداد پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در استان، گفت: در حال پیگیری برای راه‌اندازی مرکز پسران برای شهرستان‌های فردوس و قاین هستیم.

مهدی‌زاده بیان کرد: در شهرستان قاین مرکز مهارت‌آموزی داریم و در حال حاضر به دلیل شرایط کرونایی کلاس‌ها به صورت متمرکز و مجازی برگزار می‌شود که به محض مناسب‌شدن شرایط و تصمیم برگزاری کلاس‌های حضوری، کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سابقه وجود مراکز تربیت معلم در شهرستان‌های فردوس و قاین و وجود نیروی انسانی، در این دو شهرستان ظرفیت راه‌اندازی مراکز دانشگاه فرهنگیان وجود دارد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی با بیان این‌که برای راه‌اندازی مرکز مهارت‌آموزی مشکلی نداریم، تصریح کرد: برای راه‌اندازی پردیس نیاز به مجوز شورای گسترش آموزش عالی و مصوبه هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان است.

مهدی‌زاده از راه‌اندازی بنیاد خیّران حامی دانشگاه فرهنگیان در کشور خبر داد و گفت: شعبه این بنیاد در استان راه‌اندازی شده اما تاکنون به صورت رسمی افتتاح نشده است که ان‌شاءالله در آینده نزدیک شاهد حضور خیّران و کمک برای اتمام سریع‌تر ساختمان دانشگاه فرهنگیان خواهیم بود.

سهمیه دانشگاه فرهنگیان توسط آموزش و پرورش مشخص می‌شود

سکینه طیبی معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: سهمیه هر استان را وزارت آموزش و پرورش مشخص می‌کند.

وی افزود: دلیل این‌که نیاز استان یک عدد است و سهمیه استان خراسان‌جنوبی یک عدد دیگر به این خاطر است که در آزمون‌های استخدامی که برای تمام دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شود، سازمان امور استخدامی تعداد سهمیه را برای هر دستگاه در نظر می‌گیرد.

معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی افزود: سیاست دولت بر گسترده‌ترشدن آن نیست.

طیبی با بیان این‌که سهم استان در بحث آموزش و پرورش در امور استخدامی کشور مشخص می‌شود، عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش بر اساس پراکندگی نُرم دانش آموزی، نیروی خرید خدمت، حق التدریسی و ... تعداد نیروی انسانی را برای هر استان مشخص می‌کند و بر اساس یک تابع سهم استان‌ها به صورت سیستمی مشخص می‌شود.

سهم استخدامی آموزش و پرورش در خراسان‌جنوبی یک‌صدم کشور است

وی با بیان این‌که سهم خراسان‌جنوبی یک‌صدم کشور است، گفت: اما همیشه از یک‌صدم سهمیه استان تعداد نیروی بیشتری برای استان در نظر گرفته می‌شود.

معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی عنوان کرد: کمبود معلم در خراسان جنوبی به دلیل پراکندگی و کم بودن نُرم دانش‌آموزی در مدارس، وجود دارد.

طیبی به دارابودن ظرفیت آموزش معلم در دانشگاه فرهنگیان استان اشاره کرد و افزود: سهمیه استخدامی براساس ظرفیت دانشگاه فرهنگیان نیست بلکه بر اساس مصوبه و تصمیمی که در مجلس شورای اسلامی و دولت اتخاذ می‌شود، است.

وی عنوان کرد: استخدام نیرو در آموزش و پروش شامل نیروهای حق التدریسی، آموزگاران نهضت، ماده 28 و دانشگاه فرهنگیان می‌شود.

معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی گفت: سهمیه دانشگاه فرهنگیان در خراسان جنوبی کاهش نداشته است و بر اساس این‌که سهم استان از کشور یک‌صدم است، سهمیه استخدامی استان خوب است.

طیبی خاطرنشان کرد: دلیل این‌که خراسان جنوبی نیاز زیادی به معلم دارد این است که نُرم دانش آموز به معلم در کشور 25 به یک است در حالی که این نُرم در خراسان‌جنوبی 21 به یک است و دلیل این موضوع فقط پراکندگی استان و تشکیل کلاس‌های زیر نُرم است.

وی تصریح کرد: در مناطق مرزی و روستایی خراسان‌جنوبی مجبور به تشکیل کلاس و حضور معلم برای تعداد دانش‌آموزان کم هستیم و در این شرایط است که کمبود معلم در استان وجود دارد.

معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در خراسان جنوبی تا سال 1402 افزایش دانش‌آموز را خواهیم داشت و بعد از آن شاهد کاهش دانش آموز و همچنین کاهش در تعداد نیروهایی که بازنشسته شوند خواهیم بود.

رفع مشکل کمبود معلم در خراسان‌جنوبی بعد از 1402

طیبی افزود: بحران کمبود معلم در خراسان جنوبی از سال 1398 تا 1402 است و بعد از آن به دلیل کاهش دانش آموز و تعداد نیروی بازنشسته مشکل کمبود معلم در استان برطرف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تخصیص سهمیه استخدامی در آموزش و پرورش سیاست‌های 20 ساله‌ای است که در حال اجراشدن است و بر آن اساس نُرم استخدامی نیز مشخص می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی پردیس های دانشگاه فرهنگیان دانشگاه فرهنگیان استان سهمیه دانشگاه فرهنگیان دانشگاه فرهنگیان دانشگاه فرهنگیان دانشگاه فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی خراسان جنوبی خراسان جنوبی یک کمبود معلم تعداد دانشجو نیروی انسانی تعداد نیروی برنامه ریزی مشخص می شود سال تحصیلی راه اندازی تعداد دانش سهم استان مهدی زاده دانش آموز مورد نیاز کلاس ها بر اساس یک صدم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۷۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزگاری تا آخر فروردین

علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نتایج آزمون استخدامی آموزگاری تا پایان فروردین توسط سازمان سنجش منتشر می‌شود. پس از اعلام نتایج، کانون‌های ارزیابی کار خود را آغاز کرده و پذیرفته شدگان گزینش می‌شوند.

او ادامه داد: طبق برنامه فرآیند «ارزیابی تکمیلی» تا قبل از ۲۸ اردیبهشت به سرانجام می‌رسد و نتایج نهایی توسط سازمان سنجش در اواسط خرداد اعلام می‌شود.

فرهادی با بیان این که داوطلبانی که در مصاحبه قبول شدند باید آموزش‌های لازم را ببینند؛ تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده داوطلبان در مرداد و شهریور آموزش‌های لازم را می‌بینند و از اول مهر وارد کلاس‌های درس می‌شوند.

گفتنی است که آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی سال ۱۴۰۳ صبح روز جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ برای جذب ۲۸ هزار معلم برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • وزیر آموزش و پرورش: دانشگاه فرهنگیان از میان حافظان قرآن دانشجو می‌پذیرد
  • دانشگاه فرهنگیان از میان حافظان قرآن دانشجو می‌پذیرد
  • تقویت دانشگاه فرهنگیان در دستور کار وزارت آموزش و پرورش
  • اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزگاری تا آخر فروردین
  • بودجه آموزش عالی برای همه دانشجویان؛ آری یا خیر؟
  • وزیر آموزش و پرورش : پذیرش بدون آزمون قاریان و حافظان قرآن در دانشگاه فرهنگیان
  • دانشجوی باکیفیت هرجا که باشد باید حمایت شود
  • فعالان قرآنی بدون آزمون دانشجو معلم می‌شوند
  • قاریان و حافظان قرآن بدون آزمون وارد دانشگاه فرهنگیان می شوند
  • سايه دانشگاه فرهنگيان بر سر آموزش و پرورش