Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@01:44:11 GMT

شیراز در مسیر نامزدی پایتخت کتاب جهان قرار گرفت

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۴۷۴۶۸

شیراز در مسیر نامزدی پایتخت کتاب جهان قرار گرفت

حیدر اسکندرپور، صبح دوشنبه در نشست خبری تشریح برنامه‌های شهرداری در حوزه کتاب و کتابخوانی که با حضور عبدالمهدی مستکین، مدیر کارگروه فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو به شکل ویدئوکنفرانس، با اشاره به اینکه در دوره جدید شهرداری و شورا اعلام شد که نگاه به حوزه فرهنگ بیشتر خواهد بود، گفت: شیراز در سطح ملی و بین المللی شایستگی دارد که به عنوان پایتخت فرهنگی ایران بدرخشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهردار شیراز با اشاره به اینکه دنیا و خاورمیانه دچار درگیری‌ها و تنش‌های جدی است، اظهار کرد: در این راه، تلاش فرهنگی و نگاه صلح مدار مردم شیراز اهمیت زیادی پیدا می‌کند و این جایگاه مبتنی بر اندیشه‌های فرهنگی و ادبی این مردم است.

وی سعدی را نماینده صلح مردم شیراز در سطح جهان دانست و تاکید کرد: پس از سعدی، مردم شیراز هستند که باید جایگاه صلح و همزیستی را نگهدارند.

اسکندرپور با تصریح اینکه کتاب عنصری در جهت تحکیم صلح و آرامش است، افزود: با همکاری سایر دستگاه‌های فرهنگی سال جاری، امسال شیراز به عنوان پایتخت کتاب معرفی شد.

وی تجهیز فرهنگسراهای شیراز به کتابخانه ها را گامی در جهت اهداف پایتختی کتاب ایران معرفی کرد و افزود: در پارک‌ها، فرصت‌های کتاب و کتابخوانی فراهم خواهد شد و در پروژه‌های انسان محور، باغ کتاب محوری ترین بخش را برعهده می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در پروژه «شهید کسایی» که به زودی آغاز می‌شود باغ کتاب هم در نظر گرفته می‌شود، اضافه کرد: با افتخار از طرف مردم شیراز اعلام می‌کنم، شیراز نامزد پایتختی کتاب جهان می‌شود و مدارک لازم را به یونسکو ارائه شده است.

شهردار کلان شهر شیراز با یادآوری این مطلب که اگر این اتفاق امسال نیفتد با پیگیری جدی تلاش‌ها را ادامه خواهد یافت، افزود: گام‌های بلندی را برای اینکه بتوانیم فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در شیراز تسری دهیم، طی خواهیم کرد بدین خاطر، اطمینان دارم با توجه به زیرساخت‌های موجود این موفقیت بزرگ برای شیراز رقم خواهد خورد.

به گفته شهردار شیراز، پایتختی کتاب جهان را به عنوان مسیری تعریف کرده‌ایم که از طریق آن فرهنگ و فرصت کتاب‌خوانی را ترویج دهیم و شیراز را در جایگاهی قرار دهیم که مردم جهان بتوانند در آن با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

وی افزود: هدف اصلی ما ایجاد فرصت‌های جدید برای کتاب و کتابخوانی است و پایتختی کتاب جهان را به عنوان مسیری تعریف کردیم که مردم بتوانند دنیا را بشناسند و تفاوت‌ها را درک کنند و با درک این تفاوت‌ها به سوی صلح حرکت کنند.

به گفته اسکندرپور، از یونسکو می‌خواهم فرصت را فراهم کنند که با توجه به پشتوانه غنی تاریخی و فرهنگی، مردم جهان از طریق شیراز، از طریق کتاب، فرصت شناخت بیشتر جهان را مورد توجه قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه لایحه ۲۶ طرحی در شهرداری طراحی شده است که فرصتی را ایجاد می‌کند که فرصت‌های زیادی را برای کتاب و کتابخوانی فراهم کنیم و این لایحه به شورا اعلام کرده ایم، افزود: در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ پروژه‌های جدی را در این حوزه سامان خواهیم داد.

اسکندرپور اضافه کرد با تصریح اینکه اقدامات پیش رو، کاری ماندگار در حوزه کتاب و کتابخوانی خواهد بود، از مسئولین یونسکو دعوت کرد تا برای دیدن زیرساخت‌ها به شیراز سفر کنند.

وی ادامه داد: در صورتی که به عنوان پایتخت کتاب جهان انتخاب شویم به کشورهای فارسی زبان همسایه هم خدمات را ارائه خواهیم کرد.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه شعار شهرداری شیراز در مسیر پایتختی کتاب جهان، «بخوان برای احترام به تفاوت ها» است، خواستار تمدید پایتختی کتاب ایران در سال ۱۴۰۰ شد و افزود: ۲۹ مسیر خلاقانه در حوزه کتاب در شیراز در نظر گرفته شده است و شیراز می‌تواند و باید پایتخت کتاب جهان باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه‌ها و پروژه‌های لایحه ترویج کتابخوانی شهرداری شیراز شامل ۲۴ عنوان می‌شود که از جمله می‌توان به طراحی، تجهیز و راه اندازی «تمپارک کتابخوانی»، طراحی، تجهیز و راه اندازی کمپ متحرک ترویج کتابخوانی در قالب اتوبوس‌های مجهز به تجهیزات ارائه و اجرای برنامه‌های کتابخوانی، اجرای ترکیبی ۲۰ برنامه ترویج کتابخوانی در ضمن نمایش فیلم‌های مرتبط با کتاب‌ها در سینما، حمایت از راه اندازی و تداوم فعالیت‌های نهادها و سمن‌های تخصصی چرخه کتاب و… اشاره کرد.

کد خبر 5034828

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز شهرداری شیراز حیدر اسکندرپور طرح پایتخت کتاب ایران کمیسیون ملی یونسکو چهل سالگی دفاع مقدس ویروس کرونا هفته دفاع مقدس شیراز آمار کرونا بوشهر شیوع کرونا دفاع مقدس جنگ تحمیلی کرمانشاه دفاع مقدس شهرکرد گرگان خطبه های نماز جمعه اردبیل پایتختی کتاب جهان کتاب و کتابخوانی پایتخت کتاب مردم شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۷۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید نخستین آنتن ۶۰ گیگاهرتزی جهان/ مسیر توسعه «سیکس جی» هموار شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینرینگ، محققان دانشگاه گلاسکو در بریتانیا نخستین آنتن باند موج میلی متری (mmWave) ۶۰ گیگا هرتز (GHz) جهان را برای تسهیل ارتباطات فوق سریع با استفاده از شبکه‌های «سیکس جی» (۶G) ساخته‌اند.

موج میلی متری ۶۰ گیگاهرتز بخشی از طیفی است که طبق قوانین بین‌المللی برای استفاده در کاربرد‌های صنعتی، علمی و پزشکی (ISM) در نظر گرفته شده است.

با گسترش نسل پنجم فناوری مخابراتی در نقاط مختلف جهان، رقابت برای توسعه نسل بعدی فناوری ارتباطات در جریان است. در همین راستا محققان در ایالات متحده و چین در حال کار برای توسعه مولفه‌های فناوری هستند که ارتباطات اینترنتی پرسرعت را که می‌تواند از فضا نیز پخش شود، تسهیل کنند.

نخستین آنتن فراسطحی ۶۰ گیگاهرتز جهان

محققان دانشکده مهندسی جیمز وات در دانشگاه گلاسکو نمونه‌ای اولیه از یک آنتن فراسطحی دینامیکی (DMA) رمزگذاری شده دیجیتالی  توسعه داده اند که از طریق یک آرایه دروازه دارای قابلیت برنامه ریزی میدانی با سرعت بالا (FPGA) کنترل می‌شود.

قمر اچ عباسی، استاد الکترومغناطیس کاربردی و حسگر این دانشگاه گفت: «در سال‌های اخیر، در سراسر جهان آنتن‌های فراسطحی دینامیکی توسط محققان دیگر نیز در باند‌های مایکروویو تولید شده‌اند، اما نمونه اولیه ما این فناوری را بسیار فراتر و به باند موج میلی متری بالاتر از ۶۰ گیگاهرتز می‌برد. این امر آن را به یک پله بالقوه بسیار ارزشمند به سوی موارد استفاده جدید از فناوری «سیکس جی» تبدیل می‌کند و می‌تواند راه را برای عملیات با فرکانس بالاتر در محدوده تراهرتز هموار کند.

برای ساخت آنتن‌های فراسطحی با فرکانس بالا، محققان از فرامواد طراحی شده ویژه‌ای استفاده کردند که به طور طبیعی وجود ندارند. اجزای فراماده می‌توانند از نرم افزار برای دستکاری امواج الکترومغناطیسی و ایجاد یک آنتن موج نشتی استفاده کنند که می‌تواند در فرکانس‌های بالا کار کند.

نمونه اولیه فقط به اندازه یک کبریت است. با این حال می‌تواند با استفاده از فرامواد، اتصالات پرسرعت ایجاد کند.

کاربرد‌های فناوری و نسل ششم ارتباطات

آنتن‌های فراسطحی دینامیکی می‌تواند عملکرد ارتباطات را در دستگاه‌هایی مانند رادار‌های با وضوح بالا در وسایل نقلیه خودران مانند خودرو‌ها یا پهپاد‌ها بهبود بخشد. انتقال سریعتر داده ها، تصویربرداری هولوگرافیک و نمایش تصاویر افراد و اشیاء در سراسر جهان را امکان پذیر می‌کند. در تنظیمات بیمارستان، آنتن می‌تواند به نظارت بر علائم بیماران و ردیابی حرکات آنها برای بهبود مراقبت از بیمار کمک کند.

مسعود رحمان، مدرس ارشد دانشگاه گلاسکو که در این کار نقش داشت، گفت: «کنترل قابل برنامه‌ریزی و شکل‌دهی پرتو می‌تواند به تصویربرداری هولوگرافی موج میلی متری و همچنین ارتباطات میدان نزدیک، تمرکز پرتو و انتقال بی‌سیم نیرو کمک کند.»

سیکس جی پتانسیل ارائه مزایای دگرگون کننده را در سراسر جامعه دارد. رحمان افزود: طراحی آنتن هوشمند با فرکانس بالا و بسیار تطبیقی ​​ما می‌تواند یکی از پایه‌های فناوری نسل بعدی آنتن‌های قابل تنظیم مجدد موج میلی متری باشد.

در بیانیه مطبوعاتی افزوده شد که محققان مشتاق هستند تا بر روی بهبود بیشتر طراحی آنتن کار کنند تا عملکرد همه کاره‌تر و انعطاف پذیرتری برای پاسخگویی به نیاز‌های دنیا ارائه دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مسابقه بزرگ کتابخوانی به مناسبت شهادت امام علی (ع) + جوایز ویژه
  • سعدی‌پژوهان صبح شنبه در شیراز بر خوان سعدی می‌نشینند
  • حمله ایران به اسراییل تیتر اصلی رسانه‌های جهان شد
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان
  • کیفیت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران را بالا ببریم
  • بسترسازی «شی» در مسیر نظم چینی
  • تولید نخستین آنتن ۶۰ گیگاهرتزی جهان/ مسیر توسعه «سیکس جی» هموار شد
  • دورخوردگی از نوع ایرانی!
  • بسیاری از مردم هر سال منتظر برگزاری نمایشگاه کتاب تهران هستند
  • ترافیک در پایتخت اما روان