Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها با تمامی فعالیت‌ها و الگوسازی‌های خود می‌توانند توانایی‌های دانشجویان را شکوفا و آن‌ها را به سمت حل مسائل کشور سوق دهند، اما این امر تاکنون محقق نشده است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محیامعصومی- کارشان تدریس است، بیشتر وقت‌شان را در دانشگاه می‌گذرانند و از حل مسئله برای دانشجویان و کلاس‌های تمرین لذت می‌برند اما همیشه در اتاق‌شان هستند و معمولا تا دانشجو سراغشان را نگیرد در فضای دانشگاه و غیره پیدا نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
نکات مثبت بسیاری دارند اما به ندرت زندگی دانش‌آموختگان برایشان مهم است، همچون معلمان مدارس که زندگی خود با دانش‌آموزان‌شان را تنها برای یکسال تحصیلی مدیریت می‌کنند و بیشتر از آن را وظیفه نمی‌دانند.   این آینده‌نگر نبودن و بی‌اهمیتی نسبت به سرنوشت دانشجویان باعث شده تنها به داشتن یک جزوه درسی و تدریس واحدهای موظفی خود بسنده کنند و برای آنکه چالش‌های کمتری را هم با دانشجویان تحصیلات تکمیلی داشته باشند، موضوع پایان نامه آنها را یک حل مسئله یا پروژه دانشگاهی انتخاب کنند.

بدین صورت ثمره ماه‌ها تحصیل و تلاش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در چند برگ خلاصه و به کتابخانه‌ها سپرده می‌شود که معمولا هم جز دانشجو و استاد راهنما کسی سراغی از آن نمی‌گیرد. متاسفانه این روند سال‌هاست که در اکثر دانشگاه‌ها جریان دارد و کسی ناظر و پاسخگوی آن نیست. این شیوه در دانشگاه‌ها باعث شده تا دانشجویان کمتر در جریان مشکلات صنایع و به طور کلی کشور قرار گیرند و نتوانند از ظرفیت‌های خود برای رفع مشکلات استفاده کنند. اما راه حل چیست؟

  نقطعه ضعف اساتید پرتلاش از آنجایی که دانشجویان بیشتر از هر فرد دیگری در دانشگاه‌ها با اساتید تعامل دارند، اساتید می‌توانند راه و رسم زندگی و آینده کاری دانشجویان را تغییر دهند و از ظرفیت‌های آنها برای جای جای کشور استفاده کنند؛ اما متاسفانه اساتید پرتلاش کشور در این مورد عملکرد ضعیفی دارند و درست یا نادرست، وظیفه خود را تنها تدریس می‌دانند.

اساتید دانشگاه‌ها که معمولا به مشکلات بیرون از دانشگاه و راه حل‌های رفع مشکلات مرتبط با حوزه فعالیت خود در جامعه آگاه هستند با شرح مشکلات و برنامه‌ریزی برای انجام پروژه‌هایی که به حل می‌انجامد می‌توانند در این راه از تک تک دانشجویان بهره گیرند. تعریف پروژه‌های ارتباط با صنعت از طریق دانشگاه‌ها و اساتید باعث می‌شود نه تنها دانشجویان بیش از پیش با زندگی برون دانشگاهی آشنا شوند؛ بلکه بتوانند شغل و سبک زندگی آینده خود را کارآمدتر از گذشته برنامه‌ریزی کنند. اساتیدی که معمولا در این راه قدمی برنمی‌دارند و چنین موضوعی برایشان اهمیت ندارد «اعضای هیئت علمی خاموش» عنوان می‌شوند.

تعداد هیئت علمی خاموش وزارت علومی مشخص نیست طبق گفته بسیاری از مسئولان دانشگاهی، فعال نبودن تعداد بی‌شماری از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در پروژه‌های کاربردی صنعت و کشور تاکنون پیامدهای منفی زیادی را به همراه داشته است که از جمله آنها می‌توان به بیکاری فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی و اتکا به بیگانگان به جای نخبگان دانشگاهی برای رفع مشکلات کشور اشاره کرد.  
هرچند که دانشگاه‌ها معمولا از انتشار تعداد این دسته از اساتیدشان اجتناب می‌کنند اما قراردادهای ارتباط با صنعت و میزان کاربردی بودن پایان‌نامه‌های دانشجویان آنها نشان می‌دهد که در دانشگاهای زیر نظر وزارت علوم آنچنان که باید اساتید دل به کار نمی‌دهند. خوشبختانه در این راه اما دانشگاه‌ها بیکار ننشسته و برنامه‌هایی را برای فعال‌تر کردن هرچه بیشتر اساتیدشان در صنعت در دستور دارند.

البته در این خصوص وزارت علوم هم چندی قبل اعلام کرد که قوانین مربوط به این موضوع را در دستور کار قرار داده و قانون جدید را به تمامی دانشگاه‌ها ابلاغ می‌کند؛ با این وجود هنوز تغییر روشنی در فعالیت اساتید دانشگاهی دیده نشده و همچنان مسئولان دانشگاه‌ها از طرح و صحبت درباره آن خودداری می‌کنند و معتقدند اساتید با سابقه آنها زیر بار فعالیت این چنینی نمی‌روند و کار خود را تنها تدریس و ارائه دروس با کیفیت به دانشجویان می‌دانند.

«ستاپ» برای ارتقا در ارتباط با این موضوع با مهناز ملانظری رییس دانشگاه الزهرا (س) به عنوان یکی از دانشگاه‌های مختص بانوان کشور گفتگو کردیم تا ببینیم در این دانشگاه فعالیت اساتید چگونه است. ملانظری بیان کرد: طرح ستاپ وزارت علوم که به تازگی پایه‌ریزی شده است رادر دانشگاه پیاده‌سازی کردیم و مطابق آن حداقل ۲۵ درصد پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید از موضوعات مورد نیاز و صنعت باشد.

رییس دانشگاه الزهرا (س) با بیان اینکه پیاده‌سازی این طرح برای افزایش بحث ارتباط با صنعت است، ادامه داد: به موازات این طرح، طبق مصوبه سال گذشته وزارت علوم برای اعضای هیئت علمی که از ابتدای سال ۹۸ استخدام یا تبدیل وضعیت شده‌اند شرط حضور در صنعت به عنوان یک اجبار برای آن‌ها پیش‌بینی شده است.     فرصتی که اساتید برای دانشگاه‌ها می‌سازند وی اظهار داشت: رفتن اعضای هیئت علمی به درون صنعت طبیعتا فرصتی است تا آنها مشکلات و موضوعات را از آنجا به داخل دانشگاه بیاورند و تحت عنوان موضوعات پایان‌نامه برای رفع چالش‌ها در اختیار دانشجویان قرار دهند با این اتفاق، دانشجویی که روی موضوع مشخص صنعت کار کرده است بعد از فارغ‌التحصیلی بهتر فرصت جذب به بازار صنعت را خواهد داشت.

ملانظری عنوان کرد: به طور جدی پیگیر هستیم که این شیوه در دانشگاه دنبال شود و بتوانیم فرآیندهای مربوط به آن را اصلاح کنیم.

به گفته رییس دانشگاه الزهرا (س) فرآیندهای پایان‌نامه در حوزه آموزشی است و اگر این شیوه بخواهد پیگیری شود باید به حوزه پژوهشی سوق یابد، این نقطه اتصال معاونت آموزشی و معاونت پژوهشی نیاز به یک تغییرات فرآیندی دارد که در دستور کار دانشگاه قرار دارد.

حال باید دید این طرح وزارت علوم تا چه اندازه کارآمد خواهد شد و دانشگاه‌ها تا چه میزان در پیاده‌سازی آن موفق خواهند بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: وزارت علوم طرح ستاپ ارتباط صنعت و دانشگاه دانشگاه الزهرا اعضای هیئت علمی تحصیلات تکمیلی وزارت علوم پایان نامه دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۸۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل قرارگاه ارتقای کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور در بسیج اساتید

ایسنا/گیلان رئیس بسیج اساتید کشور از تشکیل قرارگاه ارتقای کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور خبر داد و گفت: بسیج اساتید در قالب مسئله محوری با تشکیل اندیشکده‌های تخصصی و حلقه‌های علمی اقداماتی را در رابطه با شناسایی نیازهای اساسی کشور و توجه به حل آنها از طریق روش‌های تحقیق، توسعه و بررسی علمی در کشور دنبال می‌کند.

محمدرضا مردانی امروز ششم اردیبهشت در گفت‌وگوی اختصاصی با ایسنا در خصوص نقش آفرینی بسیج اساتید در جبهه علمی و فرهنگی و جهاد تبیین اظهار کرد:  بسیج اساتید متشکل از اعضای هیأت علمی و غیر هیأت علمی دانشگاه‌های کشور بوده و به صورت فردی در ارتباط با توسعه و گسترش فعالیت‌های علمی در رشته و تخصص خود نقش آفرین هستند.

وی افزود: بسیج اساتید در قالب مسئله محوری با تشکیل اندیشکده‌های تخصصی و حلقه‌های علمی اقداماتی را در رابطه با شناسایی نیازهای اساسی کشور و توجه به حل آنها از طریق روش‌های تحقیق، توسعه و بررسی علمی در کشور دنبال می‌کند.

رئیس بسیج اساتید کشور با تأکید بر اینکه اولویت ما کمک به اعتلای نظام آموزش عالی کشور است، گفت: در این راستا اندیشکده حکمرانی آموزش عالی را تشکیل دادیم و گروه‌های علمی شکل گرفته  که در کمک به مرجعیت علمی آموزش عالی کشور قدم‌هایی بر می‌دارد. حضور اساتید بسیجی در اتاق‌های فکر وزارت علوم، تشکیل کمیته‌های تخصصی در این زمینه در دانشگاه‌های مختلف از جمله اقداماتی هستند که هر کدام به نوبه خود در تدوین و ارائه بسته‌های سیاستی برای اعتلای آموزش عالی کشور تأثیرگذار می‌باشند.

مردانی از تشکیل قرارگاه ارتقای کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور در بسیج اساتید خبر داد و تصریح کرد: این قرارگاه متشکل از ۲۲ کمیته تخصصی نظیر اقتصاد مقاومتی، مسکن و شهرسازی، عمران، کشاورزی و منابع طبیعی، زنان و امور خانواده و... که شامل موضوعات مهم و کلان کشور است، و در قالب این کمیته‌ها تفاهم‌نامه‌های متعددی با سازمان‌های مختلف از جمله مرکز بررسی استراتژیک، مرکز پژوهش‌های مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام، دانشگاه‌ها و مراکز مختلف منعقد کردیم تا نیازهای علمی کشور برای حل مسائل و مشکلات را دنبال کنیم.

وی در خصوص برگزاری اردوی راهیان پیشرفت برای اساتید، گفت: در راستای جهاد تبیین و آگاهی مردم از پیشرفت‌های کشور و دستاوردهای علمی، اردوهای راهیان پیشرفت شکل گرفته که اساتید را در قالب گروه‌های مختلف برای بازدید از این مراکز پیشرفت اعزام می‌کنیم. در استان گیلان هم مراکزی شناسایی کردیم که دستاوردهای علمی داشتند و حتی تا لبه دانش و فناوری کار کردند لذا هماهنگی‌هایی صورت گرفته تا این اردوها برای سایر دانشگاه‌های کشور برگزار و بستری فراهم شود تا دیگر اساتید بتوانند ضمن آشنایی با پیشرفت‌های علمی، ظرفیت‌هایی که در زمینه تداوم پیشرفت‌ها دارند را ارائه کنند و به نوعی تعامل دو طرفه بین اساتید دانشگاه‌های کشور با مراکز علمی در استان‌ها شکل گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تشکیل قرارگاه ارتقای کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور در بسیج اساتید
  • بسیج اساتید محور همدلی و هم‌افزایی در دانشگاه باشد
  • بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد
  • نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان
  • بررسی علل مهاجرت در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی در سیستان و بلوچستان
  • فیلم| عاقبت آزادی‌بیان درآمریکا؛ قرار دادن دانشجویان و اساتید اخراجی دانشگاه کلمبیا در لیست سیا و منع آنها از تحصیل و اشتغال
  • گسترش اعتراضات دانشجویان آمریکایی به جنگ غزه / اعتصاب اعضای هیئت علمی دانشگاه تگزاس
  • تلویزیون آمریکا: هیچ کس به اندازه آیت الله خامنه‌ای از شعارتان خوشحال نمی‌شود!
  • تجمع در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از غزه
  • یورش پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا و بازداشت اساتید و دانشجویان